
State into Public: The Failed Reform of State TV in 
East Central Europe

Citation
Mungiu-Pippidi, Alina. "State into Public: The Failed Reform of State TV in East Central Europe." 
Shorenstein Center Working Paper Series 2000.6, Harvard University, Cambridge, MA, 2000.

Permanent link
https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37375422

Terms of Use
This article was downloaded from Harvard University’s DASH repository, WARNING: No 
applicable access license found.

Share Your Story
The Harvard community has made this article openly available.
Please share how this access benefits you.  Submit a story .

Accessibility

https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37375422
http://osc.hul.harvard.edu/dash/open-access-feedback?handle=&title=State%20into%20Public:%20The%20Failed%20Reform%20of%20State%20TV%20in%20East%20Central%20Europe&community=1/3345933&collection=1/12860156&owningCollection1/12860156&harvardAuthors=f0f9ce5257b34837499643f67d1f578e&department
https://dash.harvard.edu/pages/accessibility


 

 

The Joan Shorenstein Center on the 
Press, Politics and Public Policy 

Working Paper Series 

State into Public: The Failed Reform of State TV in East Central Europe 
By Alina Mungiu-Pippidi 

Shorenstein Fellow, Spring 1999 
Director of the Centre on Public Policy of the Romanian Academic Society and 
Professor of Political Psychology at the National School of Government and 

Administration in Bucharest, Romania 

#2000-6 

Copyright Ó 2000, President and Fellows of Harvard College 
All rights reserved 



 

                                                       

1. A decade of freedom and disillusionment 

The exceptional history of Eastern Europe in the past ten years lead to the concentration in a small period 

of time of a history that would have normally taken many years. The fate of public television is illustrative 

in this respect. In only a decade public television in former Communist countries evolved from at first the 

most powerful propaganda instrument (traces of this can still be found at the Serbian Television) to chairs 

of liberation (the public may still remember the 'Live Romanian Revolution')  and finally to a position of 

increasingly minor media and political actors. This evolution was not only more concentrated than the 

similar Western European experience, but also substantially different. Freedom of the press and 

deregulation of broadcasting in ECE1 emerged in an unstable political and social environment, in societies 

yet searching for an identity and a normative system to replace the old Communist one. The legacy of the 

Communist times, consisting both in legislation and legal culture, the transition with its mixture of inflation 

and fiscal austerity policies, and the desperate power struggles between the old and the emerging political 

elites also shaped the fate of public television, the once all-powerful media actors. The final result was an 

aggravation instead of an amelioration in the condition of these institutions. Ten years after, although 

Parliaments passed legislation that at least formally transformed state into public television, commercial 

stations became leaders of the market while public stations face growing deficits and a crisis of legitimacy. 

Few studies focused on the role of the media and especially broadcasting, in newly-formed democracies, on 

the relationship between media and the emerging political and social order (O'Neill:1998:3). The most 

notable contribution is Colin Sparks’ (1995, 1998). Although some degree of political subordination of 

public television by governments can be found in Western European countries as well (France and Italy are 

the best known examples), Spain, Greece and Portugal only are models closer to the East European 

situation. These second-wave democracies were, however, authoritarian and not totalitarian regimes: some 

degree of escapism is usually not only permitted, but even encouraged in such regimes, while in totalitarian 

countries it is not the formal acceptance of the regime, but the internalization of its official ideology which 

is the main concern of the rulers. Totalitarianism, as religion, is indeed intent on conquering souls: its use 

of television for this purpose could be the object of many studies. There are therefore almost no useful 

1  Abbreviations used are: PT- public television ; ECE- East Central Europe; EBU- European Broadcasting Union; 
EU- European Union; EC- European Commission; CE- Council of Europe; TVR- Romanian Television; CT-
Czech Television; BC- Broadcasting Council; MTV –Hungarian(Magyar) Television; PTV- Polish Television; 
BTV- Bulgarian Television 

2 



 

 

theories to retort to when studying the transition of East European media from totalitarianism to the free 

market society, and I could not agree more with Sparks when saying that Four Theories of the Press is 

‘completely useless as reference point’(Sparks: 1998: 179) in order to understand the developments of post-

communist media. 

To understand the situation of Eastern European media after communism it is also worth noting that 

freedom was not granted, but taken as the first consequence of liberalization. Only later it became 

institutionalized to some extent; in some countries journalists opposed any media regulations from fear they 

will be used to hinder their freedom. Even when regulations were eventually passed, pirate radio stations 

continued to broadcast without a licence (Poland, Romania). Some countries were slower than other in 

privatizing state media, but this helped little in controlling the media, since new private newspapers and 

radio stations appeared overnight. The governments, either post-communists or anti-communists, inherited 

the control of the monopolistic television, some of the Communist press also survived, but -at least initially-

hundreds of new newspapers started, and this furious outburst of expression is perhaps, as Gaspar Miklos 

Tamas noticed, the most important phenomenon of the transition (GMT: 1999). New regimes proved 

however as intent in keeping control over state media as the Communist regime had been and state 

television remained in many instances only a mouthpiece of the governments (O'Neill: 1998: 2). However, 

since all countries of the region became first members of the Council of Europe, then associate members of 

the European Union they became subjects to the latest European policy on broadcasting, mainly the 

'Television without borders' directive. This lead in only a few years to the deregulation and liberalization of 

the television markets. Private television was therefore established before the governments had resigned 

to free public stations, thus prompting democratization, and showing politicians that more subtle ways of 

using the media must be found in the context of the new pluralism. The Romanian state television, for 

instance, presented the defeat of the post-communist government in the 1996 local elections as a victory, 

but since other three private channels had already been broadcasting this only damaged its credibility. 

Discussions on the ‘public interest’ were also fast left behind by the reality, as the new commercial 

broadcasters broke all the engagements they had made when receiving the authorization to broadcast, so the 

laws had to be revised in order to suit their needs- and the publics’ need to have commercial stations. 

It is a common feature of transition that shows here: the new world is not the one people have dreamed of 

during communism, looking at Western Europe. That model of Western Europe has either by now changed 

so radically that it practically vanished, or is inaccessible to East European countries. The transition 

3 



towards ‘Europe’ is like a ship heading to an ever-changing shore you know how it looked like when you 

embarked, but you have no idea what it will be by the time you land. 

2. Aims of this paper; a model of public television 

The focus of this paper is the crisis of East European state television,  its difficult or sometimes failed 

transition from the state to the public, in the new environment made up by European regulations, political 

pluralism and free market. The countries I am looking at are the Czech Republic, Poland, Hungary, 

Romania and Bulgaria. The period of time I look at is from the onset of democratic regimes in 1989 or 

1990 till today, which means before and after  broadcasting legislation was adopted in all these countries. 

The analysis I made is based on the study of new broadcasting legislation, and the interviews I made with 

executives of public television, private television, politicians and media analysts in the fall of 1999 in 

Poland, the Czech Republic, Hungary and Romania. Last but not least my two-years experience as director 

in charge of reform of the Romanian Television, and theinvaluable advice I received from Western 

colleagues during that time made this paper possible. 

Deregulation of the television markets provoked a wide debate in Europe over the role of the television, and 

it was rightly stressed that you cannot have a conception of broadcasting which is out of step with a larger 

conception of society (Tracey: 1993: 19). The two main philosophies concerning public television, 

economic and democratic, are usually presented as being mutually exclusive (Atkinson: 1997). However in 

this paper I will try to use both in the same time as I think in a society transiting in the same time from 

totalitarianism to democracy and from command economy to market the two approaches are not exclusive, 

but in fact complementary. Therefore, I shall look at the independence of state television, that meaning the 

freedom of both managers and journalists to run PT and its programs as they see fit, as in any media outlet, 

and to the performance of state television to transform itself into an institution able to adjust to market 

competition and survive. I admit there is an essential difference between public and private television: the 

challenge of legitimacy is more important in the case of PT. In order to justify its public funding PT cannot 

afford to be partisan: it has to be objective and act in the public interest. The difference between state and 

public television lies in the editorial independence; state television complies to the interest of the state 

(namely the government) while public television is a 'trustee' of the society, performing a role which 

requires its absolute independence from the government. This means that I accept in part that public 

television must have a 'mission' as adepts of the democratic philosophy think. I am however more modest 

4 



than to say that this mission is to educate citizens and provide them with a cultural and national identity. I 

think other institutions are called to pursue this more in-depth approach and that television is simply not fit 

to high culture. Its mission as I see it is to provide all the necessary information for a citizen to facilitate his 

or her enlightened participation to the democratic process, that is, objective, in-depth and prompt 

information. This might seem as a minimal role but in fact it is not. In the European practice it is quite 

difficult to attain, although the enlightening model of the BBC is there to show this goal is possible. Any 

further addition to this basic mission is only hindering the freedom of a media institution to search and 

define its own identity, and  this freedom is vital for the survival of any institution, not only a media one. 

As former Secretary General of the Council of Europe, Catherine Lalumiere put it: 

'The independence of public broadcasting is vital for a democracy(...). Some say independence from the 

political power is only a dream. I'd say it is a necessity' (Lalumiere:1993:18). 

I am however close to the approach of the market philosophy in a few important points that I think 

complement this model of public television I propose. One has to understand that state broadcasting during 

communism was very different in its essence from state broadcasting in democratic societies, even with 

some governmental interference. Journalists of public broadcasting enjoyed the trust of the communist 

parties: schools of journalism were either infiltrated by the Communist ideology or simply, as in Romania, 

only sections of the special school for apparatchiks of the party. Funding came from the state budget. 

Employees had tenure regardless of their performance. Therefore we can consider state television as a part 

of the public administration, as it is funded by the state, providing a public service and performing an 

administrative function. It is not by chance these organizations tend to be over-staffed. Indeed as we shall 

see in more detail later their staffs develop a self-interest seeking behaviour very similar to bureaucracies in 

oversized states. The passage from state funding to licence fees was not welcomed by these institutions 

since licence fees are not reliable revenues. Indeed as late as 1999 an executive of the Hungarian television 

explained me that the only solution for the financial crisis of MTV is return to complete state funding. 

I tend to look upon the reform of these public organisations in the context of the general reform of the 

administration in EE countries. Some advisors and politicians tried to include public broadcasting 

companies in this general approach to reform, but collectivism of either the staff or the members of the 

Parliament were overall effective in preventing this approach to reach its ends, thus leaving public 

broadcasting companies in a sort of institutional vacuum. In the model I propose PT has little choice but to 

look upon itself as a public organisation which needs to become a consumer-oriented service and improve 

its performance in terms of audience ratings, financial revenues and cost-benefit evaluation. Here, as for the 

rest, EE institutions have little choice but step into the contemporary approach in the West instead of 

5 



remaking the history of the West. For one thing, they are too poor to allow themselves to search very much 

to arrive late to an economic rationale they could decide for early. For another, as applicant countries to the 

European Union they seem to have little choice but to become capitalist even in the harder way. The main 

institutional logic- in fact the only one- requires to devise institutions less and less dependent of the state 

resources and a management able to make the institution survive through economic ordeals and keep 

consumers satisfied. The alternative to managerialism or new public administration approach in this post-

Communist decade was not a different vision, but the absence of any. If in the case of pure administration 

models are needed to show they also can be considered in the market and facing competition (Doel: 1979) 

in the case of public television the emergence of private stations should be enough. In practice it is not: both 

Socialists, because their are old-fashioned socialists (successors of Communist parties) and some liberals 

who defend fair competition claim public television should not consider itself endangered by competition in 

any way and pursue its old programme policies regardless of audience ratings. They do not say, however, 

how public television is supposed to survive if giving up its share of audience and its legitimacy as collector 

of a licence fee and reducing itself to a minimalist role such as the PBS in United States. 

