
Tensions of a Free Press: South Africa After 
Apartheid

Citation
Jacobs, Sean. "Tensions of a Free Press: South Africa After Apartheid." Shorenstein Center 
Research Paper Series 1999.R-22, Harvard University, Cambridge, MA, June 1999.

Permanent link
https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37375258

Terms of Use
This article was downloaded from Harvard University’s DASH repository, WARNING: No 
applicable access license found.

Share Your Story
The Harvard community has made this article openly available.
Please share how this access benefits you.  Submit a story .

Accessibility

https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37375258
http://osc.hul.harvard.edu/dash/open-access-feedback?handle=&title=Tensions%20of%20a%20Free%20Press:%20South%20Africa%20After%20Apartheid&community=1/3345933&collection=1/12860156&owningCollection1/12860156&harvardAuthors=942ac264b40b5b4ad33bedd811383f71&department
https://dash.harvard.edu/pages/accessibility


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page i

  
 

TENSIONS OF A FREE PRESS: 
South Africa After Apartheid 

by 

Sean Jacobs 

Research Paper R-22 
June 1999 

The Joan Shorenstein Center 
nPRESS POLITICS 

n nPUBLIC POLICY 
Harvard University 

John F. Kennedy School of Government 



91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page ii

The Joan Shorenstein Center 
on the Press, Politics and Public Policy 
John F. Kennedy School of Government 

Harvard University 
79 John F. Kennedy Street 

Cambridge, MA 02138 
Telephone (617) 495-8269  • Fax: (617) 495-8696 

Web Site Address: http://www.ksg.harvard.edu/~presspol 

http://www.ksg.harvard.edu/~presspol


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page iii

TENSIONS OF A FREE PRESS: 
South Africa After Apartheid 

by 

Sean Jacobs 

Research Paper R-22 
June 1999 

Copyright © 1999, President and Fellows of Harvard College 

All rights reserved 



91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 1

TENSIONS OF A FREE PRESS: 
South Africa After Apartheid 

by Sean Jacobs1 

Introduction 
South Africa has a history of partisan news 

media. Television and radio, long dominated by 
the state broadcaster, have a history of bias in 
favor of the apartheid government and the main 
newspaper titles, catering largely to the coun-
try’s white minority, have historically sided with 
mining capital.2 The first democratic elections in 
1994 clearly pointed to the bias of the South 
African media and how far removed they were 
from the majority of ordinary South Africans in 
their news coverage and editorial stances. For 
example, in the 1994 elections the majority of 
mainstream newspapers endorsed a political 
party, the Democratic Party, which could only 
manage two percent of the vote.3 

The South African media was forced to 
change in response to the fundamental political, 
economic and social transformations occurring 
following the demise of apartheid. The partisan 
press is declining, producing greater media inde-
pendence, characterized by more critical cover-
age of the government.4 This push towards 
greater media independence comes at a time of a 
major change in government—the coming to 
power of the country’s first democratic govern-
ment with its own expectations of the press. 

This necessarily results in tensions over the 
role of the press. The fault-lines are clear. The 
government is overwhelmingly black-led; the 
media is still largely white despite recent 
attempts to change ownership, management and 
personnel patterns as well as news focuses. 
Government appeals to a set of media values 
informed by a “developmentalist” approach; the 
media (with few exceptions) harbor “liberal-
humanist” notions of their role in the new 
democracy. 

A vigorous debate has developed over what 
should be the role of journalists within the new 
post-apartheid political context. Questions are 
raised about the media and the “national inter-
est” as well as the impact of racial patterns of 
ownership and editorial make-up of newspapers 

Sean Jacobs was a Fellow at the Shorenstein Center in the 
fall of 1998. He can be reached at the Cape Town Democracy 
Centre, 6 Spin Street, Church Square, Cape Town, South 
Africa, 8001. His e-mail address is sean@idasact.org.za 

on the structure and framing of news. This paper 
focuses on the tensions that arose out of the 
changes that developed after 1994, particularly 
in the print media, and how these changes affect 
the unfolding debate on the role of the press 
after apartheid.5 

To examine these issues this study adopts a 
case-study approach, analyzing debate over the 
role of the press in the case of arms sales by a 
South African company, Denel, to Saudi Arabia 
in mid-summer 1997. The conflict over govern-
ment secrecy and press freedom surrounding this 
case clearly illustrates the overtly racial content 
of the tension over the role of the press in South 
Africa’s new democracy. It is mainly white jour-
nalists that appeal to traditional Western notions 
of journalism. Black editors and senior journal-
ists are increasingly being pressured by govern-
ment to defend the “gains” of April 1994 and to 
act in the “national interest” by supporting the 
current regime. Certain (black) senior editors and 
media also exhort their colleagues to be “patri-
otic” in supporting the government. The notion 
of ‘patriotism’ is equated with support for black 
political leaders. Criticism of the government 
from white media owners and even journalists is 
regarded by the ANC as reactionary. The conclu-
sion considers the relationship between changes 
in ownership and control of South African main-
stream newspapers and the debate within the 
media on press freedom.6 

The Context of the South African Press 
Controversy about the role of the press and 

its interaction with government reflects broader 
debates about the nature of political and eco-
nomic changes in South Africa and the country’s 
future development path. In particular, debates 
about an “African Renaissance” started by South 
Africa Deputy President Thabo Mbeki7 as well as 
notions of “black empowerment” among emerg-
ing black businesspeople8 should be noted. 

The tensions over the role of the press also 
take place within a context of the imminent end 
of the Mandela Presidency that emphasized rec-
onciliation. After Mandela goes, it is expected 
that a more concerted debate about “race” and 
“resources” will take center stage and that 
debate will increasingly reflect the racial and 
class cleavages inherited from apartheid.9 

Sean Jacobs 1 



91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 2

More importantly South Africa is currently 
going through a political and economic transi-
tion. One of the consequences of political transi-
tions is that it throws existing institutions into 
turmoil. In South Africa newspapers across the 
political spectrum have experienced something 
of an identity crisis as the transition has recon-
figured political relations and models of profes-
sional relationships.10 

The African National Congress government 
enjoyed somewhat of a press honeymoon in the 
period immediately following the 1994 elections. 
Since then it has had to adjust to the rigors of 
governing and the criticism that comes with it. 
The government has also had to deal with criti-
cism from a press bolstered by a formal (legal 
and constitutional) and informal political envi-
ronment that facilitates vigorous democratic 
debate. In particular, government has been less 
than pleased with the kind of criticism it has 
had to face from the formerly “alternative press” 
or editors and journalists in the mainstream 
media it had considered as part of the liberation 
alliance before. Furthermore, South Africa is in 
the process of establishing institutions of democ-
racy. It is a nation struggling to build itself into a 
democracy and in such a context debates about 
the nature of institutions are not surprising. 
South Africa is not unique in this respect. The 
country experiences many of the debates about 
the role of the news media common in societies 
in transition—newly democratized or decolo-
nized societies— as well as in many Western 
democracies.11 

South Africa has sixteen major newspaper 
titles of which eleven are daily newspapers and 
five are weekly newspapers (see Table 1). The 
major sectors of the South African media were 
until recently controlled by a white minority, 
with the English and Afrikaans language news-
paper market run by duopolies, while radio and 
television were dominated by a state monopoly.12 

Until the early 1990s, the print media was in 
control of an effective duopoly, split between an 
Afrikaans and English-language press. Two large 
press groups—the South African Associated 
Newspapers (SAAN) and Argus Holdings—con-
trolled the English-language market. SAAN later 
became Times Media Limited. This relationship 
was also fairly incestuous since Argus Holdings 
was the single biggest shareholder in SAAN and 
these two groups in turn were both controlled by 
the same conglomerate, Anglo-American Corpo-
ration, through a complex pyramid system.13 The 
Afrikaans press in turn was split between two 
companies—Naspers and Perskor. As a result, 

the print media was the subject of a high con-
centration of ownership. Argus Holdings clearly 
dominated the market for English-language print 
news. Naspers also had a stake in the English 
market with a controlling stake in the Sunday 
paper, City Press aimed at a mass black reader-
ship. Perskor controlled the mass daily Citizen.14 

But overall, Argus held the biggest prize in 
the mainstream press market that mattered 
politically. 

These four corporations collectively ran the 
Newspaper Press Union (NPU). Through the 
NPU these five companies controlled methods of 
distribution and regulated prices in the newspa-
per industry. They also negotiated with the 
apartheid government over press accreditation 
for journalists and in turn allowed military and 
police, under apartheid, to have substantial con-
trol over the dissemination of news.15 

In such a context it was inevitable that the 
struggle to transform ownership and control pat-
terns in the South Africa economy would 
include demands for change in the print sector. 
Increasingly the need was identified broadly 
within government and the ANC for increased 
black ownership and control of the media.16 It is 
important to note that unlike broadcast media, 
where legislation and regulation were seen as 
central to broadening press ownership and break-
ing the SABC monopoly, a different approach 
was followed in the print sector, where the mar-
ket was viewed to manage regulation.17 This can 
probably be explained by the different traditions 
of regulation maintained for the different medi-
ums: state regulation for broadcasting and mar-
ket regulation for print. 

For a variety of reasons—both political as well 
as economic—ownership patterns started to 
change dramatically after 1994. Political factors 
included the demands of the African National 
Congress in its media policy, demands by black 
editors and journalists and that of proponents of 
“black empowerment.”18 At an economic level it 
made increasing business sense to diversify their 
interests as the new government was preparing 
an anti-monopoly competition policy. 

