DIGITAL ACCESS 10 -
SCHOLARSHIP sr HARVARD T e i Schotaty Communicatin

DASH.HARVARD.EDU

Press Coverage of Belarus, A Newly Independent
Country in Transition

Citation
Ivanova, Katsiaryna. "Press Coverage of Belarus, A Newly Independent Country in Transition.”
Shorenstein Center Working Paper Series 2000.3, Harvard University, Cambridge, MA, 2000.

Permanent link
https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREP0S:37375419

Terms of Use
This article was downloaded from Harvard University’s DASH repository, WARNING: No
applicable access license found.

Share Your Story

The Harvard community has made this article openly available.
Please share how this access benefits you. Submit a story .

Accessibility


https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37375419
http://osc.hul.harvard.edu/dash/open-access-feedback?handle=&title=Press%20Coverage%20of%20Belarus,%20A%20Newly%20Independent%20Country%20in%20Transition&community=1/3345933&collection=1/12860156&owningCollection1/12860156&harvardAuthors=20ff80e1a4ba521fd1e7128b72ae1814&department
https://dash.harvard.edu/pages/accessibility

The Joan Shorenstein Center on the
Press, Politics and Public Policy

Working Paper Series

Press Coverage of Belarus,

A Newly Independent Country in Transition
By Katsiaryna lvanova
Shorenstein Fellow, Fall 1998
Minsk State Linguistic University

#2000-3

Copyright 2000, President and Fellows of Harvard College
All rights reserved

The Joan Shorenstein Center
|

PRESS = POLITICS

w—
“—
—

*PUBLIC PULICT .

S
Harvard University
John F. Kennedy School of Government




An Introduction into the Situation in Belarus

In 1991 the heads of founder states of the Union of Soviet Socialist Republics, that is
Belarus, the Russian Federation and Ukraine met at a picturesque natural reserve Belarusis
proud of, called Belovezhskaya Pushcha, to conclude that the USSR ceased to exist as a subject
of international law and a geopolitical reality and to establish the Commonwealth of 1ndependent
States. Prior to the event Belarus had already declared its sovereignty and independence but did
so following the examples of Estonia, Latvia and Ukraine rather than seeking independence
itself. When with the collapse of the Soviet Rule independence came somewhat automaticaly, it
caught many Belarusians off-guard and unprepared. With no recent experience of economic
autonomy and barely any history as a sovereign state (for Belarus spent most part of its history as
aprovince of Russia, Poland or Lithuania), Belarus began a difficult transition toward a market-
oriented economy and to greater self-determination and democracy.

Being part of the former USSR, Belarus's economy was largely dependent on Russia and
other constituent republics. As the single economic system collapsed, Belarus lost its traditional
markets and found itself in a deep economic crisis. Production dramatically dropped. Inflation,
budget and trade deficit significantly increased. Market reforms taking place dowly and
involuntarily due to Belarus's unpreparedness and habitual inertia (after 70 years of state
regulation and control and directions from the center in Moscow) have resulted in the growing
rate of crime, growth of corruption and "abuse of authority often with the involvement of law
enforcement authorities."(2) The absence of adequate legal system has led to increasing fraud
and misconduct of economic agents. Economic destabilization, disruption of the social welfare
system, and a dramatic fall in real incomes of the overwhelming majority of the population have

created public distress and uncertainty, a phenomena unknown to the Soviet people in the



somewhat better 1970s and 1980s.(1) Inequality in the society has dramatically increased, as a
small group of people got hold of abig proportion of the society's wealth while the majority
experienced a significant fall in their living standards. This provided fertile soil for the rapid
growth of the shadow economy and political radicalism, which began to threaten the security of
man and society as awhole.

Political changes in Belarus known for its political apathy have been duggish and
somewhat inadvertent. Although toward the end of the 1980s, the monopoly of the Communist
Party, which was the sole ruling party under the Soviet government was undermined by the
emergence of other groups calling for political and economic reforms, the newly born politica
structures have had little impact on political life in the country and none of them has succeeded
in gaining wide spread support so far. According to recent polls, among 35 political parties and
movements operating at present in Belarus, it is still the Communist Party that enjoys the greatest
popularity. However even the number of its admiresis rather insignificant (9.7% of the
respondents). All the other parties and movements have even lower rating.(3)

The first opposition movement Belarusian Popular Front that later became one of the
most active opposition parties was established in 1988. It is officially described as an
"anticommunist movement campaigning for democracy, genuine independence for Belarus and
national and cultural revival." (4) The BPF callsitself "anationa liberation movement” and
vigorously promotes the use of the Belarusian language. The movement played an important role
in Belarus's declaration of sovereignty and independence. However it is aso known for its rather
aggressive and antagonistic attitude towards Russians. It may possibly be one of the reasons why
the BPF has failed to find numerous supporters among the public as the mgjority of Belarusians

still identify themselves closely with Russia (the mgority, even ethnic Belarusians, speak



Russian) and nationalistic ideas are popular only among the few. The March 1991 referendum
held throughout the Soviet Union showed that 83% of Belarusians wanted to preserve the Soviet
Union.(5)

With a change towards democracy Belarus began atransition to a free media system. In
the pre-perestroika Soviet Union, the government used its monopoly on the media to disseminate
carefully selected and censored information and propaganda. " The government assumed the right
to "manipulate images directly - often, lie - in the service of their power." The media also were
expected to investigate situations in Soviet society that were not conforming to Communist
ideals, and to urge conformity.” (6) With perestroika and glasnost, for the first time people began
to express their opinions publicly, "to have views - to criticize and postulate.” (7) For the first
timein their recent history, journalists and citizens have been able to publicly question
government policies and actions through independent, privately owned media outlets. Those
mediathat have achieved independence from government control have experienced the greatest
freedom of speech.(8)

The development of afree pressin Belarus began in the early 1990s when independent
media began to emerge and "not only the state or one political party became media owners' but
also "different structures of the forming civil society (political parties and public movements,
non-state business, independent trade unions, church, national minorities, etc" (9) However,
despite arapid increase in numbers, the independent press as an initiator and instigator of
democratic processes in Belarus has had to face sometimes even insurmountable problems.
Although out of over 1000 newspapers and magazines published in Belarus, over 600 are
independent, only 17 or 20 of them are of analytical character and report news on magjor politica

and social issues. Moreover, the entire circulation of these papersisless than adaily circulation



of asingle state-owned newspaper, Sovetskaya Belorussia.(10) In addition, there are no
independent TV channels or radio stations (again, radio stations of analytical character, asthere
are some entertainment ones that do not deal with politics). The only Belarusian television
channel which is controlled by the state turns out to be the major news source for the maority of
Belarusians (at least, 90% of the population watch TV regularly, while only 60% read
newspapers).(11) All thisleads to believe that independent media failing to become more
influential can hardly play acrucia role in the country's hesitant moves towards democracy.

It would seem unfair not to mention the influence of Russian mass media on Belarus.
Under the Soviet rule the major news organizations that catered for all of the former republics
and provided the main news about the entire Soviet Union were situated in Moscow and were
considered the most reliable sources of information. The Belarusian media were more peripheral
as they dealt with mostly local issues. When the Soviet Union broke up those All-Union news
media were transformed into Russian nationwide news organizations. However they have
preserved their popularity in Belarus, especialy Russian television companies, which are till
available and easily accessible. According to the polls conducted in Belarusin 1996, 86% of the
respondents regularly watch ORT (Public Russian Television) and 52% watch RTR (Russian
Television) while the regular audience of the only Belarusian television channel is accounted for
by 65.8%. Besides, it is the Russian channel ORT that is believed to provide the most reliable
information: 43% of those surveyed said they trusted it, while only 18.3% showed trust in the
Belarusian television channel.(12) The ramifications of this long time influence are that the
Belarusian media which had never before in their history been granted the status of nationwide

news organi zations, have yet to earn the confidence and trust of their viewers or readers and have



yet to attain the reliability and professionalism characteristic of those primary sources of
information on a state level.

In an attempt to change the old political system a new Belarusian constitution was
adopted in 1994 making Belarus a multi-party democracy with an elected presidency. A few
months later after the adoption of the constitution a quickly organized e ection was held and
Alexander Lukashenko, who ran on an anti-corruption program and the promise to integrate with
Russia, became the first Belarusian president. His victory was quite a surprise to the majority of
political factions as prior to being elected to the parliament in 1990 he had worked as a director
of acollective farm and his experience as a politician was rather short. Although the
relationships between the executive power and the opposition had been adversarial since the very
beginning of a multi-party system in Belarus, after the election of the new government in 1994
the confrontation has reached an unprecedented level. After a number of the government's efforts
aimed at suppression and weakening of the opposition (certain incidents of the use of violence by
the authorities during demonstrations and mass protests, detention of demonstrators and
opposition leaders, attacks on non-governmental organizations, etc) the Belarusian president was
accused of seeking to subordinate and control most aspects of public life, both in government
and in civil society. The opposition criticized the government for its unwillingness to implement
market reforms and its inclination to restore the old style Soviet economic policy by impeding
privatization and continuing to exercise price and exchange rate control.

However, one of the main accusations is the government's monopolization of the media
and information flows as well as marginalization and harassment of the independent media.
Freedom House ratings place Belarus among countries with the press definitely "not free", while,

for example, Russia has a "partly-free" media system.(13) Editor & Publisher listed Belarus




among the world's ten worst enemies of the press.(14) The most often cited examples are the
following. The state media are reported to have been brought to heel in 1995 with the dismissal
of several editors of state newspapers after they published blank spots where a report on
corruption implicating a number of government aides was to have appeared (the report had been
barred from publication by the government). In the same year public warnings were issued to the
independent press to be more objective and refrain from criticizing the president; printing and
distribution contracts with the independent press were annulled. In 1997 the president threatened
to jam "unobjective’ Russian TV stations for their critical reports on government policies and
has expelled at least one Russian bureau chief. In July 1997 the Belarusian who headed the
Minsk news bureau of Russias state-owned ORT network and who had been warned before
about his "unobjective" coverage of anti-government rallies, Pavel Sheremet was arrested. He
was accused of illegally crossing a border between Belarus and Lithuania. The border crossing
was part of hisinvestigation into smuggling, "one of the most lucrative businessesin the
impoverished Belarus economy". The journalist was kept in custody for two months and tried
afterwards. In 1997 the independent newspaper Svaboda was closed by the government for
inciting "socia intolerance" and "hostility between society and the authorities’. It is however still
published by the same editoria staff but has a different title Naviny and the former title Svaboda
is aways placed under the new one with a notice that says that it was shut down in November
1997.