Good television is therefore competitive television, and the main indicator of performance is a quantitative 

indicator, the market share. A second indicator is ‘identity’ , which is more of a quality indicator. The more 

a channel is identified with specific, good quality programs that cannot be found elsewhere, the more this 

channel produces ‘good television’. Criteria for the evaluation are more elitist this time: more than the 

evaluation of the public it is the opinion of professional elites, such as journalists and critics, which matter 

here. However the two tend to coincide in many cases. Saying for example that Euronews is better than it 

used to be before being managed by ITN I make a statement that is common among European journalists: 

since ratings for Euronews kept getting better it seems this is also the judgement of the public. 

Some issues of independence have a strong effect on performance as well. There is however a clear 

separation between areas which are controlled by the broadcaster (internal organisation, human resources 

and programme policy) and areas which are decided politically. 

3. The West European experience 

Until now I mentioned only what makes the exceptional character of EE television. However, many of the 

problems state television faces in these countries are common to the problems their Western equivalents 

met a few years ago and were not entirely successful in putting behind them. These problems are said to be 

brought about by deregulation imposed either by technological developments or the European directives 

6 



liberalizing the market, but in fact they only surfaced on this opportunity and in many cases had a previous 

existence. 

Achille Yves classified these problems in an 'identity crisis', a financement crisis' and a 'organisational 

crisis'. 

‘Identity crisis: to what purpose does a public broadcaster exist today and how can it be justified in a 

competitional environment? 

Financement crisis: on what basis does the financement of what television be secured? Budget grants 

become quite hard to assume by states that display tight buget policies and, in general, take an increasing 

liberal stand.(...) It rests only the increase in advertising or sponsoring, but this implies a less ambitious 

programming, close to the commercial television. 

Organisation crisis: the organisations of the public sector grew in situations of relative abundance when the 

problem of costs was not as imperative as it became nowadays. This is why the structures of the public 

service are not adapted to the present financial and programming challenges. The heavy organisational 

structures and the overpowerful unions close to corporatism hinder the motivation and creativity of the 

staff. ‘(Achille: 1994) 

The crisis of the European public television is mainly a crisis in the conception of such institutions. Initially 

conceived as state monopolies in an era when television (comprising education, information and 

entertainment) was seen as a public good the states must provide, these channels are what the French call 

'generalistes', that is, comprehensive channels. Their initial mission was to cover everything from 

entertainment to national theatre and news. Programming a high culture show after a popular drama, then 

a children's show, then news and then opera can work only if the channel is the only one in the market: any 

scheduler knows otherwise this type of scheduling is a disaster. Most of these programmes were also in-

house produced programmes, due to the monopoly of these institutions. This means that the organisation is 

nowadays left with a drama department, children's, fiction, music, game shows and so on. Due to the 

European labour legislation at least in continental Europe most of these people do not work under a 

temporary contract but under permanent contracts, so the organisation must continue to produce everything 

in order to support them for the entire duration of a life-time. In some countries of continental Europe 

unions are also very powerful and have a say on management of PT. 

These are the general problems of PT in Europe. Domestic legislation and adaptability of the management 

created quite different situations from country to country, so more than one pattern can be distinguished in 

the adjustment response to the same crisis. The crisis, to be certain, was brought by the deregulation and 

re-regulation of the broadcast industry, prompted by technologic and economic change and the political will 

7 



to create new opportunities for these (Hoffman-Riem: 1992).  The states gave up their monopolies as 

owners of the only programme providers (in some cases, like Britain, this was renounced long ago, but a 

private monopoly was granted to balance the public one) but they did not give up their roles as providers of 

a broadcasting order. As private television was increasingly accepted, the state kept the power of granting 

licences in exchange for a commitment of the private broadcaster, what the French call ‘cahiers de charge’. 

The amount of intervention of the state in the requirement and enforcement of the respect of public interest 

by private broadcasters is extremely variable, from high involvement of the state to almost no involvement 

at all. Even in the case of high involvement it became soon obvious it is almost impossible to make the 

private companies reach high thresholds of quality, since they could always claim it is a practical 

impossibility, endangering their survival. So even in the over-regulated France regulations were changed 

after private broadcasters failed to meet them. Overall, the broadcast legislation passed in the last two 

decades showed only that the states were always behind the reality. Hoffman-Riem was right to stress that 

' in the event of a gap between norm and reality [supervisory authorities] they often felt compelled to adjust 

the norm to match reality' (Hoffman-Riem: 1992: 147). 

The main piece of European legislation concerning broadcasting is the 89/552/CEE, as amended in 1997. 

However, the policy of the EU was shaped, on one part, by a decision by the European Supreme Court of 

Justice, which defined broadcasting as a 'service' and the 1986 treaty requiring member-states to supress all 

barriers in front of the free circulation of services, goods, persons and capitals starting from December 31 

1992. The 'Television without frontiers' directive only pursued this logic further, requiring broadcasters to 

apply for licenses in only one member state, and member states not to oppose in any way reception of a 

broadcast from any licensed broadcaster. (Trapel and Mahon: 1997). The directive, however, required that 

a majority of European programmes should be broadcast, and it was completed by the creation of the 

MEDIA program, meant to increase the competitiveness of the European audio-visual industry. 

Once it become a matter of common European policy broadcasting could no longer be regulated by member 

states so to protect their national public broadcaster. As I mentioned earlier, some of the member states had 

in fact stepped forward in the direction of deregulation, partly because of political will, such as 

Netherlands, partly forced by reality (Italy, Greece). This lead to an explosion of the market and public 

broadcasters soon faced an extremely difficult situation. The governments and Parliament of national states 

did not make the situation easier. They covered the important deficit of broadcasters (Italy, France) but 

were reluctant to grant them the autonomy needed in order to survive competition. A media committee of 

the Italian Parliament once took 16 months to approve the quantum of advertising allowed on the public 

channels. Except for the BBC, protected by its Charter and in fact by the distinct British culture, in 

8 



                                                       

continental Europe some degree of political dependence is accepted. The RAI has each of its channels 

dominated by one of the three strongest parties, the TVE is controlled by whoever is in government 

(Escobar: 1997). Tenure of management in Italy, Spain and Greece is ridiculous, being a little over a year. 

Even in France and Germany supervisory boards are politicized along the left-right cleavage and some 

bargaining among political parties and 'sharing' of the main positions is usual. The German law seems the 

best of what continental Europe has, granting important powers to the General Manager. The federal 

government of Germany also makes the connection between government and public broadcasters less 

direct, allowing therefore more freedom to the PT. This interplay of political influences is part of the 

institutional culture surrounding PT in Europe and the removal of top management when the government is 

changed is seen as a sort of political alternance, when not actually embodied in the legal texts, such as in 

Spain. This explains why these actions are not reported as incidents (except if not provoking a media 

scandal) so countries such as Italy, Greece and Spain are rated as having a 'free' television in the Freedom 

House ratings, even if this freedom is sometimes all but relative for public broadcasters. Looking upon 

countries surveyed it is also worth saying that even if we speak of consolidated democracies and members 

of the European Union the degree of freedom is extremely low for journalists in public broadcasting 

compared to the rest of the media and compared to, say, the American media. The situation of the BBC 

looks in this respect  like the exception rather than the rule. Although many public televisions started with 

the model of BBC - such as the German PT- it is actually quite clear this model is not reproducible, The 

closer in style tot the BBC is probably ITN, a commercial television, due to the long competition between 

the two. We can also notice that the situation of the public media is largely dependent on the political 

culture of every country. In countries where autonomy and pluralism have been long-lasting values, like 

Britain and Netherlands, the government respects public media and public media strives to be an 

independent actor. In countries where pluralism is a version of dividing a pie among political elites, the 

‘lotizzazione’2 is the rule of the game; such is the case of Italy and  to some extent Greece and Spain. 

(TABLE 1 about here) 

As one cannot fail to notice, the situation is quite different from one country to another. Germany, Britain 

and to some extent France managed to survive keeping the identity of the public television despite 

important program adjustments. RAI and TVE, on the other hand, adopted a more commercial strategy, 

and set out to fight private competitors on their own grounds. ERT could not decide which strategy to 

adopt and remained somewhere between the two. The crisis only increased public's television dependency 

2 term coined at RAI to suggest the division of channels and positions within public television between political 
parties; the term matches the ‘partitocrazia’ concept introduced by Giovanni Sartori in the democratic theory to 
designate this particular type of pluralism 

9 



on the state and/or government: as an enterprise with problems, public television is vulnerable and can be 

caught in a crossfire between those who audit its management and ask for performance and those who think 

the main task of PT is 'cultural' and that it should somehow refuse competition. 

Anyway, it is important to say that the autonomy of the public media is an unfinished business in Western 

Europe. The following resolution of the EBU, the European Union of Public Broadcasters, is expressing 

merely a necessity than an already existing reality when outlining conditions for public broadcasters to be 

able to be 'trustees of the nation', the famous expression of the British 1925 Crawford committee. 

‘To perform this role, public broadcasters must: 

• be politically and financially independent 

• give themselves legal structures allowing for dynamic management in a context of growing and aggressive 

competition 

• adapt their strategies to the rapid evolution of their environment, streamline their operation, reduce 

operating costs, and increase creative productivity 

• be able to draw on reliable, diversified, adequate and evolutionary funding, both public and commercial, 

irrespective of their form.’ 

(Address of the EBU President, Albert Scharf, Bruxelles, 1993). 

The important point here is that, due to this situation, that European supranational organizations do not 

have either the political will or the coherent model of public media to export to ECE. They do not have a 

model of successful reform of the public media as they have, say, a model of judicial or administrative 

reform. This left public media in a sort of vacuum, and possible allies for its reform were not there when 

needed. Indeed the approach of both the EC and the Council of Europe in the area was to push states to 

allow private television as an alternative to the public one, than to achieve the dificult ideal of freeing 

public media. 

Journalists and executives who set to reform public ECE media were therefore resorting to their own 

model. In most cases this model was a very liberal one, as they were either trained abroad or have worked 

for international public companies such as BBC. Of course this provoked counter-reactions, as these people 

were seen by groups endangered by the reform as 'aliens', if not traitors to the national culture. In 1997 I 

had to defend in the Romanian Parliament the requirement I introduced for the vacant position of news 

editor-in-chief, to have been either trained or employed by some prestigious international media company, a 

10 



condition all to the more necessary since Romania did not have any form of education for television 

journalism. 

It is clear to what conclusion I'm heading here. The only models available-BBC and the American press-

are a bit too far from ECE Europe, and they do not have any leverage there, unlike Bruxelles, which has the 

means but no clear model agreed upon, despite the existence of EBU. 

4. On independence : the new public media legislation in ECE countries 

Despite the explosion of the new media, state television, due to its monopoly and to the absence of an 

adequate system of press distribution was by far the outstanding actor in the media after 1989. Television 

could make a president, like in Romania, where people who rushed at TVR instead of other strategic 

locations in town after Ceausescu’s flee became members of the first government. A coup inside the 

Bulgarian television in 1991 lead to the decision of giving fair coverage to the political crisis, which lead to 

the resignation of the Prime Minister shortly. No wonder then the pattern of the first years was struggle for 

the control of state television. Its reform was a secondary issue or did not exist at all. Both the institutional-

formal and the day-to-day approach to public media were shaped less by an abstract, imported idea of 

public broadcasting or freedom of the press as by the contextual political and cultural environement of each 

of those post-Communist countries involved. I think O'Neill grasped the essential when writing: 

‘The media in Eastern Europe are a clear exempla of how past institutional configurations influenced the 

process of media transition, shaping the contours of the present struggle in this area’ (O’Neill:1998:5) 

In the Vishegrad countries, where anti-Communists came to power in the first free elections, 

‘democratization’ of the television was an issue, and some attempts for a lustratia of the public media were 

tried, but they did not go very far (Sparks: 1994 Molnar: 1999). 