The first steps towards broadening main-
stream press ownership resulted only in a spread 
of ownership among existing media players. In 
1994 Times Media Limited (TML) sold its stake 
in two regional daily newspapers—45 percent in 
Pretoria News as well as a 30 percent stake in 
the Natal Mercury—to Anglo American 
Newspapers. It also sold the struggling Cape 
Times to Argus Holdings. This gave Argus 
Holdings total control of the English-language 

2 Tensions of a Free Press 

https://regulation.17
https://media.16
https://Citizen.14
https://system.13
https://monopoly.12
https://democracies.11
https://relationships.10


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 3

Sean Jacobs 3 

T
ab

le
 1

: P
ro

fi
le

 o
f 

N
ew

sp
ap

er
s 

G
ro

up
 

Pu
bl

ic
at

io
n 

C
ir

cu
la

ti
on

* 
R

ea
de

rs
 P

ro
fi

le
 

Po
li

ti
ca

l 
O

ri
en

ta
ti

on

T
im

es
 M

ed
ia

 L
im

it
ed

 
G

au
te

n
g-

ba
se

d,
 w

h
it

e,
 

L
ib

er
al

, f
re

e-
m

ar
k

et
, l

im
it

ed
B

u
si

n
es

s 
D

ay
 

38
,9

89
 

h
ig

h
 i

n
co

m
e 

go
ve

rn
m

en
t,

 w
h

it
e 

ed
it

or
 

N
at

io
n

al
, l

ow
er

 
L

ib
er

al
, f

re
e-

m
ar

k
et

,
Su

n
d

ay
 T

im
es

 
45

8,
96

4 
m

id
dl

e 
in

co
m

e 
li

m
it

ed
 g

ov
er

n
m

en
t 

E
ve

n
in

g 
P

os
t*

* 
18

,0
74

 
E

as
te

rn
 C

ap
e,

 w
h

it
e/

bl
ac

k
 

L
ib

er
al

, f
re

e-
m

ar
k

et

In
de

pe
n

de
n

t 
N

ew
sp

ap
er

s 
G

au
te

n
g,

 e
du

ca
te

d,
 

P
ro

gr
es

si
ve

 L
ib

er
al

Su
n

d
ay

 I
n

d
ep

en
d

en
t 

34
,7

05
 

w
h

it
e 

an
d 

bl
ac

k

G
au

te
n

g-
ba

se
d,

 m
ai

n
ly

 w
h

it
e,

 
L

ib
er

al
T

h
e 

St
ar

 
15

6,
35

8 
su

bu
rb

an

C
ap

e 
T

ow
n

, u
rb

an
, 

L
ef

t-
L

ib
er

al
, b

la
ck

 e
di

to
r

C
ap

e 
T

im
es

 
51

,3
34

 
w

h
it

e 
m

id
dl

e 
cl

as
s

C
ap

e 
A

rg
u

s 
82

,1
42

 
C

ap
e 

T
ow

n
, u

rb
an

-s
u

bu
rb

an
 

L
ib

er
al

 

M
er

cu
ry

 
40

,9
04

 
K

w
az

u
lu

-N
at

al
, w

h
it

e 
re

ad
er

sh
ip

 
L

ib
er

al
 

In
de

pe
n

de
n

t/
 

G
au

te
n

g-
ba

se
d,

 n
at

io
n

al
 b

la
ck

 
P

op
u

li
st

 l
ef

t,
So

w
et

an
 

21
1,

17
8

N
ew

 A
fr

ic
a 

In
ve

st
m

en
ts

 
re

ad
er

sh
ip

, t
ow

n
sh

ip
s 

bl
ac

k
 c

on
sc

io
u

sn
es

s

M
&

G
 M

ed
ia

 
M

ai
l 

an
d

 G
u

ar
d

ia
n

 
32

,5
10

 
N

at
io

n
al

, e
du

ca
te

d,
 m

os
tl

y 
w

h
it

e 
So

ci
al

 d
em

oc
ra

ti
c

N
at

al
 W

it
n

es
s 

P
ri

n
ti

n
g 

K
w

az
u

lu
-N

at
al

, w
h

it
e 

re
ad

er
sh

ip
 

L
ib

er
al

, r
eg

io
n

al
 p

ol
it

ic
s

N
at

al
 W

it
n

es
s 

26
,7

32
an

d 
P

u
bl

is
h

in
g

N
as

io
n

al
e 

P
er

s 
W

es
te

rn
 C

ap
e,

 A
fr

ik
aa

n
s-

sp
ea

k
in

g 
P

ol
it

ic
al

ly
 c

on
se

rv
at

iv
e/

, 
D

ie
 B

u
rg

er
 

10
2,

69
1 

w
h

it
e-

‘c
ol

ou
re

d’
 

ce
n

te
r-

ri
gh

t 

G
au

te
n

g-
ba

se
d,

 A
fr

ik
aa

n
s-

sp
ea

k
in

g 
C

en
tr

is
t,

 L
ib

er
al

B
ee

ld
 

11
0,

33
1 

w
h

it
es

 

C
it

y 
P

re
ss

**
* 

11
4,

99
9 

G
au

te
n

g-
ba

se
d,

 n
at

io
n

al
, b

la
ck

 
P

op
u

li
st

, b
la

ck
 c

on
sc

io
u

sn
es

s

N
as

pe
rs

/P
er

sk
or

 
R

ap
po

rt
 

39
2,

08
5 

N
at

io
n

al
 r

ea
de

rs
h

ip
,w

h
it

e 
P

op
u

li
st

, w
h

it
e 

ri
gh

t-
w

in
g

P
er

sk
or

/K
ag

is
o 

C
it

iz
en

 
13

4,
26

1 
G

au
te

n
g-

ba
se

d,
 b

la
ck

/w
h

it
e 

C
on

se
rv

at
iv

e 
ed

it
or

ia
l 

to
n

e 

*C
ir

cu
la

ti
on

 f
ig

u
re

s 
fo

r 
Ju

ly
–D

ec
em

be
r 

19
96

 f
ro

m
 A

u
di

t 
B

u
re

au
 C

ir
cu

la
ti

on
 i

n
 M

ai
l 

an
d

 G
u

ar
d

ia
n

, 2
8 

Fe
b–

6 
M

ar
ch

, 1
99

7.
**

E
ve

n
in

g 
P

os
t,

 a
 P

or
t-

E
li

za
be

th
, E

as
te

rn
 C

ap
e 

n
ew

sp
ap

er
, i

s 
pa

rt
-o

w
n

ed
 b

y 
T

M
L

. 
**

*A
t 

th
e 

ti
m

e 
of

 t
h

is
 w

ri
ti

n
g,

 C
it

y 
P

re
ss

 i
s 

49
%

 o
w

n
ed

 b
y 

N
as

pe
rs

 a
n

d 
51

%
 o

w
n

ed
 b

y 
D

yn
am

o 
In

ve
st

m
en

ts
, a

 b
la

ck
 e

m
po

w
er

m
en

t 
gr

ou
p.

 



91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 4

newspaper market in the key Western Cape and 
Kwazulu-Natal provinces as well as 72 percent of 
the Gauteng provincial market—the industrial 
heartland of South Africa. 

But two further events—the introduction of 
foreign ownership onto the South African press 
market and the entry of black players—are seen 
as key developments. 

The first was Anglo-American Corporation’s 
sale of their majority share in the Argus 
Holdings Company to Irish Independent 
Newspapers PLC. The latter bought 35 percent 
of Argus Newspapers—a controlling stake— 
which translates into 40.8 percent of the South 
African newspaper industry. Argus Newspapers 
was renamed Independent Newspapers shortly 
thereafter. 

Despite this major upheaval in the South 
African media—which in one sweep plunged 
South Africa into the politics of globalization 
and multi-national media corporations—there is 
virtually no serious public debate regarding the 
influence of foreign press ownership on the 
nature of political debate in South Africa. 

In fact, debate about the implications of for-
eign ownership has fixated on questions about 
the role of the African National Congress gov-
ernment in vetting the sale by Anglo-American 
Corporation to Independent Newspapers.19 

There are many reasons for this. One reason is 
that in a context of a newspaper market charac-
terized by shrinking news markets and advertiser 
bases, declining circulation or decreased invest-
ments in newspaper businesses at the expense of 
higher profits, many observers see foreign owner-
ship as a positive development. Even the editors 
of the formerly alternative Weekly Mail and 
Guardian noted in an editorial in August 1995, 
that “. . . the key to press freedom is not regula-
tion, but proliferation.”20 What has gone clearly 
unnoticed meanwhile is that Independent 
Newspapers’ dominance has resulted in synergy 
(of opinion) and increasing cost cutting of opera-
tions as experienced elsewhere. 

The second significant event was the intro-
duction of black ownership. First there were a 
number of smaller but significant events. The 
first of these smaller sales was the decision of 
Anglo American in 1994 to sell the Sowetan 
newspaper to a black majority company, Prospect 
Africa, a subsidiary of the new black dominated 
investment consortium, New Africa Investments 
Limited (NAIL). The latter firm was an out-
growth of the “black empowerment” drive. This 
gave the company NAIL a 50 percent stake in 
the Sowetan in partnership with Argus 

Holdings/Independent Newspapers. NAIL now 
owns the Sowetan completely. 

However, the sale of the Sowetan had no 
major impact on the mainstream media configu-
rations since the Sowetan had, since its incep-
tion, catered to an overwhelmingly black 
readership. Even under apartheid, the Sowetan 
focused more on the politics of largely black 
organizations such as the African National 
Congress and the Pan-Africanist Congress as 
well as internal black-led opposition groups, 
rather than that of “white mainstream” politics. 
Of interest, rather, would be the future political 
tone of the Sowetan. The newspaper had long 
been considered to be sympathetic to black orga-
nizations left of the ANC. Since the new 
Sowetan owners—the Board of Directors of 
NAIL—is dominated by former activists and 
politicians turned businesspeople who are close 
to the ANC government, there were questions as 
to whether the Board would interfere in editorial 
decisions at the Sowetan. There have been 
reports since the sale, of alleged pressure on edi-
torial decisions by the Board on the paper’s edi-
tors, but this has not been substantiated. 

