
The Decline, But Not Yet Total Fall, of Foreign News 
in the U.S. Media

Citation
Randal, Jonathan. "The Decline, But Not Yet Total Fall, of Foreign News in the U.S. Media." 
Shorenstein Center Working Paper Series 2000.2, Harvard University, Cambridge, MA, 2000.

Permanent link
https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37375929

Terms of Use
This article was downloaded from Harvard University’s DASH repository, WARNING: No 
applicable access license found.

Share Your Story
The Harvard community has made this article openly available.
Please share how this access benefits you.  Submit a story .

Accessibility

https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37375929
http://osc.hul.harvard.edu/dash/open-access-feedback?handle=&title=The%20Decline,%20But%20Not%20Yet%20Total%20Fall,%20of%20Foreign%20News%20in%20the%20U.S.%20Media&community=1/3345933&collection=1/12860156&owningCollection1/12860156&harvardAuthors=7cbd9894f542141a951f97c5751e91e1&department
https://dash.harvard.edu/pages/accessibility


The Joan Shorenstein Center on the 
Press, Politics and Public Policy 

Working Paper Series 

The Decline, But Not Yet Total Fall, 
of Foreign News in the U.S. Media 

By Jonathan Randal 
Shorenstein Fellow, Fall 1998 

Washington Post 

#2000-2 

Copyright Ó 2000, President and Fellows of Harvard College 
All rights reserved 



"My name is Ozymandias, King of Kings, 
"Look on my works, ye mighty, and despair. 
Shelley

 In my darker moments I feel like a virtual dinosaur. In 

fact I am a print foreign correspondent with 40 years of wars, 

rebellions, uprisings, crises, epidemics, disasters man-made and 

natural as well as bad whisky under my belt. These afflictions are 

not about to disappear from the face of the earth any more than 

the pleasanter aspects of life abroad, which I also have sought to 

explain to readers. Yet, the obvious explanation is that classic 

foreign news coverage in the American media is at its lowest ebb 

in modern memory. This paper will attempt to explain why, note 

some possible repercussions and try to guess what will emerge from 

the present period of rapid transition in the media unprecedented 

since I wrote my first story in 1957.

 This is scarcely the first time foreign news has been out 

of fashion in my career. But it's certainly the most serious 

period of disaffection I've survived and, except for two six-month 

stints, I've always worked overseas. The evidence is varied, 

unrelenting and overwhelming, so much so I have consigned the 

dreadful details to footnotes so as not to discourage readers from 

persevering. [FN 1] Fewer Americans read newspapers, look at what 

remains of network television news or seem interested in any form 

of news, especially from abroad. And that is despite cable and 

even the Internet, hailed as "the savior of the news business" by 

no less an authority than Matt Drudge himself. [FN 2]

 I personally think the late Joe Alsop probably got it 

right when he entitled his memoirs "I've Seen the Best of It." But 

there is no sense in fighting the inevitable, especially when 

unparalleled technological change has coincided with greedy media 

owners' obsession with double-digit profits and the end of a half 

2 



century-long Cold War that was our bread and butter. Taken alone, 

each of these factors was highly disconcerting. Technological 

change was, is and will be an inalterable fact of life. The end of 

the constant threat of global nuclear annihilation can only be 

applauded. But the profit-driven shift from family ownership to 

publicly held media corporations has served principally to justify 

a shameless race away from journalistic excellence. How can news, 

foreign or domestic, prosper when NBC spends $500 million for the 

rights to broadcast the National Football League season?

 But handwringing solves few problems. Our calling is 

called news quite simply because it deals with what's fresh and 

previously unknown and that for better or for worse includes the 

changing tools of our trade. Miniver Cheevy would not have lasted 

long in my league of foreign correspondents.

 Still, near instantaneous communications and other 

technological advances may prove intrinsically harmful to the 

practice of thoughtful, thorough and thus often time-consuming, 

reporting. Less than two decades ago, VCRs, laptop computers, 

cable or digital television, modems, the Internet, digital 

cameras, cell phones and other wonders of modern science didn't 

exist to distract from following- or gathering- foreign and other 

news.

 Working in my branch of Third World reporting, often 

meant more time, thought, sweat and money expended getting the 

news out than gathering it. When I started out the world conjured 

up by Dick Tracy's long since overtaken radio-cum-wristwatch was 

the stuff of comic strips, not of today's glossy four-color 

advertisements for satellite telephones. Still, pleasant though it 

is to be relieved of that drudgery, we’ve also lost the time for 

digging and reflection that came with it.

 Business news only increases the instantaneity…and the 

distraction. In 1990 Michael Bloomberg start his financial news 

3 



empire. It now fields 229 correspondents in 62 foreign countries 

and has extensive radio and television interests as well. With the 

surge of small investor interest in Wall Street and financial 

markets overseas, The Washington Post, The New York Times and 

other major newspapers have added staff and muscle to challenge 

The Wall Street Journal and similar specialized business 

publications which once had the field pretty much to themselves.

 In a way the boom in financial reporting is a throwback to 

serious 19th century newspapers in the world's great ports and 

their dependence on shipping news. In the post-Cold War age of 

globalization, stepped up financial and economic reporting has 

moved into foreign crisis reporting once reserved for power 

politics or war. The likes of Calpers, California's fabulously 

rich retirement fund, wield enormous power abroad thanks to hard-

nosed attention to the bottom line traditionally unheard-of in 

overseas markets. Long exempt from systematic journalistic 

scrutiny, the World Bank, the International Monetary Fund and 

other international financial institutions are coming in for 

sustained criticism, as it becomes clear that they exert vast, 

largely unregulated global power with major repercussions on the 

daily lives of Americans and foreigners alike. [FN 3]

 It's too early to bet on the durability of interest in 

financial news from abroad or gauge whether it will survive an 

inevitable downturn in the economy, much less a full-blown 

recession. I have my doubts, mindful that not for nothing long ago 

was economics dubbed the "dismal science." But financial reporting 

is the one obvious bright spot in an otherwise dimming foreign 

news firmament. Still such coverage scarcely makes up for the 

American public's glaring alienation from more classic foreign 

correspondence.

 Perhaps more tellingly, this array of technology and 

business changes arrived roughly when for the first time in a half 

4 



century many Americans- encouraged by the man they twice elected 

President- felt safe in turning away from the foreign 

entanglements suspect in our national psyche since Washington's 

farewell address. Indeed it's often argued the Cold War period 

represented an aberration in a more deeply ingrained American 

isolationist tradition.

 The Vietnam war fiasco reinforced that credo. Among 

Vietnam's many legacies, none is more ingrained than the policy 

makers' conviction that the United States should never again 

embark on sustained military operations abroad without a clear 

public mandate. It's hard to dispute that view even if keeping 

abreast of what's going on overseas logically should help 

contribute to finding solutions to problems before use of force 

need be considered.

 Indeed I perceive a trap. The vast majority of Americans 

seem dangerously ill informed and thus very probably unwilling or 

unable to meet future challenges sure to be mounted from abroad. 

Pessimists throw up their hands, lamenting that the United States 

has entered a self-satisfied period of accelerating late Roman 

decadence. O.J. Simpson's trial one year, Lady Diana's death the 

next, the White House sex scandal this year insinuate their way 

into what purports to be the most serious journalism in a media 

illustration of Gresham's Law, leaving little room for foreign 

news.

 If this narcissistic self-absorption and the Vietnam 

syndrome persist, American governments are likely to be hard put 

to sustain a broadly based foreign policy necessary for world 

leadership. (Witness how reluctantly the Clinton administration 

committed troops to Bosnia for what turned out to be virtually 

casualty-less peace enforcement). Allowing elitist specialists to 

formulate and execute foreign policy would square the circle by 

default in latter day vindication of "the Best and the 

5 



Brightest"... who bogged the country down in Vietnam. Beyond this 

Catch 22, born of foreign policy out of focus groups, lies another 

danger.

 With the greater public increasingly turned off and the 

media largely absent, foreign policy professionals now devote ever 

more time to dealing with the growing influence of pressure 

groups. They range from ethnic lobbies claiming to defend Greek, 

Irish or Israeli interests, for example, to human rights 

activists, an ex-president in the form of Jimmy Carter and much 

less savory interests. In the present lotus land mood, much of 

this jockeying for influence takes place far from the public gaze.

 The fact is most Americans seem bored by the complex 

responsibilities that accompany the wealth and power this country 

enjoys. It's ironic that the U.S. as a nation seems so apathetic 

about the rest of humanity just when the outside world is 

fascinated as never before by all things American and Americans 

are living and travelling abroad and learning foreign languages in 

unprecedented numbers. [FN 4]. Notwithstanding the brave talk of 

less than a decade ago, history has not come to an end. If events 

overseas suddenly produce a serious crisis that catches Rip Van 

Winkle Americans by surprise, the media will have to share the 

blame. The 20th century's record shows democracies indulge in such 

wool gathering at their peril.

 Were such curmudgeonly ruminations not proof enough, I 

also certainly qualify as a dinosaur because the world of American 

foreign correspondents I entered so long ago has changed so 

vastly. It was dominated by three networks, two wire services, two 

or two-and-half newsmagazines, three of four major newspapers. It 

was an overwhelmingly white, male, infrequently college-educated, 

but often wonderfully raffish world (and a perfect habitat for 

retarded adolescents). Even then, the nature of foreign 

correspondence was changing. 

6 



 The advent of jet air travel in 1960, decolonization 

accompanied by its often violent aftermath and especially the 

"Fire In The Ashes," in Teddy White's memorable phrase about the 

reconstruction and stabilization of post-World War Two Europe, 

shifted interest away from pure politics, diplomacy and economics 

in temperate climes. I have spent most of my career in places like 

the Congo, Algeria or Kurdistan where few of my American 

predecessors set foot.

 The provenance of the craft's practitioners also started 

changing radically two decades ago. Women, some 7 per cent of the 

total of American foreign correspondents little over a generation 

ago, especially have made their forceful presence felt. Now they 

account for a good third, if not more. [FN 5] Younger 

correspondents now boast infinitely more diplomas than the often 

self-taught reporters who helped me break in. Third World locales 

are awash with eager, often talented and much diplomaed stringers 

trying to get started. For what it's worth- and I firmly believe I 

am not guilty of reverse ageism- I somehow doubt my younger 

colleagues possess more inquiring minds and I feel for certain 

that they have less fun than we did when we were their age.

 Amazingly only in the last few years has other 

professional scenery of my youth shifted with the slow agony of 

United Press International and the surprisingly quick near total 

eclipse of network television correspondents overseas. The demise 

of Colliers, The Saturday Evening Post, the Chicago Daily News all 

diminished foreign coverage, but they slipped more or less 

gracefully from sight without creating major shock waves. But 

network television news came out of nowhere, often called the 

shots in the late 1970s and early 1980s thanks to talent and money 

galore, only to exit almost entirely. In the "Morning in America" 

of President Reagan, with a little help from the business school 

bean counters, greed got the better of public service notions at 

7 



the Federal Communications Commission. Deregulation, which started 

off fostering competition among airlines in the Carter 

administration, was enshrined as an absolute good. Out went the 

networks' real and perceived obligation to produce serious news, 

including foreign coverage, even at a loss as the price for access 

to the airwaves. [FN 6]

 That access long was literally a license to print money. 

Between 1976 and 1984 the networks’ profits increased 324 per 

cent, according to Ken Auletta who chronicled their subsequent 

travail. [FN 7] All three networks changed hands in 1985 with the 

owners, newcomers to broadcasting but not to maximizing profits, 

taking charge only to discover that their expensively acquired 

franchises were losing their Midas touch with every passing year. 

Determined to make news pay its own way, the new owners turned 

their backs on what passed for noblesse oblige and public service. 

William Paley, boss of CBS in its palmy days, once loftily brushed 

aside complaints about the cost of his network's news operations. 

That, he famously opined, was what the Jack Benny show was for.

 The new owners ruthlessly slashed the networks' long 

extravagant foreign news operations and inaugurated bland "news 

you can use" to conform to the focus groups beloved of 

advertisers. Serendipitously for the owners, the focus groups 

preferred cheap local reporting to more expensive foreign 

correspondence. Minute-by-minute ratings applied to the evening 

news shows. Since the new owners initially knew little about the 

intricacies of newsgathering, their pruning eventually came to 

resemble scorched earth tactics.

 More than a decade of constant retrenchment later so 

parlous are the networks' finances that last year only NBC made 

money. Although the networks still command the single biggest 

audience, digitalization, cable, satellite, VCRs, video and the 

Internet have sliced the market into niches ever more lucrative 

8 



for these new competitors. Vastly inflated salaries for network 

news anchors and top talent reflected the networks' odd response 

to their predicament, a desperate effort to turn journalists into 

latter day equivalents of Hollywood stars at $7 million dollars a 

year for the happy few. With a steadily shrinking audience now 

mostly in its 'fifties, [FN 8] no less a practitioner than Garrick 

Utley, a veteran NBC and ABC foreign correspondent who now works 

for CNN, is convinced that "the sun has set on network news." [FN 

9] With only 15 per cent of Americans still relying exclusively on 

nightly network television for their news, even ABC anchor Peter 

Jennings, once the most dedicated to foreign coverage, of late has 

been heard wondering out loud if network news will survive another 

five years.

 Such pessimistic talk may sound a tad premature. But the 

sun has set for sure on the Cold War, a now increasingly distant 

ideological struggle that seems as remote to many young Americans 

as World War Two did for my generation when we started out in the 

late 1950s. All the years I spent chronicling wars at the 

periphery ended up as mere footnotes to a much predicted and 

feared total global conflagration that thankfully never occurred.

 Absent the US-Soviet rivalry, in the 1990s the conflicts 

in ex-Yugoslavia, Rwanda, Somalia, Chechnya failed to persuade 

editors, the White House or the Congress that Americans risked 

getting involved in a Third World War. So much the better, you 

might say. Indeed so might I, given the increasing danger for war 

correspondents covering many recent conflicts. With every passing 

year I felt there were fewer coupons left in my ration book. That 

reading is not just a function of increasing age.

 The armaments became more deadly, the belligerents' less 

willing to accept any but the most flattering accounts of their 

often villainous actions, and increasingly sophisticated 

communications relayed stories back by fax or e-mail in 

9 



disconcerting "real time." I found myself pining for my days 

covering freshly independent former European colonies whose new 

masters felt only the onetime metropole's print press counted. 