The international community has expressed its growing concern over Belaruss rapidly
deteriorating human rights record and "the government's continued efforts to undermine the rule

of law.” (15) As aresult the U.S. government, the E.U., and major international lending



ingtitutions have limited their ties with the Belarus government and Belarus began to face the
prospect of isolation from the Western world.

As a constituent republic of the former Soviet Union Belarus seldom hit the headlines of
international newspapers. With gaining independence Belarus became of interest to international
community and more and more reviews on Belarus began to appear in the international press.
However, very soon to its surprise Belarus had to admit that the reviews turn out to be of a
highly critical character, giving an unfavorable and negative impression of the country. In
October, 1996 one of the Belarusian magjor government newspapers published an article
beginning with the following words: "the peculiarity of the political situation in our country is
that after the single country broke up and the absurd reforms were imposed on our people,
Belarus found itself on the edge of political confrontation both inside and outside the country.
All pro-Western political groups in Russia, Ukraine, the Baltic States and Belarus have launched
an unprecedented campaign aimed at destabilization of our country. The insinuations of the
Western press about the "conservative Belarus', about the "national nihilism of the Belarusian
people’ and about "L ukashenko's dictatorship” have come into use."(16)

Since there is a discrepancy in the coverage of the same events by the government,
independent and foreign press and since there is a growing concern of the Belarusian government
about the image of Belarus on the international arena, this research paper uses a comparative
analysis of the coverage of the same event in Belarus by the government, independent and
international press and attempts to find out how the three types of press interact and what effect
this interaction may have on a society in transition. The event chosen for examination is a
controversia referendum that was initiated by the Belarusian president in 1996 and the results of

which have not been recognized by Western nations (one of the reasons such recognition was



withheld is that the opposition did not have an adequate opportunity to air their views, as
Belarus's major news media were under rigid control by the government).

Two magjor Belarus's government daily newspapers, Sovetskaya Belorussia and
Narodnaya Gazeta, as well as one of the oldest and most influential independent newspapers,
Svaboda (published twice a week), were chosen to examine domestic coverage. Seven
international newspapers: 4 American (The New Y ork Times, The Washington Post, Chicago
Tribune, The Wall Street Journal) and 3 English newspapers and magazines (The Independent,
Financial Times, The Economist) were taken to represent international coverage. Articles
published over the period of time from July 24 to December 31, 1996 (from the point when the

conflict began to escalate until the climax and alittle after) were examined.

The Chronology of the Event

In May, 1996 after afew months of a running battle with both the Supreme Soviet (the
legislature) and the Constitutional Court, Belarusian president Alexander L ukashenko demanded
constitutional amendments to give him new power over Belaruss legidature and highest court.
The amendments were to enable him to dismiss the legidature and create a second legidative
chamber, to which he would name a third of members (while the rest would be drawn from
officias, appointed by his administration), and control a new upper house of parliament with
veto power over the lower house. In addition, it would enable him to name half the justicesto a
new Constitutional Court and give him still greater freedom to rule by decree. Lukashenko
justified his decision by claiming that the legidlature and the Constitutional Court had been
blocking his efforts to revive the country's shattered economy. By that time the Constitutional

Court had ruled 15 decrees issued by the president unconstitutional. The parliament refused to



10

adopt the amendments and the president declared he would put the changes to a referendum on
November 7.

All mgjor political parties, traditionally weak and divided, united in their attempt to
oppose Lukashenko, and leaders of the legidature, the Supreme Soviet, threatened to impeach
him unless he backed down from his effort to expand his powers and withdrew 15 decrees that
the Constitutional Court had ruled unconstitutional.

Seven parties -- including nationalists, reform advocates and Communists -- denounced
Lukashenko's move in an unprecedented joint declaration which said "theaim of ... this
referendum is to create unlimited power in the hands of one person for many years' and establish
"atotalitarian regime". Seeking to blunt Mr. Lukashenko's drive for power, the parliament
rescheduled L ukashenko's referendum to November 24 and added three questions of its own,
including one diminating the office of the presidency. The parliament's date for a referendum
was considered less advantageous for the President because a series of city elections were
scheduled then which meant it would bring urban voters to the polls.

The Constitutional Court ruled that the referendum could only have "an advisory
character" but President Lukashenko insisted the vote would be binding. Lukashenko sacked the
country's chief electora official, who, siding with parliament and the courts, ruled the
referendum would carry no legal force.

The date of the referendum was eventually scheduled for November 24 (with polling
stations to be open from November 9 for those unable to vote on the later date. Copies of Mr.

Lukashenko's final draft constitution did not appear until November 12.



11

Parliamentarians called an emergency session for November 15 to consider the crisis.
Several dozen deputies refused to leave the parliament, fearing the president might bar them
from the chamber as he did Mr. Victor Gonchar, the sacked electoral official.

On November 18 Mikhail Chigir, the Prime Minister, together with the labor and deputy
foreign ministers resigned and thus backed parliament. All had previously been loya to the
president.

On November 19, over 70 MPs submitted to the country's highest court a motion to
impeach President Alexander L ukashenko.

As the confrontation escalated and there were fears that violence could be brought out to
the streets Russia's Prime Minister, Victor Chernomyrdin, and the speakers of both houses of the
Russian parliament flew to Minsk on November 21 to try to resolve the growing conflict
between the Belarusian president and parliament. After anight of Russian-mediated talks, a
compromise was signed by the President, by the Speaker of the parliament and by the visiting
Russian Prime Minister, Viktor S. Chernomyrdin. Under the compromise, the referendum was to
conclude on Sunday, November 24, but the results would not be binding, and parliament was to
end its bid to impeach Mr. Lukashenko

But no sooner did the Russian government proclaim a diplomatic breakthrough than the
Belarus Parliament refused to endorse the compromise, complaining that it legitimized the
president’s attempts to change the Constitution and undermine democracy. Many deputies
labeled it abetraya of thelr struggle against President Lukashenko's increasingly authoritarian
regime. In response, the president signed a decree Nov 23 declaring the vote legally binding.

Slightly more than 70 percent of voters approved President Alexander Lukashenko's

proposed constitution in a referendum that ended November 24, despite the heated objections of



12

opposition lawmakers, the courts and international human rights groups. Turnout was reported at
84 percent, but Viktor Gonchar, the former head of the country's electoral commission who was
fired by Lukashenko the previous week, said the turnout figure was impossibly high and clearly
indicated that the vote was falsified.

The new Lower House was formed on November 28. The 110 - out of 199 - deputies
voted in chorus. As the rest had been dismissed, no dissent was heard. The Constitutional Court
was forced to abandon the impeachment proceedings against the president, as a number of
deputies withdrew their signatures from the motion.

Facing defiance from several dozen deputies occupying the old parliament, police were
sent to close down the parliament and evict al opposition deputies from the chamber. Officials
said the building needed "restructuring and renovating".

The referendum was strongly condemned by Western governments and the event marked
a starting point in the isolation of Belarus, as major international organizations refused help to
the former Soviet republic.

The international community has not recognized the results of the referendum as
legitimate and insists on the fulfillment of 1994 Constitution. Mgor international organizations
have never recognized the legidature of the new parliament, and in 1998 the OSCE invited the

original parliament of 13 to an international parliamentary meeting in Copenhagen.

The Coverage of the Event by the Government Press

The European Institute for the Media, issued a press release on November 18, 1996,
which criticized state bias in referendum coverage. The EIM concluded that "voters were denied
the chance to exercise a democratic choice because of the one-sided nature of the broadcast

coverage throughout the referendum campaign.” The Presidential draft received overwhelming



13

coverage in the news broadcasts and commentaries, while the aternative draft proposed by the
Supreme Soviet was treated as something which voters were advised to reject. An overview of

the two government newspapers Sovetskaya Belorussia and Narodnaya Gazeta from July 24 to

December 31 shows that an overwhelming mgjority of the articles on referendum supported the
Presidential draft. The situation in the two newspapers is different as the former (Sovetskaya
Belorussia) had been pro-presidential from the very beginning, while the other (Narodnaya
Gazeta) was originaly the legidature's newspaper, but on June 28, just on the eve of the events
was reorganized by the president's decree into a closed corporation part of which became owned
by the presidential administration. The government appointed a new editor and thus took it under
control. (This turned out to be one of the decrees ruled unconstitutional by the Constitutional
Court). Articles containing criticism of the executive branch, although some could still be found
shortly following the reorganization, gradually disappeared from the newspaper's front pages.
The reasons used to justify the president's initiative to introduce amendments into the
1994 Constitution in the government press were the following: "The complex economic, political
and social problems of the transitional period, that are affecting Belarus now, require
coordination and close cooperation of al the branches of government” to ensure their effective

functioning (Sovetskaya Belorussia, August 10, 1996); the balance between the three branches of

government in the 1994 Constitution was reported to be broken, resulting in the domination of

the legidative branch (Narodnaya Gazeta, September 5, 1996). To illustrate this imbalance the

following examples were used: any decree or order of the president might be rejected by the
Supreme Soviet and the Constitutional Court, and both the Supreme Soviet and the
Constitutional Court could impeach the president while the executive branch could not recall

deputies or members of the Congtitutional Court or dismiss them. The constitutional reform



14

would continue and improve the democratic processes, promote the formation of Belarusian

statehood and help to overcome the economic crisis (Sovetskaya Belorussia, August 29, 1996).

