
Our President/Their Scandal: The Role of the 
British Press in Keeping the Clinton Scandals Alive

Citation
Goldfarb, Michael. "Our President/Their Scandal: The Role of the British Press in Keeping the 
Clinton Scandals Alive." Shorenstein Center Working Paper Series 2000.5, Harvard University, 
Cambridge, MA, 2000.

Permanent link
https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37375421

Terms of Use
This article was downloaded from Harvard University’s DASH repository, WARNING: No 
applicable access license found.

Share Your Story
The Harvard community has made this article openly available.
Please share how this access benefits you.  Submit a story .

Accessibility

https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37375421
http://osc.hul.harvard.edu/dash/open-access-feedback?handle=&title=Our%20President/Their%20Scandal:%20The%20Role%20of%20the%20British%20Press%20in%20Keeping%20the%20Clinton%20Scandals%20Alive&community=1/3345933&collection=1/12860156&owningCollection1/12860156&harvardAuthors=3eaf8ad4ecfbdf8c9c42244ca0ecb5a7&department
https://dash.harvard.edu/pages/accessibility


The Joan Shorenstein Center on the 
Press, Politics and Public Policy 

Working Paper Series 

Our President/Their Scandal: 
The Role of the British Press in Keeping the Clinton Scandals Alive 

By Michael Goldfarb 
Shorenstein Fellow, Spring 1999 

Journalist (England) 

#2000-5 

Copyright Ó 2000, President and Fellows of Harvard College 
All rights reserved 



Introduction

 The spring of 1994 was an interesting time for news in Washington. The Clinton 

administration’s flagship domestic policy, health care industry reform, was being debated; 

intervening in Haiti to restore the democratically elected government was being openly 

discussed; nuclear diplomacy was being carried on with varying degrees of urgency in relation to 

North Korea, India and Pakistan; the first free elections in South Africa’s history were coming 

up. Hanging over all events was the ongoing war in Bosnia.

 If you lived in America and read the newspaper you could read about all these things. You 

would come away from reading the day’s news with a general sense that the Clinton team was 

still trying to find its feet. You would certainly not come away thinking the Administration was 

in crisis. If you lived in London you would have had quite a different impression. The President 

most of the American press was covering, and the President the British press was covering were 

entirely different. The British press corps in Washington seemed wholly focussed on the sexual 

harassment lawsuit against the President being made by Paula Jones. They gleefully reported 

every sordid allegation coming out of Arkansas. In some quarters of the British press Vince 

Foster’s corpse was exhumed to be anecdotally examined for proof that he had been murdered.

 I live in London. That spring I was working as National Public Radio’s London 

correspondent. Part of my job was to read the British press and the American press every day. It 

seemed to me the British papers had gone mad. That the tabloids would want to play up sex 

scandals involving the President was understandable. Scandal is an essential part of their 

editorial mix. But the quality press: The Times, The Daily Telegraph, The Guardian and the 

Independent all took an astonishing interest in scandal stories – at the expense of other news.

 I wasn’t the only person having this epiphany. Historian Arthur Schlesinger visited London 

that spring to give a lecture. He was reported to have asked Bruce Gornick, the local head of the 

organization Democrats Abroad, “The British press are really hard on President Clinton. Why?” 

2 



 It was a good question. It was a question asked frequently at the White House in ensuing 

years. It remains a good question. To find the answer it’s necessary to understand the 

competitive nature of the British press; the increasingly symbiotic relations of the media and 

political elites in London and Washington; and, the way Clinton opponents tried to use the media 

– including the British press, to get their stories into American discourse. 

I. The White House View

 On January 9, 1997, two weeks before President Clinton’s second inauguration, at the daily 

White House press briefing presidential spokesman Mike McCurry found himself facing a 

barrage of questions not related to current policy problems or the prospects for the second 

Clinton term. The questions concerned a White House memorandum entitled “Communication 

Stream of Conspiracy Commerce.” The memo was put together by White House lawyers to help 

staffers handle questions from the press about some of what they considered to be the wilder 

allegations concerning the Whitewater scandal. The memo was meant to be for internal 

administration use only, but inevitably had leaked, three days previously, into one of the most 

Clinton unfriendly zones in the press: the editorial page of the Wall Street Journal. Editorial 

page writer Micah Morrison described it as an example of “the extremes of White House Press 

management.”… The transcript of the briefing shows McCurry trying to deal with questions 

about the purpose of the report.

 Does this purport to show a
 conspiracy on the part of the news media?

 MCCURRY: No, absolutely not. It purports to show that the
 conspiracy theorists who are very active on the subject of Whitewater
 and other subjects very often plant their stories, plant their
 information in various places, and then we kind of give you a theory
 of how things get picked up and translated and moved through what
 we call "the media food chain," or what others have called "the media
 food chain."

 Pressed by other reporters, the president’s spokesman went on to explain how the food 
chain worked.

 MCCURRY: They talk about stuff about some of the work of a couple
 of so-called "media centers," a couple of wealthy philanthropists that
 subsidize the work of organizations that present themselves as news
 organizations -- they write stories, they get picked up elsewhere on 

3



 the Internet. Sometimes they get picked up overseas, typically in
 London, typically by one particular reporter, that stuff then gets fed
 back into news organizations here.

 McCurry’s mention of the London connection was a public acknowledgement that the 

White House had long been concerned that some outlets in the British press were playing a key 

role in disseminating scandalous stories about the president. The “Communication Stream of 

Conspiracy Commerce” was originally put together in the summer of 1995. It consisted of a two 

page cover memo written by White House counsel Mark Fabiani, attached to around 300 pages 

of newspaper clippings culled from Democratic National Committee files. Fabiani’s cover memo 

defined the White House’s view of how the President’s political enemies got their allegations 

into the mainstream press:

 "Communication Stream of Conspiracy
 Commerce" [excerpt], prepared circa July
 1995.

 Communication Stream of Conspiracy Commerce: The
 Communication Stream of Conspiracy Commerce refers to the mode
 of communication employed by the right wing to convey their fringe
 stories into legitimate subjects of coverage by the mainstream media.
 This is how the stream works. First, well funded right wing think
 tanks and individuals underwrite conservative newsletters and
 newspapers such as the Western Journalism Center, the American
 Spectator and the Pittsburgh Tribune Review. Next, the stories are
 reprinted on the internet where they are bounced all over the world.
 From the internet, the stories are bounced into the mainstream media
 through one of two ways: 1) The story will be picked up by the
 British tabloids and covered as a major story, from which the
 American right-of-center mainstream media (i.e. the Wall Street
 Journal, Washington Times and New York Post) will then pick the
 story up;

 The memo than addressed itself to giving specific examples of how the communication 
stream worked

 The "Blow-Back" Strategy

 One specific "food chain" strategy is the "blow-back." The
 blow-back starts with conservative groups feeding material to the
 British tabloids, such as the Sunday Telegraph. Conservative 

4



 American tabloids and mainstream American media then report on
 the British reports. 

What the memo describes is a kind of money laundering operation, except in this case it’s 

not illegal profits being washed clean. The currency in this case is innuendo, rumor and half-

truth sent over the Atlantic to Britain, where it is published in the national press and then blown-

back over the ocean as fact reported in reputable newspapers. The memo makes one small, but 

crucial error. It refers to the Sunday Telegraph as a “tabloid”. It is not. It is a broadsheet 

newspaper with an influential and serious readership.

 The notion that stories were planted or picked up in British papers pre-dates the 

Communication Stream memo. The term “media food chain” was first used on April 6 1994. 

Former Clinton campaign manager James Carville, introduced it while addressing a breakfast for 

reporters hosted by the Christian Science Monitor. Several reporters attending the breakfast 

reported Carville’s theory in their columns. Using a flow chart Carville described how anti-

Clinton allegations worked their way around the media, including via British newspapers.

 The date of the breakfast is significant: April 6th, 1994. Paula Jones had just announced 

her intention to sue the president. To see if there really was such a thing as blowback and to 

understand the role of the British press in the coverage of the Clinton scandals it is necessary to 

review how the American and British press covered her arrival on the scene. 

II Paula Jones

 It took a bit of time for Paula Jones to achieve national prominence. She was alluded to by 

her first name in David Brock’s January 1994 American Spectator article about Arkansas state 

troopers being used to procure women for Bill Clinton when he was governor of that state. On 

February 11th, she appeared at a press conference in Washington to make her allegations public. 

Her stage-managed coming out for the press was a key event in a three-day convention of the 

Conservative Political Action Conference. 

5



 If Jones and her hosts’ purpose was to stir up a new round of trouble for the President it 

failed. A Nexis search shows that 13 American papers had coverage of the press conference. 

Most of them ran it as wire copy in the “News in Brief” section. The Washington Post did not 

cover the press conference as news. Jones was mentioned in a Style section round up of the 

CPAC confab. The New York Times buried the item in an unsigned article inside the paper. 

Only the Los Angeles Times had a lengthy by-lined article. But then, the L.A.. paper had known 

about Jones for months – it had run the original story on the allegations of the Arkansas State 

troopers.

 Paula Jones seemed likely to disappear very quickly.

 Then on Sunday March 27th, two British newspapers brought her name to prominence. The 

Sunday Telegraph and The Sunday Times each ran the news that Paula Jones was planning to 

sue the President. The Telegraph’s story, datelined Little Rock, was splashed across the front 

page with the headline: “Clinton Accused of ‘Grotesque’ Sexual Harassment.” The Sunday 

Times story had slightly less scorching play: “Clinton Faces Sexual Harassment Charge in 

Receptionist’s Lawsuit.”

 No American paper had the story on that Sunday.