Then sometimes weeks passed before an offending clip of mine 

arrived by surface mail from an embassy in Washington. By that 

time some recent offender was catching the heat in my place.

 Most worrisome of all, correspondents themselves were 

turned into prized hostages in Lebanon, Chechnya and elsewhere. In 

the 1980s Terry Anderson of the Associated Press, Charles Glass of 

ABC and a French television team were incarcerated in Beirut for 

months and, in some cases, years. I myself was a ten-day guest in 

the late and very eccentric Emperor Bokassa's jail in his self-

styled Central African Empire in 1977 and have been detained for 

shorter times in a wide variety of climes by more gunmen than I 

care to recall. [FN 10] I mourn more than my fair share of Absent 

Friends gone before their time. And that may explain why foreign 

correspondents, especially war correspondents, often privately 

feel more immediate loyalty to colleagues who share danger and 

stress in the field than they do to their own organizations. Such 

are the idiosyncrasies of what one colleague called "the order of 

flagellant monks."

 Professional occupational hazards have increased for field 

hands. But foreign editors, once ever ready to prod their charges 

into the cannon's mouth while sanctimoniously urging utmost 

caution, now are hard put to stifle yawns. "The tingle is gone," 

an editor friend recently told me in tones suggesting genuine 

regret for the receding threat of Armageddon. "No one thought or 

thinks the Balkans could entangle the U.S. in war," he explained. 

[FN 11] Indeed for the time being no major foreign threat looms on 

the horizon sufficient to concentrate the nation's mind.

 Nor do editors seem galvanized by what my late colleague 

Dana Adams Schmidt once called the mission to "shine a light in 

10 



the dark corners of the world." Schmidt specifically was writing 

about the Kurds in the 1960s, but his phrase could have applied to 

just about anywhere at anytime. His very language probably seems 

oddly formal and suspect for turn-of-the-century Americans grown 

blase about the rest of the world because of easy jet travel and a 

self-satisfied conviction they already know all they need to know.

 The collapse of Russian reform, the Asian financial 

crisis, the Kosovo imbroglio, Saddam Hussein's repeated challenges 

were assimilated this year with an aplomb bordering on 

indifference unthinkable only a decade ago. [FN 12] That certainly 

was not the case back when I was a footloose young Harvard 

graduate genuinely convinced that events abroad were of vital 

interest to his fellow citizens as well as an interesting way to 

make a living. After all, hadn't Henry Luce proclaimed this the 

"American century?"

 Had I doubts, the simultaneous crises of Suez and the 

Hungarian uprising happened during my military service in the 

infantry in Europe in 1956. That concentrated my mind and decided 

my vocation as a foreign correspondent. In my naivete I then was 

convinced that what I was reporting really mattered and would be 

read by many Americans, not just an elite. As it turned out, I 

could not have been more mistaken. I didn't cotton on for a very 

long time, possibly because I was too busy covering crises.

 What had happened with ever accelerating speed, in the 

words of a prominent media critic, was that the United States 

became a "two tier society" for foreign news. [FN 13] By that is 

meant an ever more knowledgeable elite tapping into a multiplicity 

of news sources on and off the information highway as distinct 

from a "dumbed down" mass of citizens increasingly alienated from 

once regular links with the outside world provided by newspapers 

and especially network television news. Consistent studies confirm 

media owners are right to worry about the disappearing 

11 



reader/viewer. Without constant exposure to serious news on 

television it's questionable whether young Americans will feel any 

temptation, much less obligation, to keep up with news of any kind 

on the Internet or elsewhere.

 Since interest in current events is an addiction rather 

than an inherited gene, I am also deeply worried by statistics 

about the constant, if slower erosion of newspaper readership over 

a generation despite a steadily growing population. But network 

news' agony is especially ominous because during its long 

ascendancy the evening shows did hook average people on news and 

for much of the past 35 years that included heavy doses of foreign 

reporting. The subsidence of network news is momentous because 

since 1963 it displaced newspapers to become the main provider of 

news for Americans. As a print journalist who has many friends in 

network news, but long envied only their salaries, I admit to 

smiling at a recent New York Times headline describing the 

accelerating decline of the evening news as a case of "From Luxury 

Good to Expensive Wrapper." [FN 14] Schadenfreude on my part, no 

doubt.

 It was always easy for print journalists to criticize 

network news for its oversimplified, blunt instrument approach to 

complicated events, a failing accentuated by a growing distaste 

for foreign news. But evening network news shows at their best 

were a sort of High Mass with the nation in attendance. 

Magisterial, top to bottom and often arbitrary, their fare 

doubtless was. But they reached more Americans at the same time 

than newspapers or radio ever did. Those shows thus sowed the 

seeds of wider collective curiosity. At its best cable news 

provides near instantaneous access to events without having to 

wait for the evening network news bulletin, but not that sense of 

national communion. At its worst cable news comes across like a 

12 



vapid video version of those old news-on-the-cheap "rip-and-read" 

radio stations totally reliant on the wire services.

 By now both network television and newspapers are "mature" 

industries, sharing the key problem of how to hook and hang onto 

the increasingly elusive loyalty of young Americans. Study after 

study show their alienation from news of any kind. That alienation 

has set in motion further studies purporting to show that foreign 

news is of little reader interest (as well as other studies 

indicating the opposite). That "no interest" finding conveniently 

comforts the bean counters' obsessions with maximizing profits by 

cutting news gathering costs-and the newshole- to the bone.

 A generation ago newspaper owners, fearing network 

television would bury them, survived by buying out the local 

competition- often afternoon papers most vulnerable to the 

blandishment of the box- and turning two digit profits in the 

process. (It was not always thus as my ex-newspaper and novelist 

friend Ward Just has noted. In his novel "A Family Trust," he 

described the ethos of his father's daily paper in mid-century 

Illinois where a six per cent profit was considered a good year, 

an eight per cent year cause for breaking out champagne.)

 Shaking up what long has remained a print and network 

television closed shop of sorts are radical technological advances 

that are changing the news game as never before. Today's foreign 

correspondents are being challenged to come up with different ways 

of making themselves indispensable to a public so fragmented as to 

defy easy claims to enduring loyalty- or more than 30 seconds of 

their attention. I sometimes have to pinch myself to remember the 

years when my Washington Post editors were so impressed by network 

coverage that I had to devise often tortuous ways of telling the 

story so as not to appear to be copying my television colleagues' 

work. 

13 



 I do not underestimate the Internet, web sites and the 

geometrically growing audience now able to use such research 

tools. Just the ability to read newspapers from all over the world 

on the web is awesome. How not to be impressed by the Internet's 

seemingly endless capacity to provide knowledge on demand on an 

individualized basis. But an increasing percentage is undigested 

and unedited material that many, especially older, Americans find 

baffling to access.

 A study released in mid-1998 found that Americans surfing 

the Internet for news had jumped from 14 per cent in 1995 to 36 

per cent. [FN 15] So far studies show that those gleaning news 

from the Internet do not drop newspapers, but in mutually 

reinforcing fashion keep on reading them as well. The real worry 

is when, if ever, young Americans who have grown up with 

cyberspace will follow news seriously. So far, in what the 

pollsters stress is a rapidly changing scene, what passes for 

evidence suggests the young don't read daily newspapers, don't 

look at network television, don't listen to radio news and use 

cyberspace for almost everything imaginable except news. 

xoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxoxxoxoxoxo

 If I still cast myself as only a virtual dinosaur it is 

because I'm convinced there's still a place out there for the kind 

of adventure that has lured me and others year after year into 

places we shouldn't have been. I have labored in some of the most 

unpleasant places in the world. I have been beaten, imprisoned and 

threatened countless times. I never expected to be stroked and 

praised by my newsroom betters or feted on television. Just as 

well since I would have been very disappointed had I entertained 

such illusions.

 I started out when newspapering took for granted very 

direct, often confrontational relations between reporters and 

editors. Then the highest purpose of good journalism was to keep 

14 



        

the reader informed. There was no time for the politically correct 

attitudes so much in vogue of late in many newsrooms. I certainly 

haven't gotten rich nor have any but a handful of foreign 

correspondents working for television. Had I been more calculating 

I would have come in from the cold years ago and cashed in on my 

bylines. Many of my friends did.

 But I did get to know the places I covered and the people 

who made things happen over a very long period of time. I like to 

think that improved my reporting. Long ago I ceased being 

surprised by many Third World sources' propensity for only 

leveling with key information after making me come back time and 

time and time again. Similarly, a willingness to risk my hide on 

numerous occasions has persuaded many Third World sources to tell 

me key facts against their better judgment. [FN 16] It's a 

reportorial trick I don't necessarily recommend.

 In Lebanon alone I have talked my way through Israeli army 

checkpoints and extracted confessions about murder and mayhem from 

all manner of Lebanese warlords simply by "being there." As I got 

older and older, my age also turned into an advantage. Even 

strenuous effort sometimes helped. Innocent of visas I crossed 

from Turkey into Iraq and walked across a mountain range into 

Kurdistan in 1991 and was treated royally by Kurdish leaders for 

making the effort to come see them. 

But in between the bangbang stories, I loved returning to 

small countries at irregular intervals to write offbeat stories 

about a favorite hotel in Khartoum, a former Tunisian education 

minister who fought Islamic fundamentalism by inserting Rousseau 

and Voltaire in the curriculum, how a Ghanaian military ruler 

cancelled Secretary of State Henry Kissinger's visit because he 

had a boil on his backside, or the deadly savant calculations 

involved in a Mossad assassination of two PLO agents in Cyprus. 

How better to convey the horror of a cholera epidemic than to 

15 



watch an African girl instructed to write down the number of dead 

and realize she'd dropped her pencil and was staring blankly at 

the accumulating bodies all around her on the ground.

 It was this kind of story that made the effort all 

worthwhile- and I suspect also conveyed something a bit special to 

readers. Sheer adventure was always a comeon. In my tenth Harvard 

reunion report, I wrote, if memory serves, "I sold my soul to 

Henry Luce and TIME sent my body to 37 African countries." I 

didn't- and don't- shed tears over leaving TIME for The New York 

Times, especially when I see the trivialization that has befallen 

Luce's flagship magazine, which even in its prime was not without 

grave faults.

 But Luce and TIME encouraged, indeed obliged, me to do 

rigorous reporting even if in the rewriting in New York the 

results sometimes came out bassackwards in what we correspondents 

accordingly called "The Weekly Astonisher." During the early 1960s 

I repeatedly spent months on end in the Congo, frequently 

travelling all over that sprawling land every week, returning to 

the capital only to file and head out again. I ended up knowing 

the country. Such attention to detail paid off time and time 

again.

 Similarly, I spent years getting to know Lebanon. When the 

Israelis invaded in 1982 I knew the country's terrain and its 

inhabitants and had trusted sources all over. So did the other 

members of The Washington Post's Middle East team-- William 

Branigin, William Claiborne, Edward Cody, Loren Jenkins and David 

Ottaway- as well as foreign editor Jim Hoagland, himself a former 

Beirut correspondent who deftly worked the Washington scene 

feeding back leads and facts to us in the field. The Post 

repeatedly was accused of pro-Palestinian and anti-Israeli bias, 

but our coverage stood up because we knew the place and where to 

go to get the stories. Someone once said reporters should only 

16 



        

trust what they themselves see in the Third World. I would add, 

and then only believe half of what they see.

 I didn't regret a thing then and I don't regret a thing 

now, many years later. It was better than working in an office and 

still is as I remind myself every time I hear the BBC World 

Service theme song Lily Bolero or listen to Willie Nelson singing 

On The Road Again. Gertrude Bell, an eccentric British Arabist, 

perfectly caught the mood in "The Desert and The Sown," a book she 

wrote in 1907: "For those born under an elaborate social order few 

such moments of exhilaration can come as that which stands at the 

threshold of wild travel." Half a century later, in 1958, Nigel 

Ryan, a young Reuters colleague of mine, justified his calling to 

the disapproving wife of the British pro-consul in Baghdad. "When 

I came down from Cambridge," he said, "I had to choose between 

boredom and vulgarity and I chose vulgarity."

 In much the same spirit I unashamedly pine for the old 

cable office or the telex in the Third World that shut down at 

nightfall in the 1950s and 1960s and allowed me to get drunk or 

read poetry without fear of an editor's intrusion until the next 

morning. That free time also allowed me time to meet and read 

about the people I was covering. I curse the day direct dial 

international telephone service arrived in the 1970s and satellite 

telephones made their first bulky appearance in the 1980s. The 

dreaded foreign desk could find me around the clock. But 

computers, when they worked, quickly proved a blessing. I never 

regretted the Olivetti portables once the correspondents' 

trademark or the old pre-transistor Zenith short wave radios that 

weighed a ton and aroused custom inspectors' most sadistic 

instincts. 

No one of sound mind waxes nostalgic about the time wasted 

waiting to punch telex tape, bribing your way to the head of the 

line of deadline-nervous correspondents, waiting again to feed 

17 



tape at 65 baud a minute and anxiously waiting yet again until the 

operator at the receiving end got through straightening out 

garbles and confirmed reception. [FN 17] Nor do I miss the hassle 

of trying to shout copy down scratchy telephone lines letter by 

letter during wars and crises when the telex traffic backed up 

near deadline. [FN 17A] Jefferson Price, the Baltimore Sun foreign 

editor and an old Middle East hand, remembered the bad days when 

filing from Khartoum could mean an all day vigil on a recalcitrant 

telex in a stifling central post office. "Now my man opens his sat 

phone on his hotel balcony and whoosh, off the copy goes into the 

ether." [FN 18]

 Still, I relish my otherwise dangerous assignment in Iraqi 

Kurdistan during the Gulf War because it was a throwback to pre-

electronic reporting in a country deprived of telecommunications 

by allied bombing. Two bulky, early generation satellite 

telephones died within a day of our crossing into Iraq on inflated 

inner tubes across a swirling Tigris river amid an occasional 

Iraqi army mortar round shooting up small geysers in the water. We 

wrote our stories on primitive AA battery-powered Radio Shack 

laptops before printing them out on battery-run printers. Then the 

Kurds "pigeoned," that is hand-carried, the copy across the border 

to Iran to that modern-day equivalent of the 19th century cable 

head-- a fax machine. Amazingly, about 75% of my copy landed in 

Washington.