(table 2 about here) 

Either anti-Communists or post-Communists, politicians showed little or no interest in securing the 

independence of state television. All the countries surveyed had passed by 1999 their own broadcasting 

legislation, even if some already had either revised or proposed to revise it. The Czechs were the first in 

1991, and Bulgarians the last in 1998. Although the BBC was the self-declared model indicated by most of 

the Tv executives I interviewed, the legal framework enacted in post-communist times could not be further 

from the BBC. The new legislation established public television, therefore replacing ‘state’ or ‘government’ 

control, however not with ‘public’ control, but with ‘public’ seen solely in terms of political representation. 

11 



 

 

The broadcasting laws established a firm ‘partitocrazia’ in Eastern Europe: whoever has the majority in the 

Parliament controls the public television, even if occasionally mandates of TV Boards and mandates of the 

Parliament overlap. Even with the political control firmly established over public TV the practice shows 

only a continuos struggle to subordinate and control public stations. Public media bills were therefore 

merely catching up realities, and the delay in passing them had a clear political motivation. Sparks is right 

to note that ‘’the laws were implemented not against the blank background of a new epoch but in a set of 

circumstances where new habits and new patterns were already established’ (Sparks: 1998: 136) The only 

important difference broadcast legislation made was for the establishment of private stations. There were 

some illusions adoption of PT laws will end the fight for control of the television (Molnar:1999) Nothing 

could have been proved further from the reality. 

· Appointing management 

The most important issue for the independence of PT is how the management is appointed (and dismissed) 

and its authority defined. Scandals plagued all countries surveyed, as sacking either General Managers or 

entire supervisory of management boards is common practice. Before the laws were passed it was the job 

of governments (like in Hungary or Bulgaria) or presidents (Poland). After the laws were passed it became 

the job of parliamentary committees. The difference matters little, on one hand because the majority in the 

Parliament is also reflecting the same political interest the government used to express directly and, on the 

other, because politicians are united when it comes to protect their class from media criticism. As analysts 

pointed out (Kleinwachter; Goban-Clas (in O’Neill: 1998: 37) these political groups, regardless of their 

position in the right-left spectrum share a common conception of the media as an instrument of political 

power only, notably ‘the’ instrument in the case of public television. The concern for either the public who 

pays the license fees or the company itself does not exist. This is seen as a consequence of communism by 

most of the analysts. I see it rather as a rational strategy of political actors in times of total anomie, when 

they know there are no real accountability mechanisms. Had it been only a consequence of communism it 

would have vanished already. But this behaviour, as the patterns of Spain and Greece show, will outlast 

‘transition’. And the Italian model of ‘lotizzazione’ is strong, too: East European politicians tend to view 

press freedom as a field where opposed view points may occasionally unfold, but from where the choice of 

the journalist is excluded. It is true journalists abuse their right to have an opinion in these countries, but 

regardless of that one must agree there is no good journalism without some choices being made. Journalism 

is a skill, and journalists are not only hosts or intermediates of opinions, but they have the right and must 

12 



acquire the skill to exercise their profession. Truth is not reached if each political party has its share: it may 

occur that political party has a clue to what the truth is in many matters and the journalists need to express 

also the views of civil society, and finally to reach a conclusion based on facts. During my career as an 

executive in a public television I heard from politicians scores of opinions such as a host must also have an 

anti-Semite in a talk about anti-Semitism, or a newscast must present all party briefings, leaving the public 

to decide if they’re interesting or not, and so on. One must however trust a journalist he or she can tell the 

difference between a dull party or government briefing and an event with some news-value. 

Despite this common problem, legislators did a better or a poorer job regarding this issue from country to 

country. In Hungary, the first appointed board served for only a short part of its term and resigned when 

the political majority was changed. MTV remained without a board from the summer of 1998 till 1999, 

when the government appointed its representatives without the opposition parties appointing theirs. In 

Bulgaria, the last country to adopt a media law, the Socialist opposition refused to participate in the vote 

for the Board saying the law only makes control of government over PT legal. The Romanian Parliament 

was unable to appoint a board from 1994 till 1998, and a President of the Board since June till October 

1998. In the case of Czech Broadcasting, the entire newly appointed Broadcasting Board was sacked in 

1994. In Poland it was first the President of the Board who was sacked by Lech Walesa (1994), then the 

President of PTV and his entire management Board (1996). On paper, the Polish and Bulgarian systems 

look better since they seem to increase the distance between politically appointed boards (Broadcasting 

Boards) and the management of public television. In practice the situation could not be more different: in 

Poland the Broadcasting Board appoints a equally political TV Board, who then divides the five positions 

of the Management Board also by party, although there is no legal provision to this effect. In the fall of 

1999 when I visited the Polish Public TV only one member of the management Board, also an unofficial 

representative of a Party was the only one to serve in the management with previous media management 

experience: the rest were neither managers, nor journalists. And they had to decide over micro-management 

issues, starting with the schedule. As one executive from the Hungarian television pointed out to me in the 

spring of 1999 party interests are not even limited to politics and serious competition between various 

cronies of political parties is constantly going on in the process of scheduling, commissioning programs to 

outside producers, and so on. Not only the political pie is divided among political parties, but the rest of the 

pie as well. 

The Romanian Parliament even appoints the President of PT directly. In the October 1998 crisis due to this 

situation one candidate was preferred by the Board, another one by the parliamentary committee and the 

third by the majority of MPs who managed to impose their choice. The majority of the Board complained 

13 



they have to work and take responsibility for their work with the one candidate whose program ran counter 

to their vision of PT. In the Czech case it is disputed if the Board decided to turn away from political 

influence when appointing 28-years-old Jakub Puchalsky, formerly the manager of the BBC office in 

Prague, or wanted a person without political support so easier to control. Puchalsky had important powers 

in reforming the CT, however. He neither sought nor was offered some protection by the board when the 

parliamentary committee was out to get his News Director ( see extensive reports on this crisis in The New 

Presence, October 1998). The Hungarian system tried to take after the German model -that is, to dilute the 

political representation in some larger bowl of civil society. However the same confusion between a 

management board and a supervisory or trustees board reigns also in the Hungarian law, which proclaims 

in section 55, article 1; ‘The management bodies of the Public Foundations are the Board of Trustees’. 

The supervisory board, or board of trustees cannot and should not act as a management board. As the two 

situations from Hungary and Bulgaria show these boards not only perform with difficulty these managerial 

tasks (trustees are not managers) but sometimes can’t even be appointed. In Hungary the law grants four 

seats for the opposition -the same as for government- but since the opposition now has both left-wing and 

right-wing parties they cannot decide on the one seat they all have to agree upon. In Bulgaria former 

Communists not only refused to participate in the vote, but they complained political cleansing was under 

way at BTV, popular anchors being replaced from political reasons and declared the philosophy of the 

media law is ‘cynical’ (BTA, 21/12/98). Such deadlocks can be catastrophic for a company such as MTV 

bordering bankruptcy and left without anybody in charge. Nothing is less effective than provisional 

management. But the Parliaments are not interested in the managerial reform of these institutions. The 

accent during the transition was on programs and persons, and not on structures and mechanisms, which 

shows a broad understanding of whhat institutional reform is supposed to be is missing. The lack of 

understanding of institutional mechanisms is such that the mass-media committee of the Romanian 

Parliament, when confering a mandate to the new general director January 1997 demanded in writing that 

programs should be radically changed without the structures being touched. 

Table 3 about here 

As one can notice, except for the Romanian Board of Trustees the rest of the Boards are clearly 

supervisory boards. They are in their turn supervised by parliamentary committees for mass-media and/or 

public television. This chain of supervisory organisms only show how intense the obsession with the power 

of public broadcasting was at the time when the laws were passed. The MPs are inclined to exercise their 

supervisory rights to the limit of exceeding them. In the Czech Republic, Jan Kytka, CT’s News Director 

had to resign because one of his employees, a talk-show host, went to one of his cronies from the 

14 



 

parliamentary committee to denounce the reforms undertaken. After Kytka’s resignation the man was even 

appointed in his place. In Poland the parliamentary committee, more than the Broadcasting Council, is 

pushing the General Manager to proceed with the reform of PTV. In Hungary the Parliament appoints also 

a remunerated, three-member team of a supervisory committee, a sort of permanent audit commission 

entrusted with the supervision of the supervisory board. 

· Legal definition 

The legal definition of public television is vital for its independence and its survival. Since on the model of 

continental Europe, ECE PT carries advertising, its legal categorization is of practical, not only theoretical 

importance. In the case of Hungary and Poland PT is now legally a ‘corporation’, although in Hungary the 

unique shareholder is a foundation, “Hungaria” and in Poland is the state, represented by the Minister of 

Finance. The Hungarian law transfered the assets from the budgetary institutions of radio and television to 

the ‘Hungaria’ foundation and not to the Radio or Television corporations. The Bulgarian law laconically 

says only that BTV is a ‘legal entity”, while the Romanian law defines it only as a ‘public service’. In 

practice these definitions help little, since these companies have to act in some occasions as public 

companies, in other as commercial ones, have to pay taxes and cut jobs, and different rules apply for the 

public and the commercial sector. Legal confusion only increases costs. TVR often faced this problem, 

since the unions claimed a raise each time the government announced an indexation of wages in the state 

sector, and huge severance payoffs, although TVR not being either a commercial society or a ‘regie 

autonome’ on the French model was not entitled to compensations from the state budget as other state. In 

short, it was taking the worse of both sectors, having the costs of a state company but paying taxes as a 

private one. 

The legal status of public television is often an ideological dispute with practical consequences. ‘Public’ is 

something new: ‘national’ is often understood as subordination of the truth to the national interest 

represented by the government or some official office-holder. The 1994 Romanian law opened with the fair 

statement that the companies of radio and television would be from there on ‘editorially independent, 

autonomous public services of national interest’. However, since their property remained the state’s and not 

the company’s, since the government decided value of the license fee and the MPs looked upon them as 

‘national’ rather ‘public’,  little could be done to turn these companies really ‘public’. The Bulgarian 1998 

law, the most recent of all, call the public broadcasting ‘national’ throughout the law. Even in the 

otherwise liberal Polish law some wording is dangerously ambiguous. Article 22/2 of the Polish law calls 

for the broadcaster to ‘in a direct manner enable the state organs to present and explain the policy of the 

15 



 

State’. The Hungarian law, despite its complicated system places the companies further from the state 

reach that the Bulgarian and Romanian ones. Employees even ceased to be ‘public servants’, after the new 

law had been passed, in order to mark the total separation of PT from government. 

· Financement 

If the difference between ‘state’ and ‘public’ is reduced to the financing then things become a bit clearer. 

PT companies used to be financed through both license fees and state subsidies. After the media laws were 

passed the state subsidies practically disappeared, although they still exist as a legal possibility both in 

Hungary and Poland. The license fee in the case of Bulgaria was established only very recently by the 1998 

law. Some state subventions still persisted in the financing of the Romanian television after the 1998 

revision of the law, but the government is trying to find a legal way to give them up, admitting it can not 

afford to subsidize PT in any way. Depending on government for any kind of funds is more a burden than a 

relief anyway since the governments pay late and may come up with conditions for their money. 

It is interesting to mention some history of these 1998 amendments to the Romanian law. It took one year 

and a half to the Romanian Parliament to correct the 1994 law. However the corrections were minor, and 

all suggestions of the experts from the BBC or the Freedom House were overruled. TVR’s lobby was 

successful only in a few  minor points, although these points were vital for the short-term financial recovery 

of TVR. The MP approved finally only articles helping TVR with its urgent financial needs, but refused to 

grant any autonomy that would have helped prevent such financial problems in the future. As in some 

European Union countries the governments seem more eager to cover the deficits of the public television 

than to let it free to become a self-supporting company. 