 In Britain, unlike America, the Sunday newspapers are separate entities from the daily 

papers. They have separate reporting and editing staffs. Monday’s papers picked up the news 

from the previous day with their own particular slants on the impending lawsuit. The tabloid 

Daily Mirror had the story splashed across two inside pages with the three-tier banner headline: 

PRESIDENT AND THE LAY PREACHER'S DAUGHTER; 
CLINTON DROPPED HIS TROUSERS IN FRONT OF ME, SAYS BLONDE HOTEL GIRL; 
PREACHER'S DAUGHTER CLAIMS SHE WAS ASKED TO PERFORM ORAL SEX ON 
BILL CLINTON 

6



 Even as the British press was gearing up for a scandal feeding frenzy, no American paper 

reported the news of Jones impending suit. On Monday April 4th, the conservative media 

watchdog group, Accuracy in Media, took an ad out in The Washington Post to lambaste the Post 

for not reporting the Paula Jones story. The ad claimed the Post had been withholding a story on 

Jones allegations for months. The ad at least got reporters in Washington talking to one another. 

The Paula Jones case slowly began to work its way in to the American press.

 On April 6th, James Carville decided to counterattack before the story began to grow too big. 

He brought his flow chart to breakfast and laid out his media food chain distribution system 

including its connections to Britain. Acknowledgement of the role of the British press in keeping 

the story going began to appear in the U.S. press. As example being this piece of wire copy filed 

shortly after the Monitor breakfast. 

JULIA MALONE, COX NEWS SERVICE 

DATELINE: WASHINGTON

 BODY:
 Most Americans have never heard of Paula Jones, unless they read foreign 

newspapers. But her largely untold story of sexual harassment has set off a 
finger-pointing row in the capital's press establishment.

 In the next 90 days, Nexus indexes 158 Paula Jones items in the British press. Many of these 

items are straight news reports concerning the filing of the lawsuit, the President’s hiring of 

lawyers to defend him and other legal maneuverings. But the Jones case opened a floodgate. 

Scandal and gossip could turn up anywhere.

 On May 16th, Martin Fletcher, The Times Washington Bureau chief, filed a story on 

Stephen Breyer’s nomination to the Supreme Court. The final paragraph of the story read:

 Little Rock: Kathy Ferguson, former wife of the Arkansas state trooper who is
 the co-defendant with President Clinton in the Paula Jones sexual harassment
 suit, was found dead in a flat. The cause could not be established immediately,
 but there was no evidence of foul play. 

7



 The volume of British coverage of Jones and all the President’s alleged women certainly had 

an indirect impact within the Washington press corps. The Washington Post’s Howard Kurtz 

addressed the issue in his media column of the first week of May. The piece noted “The 

inevitable impact of these stories is to further belittle Clinton in the eyes of the Europeans.” 

Kurtz also writes “Some of what appears in London soon echoes back across the Atlantic.” The 

Wall Street Journal and The Washington Times being the main outlets for Pritchard’s 

allegations.

 A similar article appeared the following month in London’s Independent newspaper. The 

Independent article by Cal McCrystal quoted R.W. Apple, Washington Bureau Chief of The 

New York Times, “I resent being lectured at by the more sensational elements of the British 

press and having our news media polluted by British and Australian journalists and their shabby 

standards.”

 The Guardian newspaper, a left-of-center, British broadsheet, acknowledged the prominence 

of the British press in getting the Jones story into America’s mainstream press in an editorial 

published on May 9, 1994: “The jump from supermarket sleaze to mainstream concern has been 

performed along a British loop line. The Sunday Times and The Sunday Telegraph, embracing 

Ms. Jones have provided a sort of echo chamber, picking up the story in outwardly respectable 

form so that it may be reprocessed back across the Atlantic in pinstripes and waistcoat.” 

III Blowback

 But are there any examples of the phenomenon of blowback? How many stories that 

appeared first in fringe publications in America were picked up in the mainstream British press, 

blown back across the Atlantic newly legitimized and picked up by the mainstream American 

press?

 Specific instances of blowback are hard to find. Here is an example of one. In January of 

1994, the same month that David Brock’s Troopergate article appeared in the American 

8



Spectator, the Sunday Telegraph’s Washington correspondent, Ambrose Evans-Pritchard had a 

story about a woman claiming to be a former lover of Bill Clinton’s. No it wasn’t Paula Jones, it 

was a woman named Sally Perdue. Pritchard’s paper gave the story page 1 play with the 

following headline:

 'I was threatened after Clinton affair' Ex-beauty queen fuels
 presidential scandal 

The 500 words of copy on the front page were a tease. The full story ran at 1,771 words on p.5. 

Pritchard detailed allegations made by Perdue, a former Miss Arkansas, who claimed that when 

she let it be known she was going public about her relationship with Bill Clinton she was visited 

by goons who threatened to break her legs. The story in a Sunday quality paper, of course, set 

off a minor feeding frenzy in the British tabloid press. The tabloid Daily Mirror carried the story 

on January 25th under headline Sexy Bill Wore My Nightie. The same date the story was picked 

up in the tabloid Daily Mail, the more discrete Mail headline read: Clinton Mistress Demands 

Inquiry into his Sex Trysts.

 Needless to say no American paper covered the story as news. On February 13, William 

Cheshire, a conservative columnist for the Arizona Republic, brought the story to his readers’ 

attention. Under the headline: The Story the Media Won’t Touch, Cheshire began:

 While the American media have been panting after Lorena Bobbitt and Tonya 
Harding, British journalists have targeted bigger game: Bill Clinton and the 
harem of bimbos whose periodic eruptions fail in this country to hold the 
interest of the usually salacious-minded press.

 London's Sunday Telegraph, a reputable paper, recently interviewed at length
 Sally Perdue, a former Miss Arkansas whose hair-raising allegations make the 
memoirs of Gennifer Flowers seem like Uncle Wiggly. 

An article by Dave Shiflett in the Rocky Mountain News on February 21st also refers to the 
Pritchard story..

 … the British press has done a much more detailed job on the Clinton 
charges than the U.S. media. Some of its discoveries are startling. 

9 



 The Sunday Telegraph, for example, has interviewed Sally Perdue, … 

Shiflett than quotes the article at length before concluding: 

…Which brings us back to equal coverage. The Telegraph is a highly respected 
paper, more so than the small Beirut paper from which the Iran-contra scandal 
was hatched. Its story should be checked out. Besides that, if a woman had gone 
on record saying she'd not only trysted with Ron Reagan, but lent him her 
nightgown, the response would not have been to ignore the story. Nor should it 
have been. We could always use a few more laughs.

 Those two examples are all that turn up in Nexis for this first period of scandal.

 As the Jones story picked up steam The New York Post occasionally quoted The Sunday 

Times but as both papers are owned by Rupert Murdoch and as the Post has a fair number of 

British reporters and editors on its staff it seems unlikely that the information “blew back” from 

London to New York. It is more likely that colleagues simply picked up the phone and told one 

another what bit of scandal one paper or the other was running. 

Intentionality:

      Mark Fabiani’s memo infers that the right wing used the British press intentionally to get its 

allegations into the mainstream American media. I have found one example of this.

 During late 1994 and early 1995, reporters Roger Morris and Sally Denton were working on 

a story about drug running in Arkansas during the early to mid-‘80’s. The piece had been 

commissioned by the Outlook section of The Washington Post. The story contained devastating 

allegations about close associates of then governor Clinton being involved in drug smuggling 

and the gun running end of the Iran-Contra operation. It was scheduled for publication on 

Sunday January 29th. At the last minute it was spiked by the paper’s managing editor Bob 

Kaiser.

 Copies of the article circulated like samizdat among Washington’s anti-Clintonites. One 

person who read the article was Jim Davidson, publisher of a monthly newsletter called Strategic 

Investment Review. His partner in the venture is William Rees-Mogg, or Lord Rees-Mogg to 

10



give him his official title. Rees-Mogg is a former editor of the Times of London and currently the 

senior columnist of that paper.

 By 1995 Rees-Mogg, author of a book about Richard Nixon, had concluded that Bill Clinton 

was not fit for office. According to Davidson, he was happy to use his column to report 

allegations American reporters wouldn’t. Davidson recalls Mogg discussing the best way to 

cover these scandals was not to involve regular reporters. Mogg told Davidson “When he edited 

the Times and ordered coverage of a scandal he would put reporters on the case who didn’t 

normally cover a beat because the possibility for retribution is substantial on the part of a 

government.” The columnist based in London didn’t face that situation so Davidson passed a 

copy of the Morris and Denton article to his partner. A week after the story was spiked at the 

Post, Rees-Mogg devoted his widely read Monday column to endorsing its central tenets. The 

headline read:

 Even Watergate was Small Beer to This.

 Again, it’s hard to find specific examples of the story being blown back and given credence. 

In fact in this specific case just the opposite occurred. It was blown back and comprehensively 

dismissed. On Sunday February 26th, Chicago Tribune columnist Mike Royko took on Rees-

Mogg and the British press in general in the robust , language for which the late street-corner 

sage of Chicago was famous.

 He's a scumbag, hyphenated name or not

 THE English have a knack for making Americans feel 
clumsy and self-conscious. They seem so poised, suave, 
well-bred, articulate and self-possessed. So very civilized.

 Even their mischief, as with the royal family's romantic 
scandals, is done with a certain casual sophistication.

 So it is always jarring to look at the English press and find 
that the journalists seem to be a bunch of scumbags.

 In this case, the scumbag is one William Rees- Mogg, a featured 
writer for the Times, the big, influential English newspaper. 

11 



       Royko then ripped Rees-Mogg and his employer Rupert Murdoch apart for reprinting Morris 

and Denton’s allegations. The Royko column is syndicated and it turns up in Nexis digested 

from several different newspapers. So it is possible to calculate how many people might have 

read it. But the question is, how did Royko hear about Mogg’s article? It wasn’t reprinted in the 

U.S. The story doesn’t seem to have been picked up by other papers. Did a friend in London 

send him the clip? Or was it something he heard on talk radio? This is the great question about 

the whole blowback proposition. It would seem that much of what the right wing press in Britain 

was writing about the president was not being picked up in America’s mainstream press. But 

there is no way of gauging its impact if the stories’ allegations were re-packaged on talk radio. 