 When President Bush allowed the rump Iraqi army to crush 

the uprising he had openly encouraged, two million Kurds fled to 

the mountains on the Turkish and Iranian borders. So rapid and 

complete was the Kurds' collapse that our small group of 

journalists eventually had to walk across the mountains to safety 

in Turkey. The mood was ugly, but we were almost all veterans of 

other wars. In our group there were no prima donnas. [FN 19] And 

18 



there was no US military and no pool system to tell us what we 

could and could not do.

 By way of contrast, my colleague Edward Cody, an old 

Middle East hand fluent in Arabic as well as other languages, was 

then in Saudi Arabia, caught in the riptide of advanced 

technology, the Pentagon's constraining rules on reporting and 

editors infatuated by technology at home. In Washington, The 

Post's top brass was glued to CNN's live coverage of the daily 

Pentagon briefing bamboozled by "smart" bombs that supposedly went 

straight down chimneys and miraculous Star Wars Patriot missiles 

that reputedly never missed incoming Scuds. The editors convinced 

themselves they had a better overall grasp of events than their 

men on the spot and wrote the overall lead story from Washington.

 "They used to call me up and order the equivalent of a 

hamburger," Cody said, recalling his travail in trying to prevail 

in his on scene views of the news. "I tried to persuade them- and 

occasionally did- that on that particular day it was more of a ham 

on rye." [FN 20] In fact, some of the best reporting was done by 

American and other reporters who took the measure of the 

Pentagon's pool system and decided to cover the ground war with 

less hidebound allied armies. Cody, one of the first reporters 

into newly liberated Kuwait city, got his copy out thanks to his 

fluent Arabic which impressed a Saudi Air Force crew into flying 

him back to Dhahran where he filed hours ahead of the competition. 

Being resourceful- and lucky- never hurt. Those qualities are the 

best argument against penny-pinching editors who invoke computer-

linked constantly updated data bases, potted histories and other 

electronic age information wonders to justify cutting back on on 

scene foreign assignments. There never was anything to rival shoe 

leather reporting and I doubt there ever will be.

 Television coverage evolved even faster than print. When I 

started out, network foreign correspondents were still largely ex-

19 



print reporters working in radio. To broadcast their stories they 

were chained to the local radio station for prearranged daily 

booked slots. Many television stories were thoughtful, non-

perishable feature or background pieces known as "evergreens" shot 

and shipped by air even after the advent of commercial jets in 

1960. The first satellite transmissions in the mid-1960s were 

prohibitively expensive and reserved for major events such as 

Winston Churchill's funeral in 1965. (Not to be outdone, LIFE 

extravagantly chartered a Boeing 707 to fly text and pictures from 

London to Chicago for printing).

 Even the Vietnam war television footage that so 

dramatically brought the conflict into Americans' living rooms was 

almost all shot and shipped. But television is at its best in 

evoking drama and emotions and the impact of that film packed the 

wallop of immediacy. A decade later film gave way to video. Bulky 

video editing equipment allowed correspondents to put together 

their stories in the field and satellite broadcasts became the 

norm. CNN's landmark live broadcasts of Tiananmen Square and the 

Gulf War of not even ten years ago now are considered old hat.

 Whether "going live" routinely will produce more 

information and understanding is questionable. Its practitioners 

claim it's exhilarating, but a bit like a trapeze artist 

performing without a safety net because of the lack of time to 

reflect and exercise editorial judgment. Others have. In wartime, 

for example, armies have plans to prevent satellite telephones and 

television "uplinks" from sending out embarrassing or sensitive 

text or footage. [FN 21] In 1996 I got a taste of things to come. 

The attaché case-sized satellite telephone I was using to transmit 

copy from Iraqi Kurdistan was "fried" by an U.S. Air Force AWACS 

surveillance plane intent on scrambling Iraqi radar signals. In 

the constant competition between that most absolute of 

authorities, the military, and the media, I doubt that our offense 

20 



will triumph over their defense. They simply have bigger 

battalions and much better technology that comes with more money.

 But the theoretical capability of covering wars "live" 

simply reflects the fact that journalists- and governments- have 

always adopted the newest technology. In 1980 the Carter 

administration used BBC World Service Radio to advise their local 

intelligence agents- as well as the few Americans left in Tehran-

to take cover because the operation to rescue the American embassy 

hostages had failed in the desert. This fall CNN's Brent Sadler 

reported from Baghdad on Saddam Hussein's 11th hour backdown on 

inspections. President Clinton cancelled the cruise missile 

strikes against Iraqi targets which had been scheduled barely an 

hour after Sadler's broadcast.

 Every incremental technological improvement is immediately 

put to use- sometimes with perverse effects on the quality of 

reporting. A seasoned American television colleague was horrified 

when obliged to perform live just eight minutes after arriving in 

besieged Sarajevo for the first time in 1993. He, of course, knew 

nothing, but breakfast television back home demanded sustenance. 

[FN 22] Thus "feeding the goat," as providing faraway editors with 

copy is known, is becoming around-the-clock snacking.

 Essential reporting risks being shortchanged and 

manipulated by spinmeisters wise to the fact that correspondents 

are prisoners of the new technology. They are not the only ones. 

Bernard Gwertzman, a legendary New York Times State Department 

reporter and foreign editor, who now runs his newspaper's web 

site, said recently he would love to have correspondents filing 

early short versions of their stories just for him. If he gets his 

way, that almost certainly would cut into reporting time and very 

likely end up hurting the quality of the day's main dispatch. [FN 

23] 

21 



 The enemy is not always in one's own camp. Nik Gowing, a 

veteran BBC reporter, still waxes indignant when he recalls how 

Rwanda's Tutsi-dominated government played him like a violin by 

feeding him tidbits minutes before his deadline. That left him no 

time to report. The Rwandans knew Gowing had state-of-the-art 

equipment that allowed live broadcasts. They correctly figured 

that the producers back in London would demand instant coverage 

for fear that the similarly equipped competition would scoop them.

 Bright young television journalists even now are re-

thinking foreign coverage with an eye to injecting spontaneity and 

imagination into stories without lowering standards to the level 

of infotainment news magazine shows. Joel Brand, who showed up in 

Sarajevo in 1992 with no experience in journalism, since has 

worked for Newsweek, The Washington Post, CNN and more recently a 

California-based educational television company doing 12 minute 

segments on foreign subjects for high schools. He insists that 

$3,000 digital cameras will give enterprising correspondents a 

freedom and leeway to allow them to go about their craft 

unobtrusively. [FN 24]

 The technology gets cheaper and smaller with every passing 

year. A satellite telephone system like Iridium now offers instant 

communications from virtually any place in the world. In 1991 four 

trucks were needed to edit and send live television coverage 

during the Gulf War. Today a two-man team can do the same job 

thanks to small cameras and laptop editing machines weighing less 

than 100 pounds. [FN 25]

 In any event the old American TV network circus--

producer, correspondent, sound and cameras persons, fixers, 

drivers and hangers-on with eyes fixed on the suitcase of $100 

bills dispensed to "get the story"-- was asking for trouble. With 

all that expensive equipment to protect, it was only a question of 

time before network television teams fell prey to scheming gunmen 

22 



in the field and cunning bean counters back home. In 1993 Somalia 

cost the networks a pretty penny renting pickups dubbed 

"technicals" and their greedy armed guards.

 After Somalia, the American networks never again seriously 

staffed important foreign stories such as the Rwanda genocide in 

1994 or the war in Bosnia. An ABC producer's death in Sarajevo in 

August 1992- David Kaplan had brushed aside advice to put on a 

flak jacket and was shot driving in from the airport- served to 

dissuade the networks from providing consistent coverage of Bosnia 

for more than six crucial months. [FN 26] Without competing 

network correspondents thick on the ground Bosnia figured little 

in the Clinton-Bush presidential campaign that fall. Their absence 

also allowed Clinton to avoid formulating policy for Bosnia for 

many months after he took office in 1993. It was left to CNN’s 

Christiane Amanpour to confront Clinton in a famous exchange in 

which she accused his administration of "flip-flopping" over 

Bosnia.

 The failure of US network television to provide persistent 

coverage of foreign trouble spots- say Turkey's civil war with its 

Kurdish minority or Algeria's bloody conflict between Islamic 

fundamentalists and the ruling military, to limit the discussion 

to the Islamic world- has serious consequences. Lack of television 

footage basically guarantees that these - and other conflicts 

uncovered by television- rarely achieve that critical mass that 

forces reluctant governments to act. Put another way, absent 

television coverage incumbent powers are virtually assured of 

impunity. Repressive regimes have learned they can ignore the most 

eloquent print correspondence.

 Thus, first-hand television coverage is arguably more 

important than ever before. Yet, to save money, for foreign 

stories the networks rely increasingly on film shot by two 

television agencies-- Reuters and AP. In the Balkans such film was 

23 



often shot by complaisant crews in the good graces of the 

belligerent who controlled access. In other cases, such out 

sourcing has produced totally staged film.

 Increasingly, the networks' own input is limited to 

London-based correspondents providing "voice over" words to lend 

verisimilitude to a story they have not covered and film shot in 

conditions they could not vouch for. London is the center for 

"voice overs" because all manner of film gets beamed in there from 

the world over. Such cheese paring practices represent a 

throwback. In the era between the two world wars parsimonious wire 

service cable desks in New York received bareboned cables from 

far-flung correspondents overseas and "upwhomped" them into often 

sensationalized copy.

 With only a handful of network television correspondents 

overseas, even a titular Moscow correspondent may spend much of 

his time in London doing "voice overs" to justify his keep. Even 

using full-time crews to shoot stories in London itself can prove 

too strenuous for the networks. William McLaughlin, a veteran CBS 

foreign correspondent now teaching journalism, recalled that on 

Oct. 16, 1996 all three networks' evening news aired the same 

film, the same interviews and in the same sequence on a London 

story about gun control. Only the "voice over" script differed. 

The networks had simply picked it up from the BBC or ITN rather 

than send their own staffers out on assignment by taxi. [FN 27] 

Sometimes the "voice overs" on foreign stories are done entirely 

in the U.S.

 In such circumstances it's no wonder that few television 

correspondents build up the contacts and feel for a place that 

gives their work the ring of authenticity. Veteran correspondents 

once were valued because they returned to places over a long 

period of time and caught the often outwardly only glacial changes 

24 



in foreign countries that bespoke meaningful movement. It's what I 

call "watching the lizards on the wall."

 By now the networks are so thin on the ground that former 

foreign correspondents assigned to domestic bureaus occasionally 

are dusted off and sent overseas since they retain vestigial 

knowledge of working abroad. [FN 28] Whatever their stopgap 

efficiencies, such practices do not train younger correspondents 

to handle foreign stories. And "parachutist" reporting often shows 

itself for what it is on the air or in print. [FN 29] Recurring 

reports suggest the networks now want to get out of foreign 

reporting entirely. CNN, Time-Warner's often uneven cable partner, 

is reported angling to provide foreign coverage for all three 

networks. It is worth noting that CNN is better known abroad than 

in the US where, except in moments of extreme crisis, it averages 

only 420,000 viewers.

 Still, all is not lost.

 The great newspapers- The New York Times, The Washington 

Post, the Los Angeles Times and the Wall Street Journals - have 

not sworn off foreign news, although foreign datelines feature 

less often on front pages and in some notable cases the foreign 

newsholes have shrunk. [FN 30] The great foreign news budget 

slashes, downholds and even firings of correspondents in the 

middle of this decade are receding in the current buoyant economy 

and era of cheaper newsprint. The New York Times still maintains 

37 time foreign correspondents, The Los Angeles Times 28, The 

Washington Post 25, The Wall Street Journal 22 (and a total 

foreign-based staff of 100). All but the Washington Post see 

virtue in maintaining a dedicated corps of men and women switching 

foreign posts throughout their careers. Such continuity enriches 

readers as correspondents gained in experience, sometimes 

returning to earlier stamping grounds with sharper insights. [FN 

31] 

25 



 Major regional newspapers in Boston, Chicago, Baltimore 

and elsewhere are also staying the course with the Christian 

Science Monitor fielding 12 correspondents and many more 

stringers. USA Today, no longer McPaper and diligently trying to 

improve, fields six permanent overseas staffers, plus the four 

Washington-based reporters who long passed for its only foreign 

correspondents. Knight-Ridder cut back drastically in mid-decade, 

most notably in firing 300 staffers at the Miami Herald. Still, 

the 35-paper chain now maintains 16 staffers regrouped around a 

centralized desk in Washington, a reorganization designed to get 

more timely and often shorter stories into smaller member papers. 

(The downside was that the chain's four big papers cut back on 

their own foreign staffing- four overseas bureaus with 8 

correspondents- with the Miami Herald most notably sharply 

curtailing its once own extensive Latin American coverage).

 In some cases, foreign coverage is cited in reader polls 

to explain why the public buys a paper. The Baltimore Sun, whose 

foreign staff was cut back earlier in the decade, is slowly 

building back up with foreign editor Price arguing that foreign 

coverage is essential in the circulation battle with The 

Washington Post. Ann Marie Lipinski, the Chicago Tribune managing 

editor, said recent, sophisticated yearlong studies commissioned 

by the paper indicated that readers often specifically chose the 

Tribune because of its foreign coverage, wanted it maintained and 

even expanded. [FN 32] Increased foreign travel and the local 

impact of multinational corporations' overseas operations helped 

explain why.

 Nor are such newspapers likely to change their minds in 

the foreseeable future (although some foreign editors worry their 

budgets and newshole may be slashed in case of economic downturn). 

The Internet every day adds new web sites offering more 

information on more subjects, a not inconsequential niche dealing 

26 



with foreign news from corners of the earth rarely mentioned these 

days even in The New York Times. Still, these serious American 

newspapers, it seems to me, print less hard news from abroad than 

in the past and less than do first class newspapers abroad 

(although The New York Times and The Washington Post now publish 

extensive daily foreign news roundups to compensate). The 

Internet, specialized newsletters and a whole new thriving 

industry of semi-financial, semi-intelligence risk analysts in 

Washington and on Wall Street have stepped into the breach.

