
The Enemy Within: The Effect of “Private 
Censorship” on Press Freedom and How to 
Confront It—An Israeli Perspective

Citation
Negbi, Moshe. "The Enemy Within: The Effect of “Private Censorship” on Press Freedom and 
How to Confront It—An Israeli Perspective." Shorenstein Center Discussion Paper Series 
1998.D-35, Harvard University, Cambridge, MA, November 1998.

Permanent link
https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37371073

Terms of Use
This article was downloaded from Harvard University’s DASH repository, WARNING: No 
applicable access license found.

Share Your Story
The Harvard community has made this article openly available.
Please share how this access benefits you.  Submit a story .

Accessibility

https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37371073
http://osc.hul.harvard.edu/dash/open-access-feedback?handle=&title=The%20Enemy%20Within:%20The%20Effect%20of%20%E2%80%9CPrivate%20Censorship%E2%80%9D%20on%20Press%20Freedom%20and%20How%20to%20Confront%20It%E2%80%94An%20Israeli%20Perspective&community=1/3345933&collection=1/12860156&owningCollection1/12860156&harvardAuthors=fb3b42157ecd40f21efab01253d3d3cf&department
https://dash.harvard.edu/pages/accessibility


THE ENEMY WITHIN:
The Effect of “Private Censorship”
on Press Freedom and How to
Confront It—An Israeli Perspective

by

Moshe Negbi

Discussion Paper D-35
November 1998

 
■ 

■ ■

The Joan Shorenstein Center  

Harvard University
John F. Kennedy School of Government

PRESS   POLITICS

PUBLIC POLICY



Copyright© 1998, President and Fellows of Harvard College
All rights reserved

The Joan Shorenstein Center
on the Press, Politics and Public Policy
John F. Kennedy School of Government

Harvard University
79 John F. Kennedy Street

Cambridge, MA 02138
Telephone (617) 495-8269 • Fax: (617) 495-8696

Web Site Address: http://ksgwww.harvard.edu/~presspol/home.htm



Moshe Negbi 1

The Israeli press is one of the most vigorous,
complex and diverse in the world. It has its ori-
gins in a rich cultural and historic mixture.
Among the elements are an almost genetic urge
to get at the truth, a democratic setting that is
unique in an authoritarian neighborhood, and
plain old stubbornness and disregard for authority.

The mythic story of Jewish scholars assem-
bled to define what it means to be Jewish comes
to mind. To be Jewish, the moderator observed
thoughtfully, means to object. Quickly a hand
shot up. “I object,” the dissident declared.

It is no wonder, then, that Israeli journal-
ists would rebel against censorship, by the gov-
ernment, commercial interests and even their
own owners. Moshe Negbi, richly experienced in
print and television journalism, writes of all
forms of censorship with authority: The censor-
ship of Arab war preparations before the Yom
Kippur war of 1973 by a government fearful of
demoralizing the public; a leading newspaper’s
retraction of a series of articles about irregulari-
ties in a large corporation.

Israeli journalists, for the most part, are
dedicated to uncovering the truth and passing on
the information to their viewers and readers. A
landmark Supreme Court decision has limited
what the government can censor to material
whose publication probably would imperil
national security or public order.

This may not seem all that progressive to
an American First Amendment junkie, honed on
the views of Justices William O. Douglas and
Hugo L. Black. But Israel has no First Amend-
ment, and most of its neighbors have only a nod-
ding acquaintance with free speech.

David Ben-Gurion, the first prime minister,
once contemptuously dismissed a newspaper’s
criticism: “What is a newspaper anyway?
Somebody with money establishes a business,
hires servants and they write whatever he
directs them to write.” Yitzhak Rabin, accusing
editors of sensationalizing terrorist attacks,
remarked: “They do what sells papers.”

Well not really. The press practices that
have developed over only 50 years are quite
remarkable in their assertion of independence,
not only from censorship but from a government
or otherwise official line.

Unfortunately, this zeal, when combined
with an acute sense of competition, sometimes
produces erratic and inaccurate news accounts.
There is too much gotcha journalism. But all

that goes on in America, too, after more than
200 years of experimentation with freedom. One
answer may be governments that provide more
information and withhold the spin.

There probably is no way though, to slow
the concentration of the media in fewer and
fewer hands, in both countries. The rapid disap-
pearance of distinctly separate radio networks in
America poses a particular risk.

Israel has abandoned, probably forever, its
socialist tradition and there are big bucks to be
made in journalism properties. Newspapers con-
trolled by political parties or by benevolent own-
ers are also a thing of the past.

These trends are not conducive to press
freedom, especially not to the kind of investiga-
tive journalism that seeks to pry information
from uptight bureaucrats or plutocrats.

And Israeli courts have been sympathetic to
the self-censorship of newspaper owners even
while cutting down government censors. A rich
owner in Israel can pretty much have his own way
in the pages of his newspaper. Editors and writers
can and will quit in protest, as in America, but it
is not difficult to find replacements.

Happily, editorial pages seem to be bucking
the trend toward concentration. Diversity of
views is as rich as ever, again possibly a reflec-
tion of a tradition that predates Herzl and Ben-
Gurion by centuries.

Of course, Israel has a special problem: it
lives in a dangerous neighborhood among ene-
mies who would seek to destroy it either by
means of terrorism or traditional warfare. The
question is whether security is better served by
keeping information from the people or by keep-
ing the public informed. Wouldn’t Israel have
been better off if self-censoring editors had not
killed stories warning of massive Arab buildups
at the nation’s borders in the days before the
1973 war? Certainly, the Israeli government
knew about the buildups. And so, of course, did
the Arab governments who were about to strike.
Only the Israeli people were kept in the dark.

As Moshe Negbi explains, sometimes cen-
sorship can take strange twists. He relates how
the Israeli media in 1985 collectively decided to
self-censor a Cabinet decision to release 1,150
terrorists in exchange for the return of 6 Israeli
soldiers who had been abducted in Lebanon.
The military censor did not object to informing
the public, Negbi recalls. In fact, the Army
wished the story would come out in the hope a

INTRODUCTION



2 The Enemy Within

public outcry would compel the Cabinet to
reverse itself.

A word or two should be said, also, in
praise of Israel’s press officers. My own experi-
ence largely has been limited to the diplomatic
beat. But over a quarter-century of dealing with
the Embassy as AP’s State Department corre-
spondent I have been extremely impressed with
their honesty and particularly with their not
trying to cast events in a favorable light. From

Avi Pazner to Ruth Yaron to Gadi Baltiansky
and all the others who held the difficult job,
there has been a consistent practice of telling
the truth even if the truth may be embarrassing.
And without the spin many American publicists
try to place on a story.

Barry Schweid
State Department Chief Correspondent 
Associated Press



Moshe Negbi 3

“What is a newspaper anyway? Somebody with money
establishes a business, hires servants and they write
whatever he tells them to write.”

—Prime-Minister David Ben-Gurion in parliament, 
April 1951 

“The commercialization of the media has become a
major factor in depicting events, especially in Israel [..]
They do what sells papers.”

—Prime-Minister Yitzhak Rabin in an interview 
with Marvin Kalb, March 1995

“There are those who make a living out of information
they publish, and there are those who make a living out
of information they do not publish.”

—Justice Mishael Cheshin, in a 
Supreme Court Judgment, August 1996 

Introduction: The Nature and Hazards of
“Private Censorship” 

Traditionally the struggle for press freedom
has been waged against the state. Publishers, edi-
tors, and journalists alike have fought to pre-
vent, modify or abolish legislation which gave
the government power to censor publications.
However in well-established democracies where
reasonable safeguards for protecting the press
from official intervention were achieved, it has
become evident that the state is not the only
menace threatening the uninhibited flow of
information and ideas to the public. Sometimes
the state is not even the major menace. It seems
that the all-powerful censors in such advanced
democracies are no longer politicians or govern-
ment officials but rather the “enemies within”—
the people who own the media and consequently
enjoy tremendous power to control its editorial
contents and the access to it. These people may
use their power to censor both information and
opinion, which are not to their liking or which
they perceive as detrimental to their interests.

Their motivation for censoring may differ, but
the impact may be as harmful as the impact of
state censorship. As American legal scholar A. J.
Barron has observed: “Increasingly private cen-
sorship serves to suppress ideas as thoroughly
and as rigidly as the worst government censor”
(Barron 1973:321). A similar sentiment was
voiced on the other side of the ocean by the
great British jurist Lord Radcliffe: “A man may
glitter with new and valuable ideas or burn with
wise thoughts [ . . . ] but if he is to communicate
them [ . . . ] he has to render them acceptable to
the real licensers of thoughts today [ . . . ] the
publishers” (Radcliffe 1968: 162).

Some may object to the use of the term
“censorship” in this context. For them this
term means a complete brutal suppression of
dissenting voices coupled with severe punish-
ment entailing loss of liberty and even life for
the dissenter. It is true that this brutal type of
censorship is applied by governments only,
since governments usually enjoy a monopoly
over using and applying such forceful sanctions.
It is also true that it is the more inhumane type
of censorship. But let me submit that this is not
the only type. Freud has observed there is pro-
found moral difference between burning dis-
senters or “just” burning their books, but in
both cases those dissenters are censored (Jansen
1991: 20). If you assume that Freedom of Speech
means not only the ability to speak but the abil-
ity to communicate—not only to utter a dis-
senting voice but also to make it heard by
others—then reducing it to an inaudible whisper
can be fairly termed “censorship.” And in our
era when you deny a dissenting voice access to
the mass media—you practically reduce it to an
inaudible whisper. Indeed private persons or
organizations cannot stop people from uttering
information or ideas, but they can certainly
reduce the audibility of their utterances to a
degree that renders them insignificant.