Among the prevailing ideas for supporting the referendum was that in order to improve
the situation a hard-line government was needed: "Today, sometimes quick and rather hard-line

decisions are needed to be taken" (Sovetskaya Belorussia, September 28, 1996); "a strong and

sometimes unlimited power in the hands of one leader who is capable of decisive actions and
who is not afraid of taking responsibility -- thisis what peoplein all past times pinned their

hopes on" (Narodnaya Gazeta, October 4, 1996); and besides, they reflect peopl€'s cultural

values and are reinforced by a Slavic understanding of the leader; "The term "state" in Slavic
languages directly combines the idea of power and property in the hands of one man and
presupposes the existence of aleader, a head, the domination of power over the law" (Sovetskaya
Belorussia, August 30, 1996). Another line of argumentation supporting the president's position
strongly resembled the Communist-style personality cult: the president is one who comes from
common, working people, who understands their needs and who is capable of improving their

lives (Narodnaya Gazeta, October 19, 1996); statements like people "believe in his honesty,

decency and state wisdom™ are widely used (Narodnaya Gazeta, October 17, 1996).

In contrast, the deputies were portrayed as people craving for power and interested in

plundering the state sector of the economy (Sovetskaya Belorussia October 10, 1996). The
president does not let the deputies do it and that is why they attack him and accuse him of his

refusal to implement market reforms (Narodnaya Gazeta, September 28-30, 1996). "I am not

against privatization, but | think it should be done in the interests of people, but not in the
interests of only a group of people that have power", which is why they hamper realization of the

president's economic policies to the full (Sovetskaya Belorussia, September 27, 1996). The




15

deputies are accused of destabilizing the country; "speculating on certain economic hardshipsin
the republic, the deputies attempted to artificialy fire the passionsin the parliament in order to
create an impression that the social, economic and political situation in the country is extremely

serious’ (Narodnaya Gazeta, August 6, 1996); "in fact there is no opposition but thereis

obstruction, there is nothing but rejection of al and everything, whatever the president doesiit is

bound to be bad" (Sovetskaya Belorussia, August 6, 1996).

Another idea which iswidely used in the government-controlled press to support the
referendum and the presidential draft of the constitution was that for the first time in their history
people had an opportunity to decide which constitution to adopt. It was considered "the highest

form of democracy” (Sovetskaya Belorussia, August 30, 1996).

Also, the ideais promoted, playing to the Cold war era antagonism toward the West, that
the president is criticized by the nationalists who serve the interests of the West (for a certain
reimbursement) which was interested in NATO's expansion and opposed Belarus's close ties

with Russia for those reasons (Sovetskaya Belorussia, August 2, 1996). "If Lukashenko had not

conducted a policy aimed at close ties with Russia, if he had allowed to privatize (which in fact
means to plunder) all the state property, then there would not be so many attacks on him either

inside or outside Belarus' (Narodnaya Gazeta, September 24, 1996).

An interesting feature of the government coverage is that the mgority of articles are
written either by professionals in different fields (but not journalists), by ordinary people or
groups of workers or veterans who sent their letters to the newspaper. This seems to be part of a
deliberate strategy aimed to show that the magjority, especially the common, working people,
supported the president, also reinforced by phrases that stress the president's popularity -- "and

everywhere he found support and understanding” (Sovetskaya Belorussia, August 20, 1996). "I




16

admire the president for his honesty, kind-heartedness and unaffectedness’, and "the draft of the

Congtitution is saturated with the spirit and interests of working people” (Narodnaya Gazeta,

September 24, 1996).
There is an overwhelming lack of an alternative point of view only stressed by the false

sincerity of the editors of Narodnaya Gazeta when they did publish an article written by the

president's opponent, deputy chairman of the Supreme Soviet Gennady Karpenko and found it
necessary to state following the article that "thisis the third major statement of G.D. Karpenko in

Narodnaya Gazetain 1996".

Given this limited perusal of the government coverage of the referendum, the conclusion
may be reached that instead of providing clear arguments or explanations to support the idea of

the referendum, most of the articles were rather aimed at appealing to people's emotions.

The Coverage of the Event by the I ndependent Press

As awhole, coverage by the independent press in Belarus may be characterized as being
aimed at a critical analysis of the government's actions but in particular it treats the president's
personality and behavior. The amendments suggested by the president receive a detailed analysis
and refutation. But one of the characteristics peculiar to the independent pressis that few events
are presented without their own political underpinning; everything that happensis explained in
terms of certain political self-interests. There is considerable information that is not proved.
Parliament officials that are denied access to state-run media find an ample opportunity to
express their views in the independent press. However, it lacks any rea criticism of the
president's opponents and thus shows its own bias in the coverage. For example, whenin
September 1996 the Supreme Soviet deprived journalists working for the Belarusian

Broadcasting Company of accreditation to the Supreme Soviet sessions for "systematic biased



17

and unbalanced coverage of the Supreme Soviet's sessions’, the journalist reporting on the event
writes: "The Supreme Soviet's decision does not inspire great admiration...but it may also prove
to have good effect. By doing this the parliament stated out loud that the Belarusian pro-
presidential television disseminates misleading information. This must urge a certain, most
active part of the population to look for information about the legislature from other sources’
(Svaboda, October 1, 1996). This argument seems rather weak taking into account the fact that
the majority of the population do not support the opposition parties and are unlikely to make an
effort to look for information about them from sources other than usual.

The decision to hold a referendum and expand his powers is mainly explained by the
president's inclination to authoritarianism. "Head of state has passed the boundaries of the legal
space and began to walk throughout the whole legal area of the state. It was proved by the
Constitutional Court 15 times. But some time he will have to answer for this. It meansthat it is
necessary to expand your powers and to make it legal, what was done illegally, by the will of the
people’ (Svaboda, August 23, 1996). In general, there are quite alot of references to the
president'sillegal actions that were condemned by the Constitutional Court in the independent
press, while the government press tries to ignore them and refer to them only in around about
way.

Commenting on the government's allegations that the legislature destabilizes the situation
in the country, the independent press states that "it istypical of all dictators to explain the attacks
on democracy and human rights by stability." (Svaboda, September 3, 1996). Moreover, these
allegations try to disguise the government's demagogic behavior by claiming that the situation
could have been much better if those hostile to the president had not prevented the

implementation of reforms. "The president and his followers from the very first days of coming



18

in office involved themselves in a constant search for those who are to blame and to whom they
can shift the blameto for al of their faults and mistakes (Svaboda, August 30, 1996).

A great dedl of attention is paid to the influence of old Soviet stereotypes both on the
government and the majority of the population, which is derogatorily referred to as the electorate
(it comes from the word to elect and by it they mean the rural and older population that
constitutes the majority of the voters): "Although the building that had been erected by the
builders of communism has finaly collapsed, the foundation has remained. And now any
construction which would be based on it is doomed to preserve its basic features' (Svaboda,
September 17, 1996). The government is not used to the opposition on the part of other branches
asin the Soviet Union the Supreme Soviet was a decorative supplement ready to approve any
decisions taken in the offices of the Central Committee (Svaboda, September 3, 1996). On the
other hand, the people that lived the best part of their life under an oppressive regime aso find it
difficult to change their attitude to many things they have always considered natural. When two
opposition leaders returned from their trip to the USA, one of them says to a group of rural
people: "We wanted to learn the experience of the American Congress'. The veteranstell himin
response: "We do not need this experience, we have lived for 70 years with our own brains'.
(Svaboda, August 30, 1996). The president's popularity among common people is explained by
his ability to catch this spirit.

The president's incompetence and inconsistency is criticized throughout the whole
coverage. "Having become head of state he preserved the way of thinking and acting of that of a
manager of a collective farm, only now this collective farm has extended to the size of anation
of ten million" (Svaboda, September 3, 1996). "Talking about the economy, Alexander

Lukashenko likes to play the role of akind czar, who can once just decide to forgive a huge debt



19

to adack business manager - asif the latter owes it personally to the president, but not the state,
that is you and me" (Svaboda, September 3, 1996). To demonstrate his inconsistency in trying to
justify his actions the readers are reminded that "on the one hand, L ukashenko all the time takes
the experience of European countries as an example. In particular, he refers to the French
experience while preparing his draft of the constitution. On the other hand, the hostile attitude to
the West, itsway of life, political system, western civilization is being forced upon the public”
(Svaboda, November 22, 1996)

However, the independent press quite often goes too far in its interpretation and by
deliberately exaggerating the facts and stating that "a police fascist state is being established” in
the country (Svaboda, September 13, 1996), may well lose the credit of their readers. Comments
like "political rabble that have fallen greedily upon power and that are trying to take the country
under their control by purely criminal methods more typical of azone (Svaboda, November 22,
1996) give reasons for the government to accuse the independent press of not being objective.

In general, the coverage of the referendum by the independent press deals a lot with the
mistakes and faults of the executive branch of government and debunks any kind of the
government's demagogic or absurd claims. But on the other hand, along with the extensive
criticism of the president’s draft of the constitution, there is almost no analysis of the advantages
or disadvantages of the draft suggested by the opposition. There is no analysis of what else could

be done to improve the situation. This is one of the weak points of their coverage.

The Coverage of the Event by Anglo-American Press
The international coverage, as distinct from any of the domestic, presents al the eventsin
abroader context both in terms of time span or international significance. All the articles contain

a short summary of what preceded the events, place them in a historical and cultural context, as



20

well asinterpret them in terms of their importance to the rest of the world. The coverage
highlights the most important issues and makes real causes and the political underpinning of the
event look clearer. Being mainly of acritical character and disapproving of Belaruss officia
policies, the reports mostly draw on independent sources of information. There are numerous
guotations from opposition leaders, foreign diplomats and representatives of NGOs. At the same
time there are dso alot of references to Belarus's government officials which makes the reports
seem more balanced.