Rush Limbaugh’s transcripts are not part of the Nexis database.

 Certainly, those inclined to believe the latest conspiracy theories about Vince Foster being 

murdered, or Clinton’s cocaine use paid attention to what was coming out of London. Ambrose 

Evans Prtichard says that some of these folks could hardly wait to hear what he was working on. 

The first edition of Pritchard’s paper, The Sunday Telegraph, hits the streets of London around 

11 p.m. on Saturday night. Pritchard claims that a newsagent at London’s Heathrow airport 

would take the first edition, photocopy whatever the reporter had written on Clinton and fax it to 

anti-Clintonites in California. The West Coast is eight hours behind London so it was just the 

late afternoon on Saturday when the fax came through. According to Pritchard, his stories were 

frequently posted on the Web in America before The Sunday Telegraph was being consumed 

with breakfast in Britain. By 1998, the Telegraph web site was getting so many requests for the 

reporter’s stories that a special Ambrose Evans-Pritchard archive was set up with links to other 

anti-Clinton material.

 This extreme coverage of the Clinton scandals was very much a British phenomenon. In the 

90 days after Evans-Pritchard and Adams revived the Paula Jones suit, Nexis shows 14 Paula 

Jones items in the German press, 24 in the Italian press, and 10 in the French Press. 

 IV

12 



 So why did the British papers cover these episodes with such zeal? A simple and succinct 

answer is provided by Godfrey Hodgson, director of the Reuters Foundation, at Oxford 

University. “You cannot go around the world proclaiming yourself the most powerful nation on 

earth and your president the most powerful person and not expect other people not to take an 

interest in what the President does.”

 A slightly broader explanation relates to the nature of the British press.

 Britain remains overwhelmingly a newspaper culture. It is a nation served weekdays by 10 

national newspapers. There are nine national papers on Sunday. 94 percent of men and 72 

percent of women, around 38 million people, read one of those papers regularly. In comparison, 

national television news reaches around one-third that number of people. The BBC’s main 

evening news program airing at 9 p.m., the heart of prime time, is watched by an average of 4.5 

million people. The commercial and hence more populist ITV draws around 7 million.

 Despite their dominant position as sources of information and shapers of opinion, newspapers 

are experiencing a slow, long-term decline in circulation. Competition for sales is fierce

 In American journalism, competition is an abstract notion, a vestige of the days when cities 

had many newspapers and being first with a story made a difference to circulation. The New 

York Times’ Jeff Gerth is widely credited with the reporting that made Whitewater a big news 

story. People say the Times beat the Washington Post. But what is the consequence, what is the 

Times’ prize for being first on that story? Is the Post going to start losing circulation to the 

Times in Washington?

 In Britain, competition is real and there are economic prizes to be won. To be beaten by a 

rival paper on the kind of headline news story that makes people buy a paper they don’t usually 

buy, such as a scandal story involving a major politician, is commercially as well as 

journalistically a sin. 

13



 When one paper began to pump out stories about the President and Paula Jones a feeding 

frenzy was bound to ensue. When Arthur Schlesinger stepped off the plane that spring day in 

1994 he had walked right into that frenzy.

 Operating within that frenzy are very specific dynamics. The British national newspaper 

market can be divided in several different ways. Traditionally the most common way is to divide 

papers by their shape: tabloid and broadsheets. Within those two groupings papers are usually 

in paired competition. The pairs are broadly defined by either their market segment or their 

political slant. Among the Broadsheets no competition is more fierce than that between the two 

conservative leaning newspaper groups: the Telegraph newspapers, owned by Canadian Conrad 

Black, and the Times newspapers, owned by Australo-American Rupert Murdoch.

 Godfrey Hodgson says that when you speak of the British press in relation to the Clinton 

scandals you are “speaking of five newspapers owned by two proprietors neither of them British 

… so to some extent this is not the British press acting as the British press.”

 The competitive relationship between the Daily and Sunday Telegraph and The Times and 

Sunday Times shaped coverage of Clinton’s problems says Andrew Neil, the Sunday Times 

editor in 1994. “Rupert said how well Ambrose Evans Pritchard was doing. The Sunday Times 

interest comes from that pressure. When your Rivals are getting Page 1 on the American Story 

you better have it as well.”

 The combined circulation of the Sunday Telegraph and Sunday Times in 1994 was close to 

two million. If both papers were splashing Clinton scandal across page 1 it was a reasonable bet 

that on Monday morning the rest of the papers would weigh in.

 While Murdoch and Black are business competitors, the two proprietors share a political 

agenda, according to Andrew Neil, “Rupert Murdoch and Conrad Black are professional Clinton 

Haters,” 

Neil claims that Murdoch and Black intended for their British papers to take the lead in reporting 

Clinton scandal. “In the back of their minds they think the American press is a bunch of useless 

14



liberal wimps who weren’t investigating Clinton in the way they had investigated Nixon. They 

were happy for their papers to run these stories to shame and show up the American press and in 

the hope it would play back in America.”

 Charles Moore, editor of the Sunday Telegraph in 1994, concurs with Neil on one point. “If it 

had been a Republican president the New York Times would have covered it (the scandals) 

more thoroughly.” But he disputes the point that Conrad Black was using the Telegraph to get 

the President. Moore, currently editor of the Daily Telegraph, explains that Black’s relationship 

with his editor is “Like the definition of the Sovereign in Bagehot. Bagehot says the 

Constitutional monarch’s role is to advise, encourage and to warn. He (Black) might say to me, 

this is an interesting area – be careful how you deal with it; but there wouldn’t have been an 

agenda of “Get Clinton.”

 Moore’s editorial rival Andrew Neil vehemently disagrees, “They wanted to get rid of 

Clinton.”

 Certainly several of the key British reporters at the Telegraph and the Times hoped that their 

reporting would lead to the President’s downfall.

 “He damn well ought to be brought down,” says Ambrose Evans Pritchard. The Times 

William Rees-Mogg explains, “We are not dealing with a normal presidency. He’s a corrupt 

man, it has come out in terms of sex. But I mean corrupt -- corrupt. We have every right to 

pursue investigations even if they lead to an American president’s downfall.”

 Was Mogg concerned that his reporting might lead to the downfall of another country’s freely 

elected leader? Not at all. “Although we have no right to vote for him he is the most powerful 

man in the world. In some areas of life his decisions have more effect on us than those of our 

own Prime Minister.”

 Charles Moore says he had no problem with the “national question.” 

15 



 

 Not all British journalists were so blithe about the impact of their work. Sir Peregrine 

Worsthorne, Charles Moore’s predecessor at the Sunday Telegraph, disapproves of the paper’s 

relentless pursuit of the President. “It isn’t part of a British journalist’s job to hassle the 

American President,” he says, adding, “I would have felt the same about covering Nixon. It was 

not our job to pursue Deep Throat.” Worsthorne thinks “it is not the remit of a foreign 

correspondent” to actively pursue domestic scandal about the head of government in the country 

where he or she is posted. He adds, “I would have found it improper if a New York Times 

correspondent in London had done reporting in an attempt to bring down a British government.”

 Worsthorne says knowing Pritchard’s feelings about Clinton he would not have assigned 

him to Washington. ‘I disapprove of a reporter becoming a detective pursuing criminality going 

back long before he became president. He wanted individually to take the lead in convicting 

Clinton of charges of murder for example. That’s out of proportion and improper.” 

IV Our President/Their Scandal

 With specific examples thin on the ground, it’s possible to conclude that there really isn’t 

much to the theory that there was a grand conspiracy to destabilize the Administration. But most 

of the participants agree that there was an informal connection among those on the right who 

wanted Clinton to be a one term-president. There was a “mutuality of interest” that led to the 

sharing of information – “information” in its unfortunate 1990’s usage: rumour, innuendo, 

opinion and, only occasionally, fact. This information was considered fit for mainstream 

publication in Britain but would be confined to the fringe in America. This information sharing 

network pre-dated the 1992 election.

 Ever since the confluence of Margaret Thatcher and Ronald Reagan’s elections in 1979/80 

the Conservative political and media elites in London and Washington had been growing closer 

together. The British Conservative Party learned the basic techniques of modern electioneering 

from the Reagan team. With a strong party leader, friendly press, divided opposition and 

sophisticated media machine, the conservatives easily won three elections in a row. But 

16



Thatcher was deposed in 1990. A general election had to be held by April 1992, and Thatcher’s 

replacement, John Major, was a decidedly weak candidate. The Conservatives entered the 

election campaign behind in the opinion polls. Party operatives, including the campaign’s 

director of communications Sean Woodward, reached out to Republican pollster Richard 

Wirthlin. With Wirthlin’s help the Conservatives devised an attack strategy on the Labour Party 

and its leader, Neil Kinnock. The two-pronged attack claimed Labour would raise taxes 

dramatically, then personally assaulted Kinnock’s patriotism claiming he had links with the 

KGB. The stories were disseminated through the Conservative friendly press.

 The strategy worked, the Conservatives won the election.

 In the autumn of 1992, America entered its election season with the basic shape of the 

campaign mirroring that in Britain earlier in the year. Reagan’s successor George Bush was seen 

as weak. The Democratic candidate Clinton was ahead in the opinion polls. A group of British 

Conservatives decided to return the favor American conservative strategists had done for them. 

At the invitation of then House minority whip Newt Gingrich, Sir John Lacey, a leading 

Conservative party official, flew to Washington and held a series of meetings with the Bush 

campaign team. He urged them to borrow the twin attack strategy that had been successful for 

the Conservatives earlier in the year. The Bush team did. They immediately attacked Clinton on 

taxes. The Bush campaign then enlisted the help of the American Embassy to check into 

Clinton’s activities when he was a student at Oxford University in 1969. They were preparing to 

attack Clinton’s patriotism. The Republicans decided to claim that Clinton, who had visited 

Moscow in 1969, had met with the KGB while he was there.