As Lord Radcliffe said, “it probably does
not much matter to the man whose nonconfor-
mity disqualifies him from breaking through the
barrier whether the source of obstruction is an
instrument of government or what we like to
speak of as an independent agency. In either
event it is the public that loses by the impover-
ishment of its culture” (Radcliffe 1968:163). 

THE ENEMY WITHIN: The Effect of “Private Censorship” on Press
Freedom and How to Confront It—An Israeli Perspective

by Moshe Negbi

Moshe Negbi was a Fellow at the Shorenstein Center
in the Fall of 1997. He is a senior lecturer at the
Hebrew University, columnist for Maariv daily news-
paper, and anchorman and legal commentator on
Israel Radio and TV. He can be reached at the
Communication Department, Hebrew University,
Jerusalem.



4 The Enemy Within

Moreover it is submitted that this “private
censorship”—even if it is not inhumanely 
brutal—is often more effective and restrictive
than government censorship. When a state
organ censors, the press can protest and mobi-
lize public opinion. It can also try to combat 
the censor in the court. And in extreme cases 
it can even decide to break the law by publish-
ing the censored information (“publish and be
damned”). However when censorship originates
within the media itself—there is usually no one
willing or able to protest, and no forum upon
which to stage the protest. Thus the public at
large has almost no chance to suspect that infor-
mation or opinion had been censored. 

It seems that most people are oblivious of
“private censorship” and its threat. This
unawareness makes it all the more difficult to
combat. But this is not the only difficulty.
There are also constitutional hurdles. Since
“private censorship” takes place in privately-
owned media, and is enforced by the owner,
both the legislature and the judiciary—even if
they are aware of it—are quite reluctant to
interfere. Such interference may be deemed as
trampling on the owner’s freedom of speech and
right of property. It may seem presumptuous,
perhaps outrageous, to tell or force someone
who has invested a lot of money in acquiring a
medium of communication in order to publish
his or her views and convictions (or to make
money), to let it be used to rebut those views
and convictions, or in a way that will cause him
or her to lose money. Media critic A. J. Liebling
has argued that freedom of the press means free-
dom of speech for the owner of that press (Baker
1994) and that censoring his or her own newspa-
per (or mouthpiece, if you like), is actually a
legitimate exercise of that freedom. Thus the
challenge of combating “private” censorship
requires understanding that we must protect
and guarantee not only “freedom of the press”
in its classic meaning but also the freedom of
the journalist. 

The older and better known type of “pri-
vate censorship” is the one which is motivated
by ideology, i.e., the publisher’s will to serve the
public good. If a publisher believes that publish-
ing a certain news story or opinion may harm
the “public good” or the “national interest,” he
or she suppresses its publication. Certainly,
there are people who see nothing wrong with
this “highly motivated private censorship” (of
course, only when they share the publisher’s
view of the “public good” or the “national inter-
est”). On the contrary, they term this “private

censorship” responsibility and applaud it. They
claim that if the press is patriotic it should be
responsible and not publish anything which
might be detrimental to national interest. This
argument apparently makes sense, but only if
you forget that the very notion of a pre-deter-
mined “national interest” or “public good” runs
contrary to basic democratic premises. Actually
it is a Leninist notion, and Lenin advocated nei-
ther democracy nor freedom of the press. Indeed
he complained he did not understand the idea of
a free press: “Why should a government which
is doing what is right and just allow criticism?
It would not have allowed the use of lethal
weapons against it and ideas are far more lethal
than guns.”1

The democratic answer to Lenin’s query
(and to the argument of the supporters of “pri-
vate censorship” for the sake of “national inter-
est”) is that no one, including the people who
govern (and certainly including publishers) can
claim to know what is right and just. They may
believe a certain policy to be right and just, but
(because no human being is infallible) they may
also be totally wrong. Democratic premises hold
that since no mortal has knowledge about what
is right and just, it is best to allow all persons to
present their beliefs about what is right and just
and let these beliefs compete in the free market-
place of ideas. 

In the famous words of Justice Oliver
Wendell Holmes: “When men have realized that
time has upset many fighting faiths, they may
come to believe [ . . . ] that the ultimate good
desired is better reached by free trade in ideas 
[ . . . ] we should be eternally vigilant against
attempts to check the expression of opinions
that we loathe and believe fraught with death.”2

Certainly this vigilance is also needed when the
expression of seemingly “death-fraught” opin-
ions is checked not by the government, but by
well-intentioned publishers.

Israel’s short history has already exempli-
fied the danger inherent in well-intentioned
“private censorship.” Actually such censorship
made all the media guilty accomplices in the
most traumatic military catastrophe that had
befallen the country so far—the surprise attack
by Egypt and Syria which initiated the October
1973 “Yom Kippur” war. A week before hostili-
ties broke out the Israeli media decided collec-
tively and voluntarily to censor reports by their
own correspondents and to suppress wire
reports about the heavy build-up of enemy
forces on Israel’s borders. The motivation for
this self-censorship was the media’s high regard



Moshe Negbi 5

for the invincibility of the Israeli army and the
infallibility of its intelligence service (which
assessed the build-up was for maneuvers only),
and especially its concern that the publication
of the reports would cause panic which would
generate escalation. Therefore when Yaakov
Erez, the military correspondent of the highest-
circulation newspaper at the time, Maariv,
wanted to publish an exclusive interview with
an army colonel saying the “whole Syrian army
is on the border” the interview was suppressed
and he was warned by his boss “not to scare our
readers” (Negbi 1985:87). Of course, the boss
censoring Erez felt that he was acting in a very
responsible fashion, but the dire consequences
show how grossly irresponsible such censorship
may be.

But most “private censorship” does not
even pretend to be responsible and patriotic.
True, the distinction between ideologically and
otherwise motivated censorship is sometimes
blurred. Publishers may, for example, censor
radical views because they think they are bad
for society at large but also for their business
(Hollingsworth 1986). When we shall focus here
on commercially-motivated “private censor-
ship” we shall speak of suppression or distortion
of stories or opinions which the publisher feels
would diminish profit or make him or her lose
money. This “censorship” is especially effective
and pervasive because while an intelligent
reader may discern the ideological bias of a pub-
lisher, almost no one can be aware of his or her
business interests at any given time and there-
fore of the possible bias which colors news and
views in his or her paper. “Private censorship”
can also be motivated by the financial interests
of the publisher both inside and outside the
communication medium he owns. If, for exam-
ple, the publisher is interested in buying real-
estate in a certain region he might censor
stories which would cause prices in that region
to go up. Then there are the financial interests
of the communication medium itself. These are
dependent mainly on advertising and circulation
(or ratings). No doubt advertising is the domi-
nant concern. As A. Roy Megary, publisher of
the Toronto Globe & Mail rightly predicted in
the eighties, “By 1990, publishers of mass circu-
lation daily newspapers will finally stop kidding
themselves that they are in the newspaper busi-
ness and admit that they are primarily in the
business of carrying advertising messages.”3 The
same holds true in Israel. Advertising is the eco-
nomic mainstay of newspapers. Amnon
Abramovitz, one of Israel’s prominent colum-

nists, calculated that for every Israeli Shekel a
newspaper gets from its readers, it earns 3–5
Shekels from advertising.4 This may cause the
owners to direct their editors and journalists not
to publish or broadcast stories which would
annoy advertisers. Sometimes such stories are
very important for the public to know. The
most striking American example is probably the
alleged suppression of the significance of reports
showing the health hazards in smoking ciga-
rettes (Bagdikian 1983: 168–173), and even the
prohibition to show “No Smoking” signs in
early TV news reports (Brinkley 1995:66). But
there are also more recent examples (Baker
1997). A survey in 1992 showed nine out of ten
U.S. editors were aware of advertisers’ pressures
and more than a third reported those advertisers
actually succeeded in blocking unfavorable sto-
ries (Hamilton and Krimsky 1996:32). As we
shall see, Israeli experience allegedly shows that
unscrupulous publishers may not only bow to
advertisers’ pressure, but also turn the tables
and extort more advertisements in return for
their enforcing “private censorship” and sup-
pressing stories which are damaging or embar-
rassing for the advertiser.

Advertising is all important but a publisher
or a station owner cannot totally ignore the
audience. We should remember that the amount
and rates of advertisement often depend on cir-
culation or ratings. This can move the publisher
to censor stories which would alienate readers
and consequently advertisers. It is submitted
that the fierce competition for circulation and
ratings discourages publication of unconven-
tional views or coverage of unpopular causes
because such views and causes make the audi-
ence uncomfortable. Large scale production—and
that’s what the media has apparently become—
must direct its catering towards the average
taste. This may bar access to the media to the
adventurous and the heterodox and thus again
severely restrict the essential free marketplace of
ideas (Radcliffe 1968:179). The catering for the
mass audience and its limited attention span
may also dictate censoring stories on complex
but highly important issues, or shortening and
simplifying them in a meaningless and distorting
fashion. This of course happens a lot in commer-
cial television.5 However, the motivations to
acquire advertisements and high circulation are
not always necessarily interrelated. In some
cases (high prestige or special-interest newspa-
pers) the advertisers (and consequently the pub-
lishers) are not concerned with the circulation
and ratings per se, but rather with maintaining 



6 The Enemy Within

a certain class or category of audience. But 
again this can generate “private” censorship of 
information and opinions which might alienate a
particular audience.