Soon after, the Afrikaans media group, 
Perskor, sold its majority shareholding in the 
Citizen newspaper to another black consortium, 
Kagiso Trust. The Citizen has a controversial 
past—it was started by the apartheid government 
to gain a direct foothold in the English language 
market—and has always acted as a “newspaper 
of record,” using wire service copy, and had 
acquired a steady black readership for its sports 
coverage. The paper, though, continued to main-
tain a conservative editorial tone towards the 
new government, and the new owners have indi-
cated that they are in no hurry to change a “win-
ning formula.”22 

Naspers then divested itself of the City Press 
(a mass Sunday newspaper aimed at an urban 
black readership) into a 51 percent black owned 
group, Dynamo Investments, which is led by for-
mer Inkatha general secretary, Oscar Dhlomo. 
Like the Sowetan, City Press had always catered 
to a black readership and practiced a tabloid style 
of journalism, and the change in ownership did 
not drastically change the political slant of its 
editorial content.23 

But the major change in racial ownership came 
with the sale by mining company Johnnic— 
also partly owned by Anglo American 
Corporation—of its majority share in Times 
Media Limited (TML) to the black-controlled 
investment group NAIL. The importance of this 
sale was that, as pointed out earlier, the leading 

4 Tensions of a Free Press 

https://content.23
https://Newspapers.19


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 5

members of NAIL are either close to or are 
members of the governing party and many had 
been very active in the struggle against 
apartheid. And second, although sections of the 
black community had always been involved in 
the newspaper business, what was significant 
was that for the first time they now owned a sig-
nificant portion of the South African main-
stream newspaper industry. Times Media 
Limited publishes the influential Business Day 
and Financial Mail (a weekly business news-
magazine) which is read by the country’s politi-
cal and economic elites. It also publishes the 
Sunday Times, the highest circulation newspa-
per in South Africa.25 

Nothing much has changed in the editorial 
make-up (although some newspapers had 
appointed black editors) or advertiser base of 
these newspapers in the last three years or so, but 
their columns have been opened for a concerted 
debate about the future role of media and govern-
ment.26 The Denel Case is one such instance 
where a debate in such forthright language would 
have been impossible only a few years ago. 

The Denel Case Study 
The two key events in the print media in the 

last four years have therefore been the introduc-
tion of foreign ownership and the entrance of 
black owners onto the newspaper market. How 
did these developments affect coverage of the 
government? 

On 20 July 1997, three newspapers in the 
Independent Newspapers stable—the Sunday 
Independent, Sunday Argus and the Sunday 
Tribune reported that a state-owned arms manu-
facturing company, Denel, was involved in a 
deal to sell conventional arms to Saudi Arabia.27 

To prevent publication of the name of the 
client country, Denel sought court interdicts 
against the newspapers preventing them from 
publishing the name of the client country in 
terms of secrecy legislation the day before the 
article was supposed to appear. 

Denel also laid criminal charges against the 
three newspapers in terms of the 1968 
Armaments Development and Production Act, 
which prohibits the disclosure of any informa-
tion relating to the supply, marketing and export 
of armaments for the benefit of the former gov-
ernment arms manufacturer, Armscor. On con-
viction, the Act provides for a maximum fine of 
R15,000 or eight years imprisonment or both.28 

Denel and the newspapers were involved in a 
court battle over a three-week period as to 

whether the newspapers had breached secrecy 
laws or had jeopardized the sale. 

Denel has a controversial history of arms 
sales—breaking sanctions against arms sales and 
for selling arms to a number of dictatorial 
regimes around the world. The arms sales to 
Saudi Arabia also occurred at a time that the 
new government was in the process of formulat-
ing a more “transparent and accountable” arms 
sales policy. 

Part of the reason that Denel’s case was weak-
ened was that the information had become 
widely known through radio broadcasts (where it 
was not prohibited) and in newspapers published 
abroad. The Sunday Independent then named 
Saudi Arabia as the country involved, despite the 
court order against it.29 On August 5, 1997, the 
interdicts were finally withdrawn in the High 
Court in Pretoria. 

During the wrangle over interdicts and the 
right to publish it seems as if the dispute was 
clear-cut: that this was a debate over press free-
dom, the right of the public to know, national 
security and access to government information.30 

But the Denel Case also became a public 
debate about the role of the press in post-
apartheid South Africa. That is a debate that is 
essentially split along racial lines; the divisions 
coincide with divisions between notions of a 
“patriotic media” or a “liberal-humanist” media; 
in that debate it also clear that some journalists 
and editors side with the government. 

The initial debate by journalists over the 
events focused on questions of press freedom, 
national security and access to government 
information.31 

The main protagonists in the debate over gov-
ernment secrecy and the right to publish were 
obviously the Sunday Independent as well as 
the formerly alternative Mail and Guardian. 
The South African National Editors Forum (the 
umbrella body for South African editors) as well 
as organizations working on information issues, 
such as the Johannesburg Freedom of Expression 
Institute, were very prominent. Most of these 
participants criticized the behavior of Denel. 

The debate changed however when the views 
of two prominent black journalists entered the 
fray. It became a debate over news values and 
the impact of race. The two black journalists 
whose views gained prominence, Thami Mazwai 
and John Qwelane, both had suffered detention 
and had faced harassment for their work as jour-
nalists under apartheid and have long held white 
press owners in contempt for their hypocritical 
obedience to press freedom under apartheid. 

Sean Jacobs 5 

https://information.31
https://information.30
https://Arabia.27
https://Africa.25


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 6

Mazwai was the publisher of Mafube Publish-
ers, a company run mainly by black journalists 
who had formerly worked in the mainstream 
print media. Mafube’s titles included Enterprise, 
an economics magazine, the franchise that is 
owned by an African-American group, Black 
Enterprise as well as Tribute, a news monthly 
magazine modeled on the U.S. Emerge. 
Enterprise is mainly aimed at a readership mar-
ket of the new black political and economic 
elites and openly promotes “black empower-
ment.” Mazwai is also former deputy editor of 
the Sowetan and has emerged as a vitriolic critic 
of the mainstream “white” press. 

Qwelane is the editor-in-chief of Enterprise 
and a veteran black journalist who had worked 
in virtually every one of the five major press 
groups and had also served as editor-in-chief of 
Tribute magazine. These two black editors 
would feature prominently in the Denel Case.32 

It is not as if Mazwai and Qwelane’s views 
were that of all other black editors or journal-
ists—whether those working for black-owned or 
white-owned newspapers. However, the latter 
were less vocal or outspoken in their participa-
tion in the debate.33 

It became clear that two basic views appeared 
to develop in the debate: the traditional division 
between a “developmentalist” and a “liberal” 
view of the media. 

Mazwai and Qwelane articulated a variant of 
the developmentalist approach to the role of the 
press. In their columns they appealed to a “patri-
otic media” that balanced the “public’s right to 
know” with the “national interest.” Mazwai 
never fully articulated the “national interest,” 
but it was clear that this view was synonymous 
with that of government. Mazwai suggested that 
the “public good” always take precedence. 

For example, according to Mazwai, “we do 
not have a patriotic media, and as far as it is con-
cerned people can lose jobs so long as it has its 
scoops.”34 

Mazwai argued that the right to publish, like 
any other right, has limitations. “The public 
good always takes precedence.” He continued, 
“. . . Europeans and Americans are not being 
hysterical about arms sales. What makes SA 
journalists and editors think ordinary South 
Africans do not want Denel to sell its 
products?”35 

Mazwai stressed the role of race as central to 
understanding different conceptions among 
those in the press of their relationship to politi-
cal actors and the public. An appeal to the public 
was essentially that of “privileged whites” that 

did not care for jobs much needed in the black 
community. Mazwai for example suggested, 
“That no black editor has come out in support of 
the disclosure of Saudi Arabia as the destination 
for South African arms speaks volumes. It is not 
surprising that we are not caught in an identity 
crisis in which we must be South African, Irish, 
American and European all at the same time.”36 

He questioned the motives behind certain 
newspapers attacking the government on the 
crime issue in South Africa. The press’ insis-
tence in publicizing details of the arms sales was 
nothing but a “secret agenda,” thereby repeating 
allegations made earlier by President Mandela. 
The increased focus on state corruption or 
alleged mismanagement or corruption in state-
owned companies now managed by blacks was 
part of this “agenda,” according to Mazwai.37 

Mazwai referred to regular meetings between 
SANEF editors and President Nelson Mandela 
where the President complained about black 
journalists being forced to place a specific slant 
on stories, and suggested Mandela was telling 
the truth. “He (Mandela) told us which journal-
ists said this, and those journalists confirmed it. 
You are not told straight out what to write or 
not, but the white news editors and their body 
language tell you what he or she likes or does 
not like. And what they like gets into the paper. 
This is the agenda we are talking about. The 
agenda that says objectivity is writing only sto-
ries that are critical of government and not giv-
ing the ‘good’ equal prominence.38 

Mazwai and Qwelane’s “patriotic media” 
involved a public siding with the government. 
At one point, Mazwai announced that he and 
Qwelane wanted to assure the Minister of 
Defense and the Minister at the head of a 
Cabinet Committee on Conventional Arms 
Sales that they would “. . . do everything we can 
to ensure that our profession realizes that press 
freedom serves the interests of South Africa 
rather than assuage the egos of some Euro-South 
Africans.”39 