 Initially the attacks were the made by far-right congressmen such as Bob Dornan. But the 

attacks brought few headlines. On October 7, George Bush finally brought up the Clinton trip to 

Moscow on CNN’s Larry King Show. The story was then picked up by the national press and 

echoed over the Atlantic with big splashes in the conservative supporting press.

 But the Clinton team had its own connections back to Britain. Key staffer Bennett Freeman 

had been at Oxford more than a decade after Clinton and followed British politics closely. Links 

17 



between Clinton’s new Democrats and the operatives who would come into prominence as part 

of Tony Blair’s New Labour party were being forged. The Labour party’s younger strategists 

had decided that if the Conservatives could learn modern electioneering techniques from the U.S. 

so could their party. One of them, Philip Gould, flew to Little Rock to help douse the potential 

fire. Gould had worked with Kinnock and was able to anticipate that the Republicans would 

mimic the Conservative Party’s attack on Kinnock’s patriotism. When the Republicans did bring 

up the Clinton trip to Moscow. The Clinton campaign’s research team was ready with its 

rebuttal.

 This example demonstrates clearly how closely the media-political elites from both parties 

in Washington and London work. But so far only the right wing parties have used those 

connections for transatlantic attack purposes. And these attacks, with scandal as their basis, have 

only been aimed from Britain at Democratic Party politicians. Why?

 Certainly there isn’t an absence of scandal in Britain for American journalists to report. There 

have been opportunities for Democrats to aid the Labour Party by bringing pressure on the 

Conservative Party. For example, in late 1993 then Prime Minister John Major initiated his 

“Back to Basics” initiative. The “basics” referred to were basic morality. There was no 

legislation involved. The Major government, already falling off the end of the earth in terms of 

its approval ratings, needed a media initiative to regain some of its core support. Major’s 

operatives decided the Conservatives, the self-styled party of the family, should re-dedicate itself 

to those values as a way of regaining its core constituency.

 But in a brief period over New Year the British press managed to find several members of 

Major’s government who were singularly failing to meet those high standards of morality. 

Several were forced to resign. One prominent and unfortunate Conservative backbencher who 

was seen as a likely candidate for promotion to fill one of the newly vacated cabinet seats 

managed to asphyxiate himself during an autoerotic act. The tabloids screamed their stories out 

for the nation’s amusement. This would have been a perfect time for the American press to 

weigh in – and bring pressure on an already shaky government. But a Nexis search reveals that 

neither the New York Times nor The Washington Post paid much attention to the situation. The 

18 



Post’s longer stories, published at the height of the furore, were written by journalists from The 

Guardian newspaper.

 A better example of a story that might have been exploited for attack from the U.S. in the 

direction of Britain is the role of Prime Minister Margaret Thatcher’s son Mark in the sale of 

arms to Saudi Arabia in the mid-1980’s. Mark Thatcher was part of the official delegation that 

negotiated the multi-billion dollar al-Yamamah arms deal with the Saudis in 1988. Allegations 

have been made for years that Thatcher creamed off multi-million dollar commissions for his 

role in the talks. A parliamentary enquiry cleared him of the charge in 1994, but the allegations 

still persist.

 This story is more legitimate news than mere sex scandal. It had relevance to Americans. 

The deal involved both the balance of military power in the Middle East as well as market 

competition for one of America’s best customers for armaments. It also could have been hugely 

embarrassing for Margaret Thatcher. Although the original deal was covered by major American 

papers, the subsequent allegations about Thatcher’s son were ignored.

 There is a simple explanation why neither of these stories was used by the Democrat/Labour 

parties in the American press in a way analogous to the use of the British press by the 

Republican/Conservative parties in the case of the Clinton scandals . The American press is not 

as pliant an instrument for implementing covert political agendas. The notions of impartiality 

and freedom from proprietorial influence in news coverage make it difficult for party political 

operatives to co-opt newspapers in the same way that the news pages of Britain’s daily press 

were used to run allegations about President Clinton.

 V. Questions and Conclusions

 In the end, did the British press influence the coverage of the Clinton Scandals? Was 

“Blowback” a real phenomenon? 

19 



 The answer to both questions is yes. But there is no way to accurately measure how much 

influence the stories in the Murdoch and Black papers actually had. One of the many bits of 

conventional wisdom to grow out of the Clinton-era is that it saw the rise of alternative ways of 

obtaining news “information.” People in increasing numbers turned to the Web or to talk radio 

for “news.” Whether one can define the half-truths, uncontextualized facts and naked 

propaganda posted on the web or issuing from the mouths of the Rush Limbaughs of the world 

as “news information” is the subject for another dissertation. We live in a world of soundbite 

discourse. In soundbite discourse a simple assertion is its own proof – because there is no time 

in the discourse to examine the proposition. Rush Limbaugh or Joseph Farah of World Net 

Daily web site (sponsored by Richard Mellon Scaife) can call what they broadcast or post 

“news” and “information” and not be challenged on their definition. Certainly, people inclined 

to believe that they are getting “real” news from these places won’t challenge the definition.

 I mention Limbaugh and Farah because this is where the bulk of the Evans-Pritchard and 

Rees-Mogg allegations ended up being re-distributed in America. The Washington Times 

occasionally gave space to Ambrose Evans-Pritchard. The editorial page at The Wall Street 

Journal occasionally raised similar questions to those raised in Britain. But it is in these new 

areas of “information” dissemination that “blowback” had an effect. Since transcripts of the 

Limbaugh show or any of his imitators are not included in the Nexis database it is not possible to 

quantify how often “reputable British papers” were cited as the source of “information” 

disseminated on those programs. There may be studies of how talk radio shapes attitudes among 

its listeners and in the nation as a whole. I haven’t found one. Certainly I haven’t found a study 

that looks at how talk radio and the net shaped attitudes about the Clinton Administration.

 I am inclined to think that these new providers of information had less impact than they give 

themselves credit for. Certainly, that’s the view of Mark Fabiani, author of the Communication 

Stream of Conspiracy Commerce memo. “People had to choose among all the things that were 

out there in the media. If they were inclined to believe the President was bad they found their 

view confirmed” by the talk radio and the anti-Clinton websites he says. But Fabiani doubts 

whether the sites or the radio shows persuaded many others to their point of view. 

20



 From the other side of the Atlantic, former Sunday Telegraph editor Sir Peregrine Worsthorne, 

concurs with Fabiani. He doubts the reporting, particularly in the paper he used to edit, did much 

to change American views of Bill Clinton. Worsthorne says, “It (British reports) did have an 

effect on maintaining the atmosphere of scandal around the White House but it grotesquely 

underplayed all the way through the role American public opinion would play in the process. 

British papers would carry from time to time headlines “Game up for Clinton” And of course it 

wasn’t. That indicates how ill equipped British reporters are to report the state of public opinion 

in U.S. They are as capable of doing it as the man on the moon. Washington is not a good 

listening post.”

 So, blowback, while a real phenomenon, had very little effect. Whatever anti-Clinton 

allegations blew back across the Atlantic went straight into a self-contained box.

 The British press’s activities raise another question which has nothing to do with the Clinton 

White House and everything to do with the way America’s elite newspapers cover the 

Presidency: to what degree does rigid adherence to standards of proof before writing about a 

President’s personal life provide a cover for not publishing anything at all? The question arises 

because although many of the allegations the President’s enemies reported in the Murdoch and 

Black newspapers were badly sourced and just plain wrong. One story wasn’t: the Paula Jones 

story.

 Given what was known about Bill Clinton’s sexual past, why did so much of the American 

press dismiss Jones from the get go? Why was it that Jones had to actually sue the President for 

sexual harassment before the American press reported the story?

 This is not a question with an easy answer. The Washington Post because of its unique 

position in the nation’s capital and it’s special history in reporting Presidential scandal is a good 

place to look for at least the broad outline of an explanation. Bob Kaiser was the paper’s 

managing editor when Jones was introduced to the nation in February 1994. In his memoir, 

Uncovering Clinton, Post reporter Mike Isikoff describes the frantic activity at the paper that 

weekend, activity which led to the decision not to report Jones’ claims in the news section but to 

include them in a Style section piece about the Conservative conference where she made them. 

21



 Bob Kaiser, the paper’s managing editor at the time, remembers the decision making process. 

“We worried a lot that first day about the venue in which her accusations were first made, the 

conservative venue. She seemed to lend her story to Clinton’s enemies for their purposes—an 

odd way to bring her story to the public if it was legit. But we decided right away to report out 

her charges carefully.”

 Too carefully, for Isikoff. He spent weeks checking out Jones’ allegations. He pushed hard 

for the paper to run a story. The Post continued to play it cautiously. This led to a confrontation 

with his editor, his suspension from the paper and his ultimate transfer to Newsweek magazine.

 Bob Kaiser adds that the question of why the Post seemed to wait so long in taking Jones 

seriously raises an important point. “Clinton's history certainly did color our thinking about him, 

but it would not justify reporting an unsubstantiated accusation from an unknown person as 

though it were a serious, credible charge. Indeed, you could argue that because Jones made her 

accusation among Clinton's most fervent enemies, and THEY of course knew about his history, 

this could have been a case of tendentious people taking advantage of a presumption of guilt that, 

in fact, might not have been fair.”

 One has to respect Kaiser’s explanation. But many in the British press, not just those who 

work at the Murdoch and Black papers think their American colleagues fell down on the job.

 Finally, what is the answer to Arthur Schlesinger’s question, asked back in 1994, back in the 

days when Monica Lewinsky was a household name in her parents’ and friends’ homes and 

nowhere else, “The British press is really hard on President Clinton. Why?”