The effectiveness of “private” censorship
is clearly multiplied as the number of media
owners diminishes. The concentration of the
media in fewer hands makes censoring much
more tempting to the owner and much more
harmful to the public. If owners know that
material they intend to suppress in their news-
paper or station is likely to surface and reach
their readers through other media they would
probably have second thoughts about suppress-
ing it. After all, such suppression would serve
no useful purpose and would just hurt their
medium’s credibility. But in a concentrated
media market—especially where there is cross
ownership of print and broadcast media—a great
number of people may get almost all their infor-
mation and ideas about public affairs and issues
from media sources which are all controlled by
the same owner. Such a situation makes it
more tempting for advertisers and other inter-
ested parties to apply pressure on the owner to
censor his or her journalists. 

In the United States, where constitutional
guarantees of press freedom from government
interference are deeply entrenched, the hazards
of “private” censorship were recognized long ago,
and analyzed and confronted ever since (Bollinger
1976; Sunstein 1992). As much as fifty years ago,
The Commission on Freedom of the Press noted
that “protection against government is now not
enough to guarantee that a man who has some-
thing to say shall have a chance to say it. The
owners and managers of the press determine
which persons, which facts, which versions of
the facts, and which ideas shall reach the pub-
lic.”6 In Israel, however, the issue was very slow
to surface. This is probably because the Israeli
media was too pre-occupied with fighting gov-
ernment censorship. Moreover, given the acute
security situation, as long as “private censor-
ship” was “patriotically”-motivated it did not
raise much resentment. Only after the Yom-
Kippur War catastrophe, some (but not enough)
controversy arose about this kind of censorship
(Goren 1976; Negbi 1985). But the issue of “pri-
vate” censorship has really come forth with the
advent of commercially motivated-censorship.
This came about because of several simultaneous
major changes in the Israeli media map over the
last decade: The commercialization of most of
the media and the demise of almost all ideologi-
cal party-affiliated newspapers; the establish-

ment of the first commercial TV channel (chan-
nel 2), and of cable TV, and the ensuing ratings
war; and the concentration of 70 percent of the
media in the hands of one publisher, and of more
than 90 percent in the hands of three publishers
only (two of whom cross-own newspapers and
commercial and cable TV). The situation was
aggravated when serious criminal charges of cor-
ruption were leveled against at least one of these
powerful “press barons.” Israeli journalists,
media lawyers and academics—like their
American counterparts—now find out how hard
it is to resolve the issue of “private censorship”
(Segal 1996). We will ponder their quandary and
examine the possible solutions, but first a brief
glance at the official censorship that the Israeli
media (publishers and journalists alike) still have
to contend with.

Press Freedom in Israel—An Overview7

There are no explicit constitutional or
statutory guarantees for freedom of the press in
Israel. Moreover, there are plenty of British colo-
nial leftovers in the statute books which have no
regard whatsoever for that freedom and restrict
it harshly. Israel is probably the only democracy
in the world in which a newspaper needs a gov-
ernment license to publish. According to the let-
ter of the law, such a license can be refused or
revoked without giving a reason (Lahav
1993:172–3, Negbi 1995:37–55). One of the more
draconian leftovers from the time of the British
Mandate is the military censorship. According
to the Emergency Defense Regulations of 1945
which are still in force (and enforced), the cen-
sor—an army colonel—can demand to submit to
his inspection any material prior to publication
and he can close down a newspaper if it disobeys
his orders.

The Israeli Supreme Court, however, dra-
matically curtailed the censor’s vast powers and
discretion (Segal 1990). Moreover, the Court
decreed that freedom of speech and freedom of
the press are enforceable legal rights in Israel. In
a landmark decision in 1953, University of
Chicago Law School Alumni Justice Simon
Agranat ruled that the government could restrain
the media only if there existed “probable” or
“clear and present danger” to a vital interest.8

Thus an American First Amendment doctrine
was neatly and ingeniously imported and trans-
planted by an American-born and educated
Supreme Court Justice, into the Israeli legal sys-
tem (Lahav 1981, 1997:79–120). 

Following this ground-breaking precedent,
35 years later Justice Aaron Barak ruled that the



Moshe Negbi 7

military censor also could use his power only if
and when there was “high probability” that the
publication would imperil national security or
public order.9 He emphasized that “because of the
implications security-related decisions have on
the life of the nation, the door should be opened
to a candid exchange of views [ . . . ] it is impera-
tive that the press be free to serve as a podium
for deliberation and criticism in matters vital to
the individual and the community.”10 Thus it was
held that the military censor had no authority to
suppress an article criticizing the (then) head of
the Mossad. In 1992 press freedom vis-à-vis the
government was—as were other democratic
rights—strengthened when parliament passed a
nascent Constitutional Bill of Rights: The Basic
Law on Human Dignity and Liberty (Segal 1995).
Although this Basic Law does not, in general,
mention specifically freedom of the press or free-
dom of speech, some Justices of the Supreme
Court, and especially Chief Justice Barak, have
clearly stated that they certainly view those
rights as an integral part of Human Dignity. In
the words of Justice Barak: “Human Dignity suf-
fers if a person is not allowed to express his feel-
ings or if he is denied the opportunity to develop
by hearing the opinions of others.”11 Even given
this generous interpretation of the Basic Law,
freedom of the press in Israel has still no com-
plete constitutional guarantees. The Basic Law
does give Chief Justice Barak and his colleagues
on the Supreme Court the power to strike down
“new” (i.e. post-1992) legislation which would
infringe upon Human Dignity, but not “old” (i.e.
pre-1992) legislation. So the British Colonial left-
overs of licensing and censorship are still there
lurking in the statute books.

Ideological “Private Censorship”
Ideologically-motivated “private” censor-

ship has prevailed in the Israeli media since its
earliest days (Goren 1976). Until the seventies
most Israeli papers were party-affiliated and
often party-owned. In such a situation it is only
realistic to expect that the publication would be
tailored and censored along the party line.
Moreover during the time of the British
Mandate the Hebrew Zionist press, in the com-
mon struggle for independence, naturally allied
itself with the Jewish political leadership. After
the establishment of the state the press found it
hard to train its professional guns on its past
allies, and therefore was very amenable to those
leaders’ requests to suppress stories which
would distress or agitate the public or give com-
fort to the country’s enemies. Israel’s acute secu-

rity problems made it easy for both media own-
ers and journalists to convince themselves that
it is patriotic and laudable to self-censor for the
sake of the “national interest.” One should
remember that this “private” censorship was
utilized only if and when there was no military
justification to enforce the official censorship.
The October 1973 Yom-Kippur War incident—
described in the introduction—is a case in point.
The military censor had no legal grounds to sup-
press the reports about the alarming enemy
build-up. It was certainly not a military secret:
the enemy knew all about it. It was a secret
only to the Israelis and it remained a secret only
because the media decided it was in the public
interest to keep it a secret. The terrible conse-
quences of that well-intentioned hush-up should
have taught the “private” censors that they are
neither qualified nor authorized to determine
when the “national interest” requires the sup-
pression of information from the public. 

Was this lesson actually drawn? Right after
the 1973 debacle it seemed that it was. The
media went through a time of soul-searching,
crying “mea culpa” and vowing “never again.”
But the vows were not perfectly kept.12 In 1985,
for example, all the Israeli media collectively
agreed to self-censor reports about the cabinet’s
decision to release 1150 convicted terrorists in
return for the release of only 6 soldiers abducted
in Lebanon. The military censor did not object
that the decision—which was already well
known to the Palestinian group holding the sol-
diers—be also made known to the Israeli public.
Actually the army hoped the story would come
out so that public outcry and opposition would
force the cabinet to reconsider the decision. The
media, however, suppressed the story and most
Israelis (including most members of parliament)
learned about the deal, and got a chance to
express their view of it only after it was carried
out. In retrospect it seems this extraordinary
deal had far-reaching repercussions on Israel’s
capabilities to confront terrorism, and to urge
other countries to do so. It is unfortunate that
such a momentous decision was allowed to
become fait-accompli without any public discus-
sion, and it is a shame that the media was
responsible for this.

Ideologically-motivated “private” censorship
persists in the (non-) coverage of Israel’s nuclear
capabilities and installations. Of course official
military censorship is enforced on all stories
touching on the strictly military aspects of those
capabilities. However this alone cannot explain
the almost total absence of media discussion of



8 The Enemy Within

the desirability of having such capabilities, or of
the environmental hazards involved. The issue
was not seriously discussed in the Israeli media
even when Egypt thrust it into the limelight by
vehemently protesting Israel’s refusal to join the
NPT. As an Israeli philosopher and historian put
it, on this crucial issue “Israeli democracy—so
vital, aggressive and vocal otherwise—has
waived its fundamental responsibilities and
looked the other way [ . . . ] the military censor-
ship is only an institution that oversees and
reinforces the sense of self-censorship [ . . . ] the
absence of the nuclear issue from Israel’s public
life is more a matter of tacit public reluctance to
confront the nuclear issue and less due to coer-
cive and imposed methods effectively banning
the issue” (Cohen 1993:197–223). So ideologi-
cally-motivated self-censorship did not disap-
pear, but over the last decade it has been
over-shadowed by the more sinister and malevo-
lent variety of “private censorship”—which is
commercially motivated.

The Commercialization of the 
Israeli Media 

The advent of commercially-motivated
“private censorship” was correlated to a funda-
mental change in the Israeli Hebrew-language
media market. Until the eighties there was only
one major daily newspaper in Israel which was
published primarily for commercial reasons, i.e.
for making money. That was Yedioth Achronoth
owned by the Mozes family. The largest and
highest-circulation newspaper at that time was
Maariv, which was also privately owned but not
commercially oriented. Actually it was con-
trolled and managed by its senior journalists
who had resigned from Yedioth Achronoth and
established the rival newspaper, because they
complained the Mozes family was compromising
professional journalistic values for profit. Those
journalists had only half the stock in Maariv but
maintained control of its editorial policies and
appointments, including the most important one
of chief editor. In addition to Maariv and Yedioth
Achronoth there was, until the eighties, the
prestigious elitist Haaretz, which was deeply
committed to the liberal ideas of its publisher-
editor, Gershom Shocken, and several political
party-owned or party-affiliated dailies. Of course
their political and ideological inclinations col-
ored and affected their news coverage and opin-
ion pages, but this effect was overt and
transparent. Their readers were usually well
aware of the bias (Caspi and Limor 1992).