The step from direct subventions to the license fee is an essential step in freeing public television from the 

state. However it cannot remain the only step. License fees, a flat tax, are not enough even in Western 

Europe, where practically all the citizens are owners of audio-visual equipment and rich enough to pay 

around 10 USD/monthly (values vary from country to country). In Eastern Europe the license fee is small 

(after being increased three times in one year the Romanian one rose to 1 USD/month, and inflation soon 

caught up). Even as small as it is, evasion is high so about half of the budget has to come from other 

sources. PT complain the license fee is not adjusted by governments to the inflation rate, still high in ECE. 

In the March 1999 crisis only, the ROL, the Romanian currency, dropped from 10 000 to a dollar to 15 

000 in one week. The value of the license thus dropped sharply by a third. 

In such unstable economic environments, companies cannot survive on state subsidies or taxes. The value 

of the license fee in Bulgaria is equivalent to the price of a newspaper. One dollar may not seem a lot, but 

16 



 

                                                       
 

since the monthly average wage is about 100 it is difficult for the Romanian PT to increase the license fee 

without losing popularity. Commercial earnings remain therefore the safest source of revenue, but they 

depend on the performance of the company, mainly its audience ratings, depending in their turn to the 

freedom the managers have to compete with private television. The lobby of private media companies is 

strong enough to hinder PT’s efforts to compete. Despite its financial problems, the Bulgarian PT was 

forbidden by the new law to run advertising in prime time until the setting of a national private competitor. 

The law was sharply criticized in this regard by the Director of the Legal Affairs Department of the EBU, 

dr. Werner Rumphorst.3 

· Mission 

We’ve seen so far how the companies are defined and financed. The next important issue is how their 

mission is circumscribed and its fulfilment enforced. All laws specify the production of national programs 

is an obligation of PT, although the emphasis on this and the quotas may vary from country to country. 

Article 15 of the Polish law is the less restrictive, asking for only 30 % national productions, compared to 

40 % in Romania, and 50 % in Hungary, who also asks for 15 % of the total air time to be consecrated to 

national films and 70 % to European productions. The Czech and Slovak Federal law, ratified after the 

dissolution of the federation by both Parliaments sets no quota, but specifies broadcasters are obliged to 

produce a ‘significant share of the broadcast programs in such a way that the cultural identities of  nations, 

nationalities and ethnic groups (...)be preserved and that the development of domestic and European audio-

visual creation be supported’. All the states either ratified the European directives or are in the process of 

doing so. This means quotas for European productions for both the public and the private sector, although 

the latter received some form of postponement and American complaints based on the GATT. 

All the laws have some general provisions regarding the cultural and national identity, the programs for 

national minorities or children. These are however general provisions that should not hinder schedulers in 

their effort to give a coherent style. More arguable are provisions in the Polish law regarding the obligation 

to enforce Christian values (Article 21/6 call for ‘respect for the Christian system of values, accepting the 

grounds of the universal principle of ethics’), and in the Romanian law the banning of ‘country and nation 

defamation’(Article 5). Despite complaints from journalists, it is however the practice and not the laws 

which create problems, although the existence of minor ambiguities in the laws offer the opportunity for 

abuse. The only law that goes too far in this respect is the Bulgarian one. BTV is compelled to broadcast 

live the plenary sessions of the parliament, and to grant public addresses to the President, the Chairman of 

3 quoted by Capital/Agency for Investment Information LTD-December 15, 1998. 

17 



 

the National Assembly, the Prime Minister, the Chief Prosecutor, the Chairman of the Constitutional Court 

and the Supreme Court of Casation. 

The Hungarian, Romanian and Polish PT have also the obligation to provide and broadcast programs for 

Diaspora. This is a heavy burden on the budgets of PT. In the case of Polish and Romanian televisions it is 

a separate channel, funded by the budget, which is dedicated to this task. In the case of Hungary it is a 

different television, DUNA, a second PT, with financial problems as serious as MTV and no chance of a 

recovery, since advertising companies are not interested in Diaspora. Nationalism is costly. 

· Conclusion 

So democracy won less than expected by these new broadcasting acts. Their main merit was to establish 

private television, and this decision will have more lasting impact on the democratization of these societies 

than the adoption of public media laws. The institutionalist perspective that procedures end up creating 

substance is out of place here. This procedural framework is not even on paper an ideal one: it is a 

compromise from a time when democracy emerged as a consequence of a revolution (Sparks: 1998) more 

than an evolution. These pre-civil society democracies are not yet fully-blown democracies. Defining 

democracy or public interest as dividing the public sphere among existing political parties is merely 

depicting the partitocrazia described by Giovanni Sartori, the incomplete pluralism encountered in countries 

with weak civil society. 

The new management structures designed by ECE Parliaments for public television only show an outdated 

conception of the public sector, seen as having unlimited funding. No importance is attributed to the need of 

having a management empowered to take rapid decisions in order to survive competition. The emphasis is 

instead put on ‘control’. This is a very familiar picture to ECE students. The whole conception of 

administration inherited first from the French-inspired Constitutions after 1st WW, than from the 

Communist regimes, is of an administration that is designed to control, and not to perform effective 

services. The obsession is not with what PT should do, but with what it should not do. The public is 

entirely disregarded, political parties being the only ‘clients’ PT should satisfy, even if this runs counter to 

the interests of the company and of the public. different departments, often with antagonistic interests. Or, 

the more areas are subjected to the political decision (amount of advertising, schedule, market strategy) the 

higher the risk is performance will be crippled, since political rationale and management rationale have 

little if anything in common. The shortcomings of this vision show mainly in the Hungarian, Romanian and 

Bulgarian laws, although the practice seems to be quite similar, regardless the difference between the legal 

texts, in all ECE countries. Once again, it is a matter of institutional culture, of the capacity of the political 

class to move from centralism and control to subsidiarity and modern accountability. 

18 



                                                       

Public TV is only partly run by its managers. Instead, an ‘occult manager’4 is present in the decision-

making process at all times. It is a mixture of parliament intervention, government action or lack of it (like 

in the issue of transmitters or license fees) and union behaviour. Unions are quite strong, since they are 

based on labour legislation inherited from Communist times, favouring permanent contracts and making 

any severance difficult. There are also many of them (the numbers are fluctuating, but figures around 10-

15 are common), making negotiations extremely difficult, as each union protects. This leaves little room for 

managers. 

However, they are seldom able to make the best use even of these limited possibilities. 

5. Issues of performance 

Both the public opinion and the politicians in ECE show constant concern with the reform of public 

broadcasting. Many of the concerns showed by intellectual elites, politicians and the press are contradictory 

and extremely superficial.. For instance, PT is often criticized for squandering, although occasional 

management audits show it is under-financing and poor organisation rather than exaggerated expenditure 

that makes the problem.5 Misunderstandings about PT’s role lead to other contradictions, some accusing 

PT for losing audience, others for competing for audience with commercial television and losing its identity. 

This assessment of performance is based upon clear indicators such as market share and overall financial 

situation, and more interpretable ones such as quality of programs. The audience market share is the best 

indicator of performance, since the financial situation is subjected to various other possible intervening 

factors, like the size of the country or the state subventions.. The model set up by the BBC for the purpose 

of cost-benefit reform is known as the ‘producer’s choice’. It was promoted by the EBU in a 1991 seminar 

which gave endorsement from the part of the European organization to this British model. The model offers 

managerial freedom to the producer seen as a manager and encourages competition between external and 

internal production and personnel in the framework of a continuous cost-benefit analysis which becomes 

the main rationale. The ‘producer’s choice’ was not applied by all West European PT, and only in various 

degrees from one to another. 

The performance of the ECE PT is furthermore affected by specific factors, which can be described as 

‘transition effects’ and ‘development effects’. 

4 The concept  comes from Italy, as does the’lotizzazione’ one. Pasquarelli, general director of the RAI, the Italian 
public television, was the first to state publicly that the most important decisions are not even taken by the 
management of RAI, whose choices are drastically limited by decisions of Parliament committees, government and 
unions, leaving a very limited space for manoeuvre. 

19 



 

 

                                                                                                                                                                                  
 

· Transition effects 

PT, as all the other state enterprises, was deeply hurt by market reforms. This meant high inflation rates 

affecting the value of the license fee and governments reacting typically slowly in adjusting it. It also meant 

liberalization of monopolistic services, such as transmitters, usually belonging to another state company 

which liberalized prices overnight. (Poland, Romania, Bulgaria), making the cost of the terrestrial 

transmission the major expenditure in the budget. 

· Development effects 

Despite the reforms, it took years for the market economy to start to work- when an where it did. There are 

two specific features of underdevelopment which show in the PT performance of some ECE countries. Of 

these the dimension of the advertising market is a factor of most importance, being directly dependent of the 

overall economic performance, good in Poland, the Czech Republic and Hungary and poor in Romania and 

Bulgaria. The difference between the population of the countries is also important: a large country as 

Poland, with more than 40 million inhabitants, provides in the same time the largest market and the largest 

amount of license fee revenue. Romania is a medium-sized country (22 million inhabitants), while Hungary 

and the Czech Republic are relatively small countries. The economic performance cannot therefore be 

studied isolated from these factors which are beyond the reach of influence of managers.. 

Development indicators, such as GDP, are telling in some respects, but not in others. Data point, however, 

to the fact that the number of TV owners is not proportional with other development indicators. Television 

is the mean of entertainment and news of all, and the poorest households cut other expenses in order to 

purchase a colour TV. Cable is a widespread phenomenon compared to some Western countries or the US. 

In a survey on the urban unemployed population of Romania in October 1999 I found 62 % owning colour 

Tv-sets, mostly acquired after 1989 and over 40% paying for cable. 

(Table 4,5 about here) 

According to this data it is obvious PT is in serious trouble. The loss of audience market share has 

occurred in only a couple of years and it is limited by the reach of commercial television, not some other 

balancing factor. Advertising revenues shrank accordingly, leaving PT at the mercy of the licence fee, that 

is, again, at the mercy of the government. 

Is this poor situation stable or unstable? The answers vary. Politicians are obviously happy with the status 

quo and appointing their cronies or yes-men in various supervising board. I was particularly impressed by a 

broadcasting board member who explained to me the need to have not only public television, but also 

5 Coopers& Lybrand  Audit Report of TVR, March 1997 

20 



 

 

                                                       
 

commercial television carry ‘high culture’. Fearing some confusion I enquired what did he understand by 

‘high culture’ and what did he do before reaching this distinguished position. He had been the chieff- of 

staff of the President and by ‘high culture’ he understood ‘opera’. 

Public stations, on the contrary, are highly unstable. Managers cannot cope with the tremendous challenges 

facing them and in many situation they decide they can survive only at the expense of the companies they 

run. Even relatively successful moderate reformers, such as Jakub Puchalsky, face chronic threat from the 

Parliament. The strong lobby of private stations, which become more and more involved in the mechanisms 

of funding electoral campaigns is a major contributor to this threat. Public stations need and want a change 

of the legislation to free them from the vicious circle. But the unanimous opinion from the almost bankrupt 

MTV to the still well off Polish TV is that politicians are not going to revise the law in its essential point, 

the political subordination of public stations. 

6. Solutions for problems 

Since the governments, from various reasons, seem more indifferent than really committed to let public 

stations die we can still find grounds for a more constructive approach, from revising the legislation to 

better management. 