But Mazwai is quick to underscore his support 
of press freedom: “We worship press freedom. 
Hence we even went to jail while some of our 
white colleagues damned us for being activists 
but did not see anything wrong with themselves 
donning the then South African Defense Force 
uniform. However, press freedom does not exist 
in a vacuum. It must serve South Africa and help 
us achieve national objectives. . . . Every freedom 
has limitations.”40 

The opposite of the “patriotic media,” was 
that of a “liberal-humanist” view. Largely 

6 Tensions of a Free Press 

https://prominence.38
https://Mazwai.37
https://debate.33


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 7

championed by white editors and journalists, 
this view welcomed the decision to publish 
details of the sale and saw the issue as strictly 
about press freedom and access to government 
information.41 

As Wyndham Hartley, political correspondent 
for Business Day would argue in an article on 
August 15, 1997 with reference to a parliamen-
tary debate on arms sales,42 “[It] begs the ques-
tion of whether or not the press should 
determine if national interest should delay or 
halt publication. Some would argue that delay-
ing publication would be co-option. Others 
might argue that the ‘publish and be damned’ 
attitude displayed by the media was inherited 
from the repression of old and was indeed irre-
sponsible. But there seems to be insufficient evi-
dence to demonstrate an orchestrated plan to 
harm the defense industry.”43 

Some of the proponents of a “liberal” media 
view did note the race criticism. The Mail and 
Guardian suggested, following repeated and open 
attacks from certain government leaders over 
their reports of growing government corruption, 
that there was an increase of “racial generaliza-
tion, (and) claims of unpatriotic behavior.”44 The 
Mail and Guardian, while having an over-
whelmingly white staff, had vigorously opposed 
apartheid even to the extent of being banned and 
closed down. 

Finally, those who appealed to liberal press 
values saw no difference between accusations 
that they had a “secret agenda” to accusations 
they had to endure from successive apartheid 
governments. They also likened the state criti-
cism and that of Qwelane and Mazwai as “out-
bursts of African dictators and despots.”45 

Analysis 
The first point we can make about the Denel 

Case is that as much as it involved values of 
press freedom, tensions over national security or 
questions of access by the media to government 
information, it is also a debate about tensions 
over the role of journalists and editors within a 
democratic South Africa. 

Second and more importantly, it is a reflection 
of the debate over the impact of the apartheid 
past on the work of journalists and editors. 

The events around Denel cannot be divorced 
from the broader political transition that is tak-
ing place in South Africa. That is a debate in 
various forms in South Africa about “represen-
tation” and “transformation” and the impact of 
race as the single most important factor. 

The legacy of apartheid weighs heavily on the 
content and outcome of such debates. It is one of 
white ownership of the economy and the undo-
ing of the legacy of 40 years of apartheid rule 
with its vast income and social disparities. 
These racial inequalities of apartheid are 
reflected in the press. Most editors at main-
stream newspapers are white; so are most senior 
journalists.46 As a result the press’ internal fail-
ings become an easy target for a government 
who accuses the media of failing to transform. 

One of the developments in South Africa in 
the last four years has been a more explicit artic-
ulation of this debate. President Mandela’s 
Presidential Speech to the ANC National 
Convention in 1997 is the clearest articulation 
of these sentiments or views.47 On that occasion, 
Mandela accused the media of being “counter-
revolutionary” and “undermining” government’s 
attempts to work at implementing the ANC’s 
1994 election platform of widespread reconstruc-
tion and development. 

The reason for Mandela’s criticism is rooted 
in the ANC government’s perception of the role 
of the press. The ANC view the press as crucial 
to their project of implementing ambitious 
social and economic reforms. The government’s 
macro-economic policy sees developing its third 
world segment (the blacks marginalized in the 
rural and urban areas) by means of its first world 
economy and its media. But the government 
does not have control over the scarce media 
resources available that operate in a competitive 
environment. As a result two things flow from 
this. First, the government sees certain private 
media as enemies of transformation, and sec-
ond, it sees the black take-over of some main-
stream press companies as a “breakthrough.” 
Black editors and journalists are then assumed 
as allies. 

Observers note that black editors are targeted 
to be pro-government or at least to include 
reports that are more positive about govern-
ment’s actions. As the case study shows, meet-
ings of the South African National Editors 
Forum (SANEF) with President Mandela indicate 
a government that demands a certain kind of 
loyalty from the press.48 Mandela in these meet-
ings singled out black “senior reporters and edi-
tors” of white newspapers for doing their 
“conservative white bosses” dirty work.49 But 
the Denel Case is also about a democratic press 
that is guarding its growing independence and 
wants to break with a past of partisanship— 
whether to particular political movements or 
business interests. 

Sean Jacobs 7 

https://press.48
https://views.47
https://journalists.46
https://information.41


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 8

Such a press is being confronted with deficien-
cies in their own make-up on the one hand and 
pressures from a new government on the other. 
In such a context, different conceptions of news 
values for the press are bandied around. Notions 
of the “public’s right to know” are held up 
against that of the “national interest” or a 
“patriotic media.” An important development in 
this debate is the support that the new govern-
ment gets from certain journalists and editors. 

It is therefore not surprising that black edi-
tors—like Mazwai and Qwelane—would say that 
their white colleagues’ calls for press freedom 
and the public’s right to know are linked with 
alleged attempts to ensure institutions of power 
are still dominated by the latter. For example, in 
his second editorial on the Denel matter, 
Mazwai also suggested that those who published 
information about the Denel arms sales, were 
“privileged whites.” 

On a visit to neighboring Zimbabwe, Mandela 
went further and suggested that the appointment 
of black editors is done to confuse government 
criticism of the media: “It’s easy for us, some-
times rightly, sometimes justifiably, to say 
ëracism’ to criticism by white reporters. In order 
to overcome that, many proprietors use black 
journalists.”50 

Observers note that while black editors and 
journalists who work for white-owned newspa-
pers are criticized on the one hand, black-owned 
or operated newspapers are increasingly excluded 
from the same kind of criticism by government. 
In November 1996, Mandela repeated the allega-
tion that some “senior black journalists” allow 
themselves to be used by white “conservative” 
employers to do the latter’s “dirty work” and 
also accused those black editors of undermining 
and trying to destroy the democratically elected 
government.51 

At the time of Mandela’s outburst, media ana-
lyst Raymond Louw pointed out that it was sig-
nificant that Mandela did not attack City Press 
and New Nation (which later closed down)— 
both newspapers that also have black editors but 
with black owners.52 At a later date Mandela 
talked about this incident and publicly exoner-
ated the editors of black-owned publications 
(City Press and Tribute), but not the black politi-
cal editor of the (white) Star newspaper.53 

Mandela and Mbeki (his deputy president) 
appeal to black journalists and put pressure on 
the latter to be less critical of government. There 
are already reported instances of editorial pres-
sure by owners close to the ANC.54 In September 
1995, Deputy President Mbeki addressed black 

editors and “. . . urged (them) to join his govern-
ment in the task of black empowerment that 
must remain a central part of transformation.”55 

That an ANC government in the future could 
place pressure on its allies who now own Times 
Media Limited cannot therefore be excluded. 

Although Mazwai does not directly refer to 
this development, he implies it in his comments 
about the absence of a “patriotic media” among 
editors who insisted on publication. For exam-
ple, this sentiment is implied in his argument 
that no black editor would support the challenge 
against the court interdict. It is also present in 
the assertion that there are limitations on the 
“public’s right to know” when this right is held 
up against the “national interest.” It is also 
assumed in Mazwai’s assurances to government 
ministers under whose responsibility arms sales 
fall that “. . . our profession realizes that press 
freedom serves the interests of South Africa 
rather than assuage the egos of some Euro-South 
Africans.” 

If there is pressure from the government on 
black editors and senior journalists, it is also 
true that the leading members of the small, but 
emerging black middle class aid the leadership of 
the African National Congress, in the tensions 
over the role of the press.56 The case study 
clearly shows that. For example, the mandate of 
mainstream media to fairly reflect the lives of 
the majority of South Africa is increasingly being 
questioned.57 And a “black agenda” or the “black 
news” is insisted upon by elements in the ANC 
and government.58 

But the relationship between government and 
black news producers is no different from the 
relationship between the press in general and 
government. 

As early as September 1994—just five months 
after the April 1994 elections—the Mail and 
Guardian quoted Mandela as saying, “. . . rela-
tions between the government and sections of 
the media are at a relatively low ebb.”59 

In January 1998, the Mail and Guardian noted 
in an editorial, the hostility of government and 
sections of the black press about a “black gov-
ernment on trial” from a white-owned and con-
trolled press.60 

The notion of patriotism is increasingly being 
equated with blacks. The government writes 
white media owners and even journalists off as 
reactionary or views them with suspicion at best. 
There is a discourse that Deputy President 
Mbeki uses (as do other government officials 
when it suits them), to silence opposition, which 
says that only blacks can be patriotic. The 

8 Tensions of a Free Press 

https://press.60
https://government.58
https://questioned.57
https://press.56
https://newspaper.53
https://owners.52
https://government.51


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 9

“them” and “us” terminology is used to the gov-
ernment’s advantage. The second characteristic 
of the debate is the fact that the South African 
press displays the racial inequalities of apartheid 
—skewed personnel patterns in favor of whites. 
It is this skewed nature of the press that does not 
aid its defense of liberal press values.61 

Conclusions 
How much can we generalize from the events 

of the Denel Case about the nature of press-gov-
ernment relations in South Africa? Do the 
events of Denel presuppose a predictable pat-
tern? Is this an exceptional case influenced by 
the policy area? 