But today the situation is completely differ-
ent. Yedioth Achronoth—still owned by the
Mozes family—has become the dominant daily
newspaper in Israel with an overwhelming circu-
lation of 60–70 percent of the readership.
Maariv—relegated to a far second place (circ.
25%)—is no longer owned and controlled by its
senior professional journalists, but instead by the
Nimrodi family which also owns other vast
business interests and enterprises especially in
the insurance and real estate markets. Almost all
of the party newspapers have disappeared. In the
early nineties, a similar trend prevailed in broad-
casting. Until then practically all broadcasting—
both on radio and TV—was non-profit in its
orientation and done by the Israel Broadcasting
Authority (IBA), a statutory body fashioned after
the BBC. It was (and is) funded by a license fee
paid by all TV set owners. But since 1993 there
has been a commercial TV channel funded by
advertisements and also local commercial radio
stations. Surveys show that far more people are
watching the commercial channel than IBA
(Lahman-Messer 1997: 66–87).

The Manifestation of Commercially-
Motivated “Censorship”

The potentially chilling, sometimes freez-
ing effect of this process of commercialization
of the Israeli media on its editorial content
seems self-evident: when the primary motiva-
tion for publishing or broadcasting is not to
enrich public knowledge and debate, but rather
to enrich the publisher or broadcaster, it is quite
unlikely that he would allow (into his commu-
nication outlet) news stories or views which
would diminish his profits. A typical manifesta-
tion of this censorship is to avoid stories which
might annoy or alienate advertisers. The famous
Israeli novelist, playwright and long-time
Yedioth Achronoth columnist, Amos Keinan,
has revealed recently that one of the early and
most useful lessons in journalism he had
learned is that he can criticize almost any one,
but not an advertiser (Raz 1995/6:156). 

The price for not learning this lesson may
indeed be extremely high, as an investigative
reporter in the rival newspaper, Maariv, has
found out. The reporter, Yoav Yitzhak, wrote a
series of stories in late 1988 and early 1989
about financial irregularities at Klal Corporation,
one of the largest corporations in Israel. Maariv,
which was then still controlled by its senior
journalists, ran the stories. Klal is the parent cor-
poration of dozens of companies which advertise
extensively in the Israeli media. In January 1989



Moshe Negbi 9

all those companies stopped advertising in
Maariv. For fifteen months the newspaper stood
up to the pressure, but then in 1990 it capitu-
lated, apologized for the stories (which were not
refuted) and even published an announcement
written by Klal which actually attacked its own
reporter! Only after Yitzhak was forced to resign,
did the Klal companies renew their advertise-
ments in Maariv (Yitzhak 1995). 

A similar incident involved Israel’s
National Lottery—Mifal Hapayis. For fifteen
years it was chaired by Likkud politician,
Gideon Gadot. It should be pointed out that this
is a very powerful and sensitive public position.
Mr. Gadot had much to say about which
schools, community centers, hospitals, and
neighborhoods would benefit from the huge rev-
enues of the lottery. The lofty ethical standards
and integrity of the man holding this position
are certainly important to the public. Recently—
only after it was made known that Gadot is
finally retiring—Yedioth Achronoth disclosed
that he abused his power in order to feather his
nest and to pay large salaries to himself and to
his girlfriend, for whom he created a lucrative
job.13 The question is, of course, why the news-
paper revealed this information so belatedly?
The answer was given in the story itself: “Mr.
Gadot did not hesitate to use his power and can-
cel Lottery advertisements in the local and
national press whenever they ran negative sto-
ries about him.” Indeed one of those advertising
“boycotts” by the National Lottery, which
lasted for more than four years, hastened the
early demise of the non-conformist hard-biting
tabloid Hadashot—which, for a short while,
tried to compete with Yedioth Achronoth and
Maariv in the popular media market. In its
fourth year (1988) Hadashot made the fatal
“mistake” of criticizing Gadot and not retract-
ing that criticism, and so was denied any lottery
advertisements until it folded in 1993. A year
later its publisher, Amos Shocken, complained
that the Lottery was also “freezing out” his
other media outlets including the daily Haaretz,
and a chain of local weeklies.14

Usually it is the advertiser who, by exert-
ing pressure on the publisher, generates censor-
ship. However, it has been alleged that
sometimes censorship is generated by the pub-
lisher in order to court (or extort) advertisers.
The Kol-Hair weekly in Jerusalem claimed that
Maariv publisher Ofer Nimrodi directed his
journalists to compile embarrassing informa-
tion on potential “heavy” advertisers and then
offered to censor it in return for generous adver-

tising accounts. According to the allegation a
star investigative reporter for Maariv claimed in
private conversation that the paper earns more
money from what it conceals than from what it
publishes! This was hotly denied and is now the
subject of a big libel suit in Jerusalem. In the
trial, a former reporter for Maariv, Avi Raz, tes-
tified that he was requested by Nimrodi to ask
two big real estate developers questions that
would imply he was preparing an embarrassing
and incriminating story about them. “I want
you to shake them up a little,” the publisher
allegedly told him. Raz refused the request on
ethical grounds and the (then) editor of Maariv,
Dan Margalit, later told him he was excused
from this task. Was he the only reporter to
receive such requests? Did all reporters refuse
and then become excused? This remains to be
decided by the court, but it should be pointed
out that both Raz and Margalit left the newspa-
per soon thereafter. When Margalit resigned his
editorship he accused Nimrodi of trying to
interfere with his editorial decisions (Etzioni-
Halevy 1993:129). But in his libel trial testi-
mony he denied specific knowledge of any
actual use of stories to extort advertisers and
dismissed the Raz incident as insignificant.15

Usually star columnists are relatively
immune from commercial censorship.
Publishers are afraid such stars might protest
the censorship publicly and also defect to a rival
newspaper, and that this would off-set any profit
gained from censoring. But the immunity, as a
we have said, is relative, and when the eco-
nomic stakes are high enough for the publisher,
no one is absolutely immune from private cen-
sorship. Yaron London, a famous TV personality
and a star columnist for Yedioth Achronoth
revealed that he was censored three times in
three years (1993–1995): The first time he was
censored was when he wrote in his column that
he hoped rival Maariv, which had just then been
bought by a new publisher, would succeed
because competition betters journalism and
gives journalists more job alternatives. The sec-
ond time came when he tried to criticize cross-
ownership in the media. And the third time he
was censored was when he tried to express sup-
port for taxing the stock-exchange market (Raz
1995/6:154). It should be noted that the govern-
ment canceled the stock-exchange tax because
of almost unanimous media criticism.

Now three censored columns in three years
may not look like much—even when we speak
of a star columnist. But it is not only those three
columns. As London himself admitted, after a



10 The Enemy Within

few arguments with management about these
and other columns, he has become sensitive
about what topics are unacceptable to the pub-
lisher and he refrains from dealing with them
because, as he says, he is “sick and tired” of
arguing. So it seems that “private censorship” by
the publisher may generate further self censor-
ship by the journalist himself (Raz 1995/6:155).
In his third censored (hence unpublished) col-
umn London raised the suspicion that almost all
private media opposed and attacked the pro-
posed stock-exchange tax because media-owners
(unlike most of their readers) belong to that
small segment in the population which invests
heavily in the market and therefore would have
suffered from this tax. Others have also argued
that the Israeli private media tends to publish
only opinions which support employers rather
than employees, big business rather than social
services because those opinions serve the inter-
ests and concerns of the publishers and their
socioeconomic class. A well-known Israeli econ-
omist, Dr. Esther Alexander, lamented that “in
Israel we have reached an absurd situation; in
economic affairs there is one view only, at least
on the pages of the private press. Has anyone
ever read there an article supporting pay hikes?”
(Alexander 1994:20). The same question may be
raised also about articles supporting strikes.

Certainly, no one can claim seriously the
Israeli media is monolithic. On the contrary—
its opinion pages have become more and more
pluralistic and cover the whole political spec-
trum, going to all extremes. But it is submitted
that this pluralism is in political matters only.
On socioeconomic debates radical left wing
views and their proponents get little or no
access at all. As Yaron London’s experience
seems to indicate this omission is occasionally
the result of “private censorship.” It is further
submitted that commercialization has brought
about in Israel—as in the U.S., the U.K. and
other democracies—not only “private censor-
ship” of particular news and views, but also a
general overall tendency to censor or to avoid
complex or troubling stories which are not
attractive to mass audiences and might alienate
advertisers. Israel’s foremost communication
expert and the man who had established televi-
sion broadcasting in Israel some 30 years ago,
Prof. Elihu Katz, complained that in the new
commercial TV channel almost all prime time
programming is escapist entertainment.16 The
evening news telecast was actually taken off
prime time and is broadcast at a relatively early
hour when most people are not free to watch it.