The referendum is interpreted in Anglo-American coverage as Belarus's "hard-line"
president's campaign to seize new political powers and assume control of the whole country (The

Washington Post, October 6, 1996) which would reverse the country's "tentative steps towards

democracy" (The Independent, October 17, 1996). The referendum looks like a charade designed

to sweep aside political opposition and establish a dictatorship (The New Y ork Times, November

22, 1996). To prove the president's "increasingly totalitarian" methods, the newspapers selected
for this study provided areview of what would be considered attacks on freedom and human
rightsin their societies. They mention facts like the dismissal of newspaper editors, suspension
of trade unions and nationalization of commercia banks that occurred over the two years
preceding the referendum and explain them as part of the president's "effort to consolidate his

rule" (Financia Times, July 30, 1996).

One of the most striking differences that catches the eye while comparing the Anglo-
American coverage to either category of domestic pressin Belarus is the emphasis and
significance attached to the fact that the new draft of the constitution would extend the
president's term in office for two years. Almost all of the stories covering the referendum in the

Anglo-American press when explaining what would happen if the president won the referendum



21

mentioned two major things: it would give the president nearly total control of parliament and

the higher courts and would "extend his term by two years' (Financial Times, November 18,

1996). However, thisfact is ailmost ignored by the government coverage of the event. For

example, Sovetskaya Belorussia contained only one article (which isin fact aletter from a

Belarusian expressing his views on the amendments suggested by the president) that contains
reference to the extension -- and thisis over a period from July to December during the time the
whole event was covered. Surprisingly, the independent press, although sometimes alluding to
this point, nevertheless does not pay it the attention which it would seem to deserve as it may
suggest the true motives of the people involved in the conflict.

One of the mgjor issues included in the coverage by the Anglo-American pressis the
significance of the eventsin Belarusin an international context. Belarus's relations with Russia

and the prospect of their integration are of particular interest. For example, The Washington Post

explaining the reasons why "Belarus's explosion-in-waiting is worrying," writes: "when NATO
grows, as planned, to take in Poland and others, Belarus will be an unstable land link between a
larger NATO and a till prickly Russia. Indeed, at atime when the rest of Europe is busy
building new networks of al kindsto avoid destabilizing "gray areas' of security, Belarusis fast

becoming a black hole that could radiate instability around the neighborhood" (The Washington

Post, September 17, 1996). Fear that the former Soviet empire could reemerge is often
expressed: "It would be worrisome strategically only if Belarus's willingness to re-create the
Soviet Union encouraged Russia to start pressing a bunch of other countries into joining as well"

(The Economist, August 24, 1996). Also, Belarus is compared to other republics of the former

Soviet Union in terms of its progress and economic development; for instance, Belarusis

described as "the least enthusiastic breakaway of the former Soviet Union". It remains "the least



22

reformed and most impoverished European part of the former empire - its economy in a state of

collapse and its politics bordering on farce". (Financial Times, November 21, 1996).

A great dedl of attention in the Anglo-American press reviewed is paid to the country's
economy and progress in implementing market reforms. The president is strongly criticized for
his Soviet style approach in solving economic problems, nationalization of banks and resistance
to the privatization of industry. "The president apparently is convinced that it is cell-phone-
toting, BMW-driving hankers -- not misguided government policies -- that caused the country's

near-bankruptcy and the 40% drop in economic output in the past five years' (The Wall Street

Journal, August 9, 1996).

Another topic that is thoroughly explored by the Anglo-American pressis agrowing
clampdown on the independent press within Belarus and at the same time the increasing control
of the state press and broadcasting that are the main sources of information for the 10 million
Belarusians. "L ukashenko "clearly regards control of information as an essential part of getting
dictatorial power," a Western diplomat said. Within months of winning election in 1994, he
replaced editors of several state-owned newspapers with his appointees and took control of state

broadcasting” (The Washington Post, October 06, 1996). During the referendum campaign,

"authorities shut down the only independent radio station, froze the bank accounts of at least five
weekly newspapers for aleged tax evasion and forced one paper out of its office. In December
1994, his (the president's) administration barred reporting of alegidator's speech that accused

L ukashenko of corruption, leaving newspapers to publish blank spots where the articles were to

have appeared” (The Washington Post, October 6, 1996). They criticize the state-run television

channel for "a barrage of propaganda’ in favor of the president, "unsullied by aternative views"

(The Independent, October 17, 1996).



23

In portraying the image of the president, the foreign newspapers mostly use statements or
quotations from his speeches without commenting on them much. " At a news conference in
Moscow this week, Mr. Lukashenko said Belarus was free, even as he scribbled down the names
of reporters who asked unfriendly questions. Fears of a dictatorship, he declared, resulted from
an American plot to thwart an alliance between Russia and Belarus. "The C.I.A. cares about the

revival of an empire, " Mr. Lukashenko said. "It scares them" (The New Y ork Times, October

20, 1996). "I want to say clearly that should anyone try to remove me, | would remove him, or

anyone else for that matter, even while they are thinking about it," he told an audience of

government officials' (The Washington Post, July 30, 1996). A quotation like this would not
appear in the government press. His popularity is explained by " The president’s evident

charisma and honed political instincts’ (The New Y ork Times, October 12, 1996).

"L ukashenko's fans praise him for hisiron fist and for halting post-Soviet reforms, but mostly
they applaud him for renewing ties to Mother Russia -- where most Belarusians still 1ook for

economic salvation" (Chicago Tribune, November 22, 1996).

Analysis of the foreign newspapers shows that the events in Belarus are interpreted
according to the standards prevailing in the societies where the newspapers are located. The
topics that the coverage focuses on illustrate the choice of the issues that are considered to be of
greater importance for a country in transition from totalitarianism to democracy, but made by
those living in much more politically advanced countries. The methods and political decisions
that may seem quite acceptable for a government made up of people brought up in atotalitarian

state may not find support among the states with along history of democracy and press freedom.



24

The significance of pressinterrelationshipsin a society in transition

Belarus, a newly independent state, after 70 years of arepressive political system has
officialy declared its option for democracy and respect for human rights. In beginning to change
its political system (a multi-party system and the office of presidency have been introduced),
Belarus has unexpectedly found that besides an array of problems connected with structural and
ingtitutional changes, it has yet to face a still greater hindrance on its way to afree society - that
is the problem of a change in peopl€'s attitudes and understanding about democratic values and
assumptions. The performance and relationships of the three different kinds of press
encompassed by this study will play arole in this transition although it can not yet be seen
definitively, both from this limited examination and because Belarus transition isonly in its
early stage, what the outcome will be.

As awhole, the coverage of the chosen event by both types of domestic pressin Belarus
shows that the pressis till very much influenced by the old stereotypes. The survey of this
project showed that the government press was especially biased and still contained alot of the
Soviet style propaganda, and was virtually explicit in its desire to support the president and
agitate people to vote for his draft constitution. Certain journalists still find it difficult to accept
theideathat in afree society you talk openly about such important things as government policies
and different political interests. An article under the title "The Constructors of a Trap for

Belarus' published by Narodnaya Gazeta, commenting on the adversaria nature of foreign

coverage on Belarus, revedls this attitude by citing examples of certain "influential western

newspapers and magazines' like The New Y ork Times, The Economist and Financial Times

giving articles about Belarus titles like "The Tyrant of Belarus', "Alexander the Worst" and "A

collective farmer with czarist ambitions', or when they give "insulting” characteristics such as



25

"an accidental politician”, "the embodiment of dictatorial methods" and "the creator of a police
state in the spirit of a Latin American junta." The negative attitudes stuck out very explicitly: "It

would be a bad mistake of the West to surrender Belarus to Russia', said The Washington Post

without trying to disguise their misgivings, The Economist is aso quoted: "...the main danger of

the union (between Belarus and Russia) is that it may create a precedent”. The author of the

Narodnaya Gazeta article expresses surprise that journalists openly talk about their governments

actual foreign policy interests without even "disguising” them.

The coverage by the independent newspaper Svaboda chosen for the study, although
much more objective in its criticism of the government, nevertheless had its own certain bias.
Among the opposition leaders, representatives of the Belarusian Popular Front (Belarus's most
active opposition party) received a definite advantage either in the coverage itself or in the
opportunity to express their views via the newspaper. Besides in this instance no criticism of the
opposition party or the parliament whose interests the newspaper reflected could be found. This
suggests that even the independent media are still influenced by the Soviet tradition when
journalists could not question the actions and decisions of their leaders and had to support them
implicitly. Yuri Toporashev, an independent journalist, writing about his impressions of the
International seminar "The Effectiveness of Mass Mediain Belarus' in Minsk in 1998 says that
many of the ideas that American journalists take for granted still sound wild to their Belarusian
colleagues, because: "We have it in our genes that the newspaper is first and foremost an
ideological mediator between the government and the public, "guided" and "directed” by thosein
power who are intent on keeping this "ideological mediator" under constant and total

control."(17)



26

The international press, not directly involved in any politica interests inside the country,
provides a more balanced point of view. Even while favoring the opposition they do report on
statements or claims made by the government. For example, they cite president Lukashenko's

accusations that the West meddlesin his nation's internal affairs (The Independent, October 17,

1996). Even the president himself, mostly disdained by foreign journalists speaking at the CIS
journdists forum in Minsk, admitted that "more often it is they, foreign journalists, who examine
the events in Belarus in a profound and serious way, rather than their colleaguesin the CIS'

(Sovetskaya Belorussia, May 6, 1998). But the most important feature of the international

coverageisthat it brings a new element to the coverage of the eventsin Belarus, because it
interprets them according to its own standards. Thisfact is very important for a country in
transition from totalitarianism to democracy as it may help to indicate what is the right way for
the country to follow.