In a number of ways Denel as a case study 
reflects the politics of the South African transi-
tion. That is a context of major changes in politi-
cal institutions, whether the media or 
government. In 1994 the first democratic govern-
ment was elected. The media has undergone a 
number of key changes in the last decade—most 
notably the end of state monopolies in broad-
casting and in the press, the break-up of print 
monopolies. 

Under apartheid, the press operated in a con-
text of repression and censorship and of extreme 
partisanship. The post-apartheid context has pre-
sented the media with a context in which they 
can thrive. The media, in sync with develop-
ments around the world, has responded by 
insisting on greater independence, to report more 
informatively on the business of government. 
The new government has responded by suggest-
ing the media is unfairly singling it out for criti-
cism. Government has also found willing allies 
among journalists and editors for its criticisms. 
The reason is one major factor: race. 

The South African media is still largely white 
in its ownership, management and editorial 
make-up. The media is still overwhelmingly 
racially and ideologically biased towards the 
ANC government. The more the media pleads 
independence and reporting “in the public inter-
est,” the more government and its allies in the 
media respond by accusing the media of being 
racist and undermining the government. 

This makes for an interesting tension ahead. 
This paper argues that the changes in media 
ownership will intensify these tensions over 
press-government relations and more impor-
tantly over the values of the press. This debate is 
set to intensify within the profession since South 
African political actors are, for the first time, 
confronted with a democratic context. That 

context demands a new political culture or rules-
of-the-game for democratic engagement between 
the press and government. As such the tension 
will be about finding those “rules of the game.” 

What does Denel tell us about the nature of 
press-government relations in South Africa? Will 
the tension be different between sections of the 
press and the press and government on issues 
other than Denel? 

It is interesting that at the time of this writ-
ing two professional organizations, the Black 
Lawyers Association and the Association of 
Black Accountants of South Africa had lodged a 
complaint with the country’s Human Rights 
Commission to institute an inquiry into racism 
in the media. The responses were predictable: 
Support for the inquiry from within govern-
ment and from their allies in the media; opposi-
tion from the largely white-owned press.62 It is 
too early to make conclusions from a process 
that is still unfolding, but already we can see 
that the media’s past divisions are central to 
determining how its place in the new democ-
racy is determined. 

There are also three key developments to 
monitor in the next few years as to where press-
government relations go. The first is: What hap-
pens to Times Media Limited’s editorial content 
and structure of news as well as its relation to an 
ANC-government (that will certainly dominate 
South Africa’s electoral politics for the next 
decade) as the new owners take direct control? 
The second is TML’s decision to launch a Sunday 
newspaper, Sunday World, that will be aimed at 
a mass black readership and will be overtly pro-
ANC. How will that affect the political balance? 
Third, the tension between “liberal” news values 
of reporting to please readers against a civic duty 
in the national interest will become more signifi-
cant. Finally, what happens if current racially 
skewed newspaper ownership and control pat-
terns remain essentially unchanged? 

In conclusion, this paper deals with two other 
important contextual issues. The first concerns 
the real extent of changes in press ownership 
and control, and the second relates to how differ-
ent these new tensions are from those under 
apartheid. 

One of the major criticisms of the changes in 
ownership and control is that the broadening of 
ownership is insignificant or has not made any 
real dent in the existing print monopolies. This 
is primarily because the “unbundling” of press 
monopolies did not break the idea of five 
monopolies—it replaced only the color of one of 
the owners. And the new owners, as pointed out 

Sean Jacobs 9 

https://press.62
https://values.61


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 10

earlier, share the same values of their white 
counterparts—news driven by market 
pressures.63 

Market related factors may still be decisive in 
determining to what extent notions of different 
sets of press values on the one hand and pressure 
from the government on the other will impact 
the structure and framing of news. It should be 
recognized that South African newspapers, as 
elsewhere, are primarily dependent on advertis-
ing for their revenue. White South Africans who 
control most of the disposable income in the 
country are the main targets of advertisers. No 
newspaper can survive if it does not reflect the 
views of its readers.64 

It has been shown that even where new or 
black oriented publications have succeeded, adver-
tising revenue has remained low because of their 
relatively impoverished readership. As such, little 
changes in the editorial content of newspapers.65 

Some argue that the racial nature of the read-
ership and advertising market will force new 
owners to merely continue to cater to their 
existing readership—the first world constituency 
of South Africa: a modern, free-market economy, 
owned and run by the upper class and middle 
class whites.66 For example, it would be interest-
ing to see how many changes the new owners of 
Times Media Limited and Kagiso introduce as 
profit margins take increasing precedence. 

There are also questions about how much 
control the new owners have over newspapers 
published by their companies that could impact 
any future developments. In a meeting with 
South African editors, President Nelson Mandela 
suggested: “. . . these black companies that are 
supposed to be in charge of enormous assets are 
a hollow claim at present—because they are 
heavily indebted to white companies. They don’t 
own their assets.”67 Transforming the daily oper-
ations of these newspapers will also not happen 
soon. In the majority of the cases, for example, 
they will have to retain the same editorial staff.68 

But these processes around press-state rela-
tions are far from complete. They are ongoing, 
dynamic and unfolding. In fact, as this paper sug-
gests, the sale of press corporations that ended 
single-race monopolies have only taken place 
over the last three years—major changes in such 
a short time. 

What is clear also is that exclusive white con-
trol of the media, both in broadcasting—but more 
significantly for the purposes of this paper—the 
print news medium has been significantly altered 
in the last four years. Some observers have 
described this process as a “substantial erosion” 

of white monopoly control of the press, while 
those in government have suggested white 
monopoly ownership has been “extensively 
diluted.”69 What can not be disputed is that this 
development has important consequences for 
democratic discourse and that it will have signif-
icant impact on the trajectory of press-govern-
ment relations. 

How different are government-press tensions 
from those experienced under apartheid? It is 
true that the context for press-government rela-
tions is qualitatively different, and the democra-
tic government has now publicly expressed its 
commitment to press freedom. But this has not 
prevented the ANC-led government from 
demanding partisan or less critical reporting 
from particular owners, editors or senior journal-
ists that the ANC-government view as part of 
their allies in the struggle against apartheid. 

Calls for a partisan press are not new in South 
Africa. Traditionally, South African media is 
highly partisan—in particular as it concerns the 
role of owners and their relation to the state or 
private economic interests. Previous white-
minority governments in South Africa demanded 
and got a certain loyalty from some sectors of 
the press. The relationship of the Apartheid 
State to the Afrikaans press comes to mind; so 
too the relationship of the English mainstream 
press and mining capital.70 On the other hand, 
there is nothing new in the demand on black 
journalists to be partisan. In fact Thami Mazwai, 
now a champion of “patriotic media,” used to be 
at the forefront of the fight against notions of 
journalists beholden to liberation movements 
and popular resistance organizations throughout 
the 1980s.71 

This paper argues that these tensions are dif-
ferent from those under apartheid. For one, the 
institutional context of democracy is very differ-
ent from that under apartheid (a police state, 
lack of formal censorship, police harassment or 
arbitrary imprisonment). The apartheid govern-
ment, while favoring certain media, operated in 
a police state fashion with extensive censorship. 
With few exceptions, the views and actions of 
opposition groups (outside of legal, white main-
stream politics) were distorted, underreported or 
ignored in the mainstream press.72 The post-
apartheid legal and constitutional context is 
qualitatively different from that under apartheid. 
South Africa now has a Constitution that guar-
antees media protection through a Bill of Rights 
and allows more freedom of expression than ever 
before. The 1996 Constitution’s Bill of Rights 
guarantees freedom of the press and the media.73 

10 Tensions of a Free Press 

https://media.73
https://press.72
https://1980s.71
https://capital.70
https://staff.68
https://whites.66
https://newspapers.65
https://readers.64
https://pressures.63


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 11

Endnotes 

1. The comments of Pippa Norris, Lia Nijzink, Mikki 
Seligman, Kerry Cullinan, Peter Dwyer and William-
Merwin Gumede were particularly useful in the writ-
ing of this paper. The arguments and conclusions are, 
however, my own. 

2. Some historians of the South African press have 
even argued that the white-owned English and 
Afrikaans press monopolies supported the apartheid 
hegemonic bloc in different ways, emphasising differ-
ent factions within it. See Ruth Tomaselli and Keyan 
Tomaselli, “The Political Economy of the South 
African Press,” in Narrating the Crisis: Hegemony 
and the South African Press, edited by Keyan 
Tomaselli, Ruth Tomaselli and Johan Muller 
(Johannesburg: Richard Lyon and Co, 1987), p. 106. 

3. Guy Berger, “Media scent disrupted,” MPD News, 
June 1994, pp. 4–5. 

4. David Swanson and Paolo Mancini, “Politics, 
Media, and Modern Democracy: Introduction,” in 
Swanson and Mancini (Eds.) Politics, Media, and 
Modern Democracy: An International Study of 
Innovations in Electoral Campaigning and Their 
Consequences. (Westport: Praeger, 1996), pp. 11–12; 
Doris Graber, Denis McQuail and Pippa Norris (eds.), 
The Politics of News: The News of Politics (Washing-
ton DC: Congressional Quarterly Press, 1998). 

5. It is true that television and radio have much 
higher penetration in South Africa and that print 
commands a very small market share of the potential 
40 million audience for news (see Table 1). But print 
enjoys a disproportionate influence on the formation 
of public policy given the nature of its ownership and 
readership—the white political and economic elites. 

6. By mainstream press I mean that print news media 
stands at the center of the country’s political debate. 
This media is also operated on commercial principles. 
The country has had a history of media aimed at the 
black population and had a flourishing “alternative” 
media in the 1980s. However, the latter media—black 
and alternative media—have not and do not com-
mand the same political importance as the media 
congregated in five major corporations in South 
Africa. In exceptional cases where alternative news 
sources existed, these newspapers openly supported 
mass-based political opposition [on the alternative 
press see Les Switzer, “Introduction: South Africa’s 
Alternative Press in Perspective,” in Switzer, South 
Africa’s Alternative Press: Voices of Protest and 
Resistance, 1880–1990 (Cambridge University Press, 
1997), pp. 1–53]. 