Unfortunately the public channel, afraid to lose
its audience, followed suit. As a result the
evening news, which in the pre-commercial
days had the highest ratings of all television
programs (90%!), has now a rating of no more
than 40 percent on both channels together
(Lahman-Messer 1997:82).17 Another communi-
cation expert, Prof. Dan Caspi, pointed out that
the few public affairs programs which survived
commercialization, also changed their format,
tone and character into “infotainment.”18

I personally experienced the censoring
effect of this trend following the February 1994
massacre in Hebron, in which a fanatic Jewish
settler shot in the back and murdered dozens of
kneeling praying Palestinians. A well-respected
and conscientious TV and radio broadcaster who
hosted a prime time talk show on the then new
commercial TV asked me to participate in a
panel analyzing the Israeli Army’s moral and
legal responsibility for the massacre. He
shocked me by telling me he could devote only
ten minutes to this discussion. When I sug-
gested the topic merits at least double that time
and that I would think he should even devote
the whole 50 minutes of the show to it, he told
me: “You are absolutely right, but I cannot do
it. My employers would kill me. They are
already complaining the show is too ‘heavy’ and
not popular enough. I had quite an argument
with them about dealing with the moral impli-
cations of massacre at all.” A few hours before
the show was to go on the air I received an
apologetic call telling me that the whole panel
discussion was canceled. Instead the show led
off with an interview with someone involved in
a sensational domestic violence story which
made big headlines that day. 

The same trend has prevailed in the com-
mercialized print media. The hard news stories
have been drastically shortened, and so have
opinion and analysis pieces. Complex issues are
shunned and enhancing circulation has appar-
ently become the primary concern. Thus, for
example, Yaron London and others have indi-
cated that Yedioth Achronoth censored critical
stories about popular ethnic and religious lead-
ers in order not to offend and alienate their fol-
lowers which make up a large segment of the
paper’s readership (Raz 1995/6:159). Of course
these leaders enjoy even greater immunity if
and when the publisher has a personal vested
interest in their popularity. It was alleged by a
former reporter in Yedioth Achronoth that the
publisher’s sister (who also holds substantial
shares) ordered to “kill” in December 1996 a



story he wrote about a much revered Kabbalist
rabbi, Yitzhak Kaduri, who is believed by many
to have supernatural fertilizing and healing
powers. (This is the same rabbi Prime Minister
Netanyahu courted and whispered in his ears
that the “Left”—i.e. the Labor opposition—has
neglected its Judaism.) The reporter revealed
greedy and dubious practices by the people sur-
rounding the nearly one-hundred-year-old rabbi.
He claims the publisher’s sister is also a fan and
a regular customer of Kabbalist rabbis and told
him herself that she is a great friend of Kaduri’s
grandson and that Yedioth Achronoth is trying
to buy from the rabbi’s family exclusive rights
for a book about his life.19 Perhaps the best
description of the problems “private censor-
ship” poses to the honest journalist, was voiced
by Israel’s foremost investigative reporter,
Yedioth Achronoth’s Mordechai Gilat. He was
quoted as confiding in a novice reporter: “The
effort in publishing a sensitive story in this
newspaper is divided into two parts: 50 percent
go into bringing the facts, 50 percent in getting
it into the paper.”20

Concentration And Its Impact 
Since the eighties the Israeli media—both

print and broadcast—was not only commercial-
ized, but also concentrated in a few hands. It is
not clear whether the two processes were inter-
related, but their simultaneous occurrence cer-
tainly multiplied the adverse impact of actual
and potential “private censorship.” Today practi-
cally all of the print media market is controlled
by three owners; more than 90 percent of it is
controlled by two, and some 70 percent by one
owner only! Moreover, the two major newspaper
owners cross-own substantial chunks of broad-
cast media as well.

The dominant “Press Baron” of the Israeli
media is Arnon (Noni) Mozes. His family owns
Yedioth Achronoth, which has a circulation of
more than 60 percent (at weekends more than 70
percent) of the daily newspaper market. It also
owns a chain of local weeklies—one of the two
most popular chains in Israel. It also has 24 per-
cent of one of Israel’s three commercial TV fran-
chises (which makes Mr. Mozes one of the
directors of the company which broadcasts the
news on the commercial channel) and 30 percent
of a cable TV franchise, which has a monopoly
over cable broadcasting in many areas including
Israel’s capital, Jerusalem. 

If we stretch the point a little, theoreti-
cally one might claim that Mr. Mozes has
potential control over all the domestic informa-

tion that many Israelis receive. If we take a per-
son who reads Yedioth Achronoth (and 60–70
percent of the newspaper customers do) and
who reads also the Mozes chain’s local weekly
(and about half the readers do), and who prefers
to watch the commercial and not the public TV
news (and most news viewers do)—Mr. Mozes
can almost ensure that such a person would not
be “exposed” to a certain piece of domestic
information (of course, if it is not important
enough to reach CNN, etc.). The only factor
which makes this bleak picture of absolute cen-
sorship power exaggerated and theoretical is the
Israelis’ addiction to radio news. Fortunately
radio news is (still) broadcast by public radio
only. But this could also change. Israel’s present
government is very eager to privatize and com-
mercialize all broadcasting.

The second “Press Baron” is Ofer Nimrodi,
whose family owns the daily Maariv (25 percent
of newspaper readers) and also cross-owns 18
percent of a commercial TV franchise and 20
percent of a cable TV franchise. The third is
Amos Shocken, whose family owns the rela-
tively low circulation (10%), but highly presti-
gious and influential Haaretz, and also a very
popular chain of local weeklies which compete
very successfully with the Mozes chain all over
the country.21 Admittedly the potential censor-
ing power of Nimrodi and Shocken is far less
overwhelming than that of Mozes. Still it
should be clear that the concentration of practi-
cally all private news media in the hands of
these three, makes the use of such censorship
much more tempting and effective. It is appar-
ently easier for an advertiser or a politician or
any other interested party to convince three per-
sons (or even four if we add the director of pub-
lic radio and TV) to agree to conceal something
from the public than it is to persuade a large
diverse group of media operators to do it. At the
same time, the high degree of concentration also
makes it much harder for the individual journal-
ist or the professional editorial staff to resist
their owner’s censorship or to protest it publicly.
The owner is the journalist’s (and the journal-
ist’s family’s) bread-giver, and if he has no moral
problem with the intentional concealment of
information from his readers or viewers in order
to enrich himself, then he has no problem with
the firing of a journalist who frustrates his
intentions and threatens his profit. When the
media market is highly concentrated the jour-
nalist realizes that it is especially tough to find
an alternative source of livelihood—his pub-
lisher’s newspaper and all the other print and

Moshe Negbi 11



12 The Enemy Within

broadcast outlets that the publisher owns would
be closed to him. Then there are only two other
potential employers, and they too may not be
eager to employ a “troublemaker” journalist
who has shown disregard for his or her
employer’s economic interests. 

Public Radio and TV are also not very
promising job options given their shaky position
and constant manpower cuts. So the concentra-
tion in the media market may discourage even
the most courageous journalist. Indeed the fear
to protest and even to complain about censor-
ship explains the rudimentary, largely circum-
stantial evidence that one can find for its
enforcement.16 This makes the task of raising
public, political, and judicial awareness of this
issue all the more complicated. As Lord Acton
has said “power corrupts, absolute power cor-
rupts absolutely.” Indeed one may be concerned
that the combined effect of simultaneous com-
mercialization and concentration has made the
censoring power of the owners almost absolute.

The Role of the Courts
We have briefly described the essential and

momentous role that the courts in Israel, under
the inspired leadership of American-born
Supreme Court Justice Simon Agranat, have
played in establishing (almost “inventing”) free-
dom of the press as a quasi-constitutional right
in Israel (Lahav 1997: 79–120). We have also
mentioned how the contemporary Supreme
Court Chief Justice, Aaron Barak, following
Agranat’s footsteps, curbed the powers of official
military censorship, subjecting it to the “Clear
and Present Danger” Rule (Segal 1990).22

Unfortunately, the courts have not as yet played
the same role in curbing “private censorship” in
the press. On the contrary, in two recent land-
mark decisions they have unwittingly encour-
aged such censorship. In both cases there were
judges who were quite sensitive to the hazards
of “private” censorship and tried to curb it, but
their opinions did not prevail. The first decision
was given in 1994 in the Jerusalem Post case.23

The plaintiff, Joanna Yehiel, a senior editor at
the paper for nearly 20 years, resigned together
with some thirty other journalists, protesting
“private” censorship. She claimed that after the
paper was bought by Canadian “Press Baron”
Conrad Black, she and her colleagues were
ordered not to criticize harshly the then Likkud
government headed by Yitzhak Shamir and not
to publish stories which would put it in a bad
light. Under Israeli law, if there are circum-
stances which make it impossible for a worker

to carry on the job, and he or she resigns—
the resignation is seen as dismissal and the
employer is liable for damages. Yehiel claimed
that “private censorship” makes it impossible
for journalists to carry on their jobs, and so if
they resign—they should be fully compensated
for their loss of employment.

The regional labor court in Jerusalem
accepted this ground-breaking argument. Judge
Elisheva Barak decided that a clear distinction
must be made between journalists and other
workers and that “private censorship” is indeed
illegitimate because it infringes upon the jour-
nalist’s freedom and the public’s right to know.
She emphasized that we must prevent a situa-
tion in which “he who rules the media finan-
cially, would also rule and determine public
opinion.” “Certainly,” she added, “freedom of
the press does not mean that the public would
get only information and opinion which are
acceptable to one who has the financial capabil-
ity to run a newspaper.” But her judgment was
over-ruled when the case reached the National
Labor Court. This Court utterly rejected the
notion that the journalist enjoys distinct privi-
leges vis-à-vis his or her employer. In a unani-
mous decision, it ruled that when a newspaper is
privately owned, “the owner is allowed and enti-
tled to push it in the direction that he likes, and
to prevent publication of materials which point
in the opposite direction. A newspaper owner is
allowed to chart the political, economic, and
cultural line of his newspaper and does not have
to publish contradictory views. He may order a
journalist to write about a certain topic and to
give him guidelines for his writing. The journal-
ist is not allowed to refuse [ . . . ] a newspaper,
even if it has mass circulation, is not obliged to
express all prevalent views [ . . . ] The readers
who give it money will decide if they want to
keep on buying a newspaper which is slanted in
its news and views.”24

The National Labor Court also rejected the
argument that the owner’s censorship infringes
upon the journalist’s freedom of speech. It noted
that “a journalist whose work was censored can
find another communication outlet or establish
one himself.” The Court did not address the
question of whether in a concentrated media
market this option really exists. The Court also
emphasized the owner’s right of property. Here it
should be noted that the right of property—
unlike freedom of the press—is explicitly
enshrined in Israel’s budding Constitutional Bill
of Rights—The Basic Law on Human Dignity
and Liberty. Therefore, the Court reasoned,



Moshe Negbi 13

“much weight must be given to the right of
property, and in this instance to the right of a
private communication medium owner to decide
what material to publish and which to reject.” 