 The answer is this. We live in partisan political times. We also live in times where there is a 

unique confluence of the political parties in Britain and America. The post-Reagan and Thatcher 

parties of the left – the Democrats and Labour – have re-tooled their ideologies and taken up 

residence in the re-located center. The parties of the right -- the Republicans and Conservatives -

- no longer practice politics as the art of the possible. For them politics is adhering to and 

legislating in accordance with a set of inflexible principles. Their motto is found in the words of 

22



Margaret Thatcher, in a speech given early in her premiereship when her radical free market 

policies had forced Britain into a recession. “You turn if you want,” she told the Conservative 

Party’s annual conference in 1992. “The lady’s not for turning.”

 What Arthur Schlesinger did not know was that these shared political principles led some 

elements in the British press to help their fellow conservatives in America drive the President 

from office. Initially the coverage was aimed at making Clinton a one-term president. After his 

re-election in 1996 The Daily Telegraph’s Charles Moore says, “We were trying to force his 

resignation. There is no question if Clinton had been a British Prime Minister he’d have been 

out ages ago.” Moore adds, “We underestimated or misestimated his ability to survive.”

 How closely the President’s domestic political enemies worked with his enemies in Britain 

isn’t clear. Conservative MP Sean Woodward, the man who brought Richard Wirthlin into John 

Major’s campaign, says, “A conspiracy of the right? It was more a coincidence of views than a 

conspiracy. Might there have been one? They are that obsessed. They are not that 

sophisticated.”

 The coverage of the Clinton scandals by the British press demonstrates one thing clearly. 

Any future Democratic administration will have to include in its news management strategy a 

plan for dealing with British papers owned by North American media magnates with 

Conservative Party connections. Their papers are at the service of the Republican opposition. 

23 



Sources: 

In preparing this paper, I interviewed, among others, the following people: 

James Adams, Washington Bureau chief, The Sunday Times 

David Brock 

James Davidson, publisher, Strategic Investment Review 

Ambrose Evans-Pritchard, reporter The Sunday Telegraph and The Daily Telegraph 

Mark Fabiani, former White House Counsel 

Martin Fletcher, former Washington Bureau chief, The Times 

Bennett Freeman, Clinton campaign British liaison 

Godfrey Hodgson, director, Reuters Foundation, Oxford University 

Reed Irvine, Accuracy in Media 

Robert Kaiser, former managing editor, The Washington Post 

Charles Moore, editor, The Daily Telegraph 

Andrew Neil, former editor, The Sunday Times 

Lord Rees-Mogg, columnist, The Times 

Robert Emmet Tyrell, Editor, The American Spectator 

Martin Walker, former Washington Bureau chief, The Guardian newspaper 

Philip Weiss, former reporter, The New York Times 

Sir Peregrine Worsthorne, former editor The Sunday Telegraph 

Three books were helpful for facts and statistics: 

The British Press and Broadcasting since 1945 by Colin Seymour-Ure 

The Unfinished Revolution by Philip Gould 

Uncovering Clinton by Michael Isikoff 

The transatlantic debate, at times acrimonious, over the way the British and American press 

covered the Paula Jones case led to a conference at Ditchley Park in England in 1996. The 

conference was attended by senior journalists. An abstract of the discussions including papers 

by Robert Kaiser of The Washington Post and, Peter Stothard, editor of The Times appears in the 

British Journalism Review, Volume 8, number 2 

24 


	Structure Bookmarks
	The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy 
	The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy 
	Working Paper Series 
	Working Paper Series 
	Our President/Their Scandal: The Role of the British Press in Keeping the Clinton Scandals Alive 
	Our President/Their Scandal: The Role of the British Press in Keeping the Clinton Scandals Alive 
	By Michael Goldfarb Shorenstein Fellow, Spring 1999 Journalist (England) 
	By Michael Goldfarb Shorenstein Fellow, Spring 1999 Journalist (England) 


	#2000-5 
	#2000-5 
	Copyright Ó 2000, President and Fellows of Harvard College All rights reserved 
	Figure
	Introduction
	 The spring of 1994 was an interesting time for news in Washington. The Clinton administration’s flagship domestic policy, health care industry reform, was being debated; intervening in Haiti to restore the democratically elected government was being openly discussed; nuclear diplomacy was being carried on with varying degrees of urgency in relation to North Korea, India and Pakistan; the first free elections in South Africa’s history were coming up. Hanging over all events was the ongoing war in Bosnia.
	 If you lived in America and read the newspaper you could read about all these things. You would come away from reading the day’s news with a general sense that the Clinton team was still trying to find its feet. You would certainly not come away thinking the Administration was in crisis. If you lived in London you would have had quite a different impression. The President most of the American press was covering, and the President the British press was covering were entirely different. The British press cor
	 I live in London. That spring I was working as National Public Radio’s London correspondent. Part of my job was to read the British press and the American press every day. It seemed to me the British papers had gone mad. That the tabloids would want to play up sex scandals involving the President was understandable. Scandal is an essential part of their editorial mix. But the quality press: The Times, The Daily Telegraph, The Guardian and the Independent all took an astonishing interest in scandal stories 
	 I wasn’t the only person having this epiphany. Historian Arthur Schlesinger visited London that spring to give a lecture. He was reported to have asked Bruce Gornick, the local head of the organization Democrats Abroad, “The British press are really hard on President Clinton. Why?” 
	 It was a good question. It was a question asked frequently at the White House in ensuing years. It remains a good question. To find the answer it’s necessary to understand the competitive nature of the British press; the increasingly symbiotic relations of the media and political elites in London and Washington; and, the way Clinton opponents tried to use the media 
	–
	–
	–
	 including the British press, to get their stories into American discourse. 

	I. 
	I. 
	The White House View


	 On January 9, 1997, two weeks before President Clinton’s second inauguration, at the daily White House press briefing presidential spokesman Mike McCurry found himself facing a barrage of questions not related to current policy problems or the prospects for the second Clinton term. The questions concerned a White House memorandum entitled “Communication Stream of Conspiracy Commerce.” The memo was put together by White House lawyers to help staffers handle questions from the press about some of what they c
	 Does this purport to show a conspiracy on the part of the news media?
	 MCCURRY: No, absolutely not. It purports to show that the conspiracy theorists who are very active on the subject of Whitewater and other subjects very often plant their stories, plant their information in various places, and then we kind of give you a theory of how things get picked up and translated and moved through what we call "the media food chain," or what others have called "the media food chain."
	 Pressed by other reporters, the president’s spokesman went on to explain how the food chain worked.
	 MCCURRY: They talk about stuff about some of the work of a couple of so-called "media centers," a couple of wealthy philanthropists that subsidize the work of organizations that present themselves as news organizations -- they write stories, they get picked up elsewhere on 
	 the Internet. Sometimes they get picked up overseas, typically in London, typically by one particular reporter, that stuff then gets fed back into news organizations here.
	 McCurry’s mention of the London connection was a public acknowledgement that the 
	White House had long been concerned that some outlets in the British press were playing a key 
	role in disseminating scandalous stories about the president. The “Communication Stream of 
	Conspiracy Commerce” was originally put together in the summer of 1995. It consisted of a two 
	page cover memo written by White House counsel Mark Fabiani, attached to around 300 pages 
	of newspaper clippings culled from Democratic National Committee files. Fabiani’s cover memo 
	defined the White House’s view of how the President’s political enemies got their allegations 
	into the mainstream press:
	 "Communication Stream of Conspiracy Commerce" [excerpt], prepared circa July 1995.
	 Communication Stream of Conspiracy Commerce: The Communication Stream of Conspiracy Commerce refers to the mode of communication employed by the right wing to convey their fringe stories into legitimate subjects of coverage by the mainstream media. This is how the stream works. First, well funded right wing think tanks and individuals underwrite conservative newsletters and newspapers such as the Western Journalism Center, the American Spectator and the Pittsburgh Tribune Review. Next, the stories are repr
	 The memo than addressed itself to giving specific examples of how the communication stream worked
	 The "Blow-Back" Strategy
	 One specific "food chain" strategy is the "blow-back." The blow-back starts with conservative groups feeding material to the British tabloids, such as the Sunday Telegraph. Conservative 
	 American tabloids and mainstream American media then report on the British reports. 
	What the memo describes is a kind of money laundering operation, except in this case it’s not illegal profits being washed clean. The currency in this case is innuendo, rumor and half-truth sent over the Atlantic to Britain, where it is published in the national press and then blown-back over the ocean as fact reported in reputable newspapers. The memo makes one small, but crucial error. It refers to the Sunday Telegraph as a “tabloid”. It is not. It is a broadsheet newspaper with an influential and serious
	 The notion that stories were planted or picked up in British papers pre-dates the Communication Stream memo. The term “media food chain” was first used on April 6 1994. Former Clinton campaign manager James Carville, introduced it while addressing a breakfast for reporters hosted by the Christian Science Monitor. Several reporters attending the breakfast reported Carville’s theory in their columns. Using a flow chart Carville described how anti-Clinton allegations worked their way around the media, includi
	 The date of the breakfast is significant: April 6, 1994. Paula Jones had just announced her intention to sue the president. To see if there really was such a thing as blowback and to understand the role of the British press in the coverage of the Clinton scandals it is necessary to review how the American and British press covered her arrival on the scene. 
	th

	II Paula Jones
	 It took a bit of time for Paula Jones to achieve national prominence. She was alluded to by her first name in David Brock’s January 1994 American Spectator article about Arkansas state troopers being used to procure women for Bill Clinton when he was governor of that state. On February 11, she appeared at a press conference in Washington to make her allegations public. Her stage-managed coming out for the press was a key event in a three-day convention of the Conservative Political Action Conference. 
	th