7. The African Renaissance is a broad movement 
that advocates the rebirth of the African Continent 

with South Africa playing a leading role in that 
process. Deputy President Thabo Mbeki has made a 
number of speeches in this regard. An online archive 
of his speeches can be viewed at http://www.anc.org 
.za/ancdocs/history/mbeki/ 

8. The language of black empowerment is that of 
neo-liberalism. Its adherents argue that the access to 
economic power, property and privilege that an 
emerging black middle class is able to acquire will 
somehow trickle wealth down to those who were not 
the immediate beneficiaries of post-apartheid com-
pensation. The idea of black empowerment is usually 
filtered through the prism of proprietorship and socio-
economic improvement. For a discussion of the con-
cept see Heribert Adam, Frederik van Zyl Slabbert 
and Kogila Moodley, Comrades in Business: Post-
Liberation Politics in South Africa (Cape Town: 
Tafelberg, 1997). 

9. Dumisah Hlophe, 1998, “Mandela’s Civil Society: 
Implications for Democratic Consolidation in South 
Africa?” Paper Presented at the Centre for African 
Studies, Southern Africa in Comparative Perspective, 
Annual Spring Conference, University of California, 
April 25, 1998. 

10. Adam Jones, “From Rightist to ‘Brightest’? The 
Strange Tale of South Africa’s ‘Citizen’,” Journal of 
Southern African Studies, Vol. 24 (2), pp. 325–345. 

11. See Louise Bourgault, Mass Media in sub-Saharan 
Africa (Bloomington: Indiana University Press, 1995); 
Herbert Schiller, Information Inequality (New York: 
Routledge, 1996); Peter Humphreys, Mass Media and 
Media Policy in Western Europe (New York: 
Manchester University Press, 1996); Pippa Norris 
(ed.), Politics and the Press (London: Lynne Reinner, 
1997). 

12. Radio and television were almost solely the pre-
serve of the state broadcaster, the South African 
Broadcasting Corporation (SABC) under apartheid. The 
exceptions, M-Net, a subscription-based TV-
service, and radio in the form of Radio 702 and 
Capital Radio did not significantly alter this fact. In 
the case of M-Net, established in 1986, since its sub-
scription does not include broadcast news, its effect 
on the South African Broadcasting Corporation’s 
monopoly on news information programming was 
minimal. As for Radio 702 and Capital Radio, its 
broadcasts were only available on medium wave fre-
quencies in specific areas. One other TV-station, set 
up with South African taxpayers’ money, was run 
from the Bophuthatswana homeland or “bantustan.” 
It always catered more to Soweto, the large urban 
ghetto outside Johannesburg, than for people in the 
Bophuthatswana homeland. SABC radio and television 

Sean Jacobs 11 

http://www.anc.org


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 12

services have since been transformed in an ongoing 
process from a discredited government mouthpiece 
into public broadcaster. The monopoly of SABC has 
also been eroded to include the country’s first private 
television service. In October 1997 a new free-to-air 
TV-station, E-TV, was launched. E-TV, which is owned 
partly by Time-Warner, was scheduled to start news 
broadcasts in January 1999. Another significant devel-
opment is the licensing of at least 80 “community” 
radio stations and a number of commercial radio sta-
tions by an Independent Broadcasting Authority, 
established in 1993. 

13. Truth and Reconciliation Commission (TRC) 
Final Report Presented to President Mandela on 
October 29, 1998. See Volume 4, Chapter 6, “The 
Institutional Hearing: The Media” (http://www.truth 
.org.za/final/4chap6.htm) 

14. Keyan Tomaselli, 1995, “Political Economy and 
Public Sphere: Media in the Post-Apartheid Era,” 
Unpublished Paper, Department of Media and 
Cultural Studies, University of Natal, Durban, 
September 1995. 

15. See Clive Emdon, “Ownership and Control of 
Media in South Africa,” in Jane Duncan and Mandla 
Seleoane, Media and Democracy in South Africa, 
(Pretoria, HSRI Publishers and Freedom of Expression 
Institute, 1996a), p. 142. Also see Submission by the 
African National Congress on “The Role of the Media 
under Apartheid” to the Truth and Reconciliation 
Commission, September 1998 (http://www.anc.org.za 
/ancdocs/misc/mediasub.html) 

16. African National Congress, The Reconstruction 
and Development Programme: A Policy Framework, 
Section 5.14.3 (http://www.anc.org.za.ancindex 
.html); See also Ruth Teer-Tomaselli, “Militancy and 
Pragmatism: The Genesis of the ANC Media Policy,” 
in P. Eric Louw (ed.), South African Media Debates in 
the ANC Media Policy in the 1990s, Chicago: Lake 
View Press, pp. 227–240. 

17. The Independent Broadcasting Authority (IBA), 
which was legislated in 1993 to regulate the reform of 
the broadcast media, was deliberately designed to 
exclude print media from its jurisdiction on the 
advice of print media owners. The only statutory lim-
itation on private media owners contained in the 
Independent Broadcasting Authority Act applies to 
cross-media ownership. Any person who controls 
more than 20 percent of newspaper circulation in any 
particular license area may not hold 15 percent or 
more of the equity in a broadcasting service in that 
licensing area. See Independent Broadcasting 
Authority, Triple Inquiry Report: The Protection and 
Viability of Public Broadcasting Services (1996). 
There has been talk especially from within govern-
ment quarters and certain media practitioners of set-

ting up a regulating body similar to the Independent 
Broadcasting Authority for private print media; the 
idea has not received wide support thus far. In fact in 
the Comtask Report on government communica-
tions, the government charged: “The forces of foreign 
investment and black empowerment are not strong 
enough, nor sufficiently directed, to alter entrenched 
anti-competitive and restrictive patterns in the indus-
try . . .” Report of the Task Group on Government 
Communications to Deputy President Thabo Mbeki 
(Comtask Report), October 1996 (web address: 
http://www.polity.org.za/govdocs/commissions/com-
task.html), p. 29. 

18. Comtask Report, p. 27. 

19. Tomaselli, 1995, p. 7–8; “DP leader and Indepen-
dent Boss in Spat over Mandela and the Press,” 
Sunday Independent, August 3, 1997; “The New 
Voice of the Establishment,” Mail and Guardian 
(Johannesburg), February 13, 1998. 

20. “Editorial Fear of Foreigners,” Mail and 
Guardian, August 25, 1995. 

21. Emdon, p. 144. 

22. Jones, Ibid, p. 344. 

23. It should be noted though that Dhlomo, a former 
secretary general of Chief Buthelezi’s Inkatha 
Movement, is now said to be close to the ruling 
African National Congress (Mail and Guardian, June 
20, 1997). 

24. Madi, Black Empowerment in the New South 
Africa; Adam et al, Comrades in Business: Post-
Liberation Politics in South Africa. 

25. NAIL has since entered into a 50/50-shareholding 
agreement with the British group, Pearsons, for the 
publications Business Day and Financial Mail. 
Pearsons publishes the Financial Times in London as 
well as the Economist (Business Day, September 30, 
1996). 

26. Although a politically inspired “alternative 
press” developed in the late 1980s—alternative to 
the status quo and the mainstream press—and 
thrived for a while, only one of these six regional and 
national alternative newspapers, the Weekly Mail 
and Guardian, survives to this day. Their position 
has also been diminished as the pressure on main-
stream media to improve their coverage has intensi-
fied. It is also significant to note that where the 
alternative press has survived it has happened 
because of intervention of “stronger players”—in 
effect mainstream press companies—in “rescuing” 
these flailing operations. For example, New Africa 
Investments Limited (NAIL) that owns part of the 

12 Tensions of a Free Press 

http://www.polity.org.za/govdocs/commissions/com
http://www.anc.org.za.ancindex
http://www.anc.org.za
http://www.truth


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 13

Sowetan and later became the parent company of 
Times Media Limited, for a while sustained the 
alternative weekly New Nation. The alternative 
Weekly Mail was renamed the Weekly Mail and 
Guardian, after Guardian Media of London and 
Manchester, United Kingdom, took a controlling 
interest. See Comtask Report, Chapter 3, URL (con-
sulted November 1998) http://www.polity 
.org.za/govdocs/commissions/comtask.html 

27. “Denel tries to gag us over huge arms deal,” 
Sunday Independent, July 20, 1997. 

28. Freedom of Expression Institute Action Alert 
Online, 28 July 1997 (http://fxi.org.za/alerts 
/1997/3updenel.htm). 

29. Sunday Independent, August 3, 1997. 

30. For this kind of interpretation see the summary 
of the case by the Freedom of Expression, “Denel 
episode leaves many issues unresolved” (http://fxi.org 
.za/update/augup.htm). 

31. For example, John Battersby, editor of the Sunday 
Independent, said at the time of the court interdict, 
“We will abide by the decisions of the court, but we 
will do everything in our power to defend the public’s 
right to know” (Sunday Independent, July 27, 1997). 
See also “Editorial: Denel Arms and the Law,” Mail 
and Guardian, July 25, 1997. 

32. See William Finnegan, 1988, Dateline Soweto: 
Travels with Black South African Reporters, New 
York: Harper and Row, pp. 81–101, 111–112. 