Therole of the international press becomes even more important in a country where the
majority of the information delivered to the public is controlled by the state. As the opponents of
the government do not find an easy access to state-run media, this shortage is somewhat
counterbalanced by ample quotations about policy and politics from the opposition in the
international press. It also helps to aleviate the difference between the influential and dominant
Belarus state-run media and the weak independent ones. Over the period from July to December
1996 the independent newspaper Svaboda published at |least 22 articles on the referendum issue
trandated from American, English, German and French newspapers. The effect of thisisto add
weight and significance to the independent press as it builds its credibility by harvesting materia
from the international community. It also helps to draw the government's attention to the foreign

reports on Belarus and urge them to react. It can be speculated that the more open coverage of



27

the international press provides encouragement to the independent press in Belarus, although this
is somewhat fragile because the independent press is often accused by the government of being
manipulated by the international community.

The comparative analysis of the coverage of the referendum in 1996 shows that as the
confrontation escalates within the country and more and more critical reviews appeared in the
international press, the international coverage also became an internal issue. The Belarusian
government got more and more concerned with the image of Belarus on the international arena.
As soon as there appeared probably a single article in the mgor western newspapers which was
not as tough on the Belarusian president and which somewhat criticized the foreign coverage of
the country for exaggeration and unwillingness to look at the opposition in an unbiased way, it
was immediately trandated and published in both the government newspapers under study. It is
frustrating not to be able to reach definite conclusions about the influence of press coverage on
the actual outcome of the referendum issue, but the story shows that a nascent dynamic is
underway.

As a newly independent state Belarus is striving to make its way into the international
community and that iswhy it will find it increasingly necessary to react to the negative reviews.
Foreign coverage being a new element in the Belarus's political life, the first reaction of the
government has been very much in the old Soviet style asit has tried to find ideological
explanation for the critical character of the foreign press. But the very fact that the government
and the government press are forced to react may well promote the independence and
democratization of the country.

Perhaps one of the illustrations of thisinfluence is the growing concern among

independent journalists about a certain bias in their own newspapers. For example, Galina



28

Aizenshtadt, an independent journalist, writes: "Interestingly, our opposition has inherited one
more Soviet tradition - every group glorifies only their leader.” (18). And Nikolal Kholezin, ex-
deputy editor of the weekly "Imya’" says. "There is no such a daily newspaper in Belarus that
would be typical for European countries and that would inform readers without abias. | have to
buy 10 newspapers and absorb 10 points of view on the same event. And the independent press
that attracts the Belarusian journalistic elite does not provide me with this news."(19) By the way
Nikolai Kholezin is now working on the project to start a new newspaper that would presumably
be devoid of these faults. So if atradition of a more free and unbiased reporting is taking rootsin
Belarus then there would be reasons to believe that the press can start to exert more influence on

the democratic processes in the country.



10.
11.

12.

13.
14.
15.
16.
17.

18.
19.

29

Endnotes

Human Development under Transition: Europe & the CIS, Regional Bureau for Europe and the CIS - United
Nations Development Program, 1996

Human Development under Transition: Europe & the CIS, Regional Bureau for Europe and the CIS - United
Nations Development Program, 1996

The Rating of Political Parties and Movementsin the Republic of Belarus, Narodnaya Gazeta, January 10, 1998
The Europa World Y ear Book, 1998. London, England: Europa Publications Limited, p. 573

Belarus and Moldova: country studies/Federal Research Division, Library of Congress; edited by Helen Fedor,
Washington, D.C., 1995

Denise P. Ferguson, From Communist control to glastnost and back? media freedom and control in the former
Soviet Union, Public Relations Review, 1998 p. 165

Denise P. Ferguson, From Communist control to glastnost and back?: media freedom and control in the former
Soviet Union, Public Relations Review, 1998 p. 165

Denise P. Ferguson, From Communist control to glastnost and back?: media freedom and control in the former
Soviet Union, Public Relations Review, 1998 p. 165

Oleg Manaev, Rethinking the Social Role of the Mediain a Society in Transition, Canadian Journal of
Communication, vol. 20, No. 1, 1995

Republic of Belarus - Crushing Civil Society, Human Rights Watch Vol. 9 No. 8(D), August 1997

Nadezhda Y efimova, A romance between the audience and the state-owned media is experiencing acrisis,
Svaboda July 26, 1996

Nadezhda Y efimova, A romance between the audience and the state-owned mediais experiencing a crisis,
Svaboda July 26, 1996

Press Freedom 1998, Global Warning: Press Controls Fuel the Asian Debacle, Freedom House p. 13

M. L. Stein, The World's ten worst enemies of the press, Editor & Publisher May 16, 1998, p.16

Republic of Belarus - Turning Back the Clock, Human Rights Watch, Vol. 10 No. 5(D), July 1998

Lev Krishtapovich, Why some do not like Lukashenko, Narodnaya Gazeta October 5, 1996

Y uri Toporashev, "...At least do not lie", The Fourth Estate, Bulletin of the Belarusian Association of
Journalists No. 7 1998

Galina Aizenshtadt, Two Truths, Svobodnie Novosti, June 12-19, 1998

Igor Karnei, Ahead into the past: dialogues about the profession, Svobodnie Novosti, February 13-20, 1998



	Structure Bookmarks
	The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy 
	The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and Public Policy 
	Working Paper Series 
	Working Paper Series 
	Press Coverage of Belarus, A Newly Independent Country in Transition 
	Press Coverage of Belarus, A Newly Independent Country in Transition 
	By Katsiaryna Ivanova Shorenstein Fellow, Fall 1998 Minsk State Linguistic University 
	By Katsiaryna Ivanova Shorenstein Fellow, Fall 1998 Minsk State Linguistic University 
	#2000-3 
	Copyright 2000, President and Fellows of Harvard College All rights reserved 
	Figure
	An Introduction into the Situation in Belarus 
	An Introduction into the Situation in Belarus 
	In 1991 the heads of founder states of the Union of Soviet Socialist Republics, that is Belarus, the Russian Federation and Ukraine met at a picturesque natural reserve Belarus is proud of, called Belovezhskaya Pushcha, to conclude that the USSR ceased to exist as a subject of international law and a geopolitical reality and to establish the Commonwealth of Independent States. Prior to the event Belarus had already declared its sovereignty and independence but did so following the examples of Estonia, Latvi
	Being part of the former USSR, Belarus's economy was largely dependent on Russia and other constituent republics. As the single economic system collapsed, Belarus lost its traditional markets and found itself in a deep economic crisis. Production dramatically dropped. Inflation, budget and trade deficit significantly increased. Market reforms taking place slowly and involuntarily due to Belarus's unpreparedness and habitual inertia (after 70 years of state regulation and control and directions from the cent
	Being part of the former USSR, Belarus's economy was largely dependent on Russia and other constituent republics. As the single economic system collapsed, Belarus lost its traditional markets and found itself in a deep economic crisis. Production dramatically dropped. Inflation, budget and trade deficit significantly increased. Market reforms taking place slowly and involuntarily due to Belarus's unpreparedness and habitual inertia (after 70 years of state regulation and control and directions from the cent
	somewhat better 1970s and 1980s.(1) Inequality in the society has dramatically increased, as a small group of people got hold of a big proportion of the society's wealth while the majority experienced a significant fall in their living standards. This provided fertile soil for the rapid growth of the shadow economy and political radicalism, which began to threaten the security of man and society as a whole. 

	Political changes in Belarus known for its political apathy have been sluggish and somewhat inadvertent. Although toward the end of the 1980s, the monopoly of the Communist Party, which was the sole ruling party under the Soviet government was undermined by the emergence of other groups calling for political and economic reforms, the newly born political structures have had little impact on political life in the country and none of them has succeeded in gaining wide spread support so far. According to recen
	The first opposition movement Belarusian Popular Front that later became one of the most active opposition parties was established in 1988. It is officially described as an "anticommunist movement campaigning for democracy, genuine independence for Belarus and national and cultural revival." (4) The BPF calls itself "a national liberation movement" and vigorously promotes the use of the Belarusian language. The movement played an important role in Belarus's declaration of sovereignty and independence. Howev
	still identify themselves closely with Russia (the majority, even ethnic Belarusians, speak 
	Russian) and nationalistic ideas are popular only among the few. The March 1991 referendum held throughout the Soviet Union showed that 83% of Belarusians wanted to preserve the Soviet Union.(5) 
	With a change towards democracy Belarus began a transition to a free media system. In the pre-perestroika Soviet Union, the government used its monopoly on the media to disseminate carefully selected and censored information and propaganda. "The government assumed the right to "manipulate images directly -often, lie -in the service of their power." The media also were expected to investigate situations in Soviet society that were not conforming to Communist ideals, and to urge conformity." (6) With perestro
	The development of a free press in Belarus began in the early 1990s when independent media began to emerge and "not only the state or one political party became media owners" but also "different structures of the forming civil society (political parties and public movements, non-state business, independent trade unions, church, national minorities, etc" (9) However, despite a rapid increase in numbers, the independent press as an initiator and instigator of democratic processes in Belarus has had to face so
	The development of a free press in Belarus began in the early 1990s when independent media began to emerge and "not only the state or one political party became media owners" but also "different structures of the forming civil society (political parties and public movements, non-state business, independent trade unions, church, national minorities, etc" (9) However, despite a rapid increase in numbers, the independent press as an initiator and instigator of democratic processes in Belarus has had to face so
	of a single state-owned newspaper, Sovetskaya Belorussia.(10) In addition, there are no independent TV channels or radio stations (again, radio stations of analytical character, as there are some entertainment ones that do not deal with politics). The only Belarusian television channel which is controlled by the state turns out to be the major news source for the majority of Belarusians (at least, 90% of the population watch TV regularly, while only 60% read newspapers).(11) All this leads to believe that i

	It would seem unfair not to mention the influence of Russian mass media on Belarus. Under the Soviet rule the major news organizations that catered for all of the former republics and provided the main news about the entire Soviet Union were situated in Moscow and were considered the most reliable sources of information. The Belarusian media were more peripheral as they dealt with mostly local issues. When the Soviet Union broke up those All-Union news media were transformed into Russian nationwide news org
	It would seem unfair not to mention the influence of Russian mass media on Belarus. Under the Soviet rule the major news organizations that catered for all of the former republics and provided the main news about the entire Soviet Union were situated in Moscow and were considered the most reliable sources of information. The Belarusian media were more peripheral as they dealt with mostly local issues. When the Soviet Union broke up those All-Union news media were transformed into Russian nationwide news org
	yet to attain the reliability and professionalism characteristic of those primary sources of information on a state level. 