 If I have misgivings about foreign coverage, it's because 

even great newspapers seem less willing to trust their 

correspondents than in the past. Back in the fall of 1972, within 

days of Henry Kissinger's promise that "peace was at hand," I 

learned on unimpeachable authority that the North Vietnamese were 

going to walk out of the Paris peace talks the next day. The Nixon 

White House was claiming that it had just caught The Post out on a 

minor wrinkle in Watergate story. My foreign editor didn't want to 

run my story for fear of making two mistakes in a row. "Run it," I 

insisted, "and fire me if I'm wrong." He finally agreed. I was 

right and I kept my job. [FN 33]

 Today I also doubt The Washington Post would dare publish 

the equivalent of the long dispatch I wrote in 1974 predicting 

that Lebanon would descend into civil war. I had been in and out 

of Beirut for decades and I had talked to dozens of sources, some 

of them old friends from other conflicts. Washington this time 

never queried my call. For better or for worse, I was proved right 

within barely six months. That conflict was to last more than a 

decade and a half, kill 241 American Marines and more than 150,000 

Lebanese and Palestinians, durably tarnish Israel's reputation and 

destroy the last charming vestiges of the old Levant. Years later, 

one of my less clever foreign editors, who went on to better 

things, asked why I was always "trying to be ahead of the curve." 

27 



"I thought that is what I was paid for," was my reply. He was not 

amused. Times had changed.

 William Pfaff, who for years has written a provocatively 

thoughtful foreign column from Paris, in 1989 put his finger on 

what he felt was a fatal shortcoming of American foreign 

correspondence. [FN 34] If the correspondent "introduces what he 

independently knows, without finding someone else to attribute it 

to, he is not being 'objective.' In principle the journalist is 

precluded from writing on his own authority. He has to find 

somebody else to say it- and then he has to find still another 

person to say the opposite so that the story will be balanced." 

Such would-be balancing has led American foreign correspondents to 

seek out often U.S.-based professors or Wall Street analysts for 

sound bites.

 If nothing else, such practices represent a waste of space 

and a distraction in the telling of the story. Pfaff also 

disagreed with the long established habit of moving correspondents 

around just when he felt they were getting to know their turf. 

"These practices institutionalize ignorance, as people are pulled 

out as soon as they have a serious grasp of what they are writing 

about. They guarantee superficiality and perpetuate stereotypes 

since the correspondent has neither the incentive nor the time to 

get behind the stereotype and is under pressure to write what an 

uninformed editor expects to hear." Pfaff's highly respected 

column is published in The International Herald Tribune and in 

major newspapers in Europe and Asia, but not widely in the great 

American papers. He noted that "fatally" he lacks an outlet in 

either New York or Washington, the two most important U.S. policy-

making centers. His paradoxical plight is to have his work valued 

abroad as that of a thoughtful American, but virtually ignored in 

his native land. 

28 



 But as such scholars as Steven Hess have established the 

real problem is not the lack of availability of foreign news in 

the U.S., but its utilization in a form readily available and 

attractive to average users. Users do not necessarily mean 

readers. Driven by profits and focus groups, many newspaper owners 

and editors have convinced themselves that only local news sells. 

They deliberately turn their back on foreign news that's available 

and already paid for. The Associated Press, Reuters and other news 

agencies offer tens of thousands of words from abroad to their 

American clients every day. Newspaper web sites routinely update 

their pages with wire service dispatches around the clock. The New 

York Times web site, for example, "delivers" the day's edition 

four hours before the "paper" paper goes on sale at 5 a.m.

 The so-called "supplemental" news agencies such as those 

run by the New York Times, The Washington Post-Los Angeles Times 

and the Chicago Tribune have hundreds of client newspapers in this 

country and offer further thousands of words of quality foreign 

reporting every day. Indeed so much foreign news is on offer that 

many harried editors throw up their hands at the prospect of 

having to sift through it all. Often newspaper editors handling 

foreign news have little or no direct experience with covering the 

world and are too junior to have their views taken into account 

when fighting for space.

 The Internet itself confronts users with major challenges 

as well as unprecedented access to information. Despite claims for 

exponential growth in Internet use, emerging evidence indicates 

few adults want to devote endless hours surfing through cyberspace 

for their news. Futurologists suggest that very soon cybernauts 

will be able to list preferences for a hand-tailored cyberspace 

"my paper" which would by definition exclude the edited browsing a 

traditional newspaper offers as one of its most seductive 

attractions. The danger for such readers is that they will so 

29 



tailor their news as to exclude anything other than their specific 

field or fields of interest. The versions on offer, if CNN's is an 

accurate yardstick, are little more than animated wire service 

dispatches collected under various headings chosen by the user.

 If such fare proves to be the wave of the future gone will 

be the final vestiges of the "penny university" as daily 

newspapers were once known when they teased and coaxed readers 

beyond sports, the stock market or the comic strips. For the time 

being, unsurprisingly the busiest web sites belong to the 

established brand names of journalism- The New York Times, The 

Washington Post, the AP, CNN, etc. Most people instinctively trust 

the editing process of professional journalists and question the 

unedited and often indigestible fare on offer.

 To its credit, the newspaper business is not just standing 

by wringing its hands. This year the American Society of Newspaper 

Editors under Edward Seaton and the Freedom Forum have embarked on 

an ambitious campaign to sell foreign news to smaller newspapers 

among the country's remaining 1,500 dailies (80 per cent have 

circulations under 50,000). They are conducting regional workshops 

to show editors how local angles can grab readers' attention by 

highlighting economic or human interest stories involving foreign 

countries. Seaton's common sense approach is that papers, no 

matter how small, have larger newsholes than television news.

 Former AP foreign correspondent George Krimsky has edited 

a handbook for the ASNE spelling out the whys and wherefores of 

getting more foreign news into American newspapers. In effect 

foreign coverage is being promoted under the guise of local news 

since local news is deemed of most immediate interest to readers. 

[FN 35] It's the latest twist in "writing for the Kansas City 

milkman," the exhortation that United Press journalists of yore 

were told to keep constantly in mind in churning out copy. 

30 



 Tom Kent, the AP's World Editor, has developed niche 

foreign news for AP's many smaller client papers in an age when 

new immigrants and seasonal visitors to the U.S. frequently go 

back and forth to their original homes thanks to cheap air fares. 

The United States is experiencing its biggest period of 

immigration in a century and now as during the last great wave 

there is plenty of interest in "the old country." A weekly column 

of shorts about the Philippines goes down well with California's 

big Filipino community. Canadian items are welcomed by Florida 

papers with big "snowbird" winter residents from Canada. Features 

about Portugal are welcome reading among Portugese-speakers in New 

Bedford. [FN 36]

 Other traditional bedrock producers of serious foreign 

news are also holding their own. WGBH's much feted Frontline 

documentaries on Public Broadcasting Service television 

courageously keep on tackling foreign subjects even when executive 

producer David Fanning admits he senses that his board would 

prefer he concentrate on domestic themes to keep up the ratings. 

[FN 37] Only this year, Arthur Kent, who covered the Gulf war for 

NBC, persuaded PBS to start showing a special program devoted to 

foreign news. Together with Jim Lehrer's News Hour, National 

Public Radio, Public Radio International and the great newspapers, 

those programs now reach a small, often overlapping, largely well 

educated and/or affluent combined audience estimated at four to 

eight million Americans.

 With some 500 affiliated stations and a dozen 

correspondents abroad, NPR, according to Foreign Editor Loren 

Jenkins, has almost doubled its daily news audience in the past 

decade to eight million. "Now you can almost drive straight across 

the United States and get NPR on the dial," he remarked proudly. 

[FN 38] But some purists cavil that NPR is carrying less foreign 

31 



news than in years past. NPR's rival, PRI (for Public Radio 

International), relays BBC broadcasts on a regular basis.

 Outside these elite catchment areas, the outlook can be 

both depressing and surprisingly innovative. Take newsmagazines. 

TIME and Newsweek once kept dozens of correspondents abroad. In 

the early 1960s I was one of seven or eight correspondents 

attached to TIME's Paris office alone. Today newsmagazines have 

cut staffs to the bone, closed bureaus galore and run far fewer 

foreign stories in their domestic editions than a decade ago.

 The annual number of TIME covers dealing foreign affairs 

plunged from 11 to none between 1987 and 1997 with editors 

claiming foreign covers were consistent newsstand losers. In the 

decade from 1985 to 1995, the foreign report in TIME declined from 

24% of the magazine to 14%, in Newsweek from 22% or 12% and US 

News and World Report from 20% to 14%. [FN 39] But in addition to 

the long established Asian, European and Latin American editions, 

Newsweek now also publishes mixed editions in Korean, Japanese, 

Spanish and Russian. And all international English language 

editions are on Newsweek's web site. The success of these offshore 

editions of such quintessentially American journalism represents a 

fine paradox.

 But while TIME and Newsweek go through such gyrations, 

Britain's The Economist now sells 300,000 of its total 700,000 

circulation to Americans starved of foreign news and willing to 

pay dearly for non-discounted subscriptions. Editor William Emmott 

coyly recently described The Economist as a "magazine in English 

written by non-Americans." [FN 40] Seeking to fill a similar 

niche, a version of the BBC's World News started this fall serving 

44 American television stations. The BBC's rival, ITN, already has 

clients in the US. [FN 41]

 It's easy enough to understand why the BBC and ITN thought 

the risk worth running. What foreign news survives on the 

32 



traditional networks' nightly television news is relegated to the 

half hour's final minutes for fear viewers will zap to another 

channel. Inspired by the example of 60 Minutes' financial success 

over three decades, the networks' news divisions have had to 

become money-spinners. On the so-called news magazines that follow 

the news six nights a week, foreign subjects are even rarer: such 

programs in any event are much cheaper to produce than traditional 

entertainment fare and generate top dollar prime time advertising. 

Ratings rule supreme and are gauged minute by minute. One producer 

influenced by the ratings was quoted as saying that he'd done 

"nine stories on Bosnia and every one of them tanked." [FN 42] 

Exit Bosnia and the rest of the world outside the U.S.

 In these quarters foreign news means not just bad 

ratings, but expensive programming to boot. Keeping a daily 

newspaper correspondent abroad costs between $250,00 to $400,000 a 

year and a television correspondent considerably more. Once 

considered a necessary ticket to be punched on the way to greater 

things, working abroad for network television has become a dead 

end for the simple reason that correspondents don't get on the 

air. [FN 43] (The wisdom of Gilbert and Sullivan's HMS Pinafore 

springs to mind: "Stick close to your desk/ And never go to sea/ 

And you all will be leaders/ Of the Queen's navy").

 Long gone are the days when network news was not expected 

to turn a profit, but rather to provide the public service alibi 

for money-making entertainment programs. In 1965 ABC's news budget 

was $5 million and was a money-loser. Thirty years later the news 

budget was $500 million and the profits estimated in the $300 to 

400 million range. [FN 44] But the nightly news had sold its soul 

and its public service mandate in the process.

 Buttressed by focus groups, local news and entertainment 

are what television moguls and many print owners believe is their 

formula for profits and survival in a market where the young 

33 



        

seemingly have abandoned their interest in any form of news, be it 

print, radio, television, cable or Internet. In so doing owners 

have stood on its head their own power to decide what news will 

get printed or broadcast. What would Lord Copper, the 

quintessential idiosyncratic press baron in Evelyn Waugh's classic 

newspaper novel "Scoop," have thought about such surrender to vox 

populi. 

Reuven Frank, a legendary keeper of network television's 

now much tarnished tablets, recently lamented that "this business 

of giving people what they want is a dope pusher's argument." 

"News," he added, "is something people don't know they're 

interested in until they hear about it." [FN 45] Sooner or later, 

I suspect, the pendulum will swing back if only because of human 

curiosity. The rising numbers of university graduates are likely 

to be more curious than their less well educated contemporaries 

about the wider world.

 Puzzling over the results of studies gauging radio, 

television, cable and Internet usage, the greatest unanswered 

question is how do Americans under 30 keep informed, if at all. 

Studies consistently show that only the middle-aged and elderly 

are assiduous newspaper readers, network news television news 

viewers or serious news radio listeners.

 So I may indeed be guilty of Dr. Johnson's description of 

second marriages-- "the triumph of hope over experience." But my 

hunch is that the cameras along with the rest of the moveable 

village of foreign news hacks will be back in force sooner rather 

than later. There is always going to be someone ready to sleep 

overnight in a freezing Tehran cemetery waiting for Ayatollah 

Ruhollah Khomeini's triumphant return from exile. I did so in 1979 

to be sure I would be on hand when he was scheduled to show up the 

next day. In his cemetery speech he spelled out his willingness, 

indeed, determination to spill blood massively to impose on Iran 

34 



the Islamic Republic he long had dreamed of. Tehran's streets were 

so clogged I abandoned my car and bummed motorcycle rides to cut 

through the traffic and get back to the press hotel just in time 

for deliver the pool copy. Even now the first Persian word that 

springs to mind is "habanegar" meaning journalist, and I shouted 

it until I was hoarse to make my way through the throngs.

 Maybe for the next big story there won't be four or five 

teams per network the way the American Embassy hostage crisis was 

covered in Tehran in 1979 and 1980. But if Iraqi Kurds head en 

masse for the mountains of Turkey or Iraq the way they did in 

1991, the rest of that upheaval is likely to repeat itself as 

well. The mountains are too foreboding, the women too beautiful, 

the men too colorful and the spokesmen too fluent in English to be 

denied coverage. And I suspect that Western political leaders, 

especially the American President at the time, will prove no more 

successful at ignoring their plight than Bush was in 1991.

 So the curmudgeon in me keeps telling young men and women, 

who in surprising numbers ask how they can do what I did, that 

there is no there there. But I keep hoping I am wrong. Were I a 

bit more honest I'd probably tell them: "Don't throw away Dad's 

frayed trench coat just yet. But don't send it to an expensive 

cleaners either." ENDS 

Acknowledgement. Giles Edwards, a Kennedy School student, helped 

in the research. 