	 If Jones and her hosts’ purpose was to stir up a new round of trouble for the President it failed. A Nexis search shows that 13 American papers had coverage of the press conference. Most of them ran it as wire copy in the “News in Brief” section. The Washington Post did not cover the press conference as news. Jones was mentioned in a Style section round up of the CPAC confab. The New York Times buried the item in an unsigned article inside the paper. Only the Los Angeles Times had a lengthy by-lined articl
	 Paula Jones seemed likely to disappear very quickly.
	 Then on Sunday March 27, two British newspapers brought her name to prominence. The Sunday Telegraph and The Sunday Times each ran the news that Paula Jones was planning to sue the President. The Telegraph’s story, datelined Little Rock, was splashed across the front page with the headline: “Clinton Accused of ‘Grotesque’ Sexual Harassment.” The Sunday Times story had slightly less scorching play: “Clinton Faces Sexual Harassment Charge in Receptionist’s Lawsuit.”
	th

	 No American paper had the story on that Sunday.
	 In Britain, unlike America, the Sunday newspapers are separate entities from the daily papers. They have separate reporting and editing staffs. Monday’s papers picked up the news from the previous day with their own particular slants on the impending lawsuit. The tabloid Daily Mirror had the story splashed across two inside pages with the three-tier banner headline: 
	PRESIDENT AND THE LAY PREACHER'S DAUGHTER; CLINTON DROPPED HIS TROUSERS IN FRONT OF ME, SAYS BLONDE HOTEL GIRL; PREACHER'S DAUGHTER CLAIMS SHE WAS ASKED TO PERFORM ORAL SEX ON BILL CLINTON 
	 Even as the British press was gearing up for a scandal feeding frenzy, no American paper reported the news of Jones impending suit. On Monday April 4, the conservative media watchdog group, Accuracy in Media, took an ad out in The Washington Post to lambaste the Post for not reporting the Paula Jones story. The ad claimed the Post had been withholding a story on Jones allegations for months. The ad at least got reporters in Washington talking to one another. The Paula Jones case slowly began to work its wa
	th

	 On April 6, James Carville decided to counterattack before the story began to grow too big. He brought his flow chart to breakfast and laid out his media food chain distribution system including its connections to Britain. Acknowledgement of the role of the British press in keeping the story going began to appear in the U.S. press. As example being this piece of wire copy filed shortly after the Monitor breakfast. 
	th

	JULIA MALONE, COX NEWS SERVICE 
	DATELINE: WASHINGTON
	 BODY:
	 Most Americans have never heard of Paula Jones, unless they read foreign newspapers. But her largely untold story of sexual harassment has set off a finger-pointing row in the capital's press establishment.
	 In the next 90 days, Nexus indexes 158 Paula Jones items in the British press. Many of these items are straight news reports concerning the filing of the lawsuit, the President’s hiring of lawyers to defend him and other legal maneuverings. But the Jones case opened a floodgate. Scandal and gossip could turn up anywhere.
	 On May 16, Martin Fletcher, The Times Washington Bureau chief, filed a story on Stephen Breyer’s nomination to the Supreme Court. The final paragraph of the story read:
	th

	 Little Rock: Kathy Ferguson, former wife of the Arkansas state trooper who is the co-defendant with President Clinton in the Paula Jones sexual harassment suit, was found dead in a flat. The cause could not be established immediately, but there was no evidence of foul play. 
	 The volume of British coverage of Jones and all the President’s alleged women certainly had an indirect impact within the Washington press corps. The Washington Post’s Howard Kurtz addressed the issue in his media column of the first week of May. The piece noted “The inevitable impact of these stories is to further belittle Clinton in the eyes of the Europeans.” Kurtz also writes “Some of what appears in London soon echoes back across the Atlantic.” The Wall Street Journal and The Washington Times being th
	 A similar article appeared the following month in London’s Independent newspaper. The Independent article by Cal McCrystal quoted R.W. Apple, Washington Bureau Chief of The New York Times, “I resent being lectured at by the more sensational elements of the British press and having our news media polluted by British and Australian journalists and their shabby standards.”
	 The Guardian newspaper, a left-of-center, British broadsheet, acknowledged the prominence of the British press in getting the Jones story into America’s mainstream press in an editorial published on May 9, 1994: “The jump from supermarket sleaze to mainstream concern has been performed along a British loop line. The Sunday Times and The Sunday Telegraph, embracing Ms. Jones have provided a sort of echo chamber, picking up the story in outwardly respectable form so that it may be reprocessed back across the
	 But are there any examples of the phenomenon of blowback? How many stories that appeared first in fringe publications in America were picked up in the mainstream British press, blown back across the Atlantic newly legitimized and picked up by the mainstream American press?
	 Specific instances of blowback are hard to find. Here is an example of one. In January of 1994, the same month that David Brock’s Troopergate article appeared in the American 
	Spectator, the Sunday Telegraph’s Washington correspondent, Ambrose Evans-Pritchard had a story about a woman claiming to be a former lover of Bill Clinton’s. No it wasn’t Paula Jones, it was a woman named Sally Perdue. Pritchard’s paper gave the story page 1 play with the following headline:
	 'I was threatened after Clinton affair' Ex-beauty queen fuels
	 presidential scandal 
	The 500 words of copy on the front page were a tease. The full story ran at 1,771 words on p.5. Pritchard detailed allegations made by Perdue, a former Miss Arkansas, who claimed that when she let it be known she was going public about her relationship with Bill Clinton she was visited by goons who threatened to break her legs. The story in a Sunday quality paper, of course, set off a minor feeding frenzy in the British tabloid press. The tabloid Daily Mirror carried the story on January 25 under headline S
	th

	 Needless to say no American paper covered the story as news. On February 13, William Cheshire, a conservative columnist for the Arizona Republic, brought the story to his readers’ attention. Under the headline: The Story the Media Won’t Touch, Cheshire began:
	 While the American media have been panting after Lorena Bobbitt and Tonya Harding, British journalists have targeted bigger game: Bill Clinton and the harem of bimbos whose periodic eruptions fail in this country to hold the interest of the usually salacious-minded press.
	 London's Sunday Telegraph, a reputable paper, recently interviewed at length Sally Perdue, a former Miss Arkansas whose hair-raising allegations make the memoirs of Gennifer Flowers seem like Uncle Wiggly. 
	An article by Dave Shiflett in the Rocky Mountain News on February 21 also refers to the Pritchard story..
	st

	 … the British press has done a much more detailed job on the Clinton charges than the U.S. media. Some of its discoveries are startling. 
	 The Sunday Telegraph, for example, has interviewed Sally Perdue, … 
	Shiflett than quotes the article at length before concluding: 
	…Which brings us back to equal coverage. The Telegraph is a highly respected paper, more so than the small Beirut paper from which the Iran-contra scandal was hatched. Its story should be checked out. Besides that, if a woman had gone on record saying she'd not only trysted with Ron Reagan, but lent him her nightgown, the response would not have been to ignore the story. Nor should it have been. We could always use a few more laughs.
	 Those two examples are all that turn up in Nexis for this first period of scandal.
	 As the Jones story picked up steam The New York Post occasionally quoted The Sunday Times but as both papers are owned by Rupert Murdoch and as the Post has a fair number of British reporters and editors on its staff it seems unlikely that the information “blew back” from London to New York. It is more likely that colleagues simply picked up the phone and told one another what bit of scandal one paper or the other was running. 
	Intentionality:
	      Mark Fabiani’s memo infers that the right wing used the British press intentionally to get its allegations into the mainstream American media. I have found one example of this.
	 During late 1994 and early 1995, reporters Roger Morris and Sally Denton were working on a story about drug running in Arkansas during the early to mid-‘80’s. The piece had been commissioned by the Outlook section of The Washington Post. The story contained devastating allegations about close associates of then governor Clinton being involved in drug smuggling and the gun running end of the Iran-Contra operation. It was scheduled for publication on Sunday January 29. At the last minute it was spiked by the
	th

	 Copies of the article circulated like samizdat among Washington’s anti-Clintonites. One person who read the article was Jim Davidson, publisher of a monthly newsletter called Strategic Investment Review. His partner in the venture is William Rees-Mogg, or Lord Rees-Mogg to 
	 Copies of the article circulated like samizdat among Washington’s anti-Clintonites. One person who read the article was Jim Davidson, publisher of a monthly newsletter called Strategic Investment Review. His partner in the venture is William Rees-Mogg, or Lord Rees-Mogg to 
	give him his official title. Rees-Mogg is a former editor of the Times of London and currently the senior columnist of that paper.