· Revising of the legislation 

The best system that can emerge of the present formula is a system with an unique supervisory board, the 

Broadcasting Board6. This Board should have the task to appoint a General Manager of the PT (the 

German model), selected on professional grounds, then only enforce general regulations, as in Britain or the 

US (advertising limits, complaints), leaving both private TV and private Radio being run by the General 

Managers with the help of a management team he or she selects. Political appointments and participation of 

the PT employers or union leaders in the Board should be formally forbidden. In the Romanian case, both 

were allowed: the result is that scheduling became mostly an exercise in accommodating shows of board 

members as hosts or producers, with minimal audience but firmly installed in prime-time. Revision of the 

legislation in order to favour professional management is certain to come: all countries surveyed were 

invited to join the EU. Romania and Bulgaria later than the Vishegrad countries. This means tight deficit 

budgets and less freedom for governments to cover losses in the state sector. 

· Reinventing management 

Revising the legislation is one hand not enough, on the other it can take time. Managers will have in many 

case at least to start radical reforms before hoping for changes in the legislation. This reforms should be 

6 this suggestion was actually made by a BBC World Service team, including Liz Forgan and Christian Mititelu to 
the Romanian Parliament in 1997 at its request, but it was subsequently disregarded with no explanation. 

21 



directed at creating modern corporations which work on a cost-effective basis. This implies fist an 

awareness of the costs, an operation sometimes difficult in enterprise used to in-house production, where 

the widespread pre-judgement is that everything which is not ordered outside the TV station is free. An 

affective tool among many others when clearing the schedule from shows making most of the loss is to 

divide the cost by the audience share. Expensive shows with no public should be cut regardless of whoever 

produces them. Basing the scheduling on research is the next step: the public is the no l client and what the 

public wants is important on all accounts. 

Other important managerial steps relate to the adjustment of the size to the needs. Public stations can not 

go on doing everything in-house as in good old Communist times, from clothes to ironmongery. This means 

basically to pay continuously for low-quality services one uses only occasionally. The most important 

example is advertising sales. All the countries surveyed have an inferior advertising market share to the 

audience market share. One reason is that the public not reached by commercial channels is the least 

interesting for advertisers, being less well off and residing in rural areas. The second more important reason 

is that state owned advertising departments, with the limitations of the state sector (like the inability of 

paying a commission per sale) simply cannot achieve performance. People paid as clerks cannot become 

good and honest salesmen, becoming easy targets for corruption. The only solution is to contract ad sales 

outside the enterprise, as the rest of services that can be better provided by the market at inferior costs. 

This means severing, however, and this is usually a difficult job. But severing only on the basis of a 

managerial logic at least works: severing per se, as the cutting by MTV and TVR of more than 1000 jobs 

does not help: it preserves the managerial problems and saves little money, as wages are not such a major 

part of the budget in these countries, compared to the West. (they tend however to be at least double the 

average wage, and even more than double compared to wages in the public sector). Unfortunately, severing 

cannot be done without some support from the unions, and the unions fear restructuring and the imposition 

of a managerial logic more than giving up jobs. Restructuring programs leads immediately to restructuring 

jobs as well. Promoting competence also saves jobs. The most striking feature of some TV stations on spot 

is the survival of the departments of foreign affairs which enjoyed during Communist times the right to 

screen contacts with the West, or serve a protocol function. Nowadays their staff makes itself useful 

replacing assistants who cannot spell English and translating for communication directors who speak 

uniquely their maternal language. They’re not handsomely paid- but while more people are still used to do 

the job of one it is a clear sign no thorough reform was carried out. In the TVR staff in 1998 there were 

more than one hundred drivers and no one else was allowed to drive by the unions from the fear drivers will 

lose jobs. 

22 



 

So many micromanagement issues are obviously at stake as well. ECE PT has still to fight the inheritance 

of Communist times. Television is about teamwork, and Communism was about grouping people by 

categories, not teams. The logical suit is an organization in which in many cases technical assistants, 

cameramen, journalists and editors belong to different departments and sometimes unions unable to 

communicate, not to speak of co-ordinating properly. One example is the work in shifts: TVR had to 

negotiate with the unions to allow cameramen to stay after hours in order to be there when their piece came 

to editing. Team spirit has to be forged anew to attain performance. 

· Forging new identities 

These are simple prescriptions, as management consultants, so unpopular with TV producers, even at the 

BBC, usually give. Even more challenging is the task of forging an identity of public television. Massive 

losses of audience and the effort to catch up are perceived negatively by the public. Focus groups 

participants in Bucharest in the fall of 1989, when asked to answer to projective questions compared public 

TV with an ageing lady using too much make-up competing with young rich bachelors. When seen as 

‘cars’ the images were also telling: public TV was compared with a Renault 5 from the sixties, while its 

main private competitor was labeled as ‘last-type Mercedes’. 

When PT was alone in the market identity seemed not a problem. Now, however, it has become an obvious 

one. What can make the problem soluble, however, is the shift of focus from the difference between 

commercial and public television -as commercial channels are very different one from another themselves-

to the effort of shaping some channel identity, meaning logos, sets, costumes, tempo and profile of the 

programs daily and weekly. Western PT succeeded in this: one can recognize BBC, Euronews, RAI and 

ARD, they have acquired identity. ECE PT still does not have a style, because structures are not there to 

work for it. Creation departments still work with the designers they hired in seventies who have tenure, real 

research compartments do not exist and the notion of copywriter is still fighting to make itself accepted. 

7. Conclusions 

Can public television survive post-Communist transition? The answer depends on its competitiveness. PT 

has no option than become competitive.. It can do so and still retain its role and identity, unless these are so 

broadly defined they become an unbearable burden. Furthermore I doubt any good television can be made 

today in total disregard of competition. One should only remember the competition between BBC and the 

ITN in the 1997 British elections day. The European all-news channel, Euronews, had poor news programs 

despite resources invested in it when it was a pure public channel heavily protected by member states who 

were also its only shareholders: once ITN took up its management and 49 % of its shares competition with 

23 



 

CNN became a target, and Euronews started to do live coverage and improve its programs. Good television 

is competitive television, and European states who are partners in the Euronews implicitly admitted public 

companies must be run as private ones when entrusting the channel's management to ITN. 

One can argue such a model is not possible. I look upon the BBC as a sort of ideal public television, but the 

BBC carries no advertising so it has no connection to the market. Nothing can be falser: BBC has perhaps 

the oldest experience with competing in a market due to the early existence of private television in Britain. 

In fact BBC was the first public channel to discover that ratings are important not in terms of advertising 

revenues, but in terms of influence, legitimacy, and finally as the main feedback from the consumers. When 

a distinguished sociologist such as Pierre Bourdieu, who otherwise makes such a refined critique of 

commercial television says that 'the audience ratings system can and should be contested in the name of 

democracy' (Bourdieu: 1998: 66) one cannot but hear echoes of the fears of mass democracy, evoked both 

by Tocqueville or Ortega y Gasset. The ratings and the polls belong to the same family as the Churchill 

definition of democracy; they are indicators of the least bad kind possible. If it is not the public who 

chooses one cannot guess who might have this right. The government ? The elites? The journalists? But we 

have so many proofs that they will act immediately in their own interest, not in the public’s. Since 

accountability mechanisms- other than financial- to connect the public with its television- are difficult to 

design, the audience ratings, the polls and the qualitative research remain essential. 

The main intellectual delusion with the television is the assumption that if television is so powerful as a 

communication medium television must use this power to be anything else than television, that is, a medium 

for popular culture: notably it should be school, university, library, church, and any other Enlightenment 

device possible. We should let however the schools, universities, churches to pursue their role without 

competition from television. The television which tries to compete with them in this age of competition will 

cease to be a television and it will lose its market to other channels without ever being able to match the 

depth of these institutions and inevitably failing to force this message on the public. We have videotapes, 

CD-Roms, the Internet, we live in a digital era: the school and the university can nowadays use multiple 

media to target their pupils according to their interests and talents, while terrestrial  television by definition 

has to target the largest number possible. 

Is such an institution worth surviving? Looking not so much at the Western models but at ECE realities 

public television seems still necessary. Democratization of the press does not always bring free promotion 

of democracy in cultures which are not yet democratic. Instead it often brings free hate-speech and vested 

interests. It is important to see whom the new owners of private television are before making them the only 

24 



 

trustees of broadcast message. Local political culture dictates here as well. Journalists are completely 

unprotected in the private sector where political interests of the publishers are sovereign (Tomasz Goban-

Glasz: 1998: 32) and there is no widespread consensus among publishers independent journalism is a norm 

of quality indispensable for their products. Instead, the widespread understanding is that as public media is 

biased in favour of the government, private media should be biased in favour of its sponsors, political 

parties or interest groups. If politicians and its own staff manage to destroy PT entirely or reduce it to a 

chronically weak, devoid of any influence actor, it will not be the public who wins. The emerging winners 

will be these handful of businessmen who own commercial televisions, and probably nourish also, like Mr. 

Berlusconi and Mr. Zelezny, important political ambitions. 

Avoiding this negative development depends on civil society in each country. Czech intellectuals showed 

their discontent with NOVA. Other civil society groups in the other countries have missed taking a coherent 

attitude towards public media. They often accuse it to side with governments without ever discussing the 

institutional mechanisms that could protect it from doing so or embarking in a campaign  to remove it at 

least partly from political parties’ control. If they will not be able to invent or recover the missing link 

between public media and its public, nobody else will. 

25 



                                                       

Figure 1. Freedom, identity and performance of EU Public TV selected countries compared 

WEST 
EUROPEAN 

PUBLIC 
TELEVISION 

EDITORIAL 
FREEDOM1 

MANAGERIAL 
FREEDOM2 

IDENTITY PERFORMANCE 
IN MARKET 

SHARES 

FRANCE 
(FR2, FR3) 

Some ideological 
bias on the left-
right cleavage) 

[FH rating 12-free] 

partly free GENERALIST 
LOCAL 

45% 

ITALY Plurality of views 
rather then 
objectivity 

[FH rating 15-free] 

freedom limited GENERALIST; 
ENTERTAINMENT 

48,9% 

GREAT 
BRITAIN Balanced, fair 

[FH rating 8- free] 
free NEWS 

GENERALIST 
40% 

SPAIN Some influence by 
the government 
[FH ratings 13-

free] 

Partly free GENERALIST-
ENTERTAINMENT 

51.9% 

GREECE Government 
influence 

[FH rating 15-free] 

freedom severely 
limited GENERALIST 

8.2% 

GERMANY 
(Some ideological 
bias on the left-
right cleavage) 

[FH ratings 6-free] 

free GENERALIST 41% 

1 FREEDOM House ratings 1999, cf Broadcasting Freedom, leonard R. Sussman, e(d) Press freedom 1997. 
Freedom House; ratings concern broadcasting in general, not only public media, and cover legislation, editorial 
and economic independence, and incidents; for broadcasting the maximum (least freedom) is 45 the minimum 
(max. freedom) is O. 
2 My evaluation 

26 



Figure 2

 Broadcasting and Public Media Laws in East Central Europe 

Country Date when 
passed 

Title 

Czech Republic 1991/then amended 1992 Federal Law on the Operation 
of Radio and Television 
Broadcasts 

Poland 1992 Broadcasting Act 
Hungary 1995 Law for Radio and Television 
Romania 1992 

1994, amended 1998 

Audio-visual Act 
Law for the Organization of 
Public Radio and Television 

Bulgaria 1998 Broadcasting Act 

Figure 3 Appointing management in ECE public media laws 

PTV MTV CT TVR BTV 
Who appoints Broadcasting Board Parliament Parliament Parliament Broadcasting 
the TV and ((nine seats), Board 
Board Civil govt (1 seat) 

Society President( 1),
 employees (2) 

Who Broadcasting Board Parliament TV Board Parliament Broadcasting 
appoints Board 
Chairman 
Who Same person chairs TV Board TV Board Parliament Broadcasting 
appoints the Board and is Board 
General GM 
Manager 
Who can sack Broadcasting Board TV Board Parliament/ Parliament Broadcasting 
Board/GM Parliament TV Board Board 
Influence in the Political majority Political Parliament Political Parliament 
board majority in general majority and and President 

Parliament 
in general 

27 



Figure 4. TV Supervisory Board attributions and powers 

Operation PTV MTV CT TVR BTV 
License fee NO NO NO NO NO 
Budget YES YES YES YES YES 
Schedule YES NO NO YES NO 
Management appointment YES YES YES YES YES 

Figure 5. Some context indicators of the audio-visual environment 

CONTEXT

 INDICATORS POLAND HUNGARY CZECH 

REPUBLIC 

ROMANIA BULGARIA 

ADVERTISING 

EXPENDITURE 

(mil USD/1997) 

580 190 140 93 17 

NUMBER OF 

HOUSEHOLDS 

(millions) 

12,505 3,869 4,185 7,782 2,264 

COLOUR Tvsets % 92 85 92 67 81 

CABLE 

SUBSCRIBERS % 

31 41 17 44 28 

28 



                                                       

Figure 6. 