FOOTNOTES 
FN 1- Here in no particular order is a sampler of the bad news: a-
A study by Pew Research Center for the People and the Press 
published in October 1997 noted "much of the broader public does 
not consider foreign affairs important to their lives. Majorities 
of varying sizes say events in Europe, Asia, Mexico and Canada 
have little or no impact on them." "Knowledge of international 

35 



policy and events is minimal. Fully 63% support expansion of NATO, 
but only 10% can correctly name any of the three nations" 
involved. 
b- In an even more pessimistic report, A Survey of News In the 
Next Century, published in November 1996 by the Radio and 
Television News Directors Foundation, concluded "the audience of 
news may be failing to regenerate itself." 
c- The July 10, 1998 International Herald Tribune noted that 
number of Americans aged 21 to 35 regularly reading a daily 
newspaper fell from 67% in 1965 to 39% in 1990 and 31% in 1998. 
d- Peter Arnett in the November 1998 American Journalism Review 
noted that "international news coverage in most of America's 1,500 
mainstream papers has almost reached the vanishing point" with 
foreign stories down from 10% to less than 2% since 1972. 
e- Overall network evening news viewership sank from 60 per cent 
in 1993 to 38 per cent four years later, according to the Tyndall 
Report (IHT July 19, 1998). The three networks devoted 4,032 
minutes to foreign news in 1989, the year the Berlin Wall came 
down, 2,763 minutes in 1994 and the share continues to fall. The 
Tyndall report in 1997 established three categories of television 
network stories with foreign content- 1- "international news" (in 
which is U.S. foreign policy is not involved), 2- U.S. foreign 
policy news (involving principally Washington, but also input from 
foreign correspondents) and 3- Foreign Bureau News (filed by 
correspondents with a foreign dateline. From 1989 to 1996 total 
minutes decreased for 1) from 4,828 minutes to 2,270, for 2) from 
2,081 to 1,109 and for 3) from 4,032 to 1,596. Tyndall noted that 
even the 1990 and 1991 boom years during the Kuwait crisis and 
subsequent notice. 
f- In 1995 the three networks devoted 26 hours and 50 minutes to 
the O. J. Simpson trial- twice the time allotted the Bosnia war in 
its most virulent year involving American air strikes and 
commitment of American infantry to keep the peace. US News and 
World Report, Oct. 16, 1995 
FN 2- Arnett, American Journalism Report, November 1998 
FN 3- The New York Times, Dec. 3, 1998 
FN 4- The International Herald Tribune, June 18, 1998. Brian 
Knowlton noted that: Americans held 45 million passports, one for 
six citizens; the number of U.S. students abroad almost doubled 
between 1985 and 1996, from 58,483 to 89,242 in 1996; in 1986 12 
million Americans traveled abroad (not counting Mexico and 
Canada), by 1996 the number was 19.8 million; overseas phone calls 
increased from 411 million in 1985 to 984 million in 1990, then in 
past 5 years to 2.8 billion, according to the FCC; in the past 30 
years the number of Americans living abroad more than doubled to 
3.3 million; more American students are studying foreign languages 
than anytime since 1920. 

36 



FN 5- Until the early 1980s many media employers banned wives of 
staffers from working for rival organizations. Even now, husband-
and-wife teams are routinely paid far less than two salaries. 
FN 6- Telecommunications act 1996 accelerated disruptive 
deregulatory change in broadcasting, allowing further 
concentration in ownership, especially for radio stations, at the 
public's expense. 
FN 7- Ken Auletta, Three Blind Mice, Random House, 1991 and 
telephone interview Nov. 2, 1998 
FN 8- Audience figures, The Economist July 4, 1998, quoting Pew 
Research Center figures showing share of Americans watching 
nightly television news dropping from half in 1993 to 15 per cent 
in 1998. 
FN 9- Garrick Utley, telephone interview Oct. 23, 1998. See also 
his article in March-April 1997 issue of Foreign Affairs noting 
that between 1989 and 1996 minutes of foreign news coverage 
declined at NBC from 3,351 to 1,187 and at ABC from 3,731 to 
1,839. See also Lawrie Mifflin in the Oct. 12, 1998 New York 
Times reporting network television coverage had been so badly cut 
back that staff correspondents were present in only 5 ABC, 3 CBS 
and 7 NBC bureaus overseas. Staffed, but correspondent-less, 
bureaus were maintained in 7 locations by ABC, 5 for CBS and 6 for 
NBC. By way of contrast CNN has 23 staffers overseas, but the BBC 
maintained more foreign correspondents than all these American 
companies combined. 
The BBC recently announced plans to devote 50% of its domestic 
nightly news program to foreign news and regularly equals or 
betters that percentage in BBC World News which is giving CNN 
International a run for its money overseas. The Independent Oct. 
5, 1998 
FN 10- Bokassa. Washington Post Executive Editor Ben Bradlee, 
himself a former foreign correspondent, first asked what I was 
doing "in such a chickenshit country," then moved heaven and 
Maurice Tempelsman, the prominent diamond merchant pal of 
Bokassa's, to free me. 
FN 11- David Ignatius, telephone interview, Oct. 21, 1998 
FN 12- In 1996 for the first time in living memory no foreign 
story was included in the Associated Press list of the year's most 
important stories. 
FN 13 -Steven Hess, International News & Foreign Correspondents, 
Brookings Institution Press, 1996 
FN 14-The New York Times, October 21, 1998 
FN 15- The International Herald Tribune, June 11, 1998 
FN 16- Bashir Gemayel, a ruthless young Christian warlord in 
Beirut on several occasions threatened me because he didn't like 
my exposing his relationship with the Israeli military and 
intelligence. But if I crossed the Green Line dividing Beirut 

37 



during serious fighting, he couldn't help spilling the beans out 
of sheer machismo. 
FN 17- Dusko Doder of The Washington Post and the late Henry 
Tanner of The New York Times learned the hard way in 1977. In they 
filed stories by telex from Berbera in Somalia that a visiting 
Congressional delegation had detected the presence of a Soviet 
navy at the port there. The correspondents waited for the 
"answerback," the symbol that the communication had been completed 
successfully. But they did not wait to have the telex operators in 
their respective offices type out, "all ok." That proved a 
mistake. When they got back to Cairo, they received near identical 
messages wanting to know why they had not filed since the 
Congressmen were back in the U.S. and had denounced the Soviets. 
It turned out that East German telecommunications specialists in 
Berbera had faked the "answerbacks" hoping the stories would be 
forgotten. 
[FN 17A] Only in 1978 during the Iranian revolution did I finally 
prevail on The Post's foreign desk to purchase a dictation machine 
to cut down on the time and money involved in having a desk hand 
take down copy live. My editor kept putting me off until I 
threatened to go straight to my gracious owner, Katharine Graham, 
who once had nodded when I teasingly suggested she would like to 
win a "Pulitzer Prize for profits." The machine was installed and 
saved thousands of dollars in communications costs.] 
FN 18- Jefferson Price, telephone interview, Oct. 16, 1998 
Still satellite phones are not always foolproof. The United States 
Air Force fried my sat phone in September 1996 in northern Iraq 
using electronic counter-measures aboard an AWACS plane to blind 
Iraqi radar preparatory to a missile strike 
FN 19- Gad Gross, a young Harvard graduate covering his first war, 
refused to heed the repeated warnings of veteran combat 
photographer Don McCullin to leave Kirkuk. We abandoned him to his 
folly. He was killed when the Iraqis overran the northern oil 
center. 
FN 20- Edward Cody, telephone conversation, Oct. 22, 1998 
FN 21- Barrie Dunsmore's doubts about live broadcasts in wartime, 
"The Next War: Live?," March 1996, the Joan Shorenstein Center 
FN 22- Rick Davis, NBC, telephone interview, Oct. 9, 1998 
FN 23- Bernard Gwertzman, The New York Times, telephone interview 
October 11, 1998 
FN 24- Joel Brand, interview, New York City, Sept. 29, 1998 
FN 25- Barrie Dunsmore, interview, Cambridge, MA, Oct. 21, 1998 
FN 26- As a matter of historical record, the first time I ever saw 
a journalist wearing a flak jacket was in Beirut in 1975 and most 
of us oddly found it a needless encumbrance. Kaplan's death was 
not entirely in vain. He had been advised to stay at Sarajevo 
airport because there was not enough room in the United Nations 

38 



armored car taking correspondent Sam Donaldson and his crew into 
town. Kaplan turned down a lightweight UN flak jacket (which was 
in any case designed only to protect against shrapnel, not 
bullets) and took a seat in a TV pickup marked TV with tape on its 
rear door. He was killed by a sniper's bullet on the drive in from 
the airport. But the incident finally convinced some news 
organizations to purchase armored vehicles for reporters. The day 
I arrived in Bosnia in early January 1993 three correspondents 
were wounded- but not killed- when the Reuters armored Landrover 
they were riding in blew up on a mine. That prompted me to write a 
strongly worded note to The Washington Post arguing the newspaper 
should not risk putting its correspondents in harm's way without 
purchasing one for us. We should not be the only major news 
organization without one. My foreign editor's initial reaction 
was- "remember who you are working for." I persisted. The Post 
finally bought a second hand Landrover. It cost $35,000 if memory 
serves. I did not endear myself to my editor. 
FN 27- William McLaughlin, Quinnipiac College, Hamden, 
Connecticut, Oct. 2 1998 
FN 28- William Blakemore of ABC, telephone interview, Sept. 17 
said he had done a half dozen foreign stories in 1997 alone. 
FN 29- Ben Bradlee during a periodic downhold at The Post toyed 
with what he called "A Dulles airport bureau" staffed by a 
Washington-based fireman. But as a former foreign correspondent he 
soon realized "firemen" who were "parachuted" in this fashion 
often would lack the knowledge to put a complicated story into 
perspective. 
FN 30- In 1995, Mark Willes, a former cereal firm executive, took 
charge at the Los Angeles Times. Among his first decisions were 
firing several correspondents and axing the weekly World Report, 
an innovative showcase for overseas reporting. 
FN 31- Tom Kent, AP, World Editor, telephone interview, Oct. 15, 
1998 
FN 32- Ann Marie Lipinski, Managing Editor of The Chicago Tribune, 
telephone interview, Nov. 23, 1998 
FN 33- My story ran in Washington, but only because Buddy Weiss, 
editor of the Paris Herald, led his paper with it as a favor to 
me, forcing my own editor's hand. In Washington my byline was 
taken off as a precaution. I should have demanded a raise there 
and then, but didn't. 
FN 34- William Pfaff, Gannett Center Journal, Fall 1989 
"International News and Foreign Policy" 
FN 35- Krimsky questions a lot of polls showing low reader 
interest in foreign news and wonders if such polls are not being 
used to "justify management policies that local news is the only 
thing that sells." But the ASNE project is exploiting rather than 
arguing that mindset "telling editors to broaden their definition 

39 



of 'local' and showing them how to find backyard connections to 
the wider world." e-mail to author Oct. 22, 1998. 
Edward Seaton, telephone conversation Oct. 26, 1998. "If people 
begin to see all international forces affecting their daily 
lives," he said, "the dentist who fixes teeth in Haiti or the 
foreign stuff on sale at the local Wal-Mart, maybe they will take 
more interest in those places." He noted that International Press 
Institute said that many of its member reported similar problems 
elsewhere. 
FN 36- Tom Kent, telephone interview, Oct. 15, 1998 
FN 37- David Fanning, interview, Cambridge, MA, Oct 23. 1998 
FN 38- Loren Jenkins, telephone interview, Oct. 7, 1998 
FN 39- Columbia Journalism Review, July-August, 1998. 
FN 40- William Emmott, editor of The Economist, talk at 
Shorenstein Center, Cambridge MA, Oct. 2, 1998 
FN 41- New York Times, Nov. 5, 1998 
FN 42- Neal Shapiro of Dateline, quoted in The New York Times 
Magazine, Sept. 20, 1998 
FN 43- Print still rewards foreign correspondents. Joe Lelyveld 
was a fine foreign correspondent, among other distinctions, before 
becoming executive editor of The New York Times. Michael Parks 
served in Russia, South Africa and Israel before occupying a 
similar spot at The Los Angeles Times. Steve Coll, The Washington 
Post's new managing editor, or number two, was a distinguished 
correspondent. 
FN 44- Dunsmore, interview, Oct. 21, 1998 
FN 45- Reuven Frank, Columbia Journalism Review 