	In an attempt to change the old political system a new Belarusian constitution was adopted in 1994 making Belarus a multi-party democracy with an elected presidency. A few months later after the adoption of the constitution a quickly organized election was held and Alexander Lukashenko, who ran on an anti-corruption program and the promise to integrate with Russia, became the first Belarusian president. His victory was quite a surprise to the majority of political factions as prior to being elected to the p
	However, one of the main accusations is the government's monopolization of the media and information flows as well as marginalization and harassment of the independent media. Freedom House ratings place Belarus among countries with the press definitely "not free", while, 
	for example, Russia has a "partly-free" media system.(13)  listed Belarus 
	Editor & Publisher

	among the world's ten worst enemies of the press.(14) The most often cited examples are the following. The state media are reported to have been brought to heel in 1995 with the dismissal of several editors of state newspapers after they published blank spots where a report on corruption implicating a number of government aides was to have appeared (the report had been barred from publication by the government). In the same year public warnings were issued to the independent press to be more objective and r
	Svaboda
	Naviny

	The international community has expressed its growing concern over Belarus's rapidly deteriorating human rights record and "the government's continued efforts to undermine the rule of law.”(15) As a result the U.S. government, the E.U., and major international lending 
	The international community has expressed its growing concern over Belarus's rapidly deteriorating human rights record and "the government's continued efforts to undermine the rule of law.”(15) As a result the U.S. government, the E.U., and major international lending 
	institutions have limited their ties with the Belarus government and Belarus began to face the prospect of isolation from the Western world. 

	As a constituent republic of the former Soviet Union Belarus seldom hit the headlines of international newspapers. With gaining independence Belarus became of interest to international community and more and more reviews on Belarus began to appear in the international press. However, very soon to its surprise Belarus had to admit that the reviews turn out to be of a highly critical character, giving an unfavorable and negative impression of the country. In October, 1996 one of the Belarusian major governmen
	Since there is a discrepancy in the coverage of the same events by the government, independent and foreign press and since there is a growing concern of the Belarusian government about the image of Belarus on the international arena, this research paper uses a comparative analysis of the coverage of the same event in Belarus by the government, independent and international press and attempts to find out how the three types of press interact and what effect this interaction may have on a society in transitio
	which have not been recognized by Western nations (one of the reasons such recognition was 
	withheld is that the opposition did not have an adequate opportunity to air their views, as Belarus's major news media were under rigid control by the government). 
	Two major Belarus's government daily newspapers, Sovetskaya Belorussia and Narodnaya Gazeta, as well as one of the oldest and most influential independent newspapers, Svaboda (published twice a week), were chosen to examine domestic coverage. Seven international newspapers: 4 American (The New York Times, The Washington Post, Chicago Tribune, The Wall Street Journal) and 3 English newspapers and magazines (The Independent, Financial Times, The Economist) were taken to represent international coverage. Artic

	The Chronology of the Event 
	The Chronology of the Event 
	In May, 1996 after a few months of a running battle with both the Supreme Soviet (the legislature) and the Constitutional Court, Belarusian president Alexander Lukashenko demanded constitutional amendments to give him new power over Belarus's legislature and highest court. The amendments were to enable him to dismiss the legislature and create a second legislative chamber, to which he would name a third of members (while the rest would be drawn from officials, appointed by his administration), and control a
	In May, 1996 after a few months of a running battle with both the Supreme Soviet (the legislature) and the Constitutional Court, Belarusian president Alexander Lukashenko demanded constitutional amendments to give him new power over Belarus's legislature and highest court. The amendments were to enable him to dismiss the legislature and create a second legislative chamber, to which he would name a third of members (while the rest would be drawn from officials, appointed by his administration), and control a
	adopt the amendments and the president declared he would put the changes to a referendum on November 7. 

	All major political parties, traditionally weak and divided, united in their attempt to oppose Lukashenko, and leaders of the legislature, the Supreme Soviet, threatened to impeach him unless he backed down from his effort to expand his powers and withdrew 15 decrees that the Constitutional Court had ruled unconstitutional. 
	Seven parties --including nationalists, reform advocates and Communists --denounced Lukashenko's move in an unprecedented joint declaration which said "the aim of … this referendum is to create unlimited power in the hands of one person for many years" and establish "a totalitarian regime". Seeking to blunt Mr. Lukashenko's drive for power, the parliament rescheduled Lukashenko's referendum to November 24 and added three questions of its own, including one eliminating the office of the presidency. The parli
	The Constitutional Court ruled that the referendum could only have "an advisory character" but President Lukashenko insisted the vote would be binding. Lukashenko sacked the country's chief electoral official, who, siding with parliament and the courts, ruled the referendum would carry no legal force. 
	The date of the referendum was eventually scheduled for November 24 (with polling stations to be open from November 9 for those unable to vote on the later date. Copies of Mr. Lukashenko's final draft constitution did not appear until November 12. 
	Parliamentarians called an emergency session for November 15 to consider the crisis. Several dozen deputies refused to leave the parliament, fearing the president might bar them from the chamber as he did Mr. Victor Gonchar, the sacked electoral official. 
	On November 18 Mikhail Chigir, the Prime Minister, together with the labor and deputy foreign ministers resigned and thus backed parliament. All had previously been loyal to the president. 
	On November 19, over 70 MPs submitted to the country's highest court a motion to impeach President Alexander Lukashenko. 
	As the confrontation escalated and there were fears that violence could be brought out to the streets Russia's Prime Minister, Victor Chernomyrdin, and the speakers of both houses of the Russian parliament flew to Minsk on November 21 to try to resolve the growing conflict between the Belarusian president and parliament. After a night of Russian-mediated talks, a compromise was signed by the President, by the Speaker of the parliament and by the visiting Russian Prime Minister, Viktor S. Chernomyrdin. Under
	But no sooner did the Russian government proclaim a diplomatic breakthrough than the Belarus Parliament refused to endorse the compromise, complaining that it legitimized the president's attempts to change the Constitution and undermine democracy. Many deputies labeled it a betrayal of their struggle against President Lukashenko's increasingly authoritarian regime. In response, the president signed a decree Nov 23 declaring the vote legally binding. 
	Slightly more than 70 percent of voters approved President Alexander Lukashenko's 
	proposed constitution in a referendum that ended November 24, despite the heated objections of 
	opposition lawmakers, the courts and international human rights groups. Turnout was reported at 84 percent, but Viktor Gonchar, the former head of the country's electoral commission who was fired by Lukashenko the previous week, said the turnout figure was impossibly high and clearly indicated that the vote was falsified. 
	The new Lower House was formed on November 28. The 110 -out of 199 -deputies voted in chorus. As the rest had been dismissed, no dissent was heard. The Constitutional Court was forced to abandon the impeachment proceedings against the president, as a number of deputies withdrew their signatures from the motion. 
	Facing defiance from several dozen deputies occupying the old parliament, police were sent to close down the parliament and evict all opposition deputies from the chamber. Officials said the building needed "restructuring and renovating". 
	The referendum was strongly condemned by Western governments and the event marked a starting point in the isolation of Belarus, as major international organizations refused help to the former Soviet republic. 
	The international community has not recognized the results of the referendum as legitimate and insists on the fulfillment of 1994 Constitution. Major international organizations have never recognized the legislature of the new parliament, and in 1998 the OSCE invited the original parliament of 13 to an international parliamentary meeting in Copenhagen. 

	The Coverage of the Event by the Government Press 
	The Coverage of the Event by the Government Press 
	The European Institute for the Media, issued a press release on November 18, 1996, which criticized state bias in referendum coverage. The EIM concluded that "voters were denied the chance to exercise a democratic choice because of the one-sided nature of the broadcast 
	coverage throughout the referendum campaign." The Presidential draft received overwhelming 
	coverage in the news broadcasts and commentaries, while the alternative draft proposed by the Supreme Soviet was treated as something which voters were advised to reject. An overview of the two government newspapers  and  from July 24 to December 31 shows that an overwhelming majority of the articles on referendum supported the Presidential draft. The situation in the two newspapers is different as the former () had been pro-presidential from the very beginning, while the other () was originally the legisla
	Sovetskaya Belorussia
	Narodnaya Gazeta
	Sovetskaya Belorussia
	Narodnaya Gazeta

	The reasons used to justify the president's initiative to introduce amendments into the 1994 Constitution in the government press were the following: "The complex economic, political and social problems of the transitional period, that are affecting Belarus now, require coordination and close cooperation of all the branches of government" to ensure their effective functioning (, August 10, 1996); the balance between the three branches of government in the 1994 Constitution was reported to be broken, resulti
	The reasons used to justify the president's initiative to introduce amendments into the 1994 Constitution in the government press were the following: "The complex economic, political and social problems of the transitional period, that are affecting Belarus now, require coordination and close cooperation of all the branches of government" to ensure their effective functioning (, August 10, 1996); the balance between the three branches of government in the 1994 Constitution was reported to be broken, resulti
	Sovetskaya Belorussia
	Narodnaya Gazeta

	would continue and improve the democratic processes, promote the formation of Belarusian statehood and help to overcome the economic crisis (, August 29, 1996). 
	Sovetskaya Belorussia