TWO INDICATORS OF NDEPENDENCE AND  PERFORMANCE OF PUBLIC TELEVISION 

INDICATOR PTV MTV CT TVR BT 

FREEDOM (ratings of 

Freedom House)1 

15/25F 11/28F 9/20F 20/44F 19/39PF 

AUDIENCE MARKET

 SHARE 

(cumulated for 

all public channels)2* 

40 24 24 43 50 

1 The lowest the figure, the highest the freedom. First figure is the rating for broadcasting from a total of 45 
possible maximum freedom; the second the general rating for press freedom; the rankings F is for Free and PF for 
Partially free 

29 

2 



 

                                                                                                                                                                                  

References: 

Achille, Y. with J. Ibanez Bueno (1994) Les televisions publiques en quete d'avenir. Grenoble: Presses 

Universitaires de Grenoble 

Atkinson, D. (1993) - La crise des television publiques europeenes, ou la propagation du syndrome canadien. 

Institut Quebecqois du recherche sur la Culture 

Atkinson, D. and M. Raboy (eds) (1997) Public Service Broadcasting: The Challenges of the 21st Century. 

UNESCO 

Blumler, J.G. (1992) Television and the Public Interest- Vulnerable Values in West European Broadcasting. 

London: Sage 

Bulgarian Broadcasting Law (1998) 

Council of Europe (1990) European Convention on Transfrontier Television. Strasbourg: Council of Europe 

Corcoran, F. and Preston, P. (1995) Democracy and communication in the new Europe Creskill, NJ: Hampton 

Press 

Culik, J. (1997) ‘Truth, freedom and the pursuit of profits’, Transitions, 4(3): 88-92 

Czech and Slovak Federative Republic (1991) Law on the Operation of Radio and Television Broadcast 

Doel, H van den (1979) Democracy and Welfare Economics, Cambridge: Cambridge University Press 

Escobar L.E. (1992) ‘Spanish Media Law: Changes in the Landscape’ European Journal of Communication 7(2): 

241-259 

Hesse, J.J. (editor) (1993) Administrative Transformation in Central and Eastern Europe. London: Blackwell 

Hoffman-Riem, W. (1992) ‘Protecting Vulnerable Values in German Broadcasting Order’, in Blumler, J. 

Television and the Public Interest-

Hoffman-Riem, W. (1992) ‘Trends in the development of Broadcasting Law in Europe’ European Journal of 

Communication 7 (2): 147-171 

Hungary Law on Radio and Television (1995) 

Kleinwachter, W. (1998) – ‘From the Mountains of Vision to the Valleys of Reality : New Legal Frameworks for 

Broadcasting in Eastern and Central Europe’, in Canadian Journal of Communications 

Legea de organizare a Societatii Romåne de Radio si Televiziune 41/1990, amended 1998 

Molnar, P. (1999) ‘Transforming Hungarian Broadcasting’, After the Fall, Media Studies Journal 13 (3) :90-97 

Audiences change monthly in countries where private channels have a reach close to public channels. The massive 
loss of audience of the Czech TV is older; Hungary, Poland, Bulgaria and Romania are losing audience daily, 
although the reach of public channels is still greater than the private ones’. 

30 



      

Negrine, Ralph (1998) Parliament and the Media- A study of Britain, Germany and France. Chatham House 

Papers: The Royal Institute of International Affairs 

Noam, Eli (1991) Television in Europe. Oxford: University Press 

O'Neill, P. (1998) Post-Communism and the Media in Eastern Europe London: Frank Cass 

Papathanassoupoulos, S. (1997) ‘The Politics and the Effects of the Deregulation of Greek television’, European 

Journal of  Communication, 12 (3): 351-368 

Poland Broadcasting Act (1992) 

Pavlik, P, and P. Shields (1999)- Towards an Explanation of Television Broadcast Restructuring in the Czech 

republic. European Journal of Communication  14 (4) : 487-524 

Robillard, S. (1995) Television in Europe: Regulatory Bodies, Status, functions and powers in 35 European 

Countries. London: John Libby 

Sartori, G. (1994) ‘Comparative Constitutional Engineering’ , New York: New York University Press 

Shaughnessy, H. and C. Fuentes Cobo (1990) The Cultural Obligations of Broadcasting European Media 

Monographs: European Media Institute 

Sparks, C and A. Reading (1994) ‘Understanding the Media Change in East Central Europe’. Media, Culture and 

Society 16: 243-70 

Sparks, C. with A. Reading (1998) Communism, Capitalism and the Mass-Media London: Sage 

Sussman, L. R. (ed) (1999) Broadcasting Freedom, Press Freedom 1999. Freedom House 

Tamas, G.M. (1999) 'Victory Defeated', Journal of Democracy. 1/1999. Baltimore: Johns Hopkins University Press 

Toader, A. (1997) Analiza si propuneri pentru imbunatatirea calitatii stirilor TVR, unpublished paper 

Tracey, M. (1993) ‘Public Service Broadcasting Throughout the World’, in EBU Conference, Bruxelles 

***L'evolution du paysage audiovisuel en Europe centrale depuis 1989 (1997), European Commission and Eureka 

Audiovisuel 

European Commission (1997) Treaty of Amsterdam 

Coopers and Lybrand (March 1997) Audit Report on the Romanian Television 1996 

BBC: Producer’s Guidelines 

BBC World Service (1997) Proposal for the Amendment of the Romanian Public Broadcasting Law 

31 


	Structure Bookmarks
	The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy 
	The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy 
	Working Paper Series 
	Working Paper Series 
	State into Public: The Failed Reform of State TV in East Central Europe By Alina Mungiu-Pippidi Shorenstein Fellow, Spring 1999 Director of the Centre on Public Policy of the Romanian Academic Society and Professor of Political Psychology at the National School of Government and Administration in Bucharest, Romania 
	State into Public: The Failed Reform of State TV in East Central Europe By Alina Mungiu-Pippidi Shorenstein Fellow, Spring 1999 Director of the Centre on Public Policy of the Romanian Academic Society and Professor of Political Psychology at the National School of Government and Administration in Bucharest, Romania 
	#2000-6 
	Copyright Ó 2000, President and Fellows of Harvard College All rights reserved 
	Figure
	1. 
	A decade of freedom and disillusionment 

	The exceptional history of Eastern Europe in the past ten years lead to the concentration in a small period of time of a history that would have normally taken many years. The fate of public television is illustrative in this respect. In only a decade public television in former Communist countries evolved from at first the most powerful propaganda instrument (traces of this can still be found at the Serbian Television) to chairs of liberation (the public may still remember the 'Live Romanian Revolution')  
	1

	Few studies focused on the role of the media and especially broadcasting, in newly-formed democracies, on the relationship between media and the emerging political and social order (O'Neill:1998:3). The most notable contribution is Colin Sparks’ (1995, 1998). Although some degree of political subordination of public television by governments can be found in Western European countries as well (France and Italy are the best known examples), Spain, Greece and Portugal only are models closer to the East Europea
	theories to retort to when studying the transition of East European media from totalitarianism to the free market society, and I could not agree more with Sparks when saying that Four Theories of the Press is ‘completely useless as reference point’(Sparks: 1998: 179) in order to understand the developments of post-communist media. 
	To understand the situation of Eastern European media after communism it is also worth noting that freedom was not granted, but taken as the first consequence of liberalization. Only later it became institutionalized to some extent; in some countries journalists opposed any media regulations from fear they will be used to hinder their freedom. Even when regulations were eventually passed, pirate radio stations continued to broadcast without a licence (Poland, Romania). Some countries were slower than other 
	To understand the situation of Eastern European media after communism it is also worth noting that freedom was not granted, but taken as the first consequence of liberalization. Only later it became institutionalized to some extent; in some countries journalists opposed any media regulations from fear they will be used to hinder their freedom. Even when regulations were eventually passed, pirate radio stations continued to broadcast without a licence (Poland, Romania). Some countries were slower than other 
	towards ‘Europe’ is like a ship heading to an ever-changing shore you know how it looked like when you embarked, but you have no idea what it will be by the time you land. 

	2.
	2.
	 Aims of this paper; a model of public television 

	The focus of this paper is the crisis of East European state television,  its difficult or sometimes failed transition from the state to the public, in the new environment made up by European regulations, political pluralism and free market. The countries I am looking at are the Czech Republic, Poland, Hungary, Romania and Bulgaria. The period of time I look at is from the onset of democratic regimes in 1989 or 1990 till today, which means before and after  broadcasting legislation was adopted in all these 
	Deregulation of the television markets provoked a wide debate in Europe over the role of the television, and it was rightly stressed that you cannot have a conception of broadcasting which is out of step with a larger conception of society (Tracey: 1993: 19). The two main philosophies concerning public television, economic and democratic, are usually presented as being mutually exclusive (Atkinson: 1997). However in this paper I will try to use both in the same time as I think in a society transiting in the
	Deregulation of the television markets provoked a wide debate in Europe over the role of the television, and it was rightly stressed that you cannot have a conception of broadcasting which is out of step with a larger conception of society (Tracey: 1993: 19). The two main philosophies concerning public television, economic and democratic, are usually presented as being mutually exclusive (Atkinson: 1997). However in this paper I will try to use both in the same time as I think in a society transiting in the
	than to say that this mission is to educate citizens and provide them with a cultural and national identity. I think other institutions are called to pursue this more in-depth approach and that television is simply not fit to high culture. Its mission as I see it is to provide all the necessary information for a citizen to facilitate his or her enlightened participation to the democratic process, that is, objective, in-depth and prompt information. This might seem as a minimal role but in fact it is not. In
	remaking the history of the West. For one thing, they are too poor to allow themselves to search very much to arrive late to an economic rationale they could decide for early. For another, as applicant countries to the European Union they seem to have little choice but to become capitalist even in the harder way. The main institutional logic- in fact the only one- requires to devise institutions less and less dependent of the state resources and a management able to make the institution survive through econ