40 


	Structure Bookmarks
	The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy 
	The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy 
	Working Paper Series 
	Working Paper Series 
	The Decline, But Not Yet Total Fall, of Foreign News in the U.S. Media 
	The Decline, But Not Yet Total Fall, of Foreign News in the U.S. Media 
	By Jonathan Randal Shorenstein Fellow, Fall 1998 Washington Post 
	By Jonathan Randal Shorenstein Fellow, Fall 1998 Washington Post 
	#2000-2 
	Copyright Ó 2000, President and Fellows of Harvard College All rights reserved 
	Figure
	"My name is Ozymandias, King of Kings, "Look on my works, ye mighty, and despair. Shelley
	 In my darker moments I feel like a virtual dinosaur. In fact I am a print foreign correspondent with 40 years of wars, rebellions, uprisings, crises, epidemics, disasters man-made and natural as well as bad whisky under my belt. These afflictions are not about to disappear from the face of the earth any more than the pleasanter aspects of life abroad, which I also have sought to explain to readers. Yet, the obvious explanation is that classic foreign news coverage in the American media is at its lowest ebb
	 This is scarcely the first time foreign news has been out of fashion in my career. But it's certainly the most serious period of disaffection I've survived and, except for two six-month stints, I've always worked overseas. The evidence is varied, unrelenting and overwhelming, so much so I have consigned the dreadful details to footnotes so as not to discourage readers from persevering. [FN 1] Fewer Americans read newspapers, look at what remains of network television news or seem interested in any form of 
	 I personally think the late Joe Alsop probably got it right when he entitled his memoirs "I've Seen the Best of It." But there is no sense in fighting the inevitable, especially when unparalleled technological change has coincided with greedy media owners' obsession with double-digit profits and the end of a half 
	century-long Cold War that was our bread and butter. Taken alone, each of these factors was highly disconcerting. Technological change was, is and will be an inalterable fact of life. The end of the constant threat of global nuclear annihilation can only be applauded. But the profit-driven shift from family ownership to publicly held media corporations has served principally to justify a shameless race away from journalistic excellence. How can news, foreign or domestic, prosper when NBC spends $500 million
	 But handwringing solves few problems. Our calling is called news quite simply because it deals with what's fresh and previously unknown and that for better or for worse includes the changing tools of our trade. Miniver Cheevy would not have lasted long in my league of foreign correspondents.
	 Still, near instantaneous communications and other technological advances may prove intrinsically harmful to the practice of thoughtful, thorough and thus often time-consuming, reporting. Less than two decades ago, VCRs, laptop computers, cable or digital television, modems, the Internet, digital cameras, cell phones and other wonders of modern science didn't exist to distract from following- or gathering- foreign and other news.
	 Working in my branch of Third World reporting, often meant more time, thought, sweat and money expended getting the news out than gathering it. When I started out the world conjured up by Dick Tracy's long since overtaken radio-cum-wristwatch was the stuff of comic strips, not of today's glossy four-color advertisements for satellite telephones. Still, pleasant though it is to be relieved of that drudgery, we’ve also lost the time for digging and reflection that came with it.
	 Business news only increases the instantaneity…and the distraction. In 1990 Michael Bloomberg start his financial news 
	empire. It now fields 229 correspondents in 62 foreign countries and has extensive radio and television interests as well. With the surge of small investor interest in Wall Street and financial markets overseas, The Washington Post, The New York Times and other major newspapers have added staff and muscle to challenge The Wall Street Journal and similar specialized business publications which once had the field pretty much to themselves.
	 In a way the boom in financial reporting is a throwback to serious 19th century newspapers in the world's great ports and their dependence on shipping news. In the post-Cold War age of globalization, stepped up financial and economic reporting has moved into foreign crisis reporting once reserved for power politics or war. The likes of Calpers, California's fabulously rich retirement fund, wield enormous power abroad thanks to hard-nosed attention to the bottom line traditionally unheard-of in overseas mar
	 It's too early to bet on the durability of interest in financial news from abroad or gauge whether it will survive an inevitable downturn in the economy, much less a full-blown recession. I have my doubts, mindful that not for nothing long ago was economics dubbed the "dismal science." But financial reporting is the one obvious bright spot in an otherwise dimming foreign news firmament. Still such coverage scarcely makes up for the American public's glaring alienation from more classic foreign corresponden
	 Perhaps more tellingly, this array of technology and business changes arrived roughly when for the first time in a half 
	century many Americans- encouraged by the man they twice elected President- felt safe in turning away from the foreign entanglements suspect in our national psyche since Washington's farewell address. Indeed it's often argued the Cold War period represented an aberration in a more deeply ingrained American isolationist tradition.
	 The Vietnam war fiasco reinforced that credo. Among Vietnam's many legacies, none is more ingrained than the policy makers' conviction that the United States should never again embark on sustained military operations abroad without a clear public mandate. It's hard to dispute that view even if keeping abreast of what's going on overseas logically should help contribute to finding solutions to problems before use of force need be considered.
	 Indeed I perceive a trap. The vast majority of Americans seem dangerously ill informed and thus very probably unwilling or unable to meet future challenges sure to be mounted from abroad. Pessimists throw up their hands, lamenting that the United States has entered a self-satisfied period of accelerating late Roman decadence. O.J. Simpson's trial one year, Lady Diana's death the next, the White House sex scandal this year insinuate their way into what purports to be the most serious journalism in a media i
	 If this narcissistic self-absorption and the Vietnam syndrome persist, American governments are likely to be hard put to sustain a broadly based foreign policy necessary for world leadership. (Witness how reluctantly the Clinton administration committed troops to Bosnia for what turned out to be virtually casualty-less peace enforcement). Allowing elitist specialists to formulate and execute foreign policy would square the circle by default in latter day vindication of "the Best and the 
	Brightest"... who bogged the country down in Vietnam. Beyond this Catch 22, born of foreign policy out of focus groups, lies another danger.
	 With the greater public increasingly turned off and the media largely absent, foreign policy professionals now devote ever more time to dealing with the growing influence of pressure groups. They range from ethnic lobbies claiming to defend Greek, Irish or Israeli interests, for example, to human rights activists, an ex-president in the form of Jimmy Carter and much less savory interests. In the present lotus land mood, much of this jockeying for influence takes place far from the public gaze.
	 The fact is most Americans seem bored by the complex responsibilities that accompany the wealth and power this country enjoys. It's ironic that the U.S. as a nation seems so apathetic about the rest of humanity just when the outside world is fascinated as never before by all things American and Americans are living and travelling abroad and learning foreign languages in unprecedented numbers. [FN 4]. Notwithstanding the brave talk of less than a decade ago, history has not come to an end. If events oversea
	 Were such curmudgeonly ruminations not proof enough, I also certainly qualify as a dinosaur because the world of American foreign correspondents I entered so long ago has changed so vastly. It was dominated by three networks, two wire services, two or two-and-half newsmagazines, three of four major newspapers. It was an overwhelmingly white, male, infrequently college-educated, but often wonderfully raffish world (and a perfect habitat for retarded adolescents). Even then, the nature of foreign corresponde
	 The advent of jet air travel in 1960, decolonization accompanied by its often violent aftermath and especially the "Fire In The Ashes," in Teddy White's memorable phrase about the reconstruction and stabilization of post-World War Two Europe, shifted interest away from pure politics, diplomacy and economics in temperate climes. I have spent most of my career in places like the Congo, Algeria or Kurdistan where few of my American predecessors set foot.
	 The provenance of the craft's practitioners also started changing radically two decades ago. Women, some 7 per cent of the total of American foreign correspondents little over a generation ago, especially have made their forceful presence felt. Now they account for a good third, if not more. [FN 5] Younger correspondents now boast infinitely more diplomas than the often self-taught reporters who helped me break in. Third World locales are awash with eager, often talented and much diplomaed stringers trying
	 Amazingly only in the last few years has other professional scenery of my youth shifted with the slow agony of United Press International and the surprisingly quick near total eclipse of network television correspondents overseas. The demise of Colliers, The Saturday Evening Post, the Chicago Daily News all diminished foreign coverage, but they slipped more or less gracefully from sight without creating major shock waves. But network television news came out of nowhere, often called the shots in the late 1
	the Federal Communications Commission. Deregulation, which started off fostering competition among airlines in the Carter administration, was enshrined as an absolute good. Out went the networks' real and perceived obligation to produce serious news, including foreign coverage, even at a loss as the price for access to the airwaves. [FN 6]
	 That access long was literally a license to print money. Between 1976 and 1984 the networks’ profits increased 324 per cent, according to Ken Auletta who chronicled their subsequent travail. [FN 7] All three networks changed hands in 1985 with the owners, newcomers to broadcasting but not to maximizing profits, taking charge only to discover that their expensively acquired franchises were losing their Midas touch with every passing year. Determined to make news pay its own way, the new owners turned their 
	 The new owners ruthlessly slashed the networks' long extravagant foreign news operations and inaugurated bland "news you can use" to conform to the focus groups beloved of advertisers. Serendipitously for the owners, the focus groups preferred cheap local reporting to more expensive foreign correspondence. Minute-by-minute ratings applied to the evening news shows. Since the new owners initially knew little about the intricacies of newsgathering, their pruning eventually came to resemble scorched earth tac
	 More than a decade of constant retrenchment later so parlous are the networks' finances that last year only NBC made money. Although the networks still command the single biggest audience, digitalization, cable, satellite, VCRs, video and the Internet have sliced the market into niches ever more lucrative 
	for these new competitors. Vastly inflated salaries for network news anchors and top talent reflected the networks' odd response to their predicament, a desperate effort to turn journalists into latter day equivalents of Hollywood stars at $7 million dollars a year for the happy few. With a steadily shrinking audience now mostly in its 'fifties, [FN 8] no less a practitioner than Garrick Utley, a veteran NBC and ABC foreign correspondent who now works for CNN, is convinced that "the sun has set on network n
	9] With only 15 per cent of Americans still relying exclusively on nightly network television for their news, even ABC anchor Peter Jennings, once the most dedicated to foreign coverage, of late has been heard wondering out loud if network news will survive another five years.
	 Such pessimistic talk may sound a tad premature. But the sun has set for sure on the Cold War, a now increasingly distant ideological struggle that seems as remote to many young Americans as World War Two did for my generation when we started out in the late 1950s. All the years I spent chronicling wars at the periphery ended up as mere footnotes to a much predicted and feared total global conflagration that thankfully never occurred.
	 Absent the US-Soviet rivalry, in the 1990s the conflicts in ex-Yugoslavia, Rwanda, Somalia, Chechnya failed to persuade editors, the White House or the Congress that Americans risked getting involved in a Third World War. So much the better, you might say. Indeed so might I, given the increasing danger for war correspondents covering many recent conflicts. With every passing year I felt there were fewer coupons left in my ration book. That reading is not just a function of increasing age.
	 The armaments became more deadly, the belligerents' less willing to accept any but the most flattering accounts of their often villainous actions, and increasingly sophisticated communications relayed stories back by fax or e-mail in 
	disconcerting "real time." I found myself pining for my days covering freshly independent former European colonies whose new masters felt only the onetime metropole's print press counted. Then sometimes weeks passed before an offending clip of mine arrived by surface mail from an embassy in Washington. By that time some recent offender was catching the heat in my place.
	 Most worrisome of all, correspondents themselves were turned into prized hostages in Lebanon, Chechnya and elsewhere. In the 1980s Terry Anderson of the Associated Press, Charles Glass of ABC and a French television team were incarcerated in Beirut for months and, in some cases, years. I myself was a ten-day guest in the late and very eccentric Emperor Bokassa's jail in his self-styled Central African Empire in 1977 and have been detained for shorter times in a wide variety of climes by more gunmen than I 
	 Professional occupational hazards have increased for field hands. But foreign editors, once ever ready to prod their charges into the cannon's mouth while sanctimoniously urging utmost caution, now are hard put to stifle yawns. "The tingle is gone," an editor friend recently told me in tones suggesting genuine regret for the receding threat of Armageddon. "No one thought or thinks the Balkans could entangle the U.S. in war," he explained. [FN 11] Indeed for the time being no major foreign threat looms on t
	 Nor do editors seem galvanized by what my late colleague Dana Adams Schmidt once called the mission to "shine a light in 
	the dark corners of the world." Schmidt specifically was writing about the Kurds in the 1960s, but his phrase could have applied to just about anywhere at anytime. His very language probably seems oddly formal and suspect for turn-of-the-century Americans grown blase about the rest of the world because of easy jet travel and a self-satisfied conviction they already know all they need to know.
	 The collapse of Russian reform, the Asian financial crisis, the Kosovo imbroglio, Saddam Hussein's repeated challenges were assimilated this year with an aplomb bordering on indifference unthinkable only a decade ago. [FN 12] That certainly was not the case back when I was a footloose young Harvard graduate genuinely convinced that events abroad were of vital interest to his fellow citizens as well as an interesting way to make a living. After all, hadn't Henry Luce proclaimed this the "American century?"
	 Had I doubts, the simultaneous crises of Suez and the Hungarian uprising happened during my military service in the infantry in Europe in 1956. That concentrated my mind and decided my vocation as a foreign correspondent. In my naivete I then was convinced that what I was reporting really mattered and would be read by many Americans, not just an elite. As it turned out, I could not have been more mistaken. I didn't cotton on for a very long time, possibly because I was too busy covering crises.
	 What had happened with ever accelerating speed, in the words of a prominent media critic, was that the United States became a "two tier society" for foreign news. [FN 13] By that is meant an ever more knowledgeable elite tapping into a multiplicity of news sources on and off the information highway as distinct from a "dumbed down" mass of citizens increasingly alienated from once regular links with the outside world provided by newspapers and especially network television news. Consistent studies confirm m
	reader/viewer. Without constant exposure to serious news on television it's questionable whether young Americans will feel any temptation, much less obligation, to keep up with news of any kind on the Internet or elsewhere.
	 Since interest in current events is an addiction rather than an inherited gene, I am also deeply worried by statistics about the constant, if slower erosion of newspaper readership over a generation despite a steadily growing population. But network news' agony is especially ominous because during its long ascendancy the evening shows did hook average people on news and for much of the past 35 years that included heavy doses of foreign reporting. The subsidence of network news is momentous because since 19
	 It was always easy for print journalists to criticize network news for its oversimplified, blunt instrument approach to complicated events, a failing accentuated by a growing distaste for foreign news. But evening network news shows at their best were a sort of High Mass with the nation in attendance. Magisterial, top to bottom and often arbitrary, their fare doubtless was. But they reached more Americans at the same time than newspapers or radio ever did. Those shows thus sowed the seeds of wider collecti
	vapid video version of those old news-on-the-cheap "rip-and-read" 
	radio stations totally reliant on the wire services.
	 By now both network television and newspapers are "mature" industries, sharing the key problem of how to hook and hang onto the increasingly elusive loyalty of young Americans. Study after study show their alienation from news of any kind. That alienation has set in motion further studies purporting to show that foreign news is of little reader interest (as well as other studies indicating the opposite). That "no interest" finding conveniently comforts the bean counters' obsessions with maximizing profits 
	 A generation ago newspaper owners, fearing network television would bury them, survived by buying out the local competition- often afternoon papers most vulnerable to the blandishment of the box- and turning two digit profits in the process. (It was not always thus as my ex-newspaper and novelist friend Ward Just has noted. In his novel "A Family Trust," he described the ethos of his father's daily paper in mid-century Illinois where a six per cent profit was considered a good year, an eight per cent year 
	 Shaking up what long has remained a print and network television closed shop of sorts are radical technological advances that are changing the news game as never before. Today's foreign correspondents are being challenged to come up with different ways of making themselves indispensable to a public so fragmented as to defy easy claims to enduring loyalty- or more than 30 seconds of their attention. I sometimes have to pinch myself to remember the years when my Washington Post editors were so impressed by n
	 I do not underestimate the Internet, web sites and the 
	geometrically growing audience now able to use such research tools. Just the ability to read newspapers from all over the world on the web is awesome. How not to be impressed by the Internet's seemingly endless capacity to provide knowledge on demand on an individualized basis. But an increasing percentage is undigested and unedited material that many, especially older, Americans find baffling to access.
	 A study released in mid-1998 found that Americans surfing the Internet for news had jumped from 14 per cent in 1995 to 36 per cent. [FN 15] So far studies show that those gleaning news from the Internet do not drop newspapers, but in mutually reinforcing fashion keep on reading them as well. The real worry is when, if ever, young Americans who have grown up with cyberspace will follow news seriously. So far, in what the pollsters stress is a rapidly changing scene, what passes for evidence suggests the you
	 If I still cast myself as only a virtual dinosaur it is because I'm convinced there's still a place out there for the kind of adventure that has lured me and others year after year into places we shouldn't have been. I have labored in some of the most unpleasant places in the world. I have been beaten, imprisoned and threatened countless times. I never expected to be stroked and praised by my newsroom betters or feted on television. Just as well since I would have been very disappointed had I entertained s
	 I started out when newspapering took for granted very direct, often confrontational relations between reporters and editors. Then the highest purpose of good journalism was to keep 
	the reader informed. There was no time for the politically correct attitudes so much in vogue of late in many newsrooms. I certainly haven't gotten rich nor have any but a handful of foreign correspondents working for television. Had I been more calculating I would have come in from the cold years ago and cashed in on my bylines. Many of my friends did.
	 But I did get to know the places I covered and the people who made things happen over a very long period of time. I like to think that improved my reporting. Long ago I ceased being surprised by many Third World sources' propensity for only leveling with key information after making me come back time and time and time again. Similarly, a willingness to risk my hide on numerous occasions has persuaded many Third World sources to tell me key facts against their better judgment. [FN 16] It's a reportorial tri
	 In Lebanon alone I have talked my way through Israeli army checkpoints and extracted confessions about murder and mayhem from all manner of Lebanese warlords simply by "being there." As I got older and older, my age also turned into an advantage. Even strenuous effort sometimes helped. Innocent of visas I crossed from Turkey into Iraq and walked across a mountain range into Kurdistan in 1991 and was treated royally by Kurdish leaders for making the effort to come see them. 
	But in between the bangbang stories, I loved returning to small countries at irregular intervals to write offbeat stories about a favorite hotel in Khartoum, a former Tunisian education minister who fought Islamic fundamentalism by inserting Rousseau and Voltaire in the curriculum, how a Ghanaian military ruler cancelled Secretary of State Henry Kissinger's visit because he had a boil on his backside, or the deadly savant calculations involved in a Mossad assassination of two PLO agents in Cyprus. How bette
	watch an African girl instructed to write down the number of dead and realize she'd dropped her pencil and was staring blankly at the accumulating bodies all around her on the ground.
	 It was this kind of story that made the effort all worthwhile- and I suspect also conveyed something a bit special to readers. Sheer adventure was always a comeon. In my tenth Harvard reunion report, I wrote, if memory serves, "I sold my soul to Henry Luce and TIME sent my body to 37 African countries." I didn't- and don't- shed tears over leaving TIME for The New York Times, especially when I see the trivialization that has befallen Luce's flagship magazine, which even in its prime was not without grave f
	 But Luce and TIME encouraged, indeed obliged, me to do rigorous reporting even if in the rewriting in New York the results sometimes came out bassackwards in what we correspondents accordingly called "The Weekly Astonisher." During the early 1960s I repeatedly spent months on end in the Congo, frequently travelling all over that sprawling land every week, returning to the capital only to file and head out again. I ended up knowing the country. Such attention to detail paid off time and time again.
	 Similarly, I spent years getting to know Lebanon. When the Israelis invaded in 1982 I knew the country's terrain and its inhabitants and had trusted sources all over. So did the other members of The Washington Post's Middle East team-- William Branigin, William Claiborne, Edward Cody, Loren Jenkins and David Ottaway- as well as foreign editor Jim Hoagland, himself a former Beirut correspondent who deftly worked the Washington scene feeding back leads and facts to us in the field. The Post repeatedly was ac
	trust what they themselves see in the Third World. I would add, and then only believe half of what they see.
	 I didn't regret a thing then and I don't regret a thing now, many years later. It was better than working in an office and still is as I remind myself every time I hear the BBC World Service theme song Lily Bolero or listen to Willie Nelson singing On The Road Again. Gertrude Bell, an eccentric British Arabist, perfectly caught the mood in "The Desert and The Sown," a book she wrote in 1907: "For those born under an elaborate social order few such moments of exhilaration can come as that which stands at th
	 In much the same spirit I unashamedly pine for the old cable office or the telex in the Third World that shut down at nightfall in the 1950s and 1960s and allowed me to get drunk or read poetry without fear of an editor's intrusion until the next morning. That free time also allowed me time to meet and read about the people I was covering. I curse the day direct dial international telephone service arrived in the 1970s and satellite telephones made their first bulky appearance in the 1980s. The dreaded for
	No one of sound mind waxes nostalgic about the time wasted waiting to punch telex tape, bribing your way to the head of the line of deadline-nervous correspondents, waiting again to feed 
	tape at 65 baud a minute and anxiously waiting yet again until the operator at the receiving end got through straightening out garbles and confirmed reception. [FN 17] Nor do I miss the hassle of trying to shout copy down scratchy telephone lines letter by letter during wars and crises when the telex traffic backed up near deadline. [FN 17A] Jefferson Price, the Baltimore Sun foreign editor and an old Middle East hand, remembered the bad days when filing from Khartoum could mean an all day vigil on a recalc
	 Still, I relish my otherwise dangerous assignment in Iraqi Kurdistan during the Gulf War because it was a throwback to preelectronic reporting in a country deprived of telecommunications by allied bombing. Two bulky, early generation satellite telephones died within a day of our crossing into Iraq on inflated inner tubes across a swirling Tigris river amid an occasional Iraqi army mortar round shooting up small geysers in the water. We wrote our stories on primitive AA battery-powered Radio Shack laptops b
	-