The Court’s view was harshly criticized.
Constitutional Law Professor Zeev Segal noted
that the Right of Property was not unlimited
and that the Court’s decision could be “the
beginning of the end” for press freedom (Segal
1996:49–51). Six months after this decision,
there came about another significant judicial
victory for media proprietors—this time in the
Supreme Court of Israel. This was the decision
in the Bar Association Journal case.25 The edito-
rial committee of that Journal had decided to
publish an article by a prominent lawyer attack-
ing the Bar Association’s president and his poli-
cies. The editorial committee had stipulated
that the president would get the chance to reply
in the same issue. But when the Association’s
president read the criticizing article, he con-
vened the governing body of the Association
and convinced it to pass a resolution prohibiting
its publication. The author of the article peti-
tioned the Supreme Court claiming the Bar
Association—the Journal’s owner—had no
authority to censor articles once they were
approved by the editors. His claim and petition
were rejected by a majority 2–1 decision. It is
noteworthy that the dissent supporting the peti-
tion was written by the then Chief Justice Meir
Shamgar. In his opinion Justice Shamgar, a well-
known champion of press freedom in Israel, and
like Justice Agranat, a keen follower of Ameri-
can First Amendment jurisprudence (Lahav
1981), had indeed shown deep unique under-
standing and awareness of the hazards of “pri-
vate censorship.” He emphasized that “if the
controllers of the media will refuse access to
certain ideas [ . . . ] the ‘market-place of ideas’
may become the ‘market for one idea only’” and
that this contradicts basic democratic premises.
He also recognized the adverse impact of media
concentration, and noted that the media market
in Israel is indeed over-concentrated, and that
the owners had already shown that they know
well how to use (and abuse) the enormous
power this over-concentration gives them.26

Therefore he opined that owners should not be
allowed to interfere in editorial decisions when
this would stifle public debate or criticism of
public officials and harm the people’s right to
know. He pointed out that in such cases the
Court—as the guardian of public interest—
should enforce the right of access upon the
owner. It would not do so only if and when the

censored material can find an alternative and
comparatively effective outlet. But Chief Justice
Shamgar’s opinion was not accepted by his col-
leagues. The majority Justices ruled that the
courts had no business interfering with the deci-
sions of the duly elected governing body of the
Bar Association which owns and finances the
Journal, and therefore also enjoys the authority
to determine its character. So in the only two
cases in which they were confronted with “pri-
vate censorship,” the Israeli Judiciary proceeded
to enforce A. J. Liebling’s famous adage:
“Freedom of the press is guaranteed only to
those who own one”(Baker 1994:1). 

The Role of the Legislature 
Since the Israeli courts are apparently nei-

ther ready nor willing to curb “private” censor-
ship in the same super-activist manner that they
had curbed government censorship, one must
rely on the legislature to do the job. This is not
an encouraging prospect. In general the Israeli
parliament has had a terribly poor record of pro-
tecting freedom of the media and of combating
all kinds of censorship. As we mentioned, for
fifty years it did not abolish a single piece of the
British draconian colonial legislation which
denies press freedom. In addition, it enacted an
Official Secrets Act which forbids public offi-
cials—even after retirement—to reveal any piece
of information relating to their public function
even if there is no valid reason to conceal it. In
the fall of 1997 this Act actually allowed the
government to ban an embarrassing book about
the Israeli Navy, and to arrest and threaten to
indict its author, a decorated retired Navy com-
mander, even though the book was cleared for
publication by the military censor.27

If Israeli legislators have done practically
nothing to combat government censorship, one
may argue that there is not much chance they
would fare better when dealing with “private
censorship.” Indeed they may even be more
reluctant to tackle “private” censors than they
are to tackle government. Legislators are politi-
cians, and politicians are wary of incurring
media owners’ wrath or even displeasure. A
catchy situation exists here. If politicians set
out to break the censoring power of the media
owners, they first have to confront it and such a
confrontation may well cost them their political
career. Today a politician has no real chance to
succeed in politics if he is denied access to the
media and especially to TV talk shows. And in
the highly concentrated and commercialized
Israeli media market the newspaper owners also



14 The Enemy Within

control the access to most of those shows. Thus
the power of private censorship can be used very
effectively to politically cripple those who try to
neutralize it by legislation. This is exemplified
in the case of Dan Meridor. As Minister of
Justice in 1988–1992, Mr. Meridor fought for
legislation that would prevent cross-ownership
of print and broadcast media. A senior Yedioth
Achronoth columnist at that time, Ishayahu
Ben-Porath, revealed after his retirement that
for this very reason he was forbidden to publish
an interview with Mr. Meridor in early 1992,
when he was struggling desperately to preserve
his seat in parliament and in his party’s leader-
ship (Raz 1995: 152). Thus it takes a conscien-
tious and courageous politician to initiate or
even support legislation that can cut down
media owners’ power. One can only hope such
politicians will be found and will survive. 

The Role of Ethics
Unlike the U.S., there is one accepted eth-

ical code for journalists in Israel. This code is
enacted and enforced by the Press Council, a 
voluntary self-regulatory body which was
established in 1963. On the Council sit repre-
sentatives of newspaper publishers, the journal-
ists’ union and public figures (mostly elder
statesmen and university professors). The
Council’s self-defined goals are “to guard free-
dom of the press and the people’s right to
know, to struggle against attempts to restrict
the flow of information and access to sources,
and to raise the professional standards of the
media.” Certainly realization of these noble
goals entails the bold confrontation of not only
the government, but also of the issue of “pri-
vate” censorship. Indeed this was done in the
latest version of the Code of Ethics adopted by
the Council on May 5, 1996. A major and sig-
nificant innovation in this Code is the stipula-
tion that not only journalists, but also media
owners and publishers are bound by its ethical
rules. Rule 4 forbids refraining from publica-
tion due to political or economical pressures or
threats by advertisers. Rule 15 obligates the
owners and the publishers to avoid any conflict
of interests, to publish their names in every
issue, and to once a year publish (in their news-
papers) a comprehensive report about their
business interests. If an owner or a publisher
has a vested interest in certain fields this inter-
est must be disclosed in all stories relating to
those fields. Rule 16 forbids abuse of the power
to publish or to refrain from publishing. Rule
23 obligates the publisher and the owner to

ensure working conditions which would enable
all journalists to preserve ethical principles.

All this is very commendable and impres-
sive, but one might wonder whether it is effec-
tive. As was mentioned, the Press Council is a
voluntary body and so adherence to its Code is
also voluntary. It has disciplinary courts which
litigate complaints of Code infringements, but
it is up to the alleged offenders to decide if they
will show up for the hearing. Usually the dis-
ciplinary court stipulates that its damning deci-
sions will be published by the relevant
newspaper, but this stipulation is also not nec-
essarily obeyed or if it is, the decision is buried
where only few readers would see it. The futil-
ity of this voluntary mechanism can be demon-
strated by the sad fact that not a single media
owner fulfilled the clear obligation under Rule
15 to publish an annual report disclosing the
publisher’s other business interests. No com-
plaints were lodged against the offenders and no
disciplinary action was taken, presumably
because of the fear that in retaliation the pub-
lishers would simply order all journalists in all
their media outlets to ignore the Council, and
thus, in fact, dismantle it. So again it seems
that in the struggle against “private censor-
ship” you cannot rely on a mechanism which
depends upon the goodwill of the publishers,
but instead you need the legal sanction of legis-
lation. The big question is, of course, what kind
of legislation? 

Imposing Fairness On All Mass Media
The direct straightforward way to counter

“private” censorship” is to impose a legal obliga-
tion upon the media to offer access to a wide
spectrum of views and to give all interested par-
ties a legal right to present their version of a
story. This way has been followed in the case of
the broadcast media only—both in the U.S. and
Israel—under what came to be known as the
Fairness Doctrine. Under this doctrine stations
were required to present diverse and conflicting
views and give a right of reply to people or orga-
nizations attacked or criticized in their broad-
casts. The idea behind this doctrine—as
elaborated by the U.S. Supreme Court—was that
“It is the purpose of the First Amendment to
preserve an uninhibited market-place of ideas
rather than to countenance monopolization of
that market.”28 The Fairness Doctrine as a bind-
ing guideline for broadcast media only was
affirmed by the U.S. Supreme Court in the late
sixties29 but abandoned in the late eighties.30 In
Israel it still persists. All the laws governing



Moshe Negbi 15

broadcasting in Israel, public and commercial,
include a section obligating the broadcaster to
give appropriate access to all views and to dis-
seminate accurate information.31 The Israeli
Supreme Court utilized this section in order to
import the American Fairness Doctrine to Israel
and to impose it on all broadcasters. It relied
explicitly on this doctrine when it ordered Israeli
Public Radio and TV to give access to both sup-
porters of the PLO (even when it was defined an
illegal terrorist organization)32 and the Jewish
extreme right-wing movement of Meir Kahane.33

The Court made it clear in 1995 that it would
adhere to the Doctrine in dealing with broadcast
media even though it was discarded in the U.S.34

It is noteworthy that the Court never
agreed to invoke the Fairness Doctrine as a tool
for censoring alleged unfair reporting, but only
as a tool of imposing fair reporting. Thus, for
example, the Court rejected a petition to block
a documentary series about the history of
Zionism on the grounds that it allegedly belit-
tled the contribution of oriental Jews to Jewish
national revival—but stipulated that the peti-
tioners would get a chance to present their crit-
icism of the series in a panel discussion
appended to the series.35 In the summer of 1997,
the Court, following this precedent, refused to
bar a broadcast on commercial TV of a contro-
versial documentary film charging the political
right and Prime Minister Benjamin Netanyahu
(personally) of involvement in the incitement
leading up to the Yitzhak Rabin assassination.
The Court did, however, insist that the
attacked politicians would be given a fair
chance to go on the air following the film and
reply to the grave charges.