	3. The West European experience 
	Until now I mentioned only what makes the exceptional character of EE television. However, many of the problems state television faces in these countries are common to the problems their Western equivalents met a few years ago and were not entirely successful in putting behind them. These problems are said to be brought about by deregulation imposed either by technological developments or the European directives 
	Until now I mentioned only what makes the exceptional character of EE television. However, many of the problems state television faces in these countries are common to the problems their Western equivalents met a few years ago and were not entirely successful in putting behind them. These problems are said to be brought about by deregulation imposed either by technological developments or the European directives 
	liberalizing the market, but in fact they only surfaced on this opportunity and in many cases had a previous existence. Achille Yves classified these problems in an 'identity crisis', a financement crisis' and a 'organisational crisis'. ‘Identity crisis: to what purpose does a public broadcaster exist today and how can it be justified in a competitional environment? Financement crisis: on what basis does the financement of what television be secured? Budget grants become quite hard to assume by states that 
	to create new opportunities for these (Hoffman-Riem: 1992).  The states gave up their monopolies as owners of the only programme providers (in some cases, like Britain, this was renounced long ago, but a private monopoly was granted to balance the public one) but they did not give up their roles as providers of a broadcasting order. As private television was increasingly accepted, the state kept the power of granting licences in exchange for a commitment of the private broadcaster, what the French call ‘cah
	continental Europe some degree of political dependence is accepted. The RAI has each of its channels dominated by one of the three strongest parties, the TVE is controlled by whoever is in government (Escobar: 1997). Tenure of management in Italy, Spain and Greece is ridiculous, being a little over a year. Even in France and Germany supervisory boards are politicized along the left-right cleavage and some bargaining among political parties and 'sharing' of the main positions is usual. The German law seems t
	2


	 term coined at RAI to suggest the division of channels and positions within public television between political parties; the term matches the ‘partitocrazia’ concept introduced by Giovanni Sartori in the democratic theory to designate this particular type of pluralism 
	2

	on the state and/or government: as an enterprise with problems, public television is vulnerable and can be caught in a crossfire between those who audit its management and ask for performance and those who think the main task of PT is 'cultural' and that it should somehow refuse competition. Anyway, it is important to say that the autonomy of the public media is an unfinished business in Western Europe. The following resolution of the EBU, the European Union of Public Broadcasters, is expressing merely a ne
	‘To perform this role, public broadcasters must: 
	• 
	• 
	• 
	be politically and financially independent 

	• 
	• 
	give themselves legal structures allowing for dynamic management in a context of growing and aggressive competition 

	• 
	• 
	adapt their strategies to the rapid evolution of their environment, streamline their operation, reduce operating costs, and increase creative productivity 

	• 
	• 
	be able to draw on reliable, diversified, adequate and evolutionary funding, both public and commercial, irrespective of their form.’ (Address of the EBU President, Albert Scharf, Bruxelles, 1993). 


	The important point here is that, due to this situation, that European supranational organizations do not have either the political will or the coherent model of public media to export to ECE. They do not have a model of successful reform of the public media as they have, say, a model of judicial or administrative reform. This left public media in a sort of vacuum, and possible allies for its reform were not there when needed. Indeed the approach of both the EC and the Council of Europe in the area was to p
	The important point here is that, due to this situation, that European supranational organizations do not have either the political will or the coherent model of public media to export to ECE. They do not have a model of successful reform of the public media as they have, say, a model of judicial or administrative reform. This left public media in a sort of vacuum, and possible allies for its reform were not there when needed. Indeed the approach of both the EC and the Council of Europe in the area was to p
	condition all to the more necessary since Romania did not have any form of education for television journalism. It is clear to what conclusion I'm heading here. The only models available-BBC and the American press-are a bit too far from ECE Europe, and they do not have any leverage there, unlike Bruxelles, which has the means but no clear model agreed upon, despite the existence of EBU. 

	4.
	4.
	 On independence : the new public media legislation in ECE countries 

	Despite the explosion of the new media, state television, due to its monopoly and to the absence of an adequate system of press distribution was by far the outstanding actor in the media after 1989. Television could make a president, like in Romania, where people who rushed at TVR instead of other strategic locations in town after Ceausescu’s flee became members of the first government. A coup inside the Bulgarian television in 1991 lead to the decision of giving fair coverage to the political crisis, which
	‘The media in Eastern Europe are a clear exempla of how past institutional configurations influenced the process of media transition, shaping the contours of the present struggle in this area’ (O’Neill:1998:5) In the Vishegrad countries, where anti-Communists came to power in the first free elections, ‘democratization’ of the television was an issue, and some attempts for a lustratia of the public media were tried, but they did not go very far (Sparks: 1994 Molnar: 1999). (table 2 about here) Either anti-Co
	The broadcasting laws established a firm ‘partitocrazia’ in Eastern Europe: whoever has the majority in the Parliament controls the public television, even if occasionally mandates of TV Boards and mandates of the Parliament overlap. Even with the political control firmly established over public TV the practice shows only a continuos struggle to subordinate and control public stations. Public media bills were therefore merely catching up realities, and the delay in passing them had a clear political motivat
	· Appointing management The most important issue for the independence of PT is how the management is appointed (and dismissed) and its authority defined. Scandals plagued all countries surveyed, as sacking either General Managers or entire supervisory of management boards is common practice. Before the laws were passed it was the job of governments (like in Hungary or Bulgaria) or presidents (Poland). After the laws were passed it became the job of parliamentary committees. The difference matters little, on
	· Appointing management The most important issue for the independence of PT is how the management is appointed (and dismissed) and its authority defined. Scandals plagued all countries surveyed, as sacking either General Managers or entire supervisory of management boards is common practice. Before the laws were passed it was the job of governments (like in Hungary or Bulgaria) or presidents (Poland). After the laws were passed it became the job of parliamentary committees. The difference matters little, on
	acquire the skill to exercise their profession. Truth is not reached if each political party has its share: it may occur that political party has a clue to what the truth is in many matters and the journalists need to express also the views of civil society, and finally to reach a conclusion based on facts. During my career as an executive in a public television I heard from politicians scores of opinions such as a host must also have an anti-Semite in a talk about anti-Semitism, or a newscast must present 
	they have to work and take responsibility for their work with the one candidate whose program ran counter to their vision of PT. In the Czech case it is disputed if the Board decided to turn away from political influence when appointing 28-years-old Jakub Puchalsky, formerly the manager of the BBC office in Prague, or wanted a person without political support so easier to control. Puchalsky had important powers in reforming the CT, however. He neither sought nor was offered some protection by the board when
	parliamentary committee to denounce the reforms undertaken. After Kytka’s resignation the man was even appointed in his place. In Poland the parliamentary committee, more than the Broadcasting Council, is pushing the General Manager to proceed with the reform of PTV. In Hungary the Parliament appoints also a remunerated, three-member team of a supervisory committee, a sort of permanent audit commission entrusted with the supervision of the supervisory board. 

	· Legal definition The legal definition of public television is vital for its independence and its survival. Since on the model of continental Europe, ECE PT carries advertising, its legal categorization is of practical, not only theoretical importance. In the case of Hungary and Poland PT is now legally a ‘corporation’, although in Hungary the unique shareholder is a foundation, “Hungaria” and in Poland is the state, represented by the Minister of Finance. The Hungarian law transfered the assets from the b
	· Legal definition The legal definition of public television is vital for its independence and its survival. Since on the model of continental Europe, ECE PT carries advertising, its legal categorization is of practical, not only theoretical importance. In the case of Hungary and Poland PT is now legally a ‘corporation’, although in Hungary the unique shareholder is a foundation, “Hungaria” and in Poland is the state, represented by the Minister of Finance. The Hungarian law transfered the assets from the b
	State’. The Hungarian law, despite its complicated system places the companies further from the state reach that the Bulgarian and Romanian ones. Employees even ceased to be ‘public servants’, after the new law had been passed, in order to mark the total separation of PT from government. · Financement If the difference between ‘state’ and ‘public’ is reduced to the financing then things become a bit clearer. PT companies used to be financed through both license fees and state subsidies. After the media laws

	The step from direct subventions to the license fee is an essential step in freeing public television from the state. However it cannot remain the only step. License fees, a flat tax, are not enough even in Western Europe, where practically all the citizens are owners of audio-visual equipment and rich enough to pay around 10 USD/monthly (values vary from country to country). In Eastern Europe the license fee is small (after being increased three times in one year the Romanian one rose to 1 USD/month, and i
	The step from direct subventions to the license fee is an essential step in freeing public television from the state. However it cannot remain the only step. License fees, a flat tax, are not enough even in Western Europe, where practically all the citizens are owners of audio-visual equipment and rich enough to pay around 10 USD/monthly (values vary from country to country). In Eastern Europe the license fee is small (after being increased three times in one year the Romanian one rose to 1 USD/month, and i
	since the monthly average wage is about 100 it is difficult for the Romanian PT to increase the license fee without losing popularity. Commercial earnings remain therefore the safest source of revenue, but they depend on the performance of the company, mainly its audience ratings, depending in their turn to the freedom the managers have to compete with private television. The lobby of private media companies is strong enough to hinder PT’s efforts to compete. Despite its financial problems, the Bulgarian PT
	3 
	-


	quoted by Capital/Agency for Investment Information LTD-December 15, 1998. 
	3 

	the National Assembly, the Prime Minister, the Chief Prosecutor, the Chairman of the Constitutional Court and the Supreme Court of Casation. The Hungarian, Romanian and Polish PT have also the obligation to provide and broadcast programs for Diaspora. This is a heavy burden on the budgets of PT. In the case of Polish and Romanian televisions it is a separate channel, funded by the budget, which is dedicated to this task. In the case of Hungary it is a different television, DUNA, a second PT, with financial 
	Public TV is only partly run by its managers. Instead, an ‘occult manager’ is present in the decision-making process at all times. It is a mixture of parliament intervention, government action or lack of it (like in the issue of transmitters or license fees) and union behaviour. Unions are quite strong, since they are based on labour legislation inherited from Communist times, favouring permanent contracts and making any severance difficult. There are also many of them (the numbers are fluctuating, but figu
	4
	-

	Both the public opinion and the politicians in ECE show constant concern with the reform of public broadcasting. Many of the concerns showed by intellectual elites, politicians and the press are contradictory and extremely superficial.. For instance, PT is often criticized for squandering, although occasional management audits show it is under-financing and poor organisation rather than exaggerated expenditure that makes the problem. Misunderstandings about PT’s role lead to other contradictions, some accus
	5.
	 Issues of performance 
	5

	 The concept  comes from Italy, as does the’lotizzazione’ one. Pasquarelli, general director of the RAI, the Italian public television, was the first to state publicly that the most important decisions are not even taken by the management of RAI, whose choices are drastically limited by decisions of Parliament committees, government and unions, leaving a very limited space for manoeuvre. 
	4

	· Transition effects PT, as all the other state enterprises, was deeply hurt by market reforms. This meant high inflation rates affecting the value of the license fee and governments reacting typically slowly in adjusting it. It also meant liberalization of monopolistic services, such as transmitters, usually belonging to another state company which liberalized prices overnight. (Poland, Romania, Bulgaria), making the cost of the terrestrial transmission the major expenditure in the budget. · Development ef
	(Table 4,5 about here) According to this data it is obvious PT is in serious trouble. The loss of audience market share has occurred in only a couple of years and it is limited by the reach of commercial television, not some other balancing factor. Advertising revenues shrank accordingly, leaving PT at the mercy of the licence fee, that is, again, at the mercy of the government. Is this poor situation stable or unstable? The answers vary. Politicians are obviously happy with the status quo and appointing th
	Coopers& Lybrand  Audit Report of TVR, March 1997 
	5 

	commercial television carry ‘high culture’. Fearing some confusion I enquired what did he understand by ‘high culture’ and what did he do before reaching this distinguished position. He had been the chieff- of staff of the President and by ‘high culture’ he understood ‘opera’. Public stations, on the contrary, are highly unstable. Managers cannot cope with the tremendous challenges facing them and in many situation they decide they can survive only at the expense of the companies they run. Even relatively s
	Since the governments, from various reasons, seem more indifferent than really committed to let public stations die we can still find grounds for a more constructive approach, from revising the legislation to better management. 
	6.
	 Solutions for problems 

	· Revising of the legislation The best system that can emerge of the present formula is a system with an unique supervisory board, the Broadcasting Board. This Board should have the task to appoint a General Manager of the PT (the German model), selected on professional grounds, then only enforce general regulations, as in Britain or the US (advertising limits, complaints), leaving both private TV and private Radio being run by the General Managers with the help of a management team he or she selects. Polit
	6