	 When President Bush allowed the rump Iraqi army to crush the uprising he had openly encouraged, two million Kurds fled to the mountains on the Turkish and Iranian borders. So rapid and complete was the Kurds' collapse that our small group of journalists eventually had to walk across the mountains to safety in Turkey. The mood was ugly, but we were almost all veterans of other wars. In our group there were no prima donnas. [FN 19] And 
	there was no US military and no pool system to tell us what we could and could not do.
	 By way of contrast, my colleague Edward Cody, an old Middle East hand fluent in Arabic as well as other languages, was then in Saudi Arabia, caught in the riptide of advanced technology, the Pentagon's constraining rules on reporting and editors infatuated by technology at home. In Washington, The Post's top brass was glued to CNN's live coverage of the daily Pentagon briefing bamboozled by "smart" bombs that supposedly went straight down chimneys and miraculous Star Wars Patriot missiles that reputedly ne
	 "They used to call me up and order the equivalent of a hamburger," Cody said, recalling his travail in trying to prevail in his on scene views of the news. "I tried to persuade them- and occasionally did- that on that particular day it was more of a ham on rye." [FN 20] In fact, some of the best reporting was done by American and other reporters who took the measure of the Pentagon's pool system and decided to cover the ground war with less hidebound allied armies. Cody, one of the first reporters into new
	 Television coverage evolved even faster than print. When I started out, network foreign correspondents were still largely ex
	-

	print reporters working in radio. To broadcast their stories they were chained to the local radio station for prearranged daily booked slots. Many television stories were thoughtful, nonperishable feature or background pieces known as "evergreens" shot and shipped by air even after the advent of commercial jets in 1960. The first satellite transmissions in the mid-1960s were prohibitively expensive and reserved for major events such as Winston Churchill's funeral in 1965. (Not to be outdone, LIFE extravagan
	-

	 Even the Vietnam war television footage that so dramatically brought the conflict into Americans' living rooms was almost all shot and shipped. But television is at its best in evoking drama and emotions and the impact of that film packed the wallop of immediacy. A decade later film gave way to video. Bulky video editing equipment allowed correspondents to put together their stories in the field and satellite broadcasts became the norm. CNN's landmark live broadcasts of Tiananmen Square and the Gulf War of
	 Whether "going live" routinely will produce more information and understanding is questionable. Its practitioners claim it's exhilarating, but a bit like a trapeze artist performing without a safety net because of the lack of time to reflect and exercise editorial judgment. Others have. In wartime, for example, armies have plans to prevent satellite telephones and television "uplinks" from sending out embarrassing or sensitive text or footage. [FN 21] In 1996 I got a taste of things to come. The attaché ca
	will triumph over their defense. They simply have bigger battalions and much better technology that comes with more money.
	 But the theoretical capability of covering wars "live" simply reflects the fact that journalists- and governments- have always adopted the newest technology. In 1980 the Carter administration used BBC World Service Radio to advise their local intelligence agents- as well as the few Americans left in Tehran-to take cover because the operation to rescue the American embassy hostages had failed in the desert. This fall CNN's Brent Sadler reported from Baghdad on Saddam Hussein's 11th hour backdown on inspecti
	 Every incremental technological improvement is immediately put to use- sometimes with perverse effects on the quality of reporting. A seasoned American television colleague was horrified when obliged to perform live just eight minutes after arriving in besieged Sarajevo for the first time in 1993. He, of course, knew nothing, but breakfast television back home demanded sustenance. [FN 22] Thus "feeding the goat," as providing faraway editors with copy is known, is becoming around-the-clock snacking.
	 Essential reporting risks being shortchanged and manipulated by spinmeisters wise to the fact that correspondents are prisoners of the new technology. They are not the only ones. Bernard Gwertzman, a legendary New York Times State Department reporter and foreign editor, who now runs his newspaper's web site, said recently he would love to have correspondents filing early short versions of their stories just for him. If he gets his way, that almost certainly would cut into reporting time and very likely end
	 The enemy is not always in one's own camp. Nik Gowing, a veteran BBC reporter, still waxes indignant when he recalls how Rwanda's Tutsi-dominated government played him like a violin by feeding him tidbits minutes before his deadline. That left him no time to report. The Rwandans knew Gowing had state-of-the-art equipment that allowed live broadcasts. They correctly figured that the producers back in London would demand instant coverage for fear that the similarly equipped competition would scoop them.
	 Bright young television journalists even now are rethinking foreign coverage with an eye to injecting spontaneity and imagination into stories without lowering standards to the level of infotainment news magazine shows. Joel Brand, who showed up in Sarajevo in 1992 with no experience in journalism, since has worked for Newsweek, The Washington Post, CNN and more recently a California-based educational television company doing 12 minute segments on foreign subjects for high schools. He insists that $3,000 d
	-

	 The technology gets cheaper and smaller with every passing year. A satellite telephone system like Iridium now offers instant communications from virtually any place in the world. In 1991 four trucks were needed to edit and send live television coverage during the Gulf War. Today a two-man team can do the same job thanks to small cameras and laptop editing machines weighing less than 100 pounds. [FN 25]
	 In any event the old American TV network circus-producer, correspondent, sound and cameras persons, fixers, drivers and hangers-on with eyes fixed on the suitcase of $100 bills dispensed to "get the story"-- was asking for trouble. With all that expensive equipment to protect, it was only a question of time before network television teams fell prey to scheming gunmen 
	-

	in the field and cunning bean counters back home. In 1993 Somalia cost the networks a pretty penny renting pickups dubbed "technicals" and their greedy armed guards.
	 After Somalia, the American networks never again seriously staffed important foreign stories such as the Rwanda genocide in 1994 or the war in Bosnia. An ABC producer's death in Sarajevo in August 1992- David Kaplan had brushed aside advice to put on a flak jacket and was shot driving in from the airport- served to dissuade the networks from providing consistent coverage of Bosnia for more than six crucial months. [FN 26] Without competing network correspondents thick on the ground Bosnia figured little in
	 The failure of US network television to provide persistent coverage of foreign trouble spots- say Turkey's civil war with its Kurdish minority or Algeria's bloody conflict between Islamic fundamentalists and the ruling military, to limit the discussion to the Islamic world- has serious consequences. Lack of television footage basically guarantees that these - and other conflicts uncovered by television- rarely achieve that critical mass that forces reluctant governments to act. Put another way, absent tele
	 Thus, first-hand television coverage is arguably more important than ever before. Yet, to save money, for foreign stories the networks rely increasingly on film shot by two television agencies-- Reuters and AP. In the Balkans such film was 
	often shot by complaisant crews in the good graces of the belligerent who controlled access. In other cases, such out sourcing has produced totally staged film.
	 Increasingly, the networks' own input is limited to London-based correspondents providing "voice over" words to lend verisimilitude to a story they have not covered and film shot in conditions they could not vouch for. London is the center for "voice overs" because all manner of film gets beamed in there from the world over. Such cheese paring practices represent a throwback. In the era between the two world wars parsimonious wire service cable desks in New York received bareboned cables from far-flung cor
	 With only a handful of network television correspondents overseas, even a titular Moscow correspondent may spend much of his time in London doing "voice overs" to justify his keep. Even using full-time crews to shoot stories in London itself can prove too strenuous for the networks. William McLaughlin, a veteran CBS foreign correspondent now teaching journalism, recalled that on Oct. 16, 1996 all three networks' evening news aired the same film, the same interviews and in the same sequence on a London stor
	 In such circumstances it's no wonder that few television correspondents build up the contacts and feel for a place that gives their work the ring of authenticity. Veteran correspondents once were valued because they returned to places over a long period of time and caught the often outwardly only glacial changes 
	in foreign countries that bespoke meaningful movement. It's what I call "watching the lizards on the wall."
	 By now the networks are so thin on the ground that former foreign correspondents assigned to domestic bureaus occasionally are dusted off and sent overseas since they retain vestigial knowledge of working abroad. [FN 28] Whatever their stopgap efficiencies, such practices do not train younger correspondents to handle foreign stories. And "parachutist" reporting often shows itself for what it is on the air or in print. [FN 29] Recurring reports suggest the networks now want to get out of foreign reporting e
	 Still, all is not lost.
	 The great newspapers- The New York Times, The Washington Post, the Los Angeles Times and the Wall Street Journals - have not sworn off foreign news, although foreign datelines feature less often on front pages and in some notable cases the foreign newsholes have shrunk. [FN 30] The great foreign news budget slashes, downholds and even firings of correspondents in the middle of this decade are receding in the current buoyant economy and era of cheaper newsprint. The New York Times still maintains 37 time fo
	 Major regional newspapers in Boston, Chicago, Baltimore 
	and elsewhere are also staying the course with the Christian Science Monitor fielding 12 correspondents and many more stringers. USA Today, no longer McPaper and diligently trying to improve, fields six permanent overseas staffers, plus the four Washington-based reporters who long passed for its only foreign correspondents. Knight-Ridder cut back drastically in mid-decade, most notably in firing 300 staffers at the Miami Herald. Still, the 35-paper chain now maintains 16 staffers regrouped around a centrali
	 In some cases, foreign coverage is cited in reader polls to explain why the public buys a paper. The Baltimore Sun, whose foreign staff was cut back earlier in the decade, is slowly building back up with foreign editor Price arguing that foreign coverage is essential in the circulation battle with The Washington Post. Ann Marie Lipinski, the Chicago Tribune managing editor, said recent, sophisticated yearlong studies commissioned by the paper indicated that readers often specifically chose the Tribune beca
	 Nor are such newspapers likely to change their minds in the foreseeable future (although some foreign editors worry their budgets and newshole may be slashed in case of economic downturn). The Internet every day adds new web sites offering more information on more subjects, a not inconsequential niche dealing 
	with foreign news from corners of the earth rarely mentioned these days even in The New York Times. Still, these serious American newspapers, it seems to me, print less hard news from abroad than in the past and less than do first class newspapers abroad (although The New York Times and The Washington Post now publish extensive daily foreign news roundups to compensate). The Internet, specialized newsletters and a whole new thriving industry of semi-financial, semi-intelligence risk analysts in Washington a
	 If I have misgivings about foreign coverage, it's because even great newspapers seem less willing to trust their correspondents than in the past. Back in the fall of 1972, within days of Henry Kissinger's promise that "peace was at hand," I learned on unimpeachable authority that the North Vietnamese were going to walk out of the Paris peace talks the next day. The Nixon White House was claiming that it had just caught The Post out on a minor wrinkle in Watergate story. My foreign editor didn't want to run
	 Today I also doubt The Washington Post would dare publish the equivalent of the long dispatch I wrote in 1974 predicting that Lebanon would descend into civil war. I had been in and out of Beirut for decades and I had talked to dozens of sources, some of them old friends from other conflicts. Washington this time never queried my call. For better or for worse, I was proved right within barely six months. That conflict was to last more than a decade and a half, kill 241 American Marines and more than 150,00
	"I thought that is what I was paid for," was my reply. He was not 
	amused. Times had changed.
	 William Pfaff, who for years has written a provocatively thoughtful foreign column from Paris, in 1989 put his finger on what he felt was a fatal shortcoming of American foreign correspondence. [FN 34] If the correspondent "introduces what he independently knows, without finding someone else to attribute it to, he is not being 'objective.' In principle the journalist is precluded from writing on his own authority. He has to find somebody else to say it- and then he has to find still another person to say t
	 If nothing else, such practices represent a waste of space and a distraction in the telling of the story. Pfaff also disagreed with the long established habit of moving correspondents around just when he felt they were getting to know their turf. "These practices institutionalize ignorance, as people are pulled out as soon as they have a serious grasp of what they are writing about. They guarantee superficiality and perpetuate stereotypes since the correspondent has neither the incentive nor the time to ge
	-