Can the Fairness Doctrine also be imposed
on the print media? Can, for example, a pub-
lisher be required to give access to stories or
articles which dispute the news and views he
has published? In the U.S. the Court has
declared that such imposition or requirement
was unconstitutional,36 saying that the First
Amendment forbids interfering with the pub-
lisher’s freedom to decide what (not) to publish.37

The Court agreed with A. J. Barron, who argued
for a constitutional right of access, that some-
times publishers abuse this power irresponsibly
and that “a responsible press is an undoubtedly
desirable goal.” But they nevertheless held that
“press responsibility is not mandated by the
constitution and like many other virtues cannot
be legislated.”38

In Israel also, as we have seen, the courts
have followed suit, and declined to interfere in

the publisher’s prerogative and discretion (not)
to publish.39 However a radically different
approach was recently suggested by the Chief
Justice of the Supreme Court, Aaron Barak. In a
public address Chief Justice Barak raised as “an
idea for discussion,” the possibility that fairness
and other virtues would indeed be legislated and
required of private newspaper owners (Barak
1996: 8–10). He cited his predecessor, Chief
Justice Shamgar’s dissent in the Bar Association
Journal case40 which noted that there is a “con-
stitutional failure” in the media market, which
allows certain publishers effective control of the
stage and platform of public debate. In such cir-
cumstances, Chief Justice Barak reasoned, “the
private newspaper possesses control over the
stage or platform through which democracy is
preserved [ . . . ] this platform is not only a pri-
vate asset to which property law applies, this
platform is also a public asset which the news-
paper holds as a trustee for the public [ . . . ]
Accordingly it must act in relation to this plat-
form or stage objectively. It must not discrimi-
nate; it must ensure true and trustworthy
reporting; it must not enter into conflict of
interest; it must act out of a duty of trust and it
must give reasonable and appropriate access.”
He emphasized that “the proposed approach is
not intended to impose external censorship on
the private press. It is intended to prevent
unwarranted internal censorship; it is intended
to prevent the control of the minority over a
public platform or stage; it is intended to impose
limitations on power [. . .] indeed imposed in the
hands of the private newspaper is the public
interest in the free flow of information. This
power requires [. . .] supervision and restraint in
order to prevent its misuse [. . .] It imposes a
duty on the newspaper to act fairly, objectively,
without conflicts of interest, and with equality,
as someone owing a duty of trust to the public
is required to act.”

The Chief Justice has said this was just an
idea “put forward for examination and debate.”
It did raise vigorous debate in Israel. It does cer-
tainly merit further examination, perhaps not
only in Israel. There are, of course, obvious argu-
ments against it. Even those who justify impos-
ing fairness on broadcasters tend to shy away
from the idea of imposing it on the print media.
They would point out that the imposition of the
Fairness Doctrine on radio and TV station own-
ers was based on the premise that they got from
the state the monopolistic or exclusive right to
make money out of the use of a limited public
resource (the air waves, or, more specifically, a



16 The Enemy Within

spot on the broadcasting frequency spectrum).
Therefore it may be legitimate for the state to
require them to use this resource fairly and to
let others have access to it. On the other hand,
print media owners got nothing from the state
and therefore owe it nothing. Also they do not
enjoy—like radio and TV owners—monopolistic
or exclusive rights to operate their media. You
do not need an allocated spot on any spectrum
in order to publish. So as the National Labor
Court had said—if one is denied access in most
or even all newspapers—he is free to start his or
her own.41

But are these obvious arguments really
valid? Does the option of starting your own
paper and thus getting access to a meaningful
substantial audience and making your voice
heard in the free marketplace of ideas, really
exist in the prevalent media market conditions?
Isn’t it theoretical only? Is the practical, de-facto
exclusiveness of print media ownership—cre-
ated by the said market conditions (or in the
words of Justice Shamgar, by the “constitutional
market failure”42)—less restrictive and inhibiting
for free debate and the flow of information then
that of broadcast media ownership? True, this
exclusiveness was not granted to the print
media owners by the government, but should
this distinction really matter that much?
Shouldn’t such exclusiveness—given the eco-
nomic advantages it has for these owners—
burden them with those “Public Trustee” oblig-
ations that Justice Barak suggested? And as he
himself pointed out, he was not the first to sug-
gest it. The Hutchins Commission has said that
as far back as 50 years ago “the great agencies of
mass communications should regard themselves
as common carriers of public discussions.”43 But
hasn’t it become clear that it is naïve to expect
them to do so voluntarily?

Then there is the argument that imposing
fairness on the owners violates two of their
basic rights—freedom of speech and the right of
property. Indeed it seems that telling publishers
what to publish entails some re-thinking about
defining Freedom of Speech, or to borrow a
catchy phrase, drafting a “New Deal for Speech”
(Sunstein 1992). One may be tempted to ask:
Whose freedom is it anyway? The press
owner’s? The individual journalist’s? The pub-
lic’s? It may be argued, and it has indeed been
long argued, that “the First Amendment does
not intend to guarantee men freedom to say
what some private interest pays them to say for
its own advantage” (Meikeljohn 1948). It cer-
tainly did not intend to guarantee men (and

women) freedom to silence or to reduce to an
inaudible whisper news or views which threaten
their profit. The framers of the American Bill of
Rights (and the Israeli Judiciary which followed
in their footsteps44) bestowed freedom of the
press and all the privileges that go along with it
upon the private media, not in order to enrich
its proprietors but instead to enrich public
debate. When the owners use their freedom of
speech in order to restrict others’ freedom of
speech, and in a way that intentionally stifles or
inhibits public debate, shouldn’t the law step in
and defend those others’ freedom? Isn’t it evi-
dent that in such circumstances regulation of
speech—by a legislated Fairness Requirement—
will actually promote freedom of speech and not
abridge it? (Sunstein 1992).

In the early nineties, it was probably an
affirmative answer to these questions about the
right of free speech and a free press that moved
the Parliamentary Assembly of the Council of
Europe to resolve that “the owner of the right is
the citizen, who has also the related right to
demand that the information supplied by jour-
nalists be conveyed truthfully in the case of
news, and honestly in the case of opinions,
without outside interference by either the pub-
lic authorities or the private sector.”45

As for the right of property, we have
already mentioned that unlike freedom of
speech, it is explicitly enshrined as a Basic
Right in Israel’s Basic Law on Human Dignity
and Liberty, and that this was apparently the
major reason why the National Labor Court
actually recognized and legitimized the owners’
right to censor the contents of their news-
papers.46 Yet we should remember that under the
Basic Law, the Knesset is allowed to restrict by
legislation even Basic Rights if such a restric-
tion is “enacted for a proper purpose, and is only
to the extent required to achieve that purpose”
(Segal 1995). Isn’t preserving the free market-
place of ideas a “proper purpose” which justifies
some restriction of property rights? And as was
suggested by media economist, Richard Parker,47

an analogy could be drawn with preventing
using property rights to restrict access to essen-
tial resources, such as rivers.48

It is true that not only in Israel, but also in
the U.S., the judiciary was reluctant to recognize
free speech as a democratic value which justifies
telling a private person what to do in his or her
property. This was demonstrated not only in the
case of publishers, when the court refused to
force them to give a right of reply to those they
attack, but also in the case of shopping centers.49



Moshe Negbi 17

As current U.S. case law stands, dissenters have
no constitutional right to demonstrate in such
centers (and also apparently in the campus of a
private university like Harvard50) without the
owners’ consent. However this judicial position
was criticized as having no substantial regard for
the value of dissent. In the words of one critic:
“A serious commitment to the value of dissent
would treat cases involving claims of access to
property where large groups are gathering as a
test of that commitment, rather than as an occa-
sion for [. . .] homilies about the ‘private charac-
ter’ of the streets and sidewalks of shopping
centers. Unless one thinks that the gatekeepers
of the print and broadcast media afford meaning-
ful access to dissenters, a strong commitment to
the value of dissent should tilt one toward
upholding schemes of regulation designed to
afford meaningful dissent” (Shiffrin 1990:
99–100). 

Because they are wary and suspicious of
any legislative meddling with the media’s con-
tents, many—in both Israel and the U.S.—view
such schemes as dangerous. They warn that
once the legislature—which is, of course, politi-
cally motivated, and in Israel is always domi-
nated by the government—gets the chance to
tell publishers what to put into their publica-
tions, it will soon wish to tell them what to
leave out. They argue that “the risks of distor-
tion caused by the intervention by non-ideal
governments are necessarily and systematically
greater than the risks of distortion caused [ . . . ]
in a governmentally-unregulated communicative
environment” (Schauer 1994:12–13).