	Among the prevailing ideas for supporting the referendum was that in order to improve the situation a hard-line government was needed: "Today, sometimes quick and rather hard-line decisions are needed to be taken" (, September 28, 1996); "a strong and sometimes unlimited power in the hands of one leader who is capable of decisive actions and who is not afraid of taking responsibility --this is what people in all past times pinned their hopes on" (, October 4, 1996); and besides, they reflect people's cultur
	Sovetskaya Belorussia
	Narodnaya Gazeta
	Sovetskaya Belorussia
	Narodnaya Gazeta
	Narodnaya Gazeta

	In contrast, the deputies were portrayed as people craving for power and interested in plundering the state sector of the economy ( October 10, 1996). The president does not let the deputies do it and that is why they attack him and accuse him of his refusal to implement market reforms (, September 28-30, 1996). "I am not against privatization, but I think it should be done in the interests of people, but not in the interests of only a group of people that have power", which is why they hamper realization o
	Sovetskaya Belorussia
	Narodnaya Gazeta

	president's economic policies to the full (, September 27, 1996). The 
	Sovetskaya Belorussia

	deputies are accused of destabilizing the country; "speculating on certain economic hardships in the republic, the deputies attempted to artificially fire the passions in the parliament in order to create an impression that the social, economic and political situation in the country is extremely serious" (, August 6, 1996); "in fact there is no opposition but there is obstruction, there is nothing but rejection of all and everything, whatever the president does it is bound to be bad" (, August 6, 1996). 
	Narodnaya Gazeta
	Sovetskaya Belorussia

	Another idea which is widely used in the government-controlled press to support the referendum and the presidential draft of the constitution was that for the first time in their history people had an opportunity to decide which constitution to adopt. It was considered "the highest form of democracy" (, August 30, 1996). 
	Sovetskaya Belorussia

	Also, the idea is promoted, playing to the Cold war era antagonism toward the West, that the president is criticized by the nationalists who serve the interests of the West (for a certain reimbursement) which was interested in NATO's expansion and opposed Belarus's close ties with Russia for those reasons ( August 2, 1996). "If Lukashenko had not conducted a policy aimed at close ties with Russia, if he had allowed to privatize (which in fact means to plunder) all the state property, then there would not be
	Sovetskaya Belorussia,
	Narodnaya Gazeta

	An interesting feature of the government coverage is that the majority of articles are written either by professionals in different fields (but not journalists), by ordinary people or groups of workers or veterans who sent their letters to the newspaper. This seems to be part of a deliberate strategy aimed to show that the majority, especially the common, working people, supported the president, also reinforced by phrases that stress the president's popularity --"and everywhere he found support and understa
	An interesting feature of the government coverage is that the majority of articles are written either by professionals in different fields (but not journalists), by ordinary people or groups of workers or veterans who sent their letters to the newspaper. This seems to be part of a deliberate strategy aimed to show that the majority, especially the common, working people, supported the president, also reinforced by phrases that stress the president's popularity --"and everywhere he found support and understa
	Sovetskaya Belorussia,

	admire the president for his honesty, kind-heartedness and unaffectedness", and "the draft of the Constitution is saturated with the spirit and interests of working people" (, September 24, 1996). 
	Narodnaya Gazeta


	There is an overwhelming lack of an alternative point of view only stressed by the false sincerity of the editors of  when they did publish an article written by the president's opponent, deputy chairman of the Supreme Soviet Gennady Karpenko and found it necessary to state following the article that "this is the third major statement of G.D. Karpenko in  in 1996". 
	Narodnaya Gazeta
	Narodnaya Gazeta

	Given this limited perusal of the government coverage of the referendum, the conclusion may be reached that instead of providing clear arguments or explanations to support the idea of the referendum, most of the articles were rather aimed at appealing to people's emotions. 

	The Coverage of the Event by the Independent Press 
	The Coverage of the Event by the Independent Press 
	As a whole, coverage by the independent press in Belarus may be characterized as being aimed at a critical analysis of the government's actions but in particular it treats the president's personality and behavior. The amendments suggested by the president receive a detailed analysis and refutation. But one of the characteristics peculiar to the independent press is that few events are presented without their own political underpinning; everything that happens is explained in terms of certain political self-
	Broadcasting Company of accreditation to the Supreme Soviet sessions for "systematic biased 
	and unbalanced coverage of the Supreme Soviet's sessions", the journalist reporting on the event writes: "The Supreme Soviet's decision does not inspire great admiration...but it may also prove to have good effect. By doing this the parliament stated out loud that the Belarusian pro-presidential television disseminates misleading information. This must urge a certain, most active part of the population to look for information about the legislature from other sources" (, October 1, 1996). This argument seems
	Svaboda

	The decision to hold a referendum and expand his powers is mainly explained by the president's inclination to authoritarianism. "Head of state has passed the boundaries of the legal space and began to walk throughout the whole legal area of the state. It was proved by the Constitutional Court 15 times. But some time he will have to answer for this. It means that it is necessary to expand your powers and to make it legal, what was done illegally, by the will of the people" (, August 23, 1996). In general, th
	Svaboda

	Commenting on the government's allegations that the legislature destabilizes the situation in the country, the independent press states that "it is typical of all dictators to explain the attacks on democracy and human rights by stability." (, September 3, 1996). Moreover, these allegations try to disguise the government's demagogic behavior by claiming that the situation could have been much better if those hostile to the president had not prevented the 
	Svaboda

	implementation of reforms. "The president and his followers from the very first days of coming 
	in office involved themselves in a constant search for those who are to blame and to whom they can shift the blame to for all of their faults and mistakes (, August 30, 1996). 
	Svaboda

	A great deal of attention is paid to the influence of old Soviet stereotypes both on the government and the majority of the population, which is derogatorily referred to as the electorate (it comes from the word to elect and by it they mean the rural and older population that constitutes the majority of the voters): "Although the building that had been erected by the builders of communism has finally collapsed, the foundation has remained. And now any construction which would be based on it is doomed to pre
	Svaboda
	Svaboda
	Svaboda

	The president's incompetence and inconsistency is criticized throughout the whole coverage. "Having become head of state he preserved the way of thinking and acting of that of a manager of a collective farm, only now this collective farm has extended to the size of a nation of ten million" (, September 3, 1996). "Talking about the economy, Alexander 
	Svaboda

	Lukashenko likes to play the role of a kind czar, who can once just decide to forgive a huge debt 
	to a slack business manager -as if the latter owes it personally to the president, but not the state, that is you and me" (, September 3, 1996). To demonstrate his inconsistency in trying to justify his actions the readers are reminded that "on the one hand, Lukashenko all the time takes the experience of European countries as an example. In particular, he refers to the French experience while preparing his draft of the constitution. On the other hand, the hostile attitude to the West, its way of life, poli
	Svaboda
	Svaboda

	However, the independent press quite often goes too far in its interpretation and by deliberately exaggerating the facts and stating that "a police fascist state is being established" in the country (, September 13, 1996), may well lose the credit of their readers. Comments like "political rabble that have fallen greedily upon power and that are trying to take the country under their control by purely criminal methods more typical of a zone (, November 22, 1996) give reasons for the government to accuse the
	Svaboda
	Svaboda

	In general, the coverage of the referendum by the independent press deals a lot with the mistakes and faults of the executive branch of government and debunks any kind of the government's demagogic or absurd claims. But on the other hand, along with the extensive criticism of the president's draft of the constitution, there is almost no analysis of the advantages or disadvantages of the draft suggested by the opposition. There is no analysis of what else could be done to improve the situation. This is one o

	The Coverage of the Event by Anglo-American Press 
	The Coverage of the Event by Anglo-American Press 
	The international coverage, as distinct from any of the domestic, presents all the events in a broader context both in terms of time span or international significance. All the articles contain a short summary of what preceded the events, place them in a historical and cultural context, as 
	The international coverage, as distinct from any of the domestic, presents all the events in a broader context both in terms of time span or international significance. All the articles contain a short summary of what preceded the events, place them in a historical and cultural context, as 
	well as interpret them in terms of their importance to the rest of the world. The coverage highlights the most important issues and makes real causes and the political underpinning of the event look clearer. Being mainly of a critical character and disapproving of Belarus's official policies, the reports mostly draw on independent sources of information. There are numerous quotations from opposition leaders, foreign diplomats and representatives of NGOs. At the same time there are also a lot of references t

	The referendum is interpreted in Anglo-American coverage as Belarus's "hard-line" president's campaign to seize new political powers and assume control of the whole country (, October 6, 1996) which would reverse the country's "tentative steps towards democracy" (, October 17, 1996). The referendum looks like a charade designed to sweep aside political opposition and establish a dictatorship (, November 22, 1996). To prove the president's "increasingly totalitarian" methods, the newspapers selected for this
	The Washington Post
	The Independent
	The New York Times
	Financial Times,

	One of the most striking differences that catches the eye while comparing the Anglo-American coverage to either category of domestic press in Belarus is the emphasis and significance attached to the fact that the new draft of the constitution would extend the president's term in office for two years. Almost all of the stories covering the referendum in the Anglo-American press when explaining what would happen if the president won the referendum 
	One of the most striking differences that catches the eye while comparing the Anglo-American coverage to either category of domestic press in Belarus is the emphasis and significance attached to the fact that the new draft of the constitution would extend the president's term in office for two years. Almost all of the stories covering the referendum in the Anglo-American press when explaining what would happen if the president won the referendum 
	mentioned two major things: it would give the president nearly total control of parliament and the higher courts and would "extend his term by two years" (, November 18, 1996). However, this fact is almost ignored by the government coverage of the event. For example,  contained only one article (which is in fact a letter from a Belarusian expressing his views on the amendments suggested by the president) that contains reference to the extension --and this is over a period from July to December during the ti
	Financial Times
	Sovetskaya Belorussia