	 By 1995 Rees-Mogg, author of a book about Richard Nixon, had concluded that Bill Clinton was not fit for office. According to Davidson, he was happy to use his column to report allegations American reporters wouldn’t. Davidson recalls Mogg discussing the best way to cover these scandals was not to involve regular reporters. Mogg told Davidson “When he edited the Times and ordered coverage of a scandal he would put reporters on the case who didn’t normally cover a beat because the possibility for retributio
	 Even Watergate was Small Beer to This.
	 Again, it’s hard to find specific examples of the story being blown back and given credence. In fact in this specific case just the opposite occurred. It was blown back and comprehensively dismissed. On Sunday February 26, Chicago Tribune columnist Mike Royko took on Rees-Mogg and the British press in general in the robust , language for which the late street-corner sage of Chicago was famous.
	th

	 He's a scumbag, hyphenated name or not
	 THE English have a knack for making Americans feel clumsy and self-conscious. They seem so poised, suave, well-bred, articulate and self-possessed. So very civilized.
	 Even their mischief, as with the royal family's romantic scandals, is done with a certain casual sophistication.
	 So it is always jarring to look at the English press and find that the journalists seem to be a bunch of scumbags.
	 In this case, the scumbag is one William Rees-Mogg, a featured writer for the Times, the big, influential English newspaper. 
	Royko then ripped Rees-Mogg and his employer Rupert Murdoch apart for reprinting Morris and Denton’s allegations. The Royko column is syndicated and it turns up in Nexis digested from several different newspapers. So it is possible to calculate how many people might have read it. But the question is, how did Royko hear about Mogg’s article? It wasn’t reprinted in the 
	U.S. The story doesn’t seem to have been picked up by other papers. Did a friend in London send him the clip? Or was it something he heard on talk radio? This is the great question about the whole blowback proposition. It would seem that much of what the right wing press in Britain was writing about the president was not being picked up in America’s mainstream press. But there is no way of gauging its impact if the stories’ allegations were re-packaged on talk radio. Rush Limbaugh’s transcripts are not part
	 Certainly, those inclined to believe the latest conspiracy theories about Vince Foster being murdered, or Clinton’s cocaine use paid attention to what was coming out of London. Ambrose Evans Prtichard says that some of these folks could hardly wait to hear what he was working on. The first edition of Pritchard’s paper, The Sunday Telegraph, hits the streets of London around 11 p.m. on Saturday night. Pritchard claims that a newsagent at London’s Heathrow airport would take the first edition, photocopy what
	 This extreme coverage of the Clinton scandals was very much a British phenomenon. In the 90 days after Evans-Pritchard and Adams revived the Paula Jones suit, Nexis shows 14 Paula Jones items in the German press, 24 in the Italian press, and 10 in the French Press. 
	 So why did the British papers cover these episodes with such zeal? A simple and succinct answer is provided by Godfrey Hodgson, director of the Reuters Foundation, at Oxford University. “You cannot go around the world proclaiming yourself the most powerful nation on earth and your president the most powerful person and not expect other people not to take an interest in what the President does.”
	 A slightly broader explanation relates to the nature of the British press.
	 Britain remains overwhelmingly a newspaper culture. It is a nation served weekdays by 10 national newspapers. There are nine national papers on Sunday. 94 percent of men and 72 percent of women, around 38 million people, read one of those papers regularly. In comparison, national television news reaches around one-third that number of people. The BBC’s main evening news program airing at 9 p.m., the heart of prime time, is watched by an average of 4.5 million people. The commercial and hence more populist 
	 Despite their dominant position as sources of information and shapers of opinion, newspapers are experiencing a slow, long-term decline in circulation. Competition for sales is fierce
	 In American journalism, competition is an abstract notion, a vestige of the days when cities had many newspapers and being first with a story made a difference to circulation. The New York Times’ Jeff Gerth is widely credited with the reporting that made Whitewater a big news story. People say the Times beat the Washington Post. But what is the consequence, what is the Times’ prize for being first on that story? Is the Post going to start losing circulation to the Times in Washington?
	 In Britain, competition is real and there are economic prizes to be won. To be beaten by a rival paper on the kind of headline news story that makes people buy a paper they don’t usually buy, such as a scandal story involving a major politician, is commercially as well as journalistically a sin. 
	 When one paper began to pump out stories about the President and Paula Jones a feeding frenzy was bound to ensue. When Arthur Schlesinger stepped off the plane that spring day in 1994 he had walked right into that frenzy.
	 Operating within that frenzy are very specific dynamics. The British national newspaper market can be divided in several different ways. Traditionally the most common way is to divide papers by their shape: tabloid and broadsheets. Within those two groupings papers are usually in paired competition. The pairs are broadly defined by either their market segment or their political slant. Among the Broadsheets no competition is more fierce than that between the two conservative leaning newspaper groups: the Te
	 Godfrey Hodgson says that when you speak of the British press in relation to the Clinton scandals you are “speaking of five newspapers owned by two proprietors neither of them British … so to some extent this is not the British press acting as the British press.”
	 The competitive relationship between the Daily and Sunday Telegraph and The Times and Sunday Times shaped coverage of Clinton’s problems says Andrew Neil, the Sunday Times editor in 1994. “Rupert said how well Ambrose Evans Pritchard was doing. The Sunday Times interest comes from that pressure. When your Rivals are getting Page 1 on the American Story you better have it as well.”
	 The combined circulation of the Sunday Telegraph and Sunday Times in 1994 was close to two million. If both papers were splashing Clinton scandal across page 1 it was a reasonable bet that on Monday morning the rest of the papers would weigh in.
	 While Murdoch and Black are business competitors, the two proprietors share a political agenda, according to Andrew Neil, “Rupert Murdoch and Conrad Black are professional Clinton Haters,” Neil claims that Murdoch and Black intended for their British papers to take the lead in reporting Clinton scandal. “In the back of their minds they think the American press is a bunch of useless 
	 While Murdoch and Black are business competitors, the two proprietors share a political agenda, according to Andrew Neil, “Rupert Murdoch and Conrad Black are professional Clinton Haters,” Neil claims that Murdoch and Black intended for their British papers to take the lead in reporting Clinton scandal. “In the back of their minds they think the American press is a bunch of useless 
	liberal wimps who weren’t investigating Clinton in the way they had investigated Nixon. They were happy for their papers to run these stories to shame and show up the American press and in the hope it would play back in America.”

	 Charles Moore, editor of the Sunday Telegraph in 1994, concurs with Neil on one point. “If it had been a Republican president the New York Times would have covered it (the scandals) more thoroughly.” But he disputes the point that Conrad Black was using the Telegraph to get the President. Moore, currently editor of the Daily Telegraph, explains that Black’s relationship with his editor is “Like the definition of the Sovereign in Bagehot. Bagehot says the Constitutional monarch’s role is to advise, encourag
	 Moore’s editorial rival Andrew Neil vehemently disagrees, “They wanted to get rid of Clinton.”
	 Certainly several of the key British reporters at the Telegraph and the Times hoped that their reporting would lead to the President’s downfall.
	 “He damn well ought to be brought down,” says Ambrose Evans Pritchard. The Times William Rees-Mogg explains, “We are not dealing with a normal presidency. He’s a corrupt man, it has come out in terms of sex. But I mean corrupt -- corrupt. We have every right to pursue investigations even if they lead to an American president’s downfall.”
	 Was Mogg concerned that his reporting might lead to the downfall of another country’s freely elected leader? Not at all. “Although we have no right to vote for him he is the most powerful man in the world. In some areas of life his decisions have more effect on us than those of our own Prime Minister.”
	 Charles Moore says he had no problem with the “national question.” 
	 Not all British journalists were so blithe about the impact of their work. Sir Peregrine Worsthorne, Charles Moore’s predecessor at the Sunday Telegraph, disapproves of the paper’s relentless pursuit of the President. “It isn’t part of a British journalist’s job to hassle the American President,” he says, adding, “I would have felt the same about covering Nixon. It was not our job to pursue Deep Throat.” Worsthorne thinks “it is not the remit of a foreign correspondent” to actively pursue domestic scandal 
	 Worsthorne says knowing Pritchard’s feelings about Clinton he would not have assigned him to Washington. ‘I disapprove of a reporter becoming a detective pursuing criminality going back long before he became president. He wanted individually to take the lead in convicting Clinton of charges of murder for example. That’s out of proportion and improper.” 
	IV Our President/Their Scandal
	 With specific examples thin on the ground, it’s possible to conclude that there really isn’t much to the theory that there was a grand conspiracy to destabilize the Administration. But most of the participants agree that there was an informal connection among those on the right who wanted Clinton to be a one term-president. There was a “mutuality of interest” that led to the sharing of information – “information” in its unfortunate 1990’s usage: rumour, innuendo, opinion and, only occasionally, fact. This 
	 Ever since the confluence of Margaret Thatcher and Ronald Reagan’s elections in 1979/80 the Conservative political and media elites in London and Washington had been growing closer together. The British Conservative Party learned the basic techniques of modern electioneering from the Reagan team. With a strong party leader, friendly press, divided opposition and sophisticated media machine, the conservatives easily won three elections in a row. But 
	 Ever since the confluence of Margaret Thatcher and Ronald Reagan’s elections in 1979/80 the Conservative political and media elites in London and Washington had been growing closer together. The British Conservative Party learned the basic techniques of modern electioneering from the Reagan team. With a strong party leader, friendly press, divided opposition and sophisticated media machine, the conservatives easily won three elections in a row. But 
	Thatcher was deposed in 1990. A general election had to be held by April 1992, and Thatcher’s replacement, John Major, was a decidedly weak candidate. The Conservatives entered the election campaign behind in the opinion polls. Party operatives, including the campaign’s director of communications Sean Woodward, reached out to Republican pollster Richard Wirthlin. With Wirthlin’s help the Conservatives devised an attack strategy on the Labour Party and its leader, Neil Kinnock. The two-pronged attack claimed