	· Reinventing management Revising the legislation is one hand not enough, on the other it can take time. Managers will have in many case at least to start radical reforms before hoping for changes in the legislation. This reforms should be 
	directed at creating modern corporations which work on a cost-effective basis. This implies fist an awareness of the costs, an operation sometimes difficult in enterprise used to in-house production, where the widespread pre-judgement is that everything which is not ordered outside the TV station is free. An affective tool among many others when clearing the schedule from shows making most of the loss is to divide the cost by the audience share. Expensive shows with no public should be cut regardless of who
	So many micromanagement issues are obviously at stake as well. ECE PT has still to fight the inheritance of Communist times. Television is about teamwork, and Communism was about grouping people by categories, not teams. The logical suit is an organization in which in many cases technical assistants, cameramen, journalists and editors belong to different departments and sometimes unions unable to communicate, not to speak of co-ordinating properly. One example is the work in shifts: TVR had to negotiate wit
	Can public television survive post-Communist transition? The answer depends on its competitiveness. PT has no option than become competitive.. It can do so and still retain its role and identity, unless these are so broadly defined they become an unbearable burden. Furthermore I doubt any good television can be made today in total disregard of competition. One should only remember the competition between BBC and the ITN in the 1997 British elections day. The European all-news channel, Euronews, had poor new
	Can public television survive post-Communist transition? The answer depends on its competitiveness. PT has no option than become competitive.. It can do so and still retain its role and identity, unless these are so broadly defined they become an unbearable burden. Furthermore I doubt any good television can be made today in total disregard of competition. One should only remember the competition between BBC and the ITN in the 1997 British elections day. The European all-news channel, Euronews, had poor new
	7.
	 Conclusions 

	CNN became a target, and Euronews started to do live coverage and improve its programs. Good television is competitive television, and European states who are partners in the Euronews implicitly admitted public companies must be run as private ones when entrusting the channel's management to ITN. One can argue such a model is not possible. I look upon the BBC as a sort of ideal public television, but the BBC carries no advertising so it has no connection to the market. Nothing can be falser: BBC has perhaps

	Is such an institution worth surviving? Looking not so much at the Western models but at ECE realities public television seems still necessary. Democratization of the press does not always bring free promotion of democracy in cultures which are not yet democratic. Instead it often brings free hate-speech and vested interests. It is important to see whom the new owners of private television are before making them the only 
	Is such an institution worth surviving? Looking not so much at the Western models but at ECE realities public television seems still necessary. Democratization of the press does not always bring free promotion of democracy in cultures which are not yet democratic. Instead it often brings free hate-speech and vested interests. It is important to see whom the new owners of private television are before making them the only 
	trustees of broadcast message. Local political culture dictates here as well. Journalists are completely unprotected in the private sector where political interests of the publishers are sovereign (Tomasz Goban-Glasz: 1998: 32) and there is no widespread consensus among publishers independent journalism is a norm of quality indispensable for their products. Instead, the widespread understanding is that as public media is biased in favour of the government, private media should be biased in favour of its spo

	Figure 1. Freedom, identity and performance of EU Public TV selected countries compared 
	WEST EUROPEAN PUBLIC TELEVISION 
	WEST EUROPEAN PUBLIC TELEVISION 
	WEST EUROPEAN PUBLIC TELEVISION 
	EDITORIAL FREEDOM1 
	MANAGERIAL FREEDOM2 
	IDENTITY 
	PERFORMANCE IN MARKET SHARES 

	FRANCE (FR2, FR3) 
	FRANCE (FR2, FR3) 
	Some ideological bias on the left-right cleavage) [FH rating 12-free] 
	partly free 
	GENERALIST LOCAL 
	45% 

	ITALY 
	ITALY 
	Plurality of views rather then objectivity [FH rating 15-free] 
	freedom limited 
	GENERALIST; ENTERTAINMENT 
	48,9% 

	GREAT BRITAIN 
	GREAT BRITAIN 
	Balanced, fair [FH rating 8- free] 
	free 
	NEWS GENERALIST 
	40% 

	SPAIN 
	SPAIN 
	Some influence by the government [FH ratings 13free] 
	-

	Partly free 
	GENERALISTENTERTAINMENT 
	-

	51.9% 

	GREECE 
	GREECE 
	Government influence [FH rating 15-free] 
	freedom severely limited 
	GENERALIST 
	8.2% 

	GERMANY 
	GERMANY 
	(Some ideological bias on the left-right cleavage) [FH ratings 6-free] 
	free 
	GENERALIST 
	41% 


	 FREEDOM House ratings 1999, cf Broadcasting Freedom, leonard R. Sussman, e(d) Press freedom 1997. Freedom House; ratings concern broadcasting in general, not only public media, and cover legislation, editorial and economic independence, and incidents; for broadcasting the maximum (least freedom) is 45 the minimum (max. freedom) is O.  My evaluation 
	1
	2

	Figure 2 Broadcasting and Public Media Laws in East Central Europe 
	Country 
	Country 
	Country 
	Date when passed 
	Title 

	Czech Republic 
	Czech Republic 
	1991/then amended 1992 
	Federal Law on the Operation of Radio and Television Broadcasts 

	Poland 
	Poland 
	1992 
	Broadcasting Act 

	Hungary 
	Hungary 
	1995 
	Law for Radio and Television 

	Romania 
	Romania 
	1992 1994, amended 1998 
	Audio-visual Act Law for the Organization of Public Radio and Television 

	Bulgaria 
	Bulgaria 
	1998 
	Broadcasting Act 


	Figure 3 Appointing management in ECE public media laws 
	Figure 3 Appointing management in ECE public media laws 
	Figure 4. TV Supervisory Board attributions and powers 

	Table
	TR
	PTV 
	MTV 
	CT 
	TVR 
	BTV 

	Who appoints 
	Who appoints 
	Broadcasting Board 
	Parliament 
	Parliament 
	Parliament 
	Broadcasting 

	the TV 
	the TV 
	and 
	((nine seats), 
	Board 

	Board 
	Board 
	Civil 
	govt (1 seat) 

	TR
	Society 
	President( 1),

	TR
	 employees (2) 

	Who 
	Who 
	Broadcasting Board 
	Parliament 
	TV Board 
	Parliament 
	Broadcasting 

	appoints 
	appoints 
	Board 

	Chairman 
	Chairman 

	Who 
	Who 
	Same person chairs 
	TV Board 
	TV Board 
	Parliament 
	Broadcasting 

	appoints 
	appoints 
	the Board and is
	Board 

	General 
	General 
	GM 

	Manager 
	Manager 

	Who can sack 
	Who can sack 
	Broadcasting Board 
	TV Board 
	Parliament/ 
	Parliament 
	Broadcasting 

	Board/GM 
	Board/GM 
	Parliament 
	TV Board 
	Board 

	Influence in the 
	Influence in the 
	Political majority 
	Political 
	Parliament
	Political 
	Parliament 

	board 
	board 
	majority 
	in general 
	majority and 
	and President 

	TR
	Parliament 

	TR
	in general 


	Operation 
	Operation 
	Operation 
	PTV 
	MTV 
	CT 
	TVR 
	BTV 

	License fee 
	License fee 
	NO 
	NO 
	NO 
	NO 
	NO 

	Budget 
	Budget 
	YES 
	YES 
	YES 
	YES 
	YES 

	Schedule 
	Schedule 
	YES 
	NO 
	NO 
	YES 
	NO 

	Management appointment 
	Management appointment 
	YES 
	YES 
	YES 
	YES 
	YES 


	Figure 5. Some context indicators of the audio-visual environment 
	CONTEXT INDICATORS 
	CONTEXT INDICATORS 
	CONTEXT INDICATORS 
	POLAND 
	HUNGARY 
	CZECH REPUBLIC 
	ROMANIA 
	BULGARIA 

	ADVERTISING EXPENDITURE (mil USD/1997) 
	ADVERTISING EXPENDITURE (mil USD/1997) 
	580 
	190 
	140 
	93 
	17 

	NUMBER OF HOUSEHOLDS (millions) 
	NUMBER OF HOUSEHOLDS (millions) 
	12,505 
	3,869 
	4,185 
	7,782 
	2,264 

	COLOUR Tvsets % 
	COLOUR Tvsets % 
	92 
	85 
	92 
	67 
	81 

	CABLE SUBSCRIBERS % 
	CABLE SUBSCRIBERS % 
	31 
	41 
	17 
	44 
	28 


	Figure 6. TWO INDICATORS OF NDEPENDENCE AND  PERFORMANCE OF PUBLIC TELEVISION 
	INDICATOR 
	INDICATOR 
	INDICATOR 
	PTV 
	MTV 
	CT 
	TVR 
	BT 

	FREEDOM (ratings of Freedom House)1 
	FREEDOM (ratings of Freedom House)1 
	15/25F 
	11/28F 
	9/20F 
	20/44F 
	19/39PF 

	AUDIENCE MARKET SHARE (cumulated for all public channels)2* 
	AUDIENCE MARKET SHARE (cumulated for all public channels)2* 
	40 
	24 
	24 
	43 
	50 


	 The lowest the figure, the highest the freedom. First figure is the rating for broadcasting from a total of 45 possible maximum freedom; the second the general rating for press freedom; the rankings F is for Free and PF for Partially free 
	 The lowest the figure, the highest the freedom. First figure is the rating for broadcasting from a total of 45 possible maximum freedom; the second the general rating for press freedom; the rankings F is for Free and PF for Partially free 
	1

	References: 

	Achille, Y. with J. Ibanez Bueno (1994) Les televisions publiques en quete d'avenir. Grenoble: Presses Universitaires de Grenoble Atkinson, D. (1993) -La crise des television publiques europeenes, ou la propagation du syndrome canadien. Institut Quebecqois du recherche sur la Culture Atkinson, D. and M. Raboy (eds) (1997) Public Service Broadcasting: The Challenges of the 21st Century. UNESCO Blumler, J.G. (1992) Television and the Public Interest- Vulnerable Values in West European Broadcasting. London: Sa
	Television and the Public InterestHoffman-Riem, W. (1992) ‘Trends in the development of Broadcasting Law in Europe’ European Journal of Communication 7 (2): 147-171 Hungary Law on Radio and Television (1995) Kleinwachter, W. (1998) – ‘From the Mountains of Vision to the Valleys of Reality : New Legal Frameworks for Broadcasting in Eastern and Central Europe’, in Canadian Journal of Communications Legea de organizare a Societatii Romåne de Radio si Televiziune 41/1990, amended 1998 Molnar, P. (1999) ‘Transfo
	-

	Audiences change monthly in countries where private channels have a reach close to public channels. The massive loss of audience of the Czech TV is older; Hungary, Poland, Bulgaria and Romania are losing audience daily, although the reach of public channels is still greater than the private ones’. 
	Negrine, Ralph (1998) Parliament and the Media- A study of Britain, Germany and France. Chatham House Papers: The Royal Institute of International Affairs Noam, Eli (1991) Television in Europe. Oxford: University Press O'Neill, P. (1998) Post-Communism and the Media in Eastern Europe London: Frank Cass Papathanassoupoulos, S. (1997) ‘The Politics and the Effects of the Deregulation of Greek television’, European Journal of  Communication, 12 (3): 351-368 Poland Broadcasting Act (1992) Pavlik, P, and P. Shie
	 Abbreviations used are: PT- public television ; ECE- East Central Europe; EBU- European Broadcasting Union; EU- European Union; EC- European Commission; CE- Council of Europe; TVR- Romanian Television; CT-Czech Television; BC- Broadcasting Council; MTV –Hungarian(Magyar) Television; PTV- Polish Television; BTV- Bulgarian Television 
	1

	this suggestion was actually made by a BBC World Service team, including Liz Forgan and Christian Mititelu to the Romanian Parliament in 1997 at its request, but it was subsequently disregarded with no explanation. 
	6 