	 But as such scholars as Steven Hess have established the real problem is not the lack of availability of foreign news in the U.S., but its utilization in a form readily available and attractive to average users. Users do not necessarily mean readers. Driven by profits and focus groups, many newspaper owners and editors have convinced themselves that only local news sells. They deliberately turn their back on foreign news that's available and already paid for. The Associated Press, Reuters and other news ag
	 The so-called "supplemental" news agencies such as those run by the New York Times, The Washington Post-Los Angeles Times and the Chicago Tribune have hundreds of client newspapers in this country and offer further thousands of words of quality foreign reporting every day. Indeed so much foreign news is on offer that many harried editors throw up their hands at the prospect of having to sift through it all. Often newspaper editors handling foreign news have little or no direct experience with covering the 
	 The Internet itself confronts users with major challenges as well as unprecedented access to information. Despite claims for exponential growth in Internet use, emerging evidence indicates few adults want to devote endless hours surfing through cyberspace for their news. Futurologists suggest that very soon cybernauts will be able to list preferences for a hand-tailored cyberspace "my paper" which would by definition exclude the edited browsing a traditional newspaper offers as one of its most seductive at
	tailor their news as to exclude anything other than their specific field or fields of interest. The versions on offer, if CNN's is an accurate yardstick, are little more than animated wire service dispatches collected under various headings chosen by the user.
	 If such fare proves to be the wave of the future gone will be the final vestiges of the "penny university" as daily newspapers were once known when they teased and coaxed readers beyond sports, the stock market or the comic strips. For the time being, unsurprisingly the busiest web sites belong to the established brand names of journalism- The New York Times, The Washington Post, the AP, CNN, etc. Most people instinctively trust the editing process of professional journalists and question the unedited and 
	 To its credit, the newspaper business is not just standing by wringing its hands. This year the American Society of Newspaper Editors under Edward Seaton and the Freedom Forum have embarked on an ambitious campaign to sell foreign news to smaller newspapers among the country's remaining 1,500 dailies (80 per cent have circulations under 50,000). They are conducting regional workshops to show editors how local angles can grab readers' attention by highlighting economic or human interest stories involving fo
	 Former AP foreign correspondent George Krimsky has edited a handbook for the ASNE spelling out the whys and wherefores of getting more foreign news into American newspapers. In effect foreign coverage is being promoted under the guise of local news since local news is deemed of most immediate interest to readers. [FN 35] It's the latest twist in "writing for the Kansas City milkman," the exhortation that United Press journalists of yore were told to keep constantly in mind in churning out copy. 
	 Tom Kent, the AP's World Editor, has developed niche 
	foreign news for AP's many smaller client papers in an age when new immigrants and seasonal visitors to the U.S. frequently go back and forth to their original homes thanks to cheap air fares. The United States is experiencing its biggest period of immigration in a century and now as during the last great wave there is plenty of interest in "the old country." A weekly column of shorts about the Philippines goes down well with California's big Filipino community. Canadian items are welcomed by Florida papers
	 Other traditional bedrock producers of serious foreign news are also holding their own. WGBH's much feted Frontline documentaries on Public Broadcasting Service television courageously keep on tackling foreign subjects even when executive producer David Fanning admits he senses that his board would prefer he concentrate on domestic themes to keep up the ratings. [FN 37] Only this year, Arthur Kent, who covered the Gulf war for NBC, persuaded PBS to start showing a special program devoted to foreign news. T
	 With some 500 affiliated stations and a dozen correspondents abroad, NPR, according to Foreign Editor Loren Jenkins, has almost doubled its daily news audience in the past decade to eight million. "Now you can almost drive straight across the United States and get NPR on the dial," he remarked proudly. [FN 38] But some purists cavil that NPR is carrying less foreign 
	news than in years past. NPR's rival, PRI (for Public Radio International), relays BBC broadcasts on a regular basis.
	 Outside these elite catchment areas, the outlook can be both depressing and surprisingly innovative. Take newsmagazines. TIME and Newsweek once kept dozens of correspondents abroad. In the early 1960s I was one of seven or eight correspondents attached to TIME's Paris office alone. Today newsmagazines have cut staffs to the bone, closed bureaus galore and run far fewer foreign stories in their domestic editions than a decade ago.
	 The annual number of TIME covers dealing foreign affairs plunged from 11 to none between 1987 and 1997 with editors claiming foreign covers were consistent newsstand losers. In the decade from 1985 to 1995, the foreign report in TIME declined from 24% of the magazine to 14%, in Newsweek from 22% or 12% and US News and World Report from 20% to 14%. [FN 39] But in addition to the long established Asian, European and Latin American editions, Newsweek now also publishes mixed editions in Korean, Japanese, Span
	 But while TIME and Newsweek go through such gyrations, Britain's The Economist now sells 300,000 of its total 700,000 circulation to Americans starved of foreign news and willing to pay dearly for non-discounted subscriptions. Editor William Emmott coyly recently described The Economist as a "magazine in English written by non-Americans." [FN 40] Seeking to fill a similar niche, a version of the BBC's World News started this fall serving 44 American television stations. The BBC's rival, ITN, already has cl
	 It's easy enough to understand why the BBC and ITN thought the risk worth running. What foreign news survives on the 
	traditional networks' nightly television news is relegated to the half hour's final minutes for fear viewers will zap to another channel. Inspired by the example of 60 Minutes' financial success over three decades, the networks' news divisions have had to become money-spinners. On the so-called news magazines that follow the news six nights a week, foreign subjects are even rarer: such programs in any event are much cheaper to produce than traditional entertainment fare and generate top dollar prime time ad
	 In these quarters foreign news means not just bad ratings, but expensive programming to boot. Keeping a daily newspaper correspondent abroad costs between $250,00 to $400,000 a year and a television correspondent considerably more. Once considered a necessary ticket to be punched on the way to greater things, working abroad for network television has become a dead end for the simple reason that correspondents don't get on the air. [FN 43] (The wisdom of Gilbert and Sullivan's HMS Pinafore springs to mind: 
	 Long gone are the days when network news was not expected to turn a profit, but rather to provide the public service alibi for money-making entertainment programs. In 1965 ABC's news budget was $5 million and was a money-loser. Thirty years later the news budget was $500 million and the profits estimated in the $300 to 400 million range. [FN 44] But the nightly news had sold its soul and its public service mandate in the process.
	 Buttressed by focus groups, local news and entertainment are what television moguls and many print owners believe is their formula for profits and survival in a market where the young 
	seemingly have abandoned their interest in any form of news, be it print, radio, television, cable or Internet. In so doing owners have stood on its head their own power to decide what news will get printed or broadcast. What would Lord Copper, the quintessential idiosyncratic press baron in Evelyn Waugh's classic newspaper novel "Scoop," have thought about such surrender to vox populi. 
	Reuven Frank, a legendary keeper of network television's now much tarnished tablets, recently lamented that "this business of giving people what they want is a dope pusher's argument." "News," he added, "is something people don't know they're interested in until they hear about it." [FN 45] Sooner or later, I suspect, the pendulum will swing back if only because of human curiosity. The rising numbers of university graduates are likely to be more curious than their less well educated contemporaries about the
	 Puzzling over the results of studies gauging radio, television, cable and Internet usage, the greatest unanswered question is how do Americans under 30 keep informed, if at all. Studies consistently show that only the middle-aged and elderly are assiduous newspaper readers, network news television news viewers or serious news radio listeners.
	 So I may indeed be guilty of Dr. Johnson's description of second marriages-- "the triumph of hope over experience." But my hunch is that the cameras along with the rest of the moveable village of foreign news hacks will be back in force sooner rather than later. There is always going to be someone ready to sleep overnight in a freezing Tehran cemetery waiting for Ayatollah Ruhollah Khomeini's triumphant return from exile. I did so in 1979 to be sure I would be on hand when he was scheduled to show up the n
	the Islamic Republic he long had dreamed of. Tehran's streets were so clogged I abandoned my car and bummed motorcycle rides to cut through the traffic and get back to the press hotel just in time for deliver the pool copy. Even now the first Persian word that springs to mind is "habanegar" meaning journalist, and I shouted it until I was hoarse to make my way through the throngs.
	 Maybe for the next big story there won't be four or five teams per network the way the American Embassy hostage crisis was covered in Tehran in 1979 and 1980. But if Iraqi Kurds head en masse for the mountains of Turkey or Iraq the way they did in 1991, the rest of that upheaval is likely to repeat itself as well. The mountains are too foreboding, the women too beautiful, the men too colorful and the spokesmen too fluent in English to be denied coverage. And I suspect that Western political leaders, especi
	 So the curmudgeon in me keeps telling young men and women, who in surprising numbers ask how they can do what I did, that there is no there there. But I keep hoping I am wrong. Were I a bit more honest I'd probably tell them: "Don't throw away Dad's frayed trench coat just yet. But don't send it to an expensive cleaners either." ENDS 
	Acknowledgement. Giles Edwards, a Kennedy School student, helped 
	in the research. 
	FOOTNOTES FN 1- Here in no particular order is a sampler of the bad news: a-A study by Pew Research Center for the People and the Press published in October 1997 noted "much of the broader public does not consider foreign affairs important to their lives. Majorities of varying sizes say events in Europe, Asia, Mexico and Canada have little or no impact on them." "Knowledge of international 
	policy and events is minimal. Fully 63% support expansion of NATO, but only 10% can correctly name any of the three nations" involved. b- In an even more pessimistic report, A Survey of News In the Next Century, published in November 1996 by the Radio and Television News Directors Foundation, concluded "the audience of news may be failing to regenerate itself." c- The July 10, 1998 International Herald Tribune noted that number of Americans aged 21 to 35 regularly reading a daily newspaper fell from 67% in 
	3.3 million; more American students are studying foreign languages than anytime since 1920. 
	FN 5-Until the early 1980s many media employers banned wives of staffers from working for rival organizations. Even now, husbandand-wife teams are routinely paid far less than two salaries. FN 6- Telecommunications act 1996 accelerated disruptive deregulatory change in broadcasting, allowing further concentration in ownership, especially for radio stations, at the public's expense. FN 7- Ken Auletta, Three Blind Mice, Random House, 1991 and telephone interview Nov. 2, 1998 FN 8- Audience figures, The Econom
	-

	during serious fighting, he couldn't help spilling the beans out of sheer machismo. FN 17-Dusko Doder of The Washington Post and the late Henry Tanner of The New York Times learned the hard way in 1977. In they filed stories by telex from Berbera in Somalia that a visiting Congressional delegation had detected the presence of a Soviet navy at the port there. The correspondents waited for the "answerback," the symbol that the communication had been completed successfully. But they did not wait to have the te
	armored car taking correspondent Sam Donaldson and his crew into town. Kaplan turned down a lightweight UN flak jacket (which was in any case designed only to protect against shrapnel, not bullets) and took a seat in a TV pickup marked TV with tape on its rear door. He was killed by a sniper's bullet on the drive in from the airport. But the incident finally convinced some news organizations to purchase armored vehicles for reporters. The day I arrived in Bosnia in early January 1993 three correspondents we
	of 'local' and showing them how to find backyard connections to the wider world." e-mail to author Oct. 22, 1998. Edward Seaton, telephone conversation Oct. 26, 1998. "If people begin to see all international forces affecting their daily lives," he said, "the dentist who fixes teeth in Haiti or the foreign stuff on sale at the local Wal-Mart, maybe they will take more interest in those places." He noted that International Press Institute said that many of its member reported similar problems elsewhere. FN 3