	 The strategy worked, the Conservatives won the election.
	 In the autumn of 1992, America entered its election season with the basic shape of the campaign mirroring that in Britain earlier in the year. Reagan’s successor George Bush was seen as weak. The Democratic candidate Clinton was ahead in the opinion polls. A group of British Conservatives decided to return the favor American conservative strategists had done for them. At the invitation of then House minority whip Newt Gingrich, Sir John Lacey, a leading Conservative party official, flew to Washington and h
	 Initially the attacks were the made by far-right congressmen such as Bob Dornan. But the attacks brought few headlines. On October 7, George Bush finally brought up the Clinton trip to Moscow on CNN’s Larry King Show. The story was then picked up by the national press and echoed over the Atlantic with big splashes in the conservative supporting press.
	 But the Clinton team had its own connections back to Britain. Key staffer Bennett Freeman had been at Oxford more than a decade after Clinton and followed British politics closely. Links 
	between Clinton’s new Democrats and the operatives who would come into prominence as part of Tony Blair’s New Labour party were being forged. The Labour party’s younger strategists had decided that if the Conservatives could learn modern electioneering techniques from the U.S. so could their party. One of them, Philip Gould, flew to Little Rock to help douse the potential fire. Gould had worked with Kinnock and was able to anticipate that the Republicans would mimic the Conservative Party’s attack on Kinnoc
	 This example demonstrates clearly how closely the media-political elites from both parties in Washington and London work. But so far only the right wing parties have used those connections for transatlantic attack purposes. And these attacks, with scandal as their basis, have only been aimed from Britain at Democratic Party politicians. Why?
	 Certainly there isn’t an absence of scandal in Britain for American journalists to report. There have been opportunities for Democrats to aid the Labour Party by bringing pressure on the Conservative Party. For example, in late 1993 then Prime Minister John Major initiated his “Back to Basics” initiative. The “basics” referred to were basic morality. There was no legislation involved. The Major government, already falling off the end of the earth in terms of its approval ratings, needed a media initiative 
	 But in a brief period over New Year the British press managed to find several members of Major’s government who were singularly failing to meet those high standards of morality. Several were forced to resign. One prominent and unfortunate Conservative backbencher who was seen as a likely candidate for promotion to fill one of the newly vacated cabinet seats managed to asphyxiate himself during an autoerotic act. The tabloids screamed their stories out for the nation’s amusement. This would have been a perf
	 But in a brief period over New Year the British press managed to find several members of Major’s government who were singularly failing to meet those high standards of morality. Several were forced to resign. One prominent and unfortunate Conservative backbencher who was seen as a likely candidate for promotion to fill one of the newly vacated cabinet seats managed to asphyxiate himself during an autoerotic act. The tabloids screamed their stories out for the nation’s amusement. This would have been a perf
	Post’s longer stories, published at the height of the furore, were written by journalists from The Guardian newspaper.

	 A better example of a story that might have been exploited for attack from the U.S. in the direction of Britain is the role of Prime Minister Margaret Thatcher’s son Mark in the sale of arms to Saudi Arabia in the mid-1980’s. Mark Thatcher was part of the official delegation that negotiated the multi-billion dollar al-Yamamah arms deal with the Saudis in 1988. Allegations have been made for years that Thatcher creamed off multi-million dollar commissions for his role in the talks. A parliamentary enquiry c
	 This story is more legitimate news than mere sex scandal. It had relevance to Americans. The deal involved both the balance of military power in the Middle East as well as market competition for one of America’s best customers for armaments. It also could have been hugely embarrassing for Margaret Thatcher. Although the original deal was covered by major American papers, the subsequent allegations about Thatcher’s son were ignored.
	 There is a simple explanation why neither of these stories was used by the Democrat/Labour parties in the American press in a way analogous to the use of the British press by the Republican/Conservative parties in the case of the Clinton scandals . The American press is not as pliant an instrument for implementing covert political agendas. The notions of impartiality and freedom from proprietorial influence in news coverage make it difficult for party political operatives to co-opt newspapers in the same w
	 V. Questions and Conclusions
	 In the end, did the British press influence the coverage of the Clinton Scandals? Was “Blowback” a real phenomenon? 
	 The answer to both questions is yes. But there is no way to accurately measure how much influence the stories in the Murdoch and Black papers actually had. One of the many bits of conventional wisdom to grow out of the Clinton-era is that it saw the rise of alternative ways of obtaining news “information.” People in increasing numbers turned to the Web or to talk radio for “news.” Whether one can define the half-truths, uncontextualized facts and naked propaganda posted on the web or issuing from the mouth
	 I mention Limbaugh and Farah because this is where the bulk of the Evans-Pritchard and Rees-Mogg allegations ended up being re-distributed in America. The Washington Times occasionally gave space to Ambrose Evans-Pritchard. The editorial page at The Wall Street Journal occasionally raised similar questions to those raised in Britain. But it is in these new areas of “information” dissemination that “blowback” had an effect. Since transcripts of the Limbaugh show or any of his imitators are not included in t
	 I am inclined to think that these new providers of information had less impact than they give themselves credit for. Certainly, that’s the view of Mark Fabiani, author of the Communication Stream of Conspiracy Commerce memo. “People had to choose among all the things that were out there in the media. If they were inclined to believe the President was bad they found their view confirmed” by the talk radio and the anti-Clinton websites he says. But Fabiani doubts whether the sites or the radio shows persuade
	 From the other side of the Atlantic, former Sunday Telegraph editor Sir Peregrine Worsthorne, concurs with Fabiani. He doubts the reporting, particularly in the paper he used to edit, did much to change American views of Bill Clinton. Worsthorne says, “It (British reports) did have an effect on maintaining the atmosphere of scandal around the White House but it grotesquely underplayed all the way through the role American public opinion would play in the process. British papers would carry from time to tim
	 So, blowback, while a real phenomenon, had very little effect. Whatever anti-Clinton allegations blew back across the Atlantic went straight into a self-contained box.
	 The British press’s activities raise another question which has nothing to do with the Clinton White House and everything to do with the way America’s elite newspapers cover the Presidency: to what degree does rigid adherence to standards of proof before writing about a President’s personal life provide a cover for not publishing anything at all? The question arises because although many of the allegations the President’s enemies reported in the Murdoch and Black newspapers were badly sourced and just plai
	 Given what was known about Bill Clinton’s sexual past, why did so much of the American press dismiss Jones from the get go? Why was it that Jones had to actually sue the President for sexual harassment before the American press reported the story?
	 This is not a question with an easy answer. The Washington Post because of its unique position in the nation’s capital and it’s special history in reporting Presidential scandal is a good place to look for at least the broad outline of an explanation. Bob Kaiser was the paper’s managing editor when Jones was introduced to the nation in February 1994. In his memoir, Uncovering Clinton, Post reporter Mike Isikoff describes the frantic activity at the paper that weekend, activity which led to the decision not
	 Bob Kaiser, the paper’s managing editor at the time, remembers the decision making process. “We worried a lot that first day about the venue in which her accusations were first made, the conservative venue. She seemed to lend her story to Clinton’s enemies for their purposes—an odd way to bring her story to the public if it was legit. But we decided right away to report out her charges carefully.”
	 Too carefully, for Isikoff. He spent weeks checking out Jones’ allegations. He pushed hard for the paper to run a story. The Post continued to play it cautiously. This led to a confrontation with his editor, his suspension from the paper and his ultimate transfer to Newsweek magazine.
	 Bob Kaiser adds that the question of why the Post seemed to wait so long in taking Jones seriously raises an important point. “Clinton's history certainly did color our thinking about him, but it would not justify reporting an unsubstantiated accusation from an unknown person as though it were a serious, credible charge. Indeed, you could argue that because Jones made her accusation among Clinton's most fervent enemies, and THEY of course knew about his history, this could have been a case of tendentious p
	 One has to respect Kaiser’s explanation. But many in the British press, not just those who work at the Murdoch and Black papers think their American colleagues fell down on the job.
	 Finally, what is the answer to Arthur Schlesinger’s question, asked back in 1994, back in the days when Monica Lewinsky was a household name in her parents’ and friends’ homes and nowhere else, “The British press is really hard on President Clinton. Why?”
	 The answer is this. We live in partisan political times. We also live in times where there is a unique confluence of the political parties in Britain and America. The post-Reagan and Thatcher parties of the left – the Democrats and Labour – have re-tooled their ideologies and taken up residence in the re-located center. The parties of the right -- the Republicans and Conservatives 
	-

	-no longer practice politics as the art of the possible. For them politics is adhering to and legislating in accordance with a set of inflexible principles. Their motto is found in the words of 
	-no longer practice politics as the art of the possible. For them politics is adhering to and legislating in accordance with a set of inflexible principles. Their motto is found in the words of 
	Margaret Thatcher, in a speech given early in her premiereship when her radical free market policies had forced Britain into a recession. “You turn if you want,” she told the Conservative Party’s annual conference in 1992. “The lady’s not for turning.”

	 What Arthur Schlesinger did not know was that these shared political principles led some elements in the British press to help their fellow conservatives in America drive the President from office. Initially the coverage was aimed at making Clinton a one-term president. After his re-election in 1996 The Daily Telegraph’s Charles Moore says, “We were trying to force his resignation. There is no question if Clinton had been a British Prime Minister he’d have been out ages ago.” Moore adds, “We underestimated
	 How closely the President’s domestic political enemies worked with his enemies in Britain isn’t clear. Conservative MP Sean Woodward, the man who brought Richard Wirthlin into John Major’s campaign, says, “A conspiracy of the right? It was more a coincidence of views than a conspiracy. Might there have been one? They are that obsessed. They are not that sophisticated.”
	 The coverage of the Clinton scandals by the British press demonstrates one thing clearly. Any future Democratic administration will have to include in its news management strategy a plan for dealing with British papers owned by North American media magnates with Conservative Party connections. Their papers are at the service of the Republican opposition. 
	Sources: In preparing this paper, I interviewed, among others, the following people: 
	James Adams, Washington Bureau chief, The Sunday Times David Brock James Davidson, publisher, Strategic Investment Review Ambrose Evans-Pritchard, reporter The Sunday Telegraph and The Daily Telegraph Mark Fabiani, former White House Counsel Martin Fletcher, former Washington Bureau chief, The Times Bennett Freeman, Clinton campaign British liaison Godfrey Hodgson, director, Reuters Foundation, Oxford University Reed Irvine, Accuracy in Media Robert Kaiser, former managing editor, The Washington Post Charle
	Three books were helpful for facts and statistics: The British Press and Broadcasting since 1945 by Colin Seymour-Ure The Unfinished Revolution by Philip Gould Uncovering Clinton by Michael Isikoff 
	The transatlantic debate, at times acrimonious, over the way the British and American press covered the Paula Jones case led to a conference at Ditchley Park in England in 1996. The conference was attended by senior journalists. An abstract of the discussions including papers by Robert Kaiser of The Washington Post and, Peter Stothard, editor of The Times appears in the British Journalism Review, Volume 8, number 2 