33. One other important development of the Denel 
Case was that the reporter who broke the story, 
Newton Kanhema, was later deported for filing 
“false” information on his application for a perma-
nent residence permit. Kanhema, a Zimbabwean citi-
zen, later won the CNN Africa Journalist of the Year 
Award for his reports on the Denel and other inves-
tigative pieces. Although the government withdrew 
the deportation order against Kanhema a few months 
later after foreign pressure, observers of a free press 
in South Africa saw the events as an attempt to chill 
freedom of the press, to deport Mr. Kanhema who 
had written a number of critical articles about the 
government. For Kanhema’s own account of these 
events see his essay, “Africa’s ‘Journalist of the Year’ 
Suffers a South African Nightmare’, The Harvard 
International Journal of Press/Politics, Vol. 3, No 4, 
Fall 1998, pp. 126–130. Also see “A Reporter Who 
Irritated South Africa is Deported,” New York Times, 
6 February 1998; “South Africa Relents a Bit on 
Ousting Reporter, New York Times, May 27, 1998. 

34. “Public’s Right to Know Hides Racist Hypo-
crisy,” Business Day, August 1, 1997. 

35. Ibid. 

36. “Press Freedom is There to Serve South Africa,” 
Business Day, August 15, 1996. 

37. Op. Cit. Business Day, August 1, 1997. 

38. Business Day, August 15, 1996. 

39. Ibid. 

40. “Press Freedom is There to Serve South Africa,” 
Business Day, August 15, 1997. 

41. “Denel wins interdict; Independent will oppose 
it,” Sunday Independent, July 27, 1997; “Editorial: 
Denel Arms and the Law,” Mail and Guardian, July 
25, 1997. 

42. “Arms industry is not exempt from transparency 
policy,” Business Day, August 15, 1997. 

43. Ibid. 

44. “Editorial: When getting it right is wrong,” Mail 
and Guardian, October 1, 1997. 

45. “Qwelane must get his facts right (first rule of 
journalists) before attacking Independent,” Saturday 
Star, August 13, 1997. 

46. See Kaizer Nyatsumba, “The looking-glass war,” 
Leadership Magazine, September 1998, p. 34. Of the 
many formerly “white” English newspapers, blacks 
edit six of these. Moegsien Williams at the Cape 
Times, Ryland Fisher at the Cape Times, Denis 
Pather at the Daily News, and Nyatsumba at the 
Saturday Paper. They are all newspapers owned by 
Independent Newspapers. Mike Robertson edits the 
Sunday Times. However, the majority of the second 
layer of leadership below them is white. 

47. Speech by President Nelson Mandela to the 50th 
National Conference of the African National 
Congress, Mafikeng, South Africa, December 16, 1997 
(http:www.anc.org.za/ancdocs/history/mandela 
/1997/sp971216.html). 

48. Transcripts of these meetings were published in 
the Rhodes Journalism Review, December 1996 
(“Media on the Menu”) and November 1997 (“Tough 
Talk from the President”). 

49. Ibid. 

50. South African Press Association News Agency, 
Johannesburg, May 21, 1997. 

51. “Mandela’s Bizarre attack on journalists reflects 
ANC insecurity,” Business Day, November 19, 1996. 

Sean Jacobs 13 

http:www.anc.org.za/ancdocs/history/mandela
http://fxi.org
http://fxi.org.za/alerts
http://www.polity


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 14

52. Ibid. 

53. Rhodes Journalism Review, November 1997 

54. See for example the case of the Sowetan where 
there are allegations that the Director of New Africa 
Investments Limited, who is close to the ANC, had 
tried to influence editorial decisions of the newspapers. 

55. “Giving the Media a Black Eye,” Mail and 
Guardian, September 15, 1995 

56. Some observers have argued that Thami 
Mazwai’s and Deputy President Mbeki’s agenda is 
one and the same. Deputy President Mbeki and 
Mazwai take up arms against the whiteness of the 
mainstream media because Mbeki on the one hand 
justifiably perceives that the media is hostile to the 
government’s transformation agenda, while Mazwai 
believes it is thwarting black economic empower-
ment. “Perhaps it comes down to the same thing,” 
suggested author Mark Gevisser. It is also argued that 
there are incentives for black publishers to support 
government’s transformation agenda as it means 
access to lucrative state printing contracts currently 
held by companies who enjoyed close relations with 
the apartheid government (Mark Gevisser, Mail and 
Guardian, September 15, 1995). 

57. At the height of the Denel case Academic 
Njabulo Ndebele suggested, “Clearly no less than a 
new relationship between the government and the 
media, between the media and the public is called 
for. Public trust in the media will not develop when 
most of us, serious observers of our society, who try 
to be dispassionate and believe in freedom of the 
press, have the impression that a self-righteous media 
environment is not only out to bash the government, 
but is also condescending toward the public . . . At 
best, some newspapers assume an alliance with the 
public, which in my view, has yet to be earned” 
(Sunday Independent, August 17, 1997). 

58. “Black news should not be looked at with white 
eyes,” Business Day, February 7, 1997. 

59. “Behind the Rhetoric a Real Media Problem,” 
Mail and Guardian, September 9, 1994. 

60. “We are not the enemy,” Weekly Mail and 
Guardian, January 23, 1998. 

60. For example, in the case of Independent 
Newspapers, its two most important newspaper titles 
are still edited by white males and its news columns 
still filled with the experiences of white South 
Africans. It is this contradiction that provides an 
overwhelming black government with ammunition 
to criticize the media. The behavior of the main-
stream press under apartheid does not help either. 

The African National Congress accuses the media 
now of appealing for press freedom when it is “safe” 
to do so and there is some truth to this charge. For 
example, when it became clear that the largely black 
investment company, New Africa Investment 
Limited, would acquire a controlling stock of Times 
Media Limited, mainly white editors and senior jour-
nalists of TML’s major titles aimed at the mainly 
white mainstream market suddenly appealed for an 
“editorial charter.” Significantly these same editors 
and journalists had worked without such a charter for 
more than a century for their mining owners. It also 
does not pass the government unnoticed that main-
stream media still seem to promote public policies 
protective of white privilege. 

62. See “Pityana must turn a deaf ear to howls from 
our racist media” (Mathatha Tsedu, Editorial), Sun-
day Independent, November 22, 1998 (http://www 
.sunday.co.za/) 

63. Lynette Steenveld, “The Transformation of the 
Media. From what, to what?,” Rhodes Journalism 
Review, July 1998, pp. 4–7. 

64. An example is a comparison in the advertising 
revenue of the Johannesburg daily newspaper, The 
Star, that has a lower readership that is mainly white 
and affluent, to that of the Sowetan (daily) and City 
Press (weekly) that has a higher readership but lower 
revenue. Even though the Star has experienced 
declining readership and a smaller share of the mar-
ket in the last ten years, it still earns double the rev-
enue of City Press and Sowetan. See Emdon, 1998a: 
p. 163. 

65. Emdon, p. 163. 

66. Emdon, “Civil Society and the Media” in Media 
and Democracy in South Africa, 1998b: p. 200. 

67. Rhodes Journalism Review, November 1997. 

68. Shortly after NAIL bought Times Media Limited, 
it faced resistance from editors and senior journalists 
who wanted to draw up an “editorial charter” to 
retain “standards” and the NAIL Board of Directors 
gave “certain undertakings” to Johnnic staff about 
their continued employment. See Business Day, 
August 29, 1998. 

69. Emdon, p. 144; Comtask p. 28. 

70. For example, under apartheid the Afrikaans press 
viewed the government as “our government.” In the 
case of the English mainstream press and references 
to their acceptance of white mainstream politics as 
decreed by the apartheid state. Note for example jour-
nalist and editor Moegsien Williams’ testimony 
before the TRC. “They [the English mainstream 

14 Tensions of a Free Press 

https://sunday.co
http://www


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 15

press] did not support the ANC, never articulated 
ANC policies, never wrote about the aspirations of 
the vast majority of South Africans, about their 
views, what they wanted, their need for a vote. 
Nothing happened outside white parameters. They 
were under delusion—their real opposition sat on 
Robben Island” (see Truth and Reconciliation 
Commission Final Report, Volume 6, Chapter 4, 
http://www.truth.org.za/final/4chap6.htm. For a his-
torical overview see also William Hachten, The Press 
and Apartheid: Repression and Propaganda in South 
Africa (London: MacMillan, 1987); Keyan Tomaselli, 
Ruth Teer-Tomaselli and Johan Muller (eds.), 

Narrating the Crisis: Hegemony and the South 
African Press, (Johannesburg: R Lyon, c1987). 