	One of the major issues included in the coverage by the Anglo-American press is the significance of the events in Belarus in an international context. Belarus's relations with Russia and the prospect of their integration are of particular interest. For example, explaining the reasons why "Belarus's explosion-in-waiting is worrying," writes: "when NATO grows, as planned, to take in Poland and others, Belarus will be an unstable land link between a larger NATO and a still prickly Russia. Indeed, at a time whe
	The Washington Post 
	The Washington Post
	The Economist

	described as "the least enthusiastic breakaway of the former Soviet Union". It remains "the least 
	reformed and most impoverished European part of the former empire -its economy in a state of collapse and its politics bordering on farce". (, November 21, 1996). 
	Financial Times

	A great deal of attention in the Anglo-American press reviewed is paid to the country's economy and progress in implementing market reforms. The president is strongly criticized for his Soviet style approach in solving economic problems, nationalization of banks and resistance to the privatization of industry. "The president apparently is convinced that it is cell-phonetoting, BMW-driving hankers --not misguided government policies --that caused the country's near-bankruptcy and the 40% drop in economic out
	-
	The Wall Street Journal

	Another topic that is thoroughly explored by the Anglo-American press is a growing clampdown on the independent press within Belarus and at the same time the increasing control of the state press and broadcasting that are the main sources of information for the 10 million Belarusians. "Lukashenko "clearly regards control of information as an essential part of getting dictatorial power," a Western diplomat said. Within months of winning election in 1994, he replaced editors of several state-owned newspapers 
	The Washington Post
	The Washington Post

	In portraying the image of the president, the foreign newspapers mostly use statements or quotations from his speeches without commenting on them much. " At a news conference in Moscow this week, Mr. Lukashenko said Belarus was free, even as he scribbled down the names of reporters who asked unfriendly questions. Fears of a dictatorship, he declared, resulted from an American plot to thwart an alliance between Russia and Belarus. "The C.I.A. cares about the revival of an empire, " Mr. Lukashenko said. "It s
	The New York Times
	The Washington Post
	The New York Times
	Chicago Tribune

	Analysis of the foreign newspapers shows that the events in Belarus are interpreted according to the standards prevailing in the societies where the newspapers are located. The topics that the coverage focuses on illustrate the choice of the issues that are considered to be of greater importance for a country in transition from totalitarianism to democracy, but made by those living in much more politically advanced countries. The methods and political decisions that may seem quite acceptable for a governmen

	The significance of press interrelationships in a society in transition 
	The significance of press interrelationships in a society in transition 
	Belarus, a newly independent state, after 70 years of a repressive political system has officially declared its option for democracy and respect for human rights. In beginning to change its political system (a multi-party system and the office of presidency have been introduced), Belarus has unexpectedly found that besides an array of problems connected with structural and institutional changes, it has yet to face a still greater hindrance on its way to a free society -that is the problem of a change in peo
	As a whole, the coverage of the chosen event by both types of domestic press in Belarus shows that the press is still very much influenced by the old stereotypes. The survey of this project showed that the government press was especially biased and still contained a lot of the Soviet style propaganda, and was virtually explicit in its desire to support the president and agitate people to vote for his draft constitution. Certain journalists still find it difficult to accept the idea that in a free society yo
	As a whole, the coverage of the chosen event by both types of domestic press in Belarus shows that the press is still very much influenced by the old stereotypes. The survey of this project showed that the government press was especially biased and still contained a lot of the Soviet style propaganda, and was virtually explicit in its desire to support the president and agitate people to vote for his draft constitution. Certain journalists still find it difficult to accept the idea that in a free society yo
	Narodnaya Gazeta
	The New York Times
	The Economist
	Financial Times 

	"an accidental politician", "the embodiment of dictatorial methods" and "the creator of a police state in the spirit of a Latin American junta." The negative attitudes stuck out very explicitly: "It would be a bad mistake of the West to surrender Belarus to Russia", said without trying to disguise their misgivings;  is also quoted: "…the main danger of the union (between Belarus and Russia) is that it may create a precedent". The author of the  article expresses surprise that journalists openly talk about t
	The Washington Post 
	The Economist
	Narodnaya Gazeta


	The coverage by the independent newspaper  chosen for the study, although much more objective in its criticism of the government, nevertheless had its own certain bias. Among the opposition leaders, representatives of the Belarusian Popular Front (Belarus's most active opposition party) received a definite advantage either in the coverage itself or in the opportunity to express their views via the newspaper. Besides in this instance no criticism of the opposition party or the parliament whose interests the 
	Svaboda

	The international press, not directly involved in any political interests inside the country, provides a more balanced point of view. Even while favoring the opposition they do report on statements or claims made by the government. For example, they cite president Lukashenko's accusations that the West meddles in his nation's internal affairs (, October 17, 1996). Even the president himself, mostly disdained by foreign journalists speaking at the CIS journalists forum in Minsk, admitted that "more often it 
	The Independent
	Sovetskaya Belorussia

	The role of the international press becomes even more important in a country where the majority of the information delivered to the public is controlled by the state. As the opponents of the government do not find an easy access to state-run media, this shortage is somewhat counterbalanced by ample quotations about policy and politics from the opposition in the international press. It also helps to alleviate the difference between the influential and dominant Belarus state-run media and the weak independent
	The role of the international press becomes even more important in a country where the majority of the information delivered to the public is controlled by the state. As the opponents of the government do not find an easy access to state-run media, this shortage is somewhat counterbalanced by ample quotations about policy and politics from the opposition in the international press. It also helps to alleviate the difference between the influential and dominant Belarus state-run media and the weak independent
	Svaboda

	the international press provides encouragement to the independent press in Belarus, although this is somewhat fragile because the independent press is often accused by the government of being manipulated by the international community. 

	The comparative analysis of the coverage of the referendum in 1996 shows that as the confrontation escalates within the country and more and more critical reviews appeared in the international press, the international coverage also became an internal issue. The Belarusian government got more and more concerned with the image of Belarus on the international arena. As soon as there appeared probably a single article in the major western newspapers which was not as tough on the Belarusian president and which s
	As a newly independent state Belarus is striving to make its way into the international community and that is why it will find it increasingly necessary to react to the negative reviews. Foreign coverage being a new element in the Belarus's political life, the first reaction of the government has been very much in the old Soviet style as it has tried to find ideological explanation for the critical character of the foreign press. But the very fact that the government and the government press are forced to r
	Perhaps one of the illustrations of this influence is the growing concern among independent journalists about a certain bias in their own newspapers. For example, Galina 
	Perhaps one of the illustrations of this influence is the growing concern among independent journalists about a certain bias in their own newspapers. For example, Galina 
	Aizenshtadt, an independent journalist, writes: "Interestingly, our opposition has inherited one more Soviet tradition - every group glorifies only their leader." (18). And Nikolai Kholezin, ex-deputy editor of the weekly "Imya" says: "There is no such a daily newspaper in Belarus that would be typical for European countries and that would inform readers without a bias. I have to buy 10 newspapers and absorb 10 points of view on the same event. And the independent press that attracts the Belarusian journali


	Endnotes 
	Endnotes 
	1. 
	1. 
	1. 
	Human Development under Transition: Europe & the CIS, Regional Bureau for Europe and the CIS -United Nations Development Program, 1996 

	2. 
	2. 
	Human Development under Transition: Europe & the CIS, Regional Bureau for Europe and the CIS -United Nations Development Program, 1996 

	3. 
	3. 
	The Rating of Political Parties and Movements in the Republic of Belarus, Narodnaya Gazeta, January 10, 1998 

	4. 
	4. 
	The Europa World Year Book, 1998. London, England: Europa Publications Limited, p. 573 

	5. 
	5. 
	Belarus and Moldova: country studies/Federal Research Division, Library of Congress; edited by Helen Fedor, Washington, D.C., 1995 

	6. 
	6. 
	Denise P. Ferguson, From Communist control to glastnost and back?: media freedom and control in the former Soviet Union, Public Relations Review, 1998 p. 165 

	7. 
	7. 
	Denise P. Ferguson, From Communist control to glastnost and back?: media freedom and control in the former Soviet Union, Public Relations Review, 1998 p. 165 

	8. 
	8. 
	Denise P. Ferguson, From Communist control to glastnost and back?: media freedom and control in the former Soviet Union, Public Relations Review, 1998 p. 165 

	9. 
	9. 
	Oleg Manaev, Rethinking the Social Role of the Media in a Society in Transition, Canadian Journal of Communication, vol. 20, No. 1, 1995 

	10. 
	10. 
	Republic of Belarus - Crushing Civil Society, Human Rights Watch Vol. 9 No. 8(D), August 1997 

	11. 
	11. 
	Nadezhda Yefimova, A romance between the audience and the state-owned media is experiencing a crisis, Svaboda July 26, 1996 

	12. 
	12. 
	Nadezhda Yefimova, A romance between the audience and the state-owned media is experiencing a crisis, Svaboda July 26, 1996 

	13. 
	13. 
	Press Freedom 1998, Global Warning: Press Controls Fuel the Asian Debacle, Freedom House p. 13 

	14. 
	14. 
	M. L. Stein, The World's ten worst enemies of the press, Editor & Publisher May 16, 1998, p.16 

	15. 
	15. 
	Republic of Belarus - Turning Back the Clock, Human Rights Watch, Vol. 10 No. 5(D), July 1998 

	16. 
	16. 
	Lev Krishtapovich, Why some do not like Lukashenko, Narodnaya Gazeta October 5, 1996 

	17. 
	17. 
	Yuri Toporashev, "…At least do not lie", The Fourth Estate, Bulletin of the Belarusian Association of Journalists No. 7 1998 

	18. 
	18. 
	Galina Aizenshtadt, Two Truths, Svobodnie Novosti, June 12-19, 1998 

	19. 
	19. 
	Igor Karnei, Ahead into the past: dialogues about the profession, Svobodnie Novosti, February 13-20, 1998 