71. Thami Mazwai et al, Mau-Mauing the Media 
(Johannesburg: SAIRR, 1991). 

72. Keyan Tomaselli and Johan Muller, The 
Alternative Press in South Africa, (Chicago: Lake 
View Press, 1991). 

73. Clause 16, Chapter 2, Constitution of the Repub-
lic of South Africa, 1996. 

Sean Jacobs 15 

http://www.truth.org.za/final/4chap6.htm


91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 17

OTHER PUBLICATIONS FROM THE SHORENSTEIN CENTER 

DISCUSSION PAPERS 
“Pragmatic News Objectivity: Objectivity With a 
Human Face,” Stephen Ward. May, 1999. Discussion 
Paper D-37. $2.00 

“Whither the Civic Journalism Bandwagon?” 
Charlotte Grimes. February, 1999. Discussion Paper 
D-36. $2.00 

“The Enemy Within: The Effect of ‘Private 
Censorship’ on Press Freedom and How to Confront 
It – An Israeli Perspective,” Moshe Negbi. November, 
1998. Discussion Paper D-35. $2.00 

“The Rise of the ‘New News’: A Case Study of Two 
Root Causes of the Modern Scandal Coverage,” 
Marvin Kalb. October, 1998. Discussion Paper D-34. 
$2.00 

“The Rise and Fall of the Televised Political 
Convention,” Zachary Karabell. October, 1998. 
Discussion Paper D-33. $2.00 

“Pressing Concerns: Hong Kong’s Media in an Era of 
Transition,” Stephen J. Hutcheon. September, 1998. 
Discussion Paper D-32. $2.00 

“Prepared for War: Ready for Peace? Paramilitaries, 
Politics, and the Press in Northern Ireland,” Tim 
Cooke. July, 1998. Discussion Paper D-31. $2.00 

“Ijambo: ‘Speaking Truth’ Amidst Genocide,” Alexis 
Sinduhije. July, 1998. Discussion Paper D-30. $2.00 

“The Spokesperson-In-the-Crossfire: A Decade of 
Israeli Defense Crises from an Official Spokesperson’s 
Perspective,” Nachman Shai. July, 1998. Discussion 
Paper D-29. $2.00 

“The Business of Getting ‘The Get’: Nailing an 
Exclusive Interview in Prime Time,” Connie Chung. 
April, 1998. Discussion Paper D-28. $2.00 

“Shoah in the News: Patterns and Meanings of News 
Coverage of the Holocaust,” James Carroll. October, 
1997. Discussion Paper D-27. $2.00 

“Junk News: Can Public Broadcasters Buck the 
Tabloid Tendencies of Market-Driven Journalism? A 
Canadian Experience,” William John Fox. August, 
1997. Discussion Paper D-26. $2.00 

“Journalism and Economics: The Tangled Webs of 
Profession, Narrative, and Responsibility in a Modern 
Democracy” Richard Parker. May, 1997. Discussion 
Paper D-25. $2.00 

“Spreading the Word: The KGB’s Image-Building 
Under Gorbachev,” Jeff Trimble. February, 1997. 
Discussion Paper D-24. $3.00 

“The Foreign News Flow in the Information Age,” 
Claude Moisy. November, 1996. 
Discussion Paper D-23. $2.50 

“The Next War: Live?” Barrie Dunsmore. March, 
1996. Discussion Paper D-22. $3.50 

“Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth 
of a Free Press,” Bernard Margueritte. August, 1995. 
Discussion Paper D-21. $3.25 

“The Nigerian Press Under the Military: Persecution, 
Resilience and Political Crisis (1983–1993),” Adeyinka 
Adeyemi. May, 1995. Discussion Paper D-20. $3.75 

“Paint-By-Numbers Journalism: How Reader Surveys 
and Focus Groups Subvert a Democratic Press,” Alison 
Carper. April, 1995. Discussion Paper D-19. $2.75 

“Hispanic Voices: Is the Press Listening?,” Jorge 
Quiroga. January, 1995. Discussion Paper D-18. $3.00 

“From Bhopal to Superfund: The News Media and the 
Environment,” Sanjoy Hazarika. September, 1994. 
Discussion Paper D-17. $2.00 

“TV Violence, Children and the Press: Eight Rationales 
Inhibiting Public Policy Debates,” Sissela Bok. April, 
1994. Discussion Paper D-16. $3.00 

“When Policy Fails: How the Buck Was Passed When 
Kuwait Was Invaded,” Bernard Roshco. December, 1992. 
Discussion Paper D-15. $3.25 

“The American Pattern of Freedom of the Press: A 
Model to Follow?,” Santiago Sanchez Gonzalez. August, 
1992. Discussion Paper D-14. $2.25 

“The Nixon Memo,” Marvin Kalb. July, 1992. 
Discussion Paper D-13. $2.00 

“Notes for the Next Epidemic, Part One: Lessons from 
News Coverage of AIDS,” Timothy Cook. October, 
1991. Discussion Paper D-12. $2.25 

“The Media in Europe After 1992: A Case Study of La 
Republica,” Sylvia Poggioli. September, 1991. 
Discussion Paper D-11. $3.25 

“The Russian and Soviet Press: A Long Journey from 
Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost,” 
Alexander Merkushev. August, 1991. Discussion Paper 
D-10. $2.00 

“Different Strokes: Public Broadcasting in America and 
Australia,” Glyn Davis. July, 1991. Discussion Paper D-
9. $2.25 

“Changing Lanes on the Inside Track: The Career 
Shuttle Between Journalism, Politics and Government,” 
James McEnteer. May, 1991. Discussion Paper D-8. 
$1.75 

“Expanding the Public’s Right to Know: Access to 
Settlement Records under the First Amendment,” John 
J. Watkins. December, 1990. Discussion Paper D-7. 
$1.75 

“Lies in Ink, Truth in Blood,” Linda Jakobson. August, 
1990. Discussion Paper D-6. $2.00 

Sean Jacobs 17 



91047 Shorenstein R-22.qxd  6/7/99  2:40 PM  Page 18

“Window to the West: How Television from the Federal 
Republic Influenced Events in East Germany,” Dieter 
Buhl. July, 1990. Discussion Paper D-5. $1.50 

“School for Scandal,” Sissela Bok. April, 1990. 
Discussion Paper D-4. $1.00 

“Reflections on Television’s Role in American 
Presidential Elections,” Lawrence K. Grossman. 
January, 1990. Discussion Paper D-3. $1.50 

“The Politics of Character and the Character of 
Journalism,” Judith Lichtenberg. October, 1989. 
Discussion Paper D-2. $1.75 

“Press, Polls and the 1988 Campaign: An Insider’s 
Critique,” Dayton Duncan. August, 1989. Discussion 
Paper D-1. $2.50 

RESEARCH PAPERS 

“The Perpetuation of Prejudice in Reporting on Gays 
and Lesbians—Time and Newsweek: The First Fifty 
Years,” Lisa Bennett. September, 1998. Research 
Paper R-21. $2.00 

“Talking Politics on the Net,” Sara Bentivegna. 
August, 1998. Research Paper R-20. $2.00 

“Communication Patterns in Presidential Primaries 
1912–2000: Knowing the Rules of the Game,” 
Kathleen E. Kendall. June, 1998. Research Paper R-19. 
$2.00 

“Clarifying the CNN Effect: An Examination of 
Media Effects According to Type of Military 
Intervention,” Steven Livingston. June, 1997. 
Research Paper R-18. $3.00 

“The Wisdom of the War Room: U.S. Campaigning 
and Americanization,” Margaret Scammell. April, 
1997. Research Paper R-17. $3.50 

“Framing Identity: The Press in Crown Heights,” 
Carol B. Conaway. November, 1996. Research Paper 
R-16. $3.00 

“Busted By the Ad Police: Journalists’ Coverage of 
Political Campaign Ads in the 1992 Presidential 
Campaign,” Michael Milburn and Justin Brown. July, 
1995. Research Paper R-15. $3.00 

“The Media, the Public and the Development of 
Candidates’ Images in the 1992 Presidential Election,” 
Dean Alger. October, 1994. Research Paper R-14. $2.50 

“The Future of Global Television News,” Richard 
Parker. September, 1994. Research Paper R-13. $2.75 

“Ownership of Newspapers: The View from Positivist 
Social Science,” C. Edwin Baker. September, 1994. 
Research Paper R-12. $2.75 

“Transmitting Race: The Los Angeles Riot in Television 
News,” Erna Smith. May, 1994. Research Paper R-11. 
$2.75 

“How Voters Construct Images of Political Candidates: 
The Role of Political Advertising and Televised News,” 
Montague Kern and Marion Just. April, 1994. Research 
Paper R-10. $2.50 

“Shadowboxing with Stereotypes: The Press, The 
Public, and the Candidates Wives,” Karlyn Kohrs 
Campbell. Research Paper R-9. $2.25 

“The Role of the News Media in Unequal Political 
Conflicts: From the Intifada to the Gulf War and Back 
Again,” Gadi Wolfsfeld. June, 1993. Research Paper 
R-8. $2.25 

“Two Commanders-in-Chief: Free Expression’s Most 
Severe Test,” Betty Houchin Winfield. August, 1992. 
Research Paper R-7. $3.25 

“An Economic Theory of Learning from News,” Marion 
Just, W. Russell Neuman, Ann Crigler. July, 1992. 
Research Paper R-6. $2.25 

“The Church, the Press, and Abortion: Catholic 
Leadership and Public Communication,” Michael A. 
Russo. December, 1991. Research Paper R-5. $5.50 

“Through the Revolving Door: Blurring the Line 
Between the Press and Government,” Lewis W. 
Wolfson. June, 1991. Research Paper R-4. $2.50 

“Parsing the Pentagon Papers,” Frederick Schauer. May, 
1991. Research Paper R-3. $1.75 

“Sound Bite Democracy: Network Evening News 
Presidential Campaign Coverage, 1968 and 1988,” Kiku 
Adatto. June, 1990. Research Paper R-2. $2.00 

“Tritium and the Times: How the Nuclear Weapons-
Production Scandal Became a National Story,” William 
Lanouette. May, 1990. Research Paper R-1. $2.75 

WORKING PAPERS 

“Discourse and Its Discontents,” Frederick Schauer. 
September, 1994. Working Paper 94-2. $10.00 

“Real-Time Television Coverage of Armed Conflicts 
and Diplomatic Crises: Does It Pressure or Distort 
Foreign Policy Decisions?” Nik Gowing. June, 1994. 
Working Paper 94-1. $12.50 

Please direct any publication inquiry or request to: 

The Joan Shorenstein Center 
on the Press, Politics and Public Policy 
John F. Kennedy School of Government 
Harvard University 
79 John F. Kennedy Street 
Cambridge, MA 02138 
ATTN: Publications 

Telephone: (617) 495-8269 
Fax: (617) 495-8696 
Web Site Address: http://www.ksg. 

harvard.edu/~presspol 

18 Tensions of a Free Press 

http://www.ksg