These are certainly legitimate concerns
and I share them fully. Still one should remem-
ber that once the legislation imposing fairness is
enacted by the politicians, its actual enforce-
ment and interpretation would be in the hands
of the courts. As we have noted above, the
Israeli Supreme Court, when it applied the
Fairness Doctrine in the broadcast media, con-
scientiously resisted attempts to use the fairness
requirement as a pretext to “leave things out,”
and insisted on using it only “to put things in.”51

As First Amendment scholar Fred Schauer
has noted, “there are undoubtedly good reasons
to believe that even public-minded governmen-
tal action is frequently mistaken or misguided.
But [ . . . ] then there appear equally good rea-
sons to believe that the distortions of the puta-
tively unregulated communicative environment
will be equally mistaken or misguided, and the
consequences equally problematic”(Schauer
1994:13). So it seems a case can possibly be

made for legislation imposing Fairness Require-
ments, (or at least a right of access to people
who want to reply to criticism which was lev-
eled at them52), if not on all newspapers, perhaps
only upon those which, because of their high
circulation or other market conditions, are the
only forum or stage upon which a dissenting
voice can effectively reach a significant audi-
ence. This would also seem to conform with the
position of the Council of Europe that “News
organizations must consider themselves special
socioeconomic agencies whose entrepreneurial
objectives have to be limited by the conditions
for providing access to a fundamental right.”53

Preventing Concentration and 
Cross-Ownership

If one is shy or uncertain about tackling
“private censorship” headlong there is also a
roundabout way—preventing or reversing con-
centration of the media market. This will
diminish the potential adverse effect of that
“censorship.” A single owner would not be in a
position where he or she can effectively conceal
certain news or views from a substantial audi-
ence. Moreover, in a diverse media market “pri-
vate censorship” may often be not only
ineffective, but also self-defeating for profit-
seeking publishers. Most of their readers would
be likely to get the censored material elsewhere
and when they do so, lose confidence in their
newspaper. This could eventually lead to a fall
in circulation and revenues. So a diverse market
may hopefully discourage even the unscrupulous
publisher from using “private censorship” alto-
gether. Finally, in a diverse, competitive media
market the individual journalist and the editor-
ial professional staff, are in a stronger stance vis-
à-vis their publisher-employer, and consequently
in a better position to protest or even defy his or
her “censorship” orders. They know that if they
are fired they will have more alternative jobs
which are not controlled by that censoring pub-
lisher. And again, the existence of that option
and the realization that they may lose some of
their better professional journalists to the com-
petition may, at least occasionally, deter pub-
lishers from censoring them.

It seems especially crucial to block cross-
ownership of print and broadcast media. Most
people—even if they have access to one newspa-
per only—also watch TV or listen to the radio,
so it is extremely important that the contents
of news broadcasts are not controlled (and
potentially censored) by the same persons or
business interests that control (and potentially



18 The Enemy Within

censor) their newspaper. This importance has
been recognized by the U.S. Supreme Court.
When, in 1975, the FCC decided to ban new
acquisitions of broadcasting stations by newspa-
per owners in the same media market, and the
publishers challenged this order, the Court
unanimously upheld it. It also upheld the 
decision to order the dissolution of 23 existing
cross-ownership combinations in communities
in which the only newspaper and only radio and
TV station were in the hands of a single owner
(in other places existing cross-ownership was
allowed to persist). Justice Thurgood Marshall,
writing for the unanimous Court, held that the
ban on cross-ownership was “a reasonable
means of promoting the public interest in diver-
sified mass communication.”54 In spite of this
judicial encouragement, the ban gradually faded
over the years. 

So far, Israeli publishers have successfully
resisted legislative attempts to impose such a
ban in Israel. Although the original bill estab-
lishing commercial TV in Israel did propose to
ban newspaper owners from having more than a
10 percent share in a TV franchise, the legisla-
ture gave in to their pressure and allowed the
two highest-circulation papers to become major
partners in two of the three franchises (Lahman-
Messer 1997). In 1995 another bill proposing to
ban cross ownership was tabled by Likkud mem-
ber of parliament, Benjamin Begin,55 but got
nowhere. As we have noted, Israel’s most power-
ful publisher allegedly did not hesitate to use his
power to deny media access to a government
minister who supported the ban on cross-owner-
ship, and censored at least one columnist sup-
porting it. Thus we see how the power of
“private censorship” may, in fact, be used to
perpetuate itself. 

A ban on cross-ownership is the most sig-
nificant anti-concentration measure, but not the
only option. A more sweeping measure is to
limit the number and scope of media posses-
sions (either print or broadcast) a single owner
can own. It can be stipulated, for example, that
if someone owns a newspaper (or a chain of
newspapers) that has a circulation of more than,
say, 50 percent of the population, he would not
be allowed to acquire another communication
medium or would need the approval of a public
official to do so. In France, for example, if their
total circulation was more than 30 percent of
the market56 a newspaper owner was forbidden
to acquire another one. Former Chief Justice
Shamgar, in his dissent in the Bar Association
Journal case57 suggested specific legislation to

prevent cartels in the media market. A similar
suggestion was also raised by the Newspaper
Law Reform Commission—a commission
appointed in 1996 by the Israeli government,
and headed by the president of the Israeli Press
Council (and former Justice Minister) Haim
Zadok.58 An inspiration for such legislation was
found by the Commission in Great Britain,
where acquisition of a newspaper by someone
who already owns one is subject to special and
specific statutory rules and conditions, including
ministerial approval.59

Freedom of the Journalist
“Private censorship” may be generated 

by the publisher and the business-side of the
newspaper operation, but it cannot succeed and
persist without the collaboration of at least
some of the journalists. Of course a lot depends
on the individual journalist’s integrity and ethi-
cal commitment. Without these—no laws or
reforms can help. One cannot dispute that
“value ultimately resides in the individual jour-
nalist [ . . . ] whatever value journalism may
have to society it derives from the individual
authenticity of its practitioners” (Merrill &
Odell 1983). But it should be clear that even the
most honest, conscientious journalist needs
some protection in order to have a fighting
chance in confronting his or her employer, just
as he or she needed constitutional guarantees to
have a chance in fighting government censor-
ship. After all, integrity means not only caring
about democracy, ethics, the people’s right to
know etc., and your professional responsibilities,
but also caring for your family and your respon-
sibility for its well-being. No honest, conscien-
tious journalist realistically can be expected to
sacrifice his or her children’s basic essential
needs. Unfortunately under the prevalent labor
law, as interpreted by the National Labor Court,
a journalist who resists “private censorship” cer-
tainly risks such a sacrifice. The Court does not
recognize his or her right to disobey censorship
orders. On the contrary—it apparently recog-
nizes the owner’s right to order the journalists
to censor both information and opinion so that
the paper can totally conform with the owner’s
views or interests and promote them.60

This legal situation must be changed and
reversed, and given the Court’s judgment, this
can be achieved, but only through legislation.
The law can and should adopt the position that
realization of freedom of the press and its goals
depends—at least to a degree—on maintaining
freedom of the journalist; as the Parliamentary



Moshe Negbi 19

Assembly of the Council of Europe put it: “In
addition to safeguarding the freedom of the
media, freedom within the media must also be
protected and internal pressures guarded
against.”61 Therefore, just as the press was given
special privileges vis-à-vis the government, the
journalists should get special privileges vis-à-vis
their employers. The law should stipulate that a
journalist may not be ordered by his or her supe-
rior to act in an unethical way, and if he is fired
or resigns because he disobeyed such an order,
the publisher is liable to pay punitive damages.
It will be, of course, up to the courts to decide if
an order is consistent with ethical requirement,
and it could rely of course on the voluntary but
widely accepted Press Council Code which—as
was shown—forbids suppression of material
because of ulterior motives. Such legislation was
indeed proposed by the Newspaper Law Reform
Commission.62

Strengthening Public Media
We have seen that the advent of “private

censorship” as a major menace on press 
freedom in Israel and the intensification of its
adverse impact on the media, were closely
related, as in other democracies, to the simulta-
neous concentration and commercialization of
the media market. We have discussed measures
to undo or reverse the concentration. It is much
harder, perhaps impossible, to undo or reverse
the commercialization. It is unfeasible, undem-
ocratic, and probably unconstitutional to force
media owners who are profit-driven to “mend
their ways.” But what we arguably can and must
do is prevent the gradual demise of the non-com-
mercial public media that still survive and espe-
cially public broadcasting. This is important
because we cannot maintain an open and free
marketplace of ideas if all main gates to that
market are kept by commercially-oriented
guards. We have noted above that only the pres-
ence of public radio and TV prevents a single,
powerful media owner from controlling all of the
news flow to a large portion of the populace. But
even if the legislature would be bold and coura-
geous enough to confront the power of this
owner—by taking away some of his and the
other two press barons’ media possessions, and
dividing the market among ten companies
instead of three—we might not be assured of a
real diversity when all are profit-oriented. Maybe
there would be more political diversity of opin-
ion, which is certainly important, but not socio-
economic diversity. One may assume that those
ten, just like the three now, would all tend to

suppress or play down labor union and anti-big
business causes etc. And what is much more
worrisome, all would probably be eager to move
from hard to soft news and from information to
infotainment and certainly not risk the wrath of
advertisers by publishing controversial, sensitive,
disturbing material.

All of this is certainly not meant to glorify
or idealize public media. It too can be unfair and
promote only the news and views of the people
running or funding it while excluding others. In
1988 I actually gave up my job at Israel Public
Radio because I felt my superiors censored criti-
cism of the government. It is obvious that public
broadcasting’s dependence on public money
makes it especially vulnerable to government
pressure. This kind of political pressure as
opposed to commercial pressure, is certainly not
less restrictive both to the journalist and to the
free marketplace of ideas. But the crucial point is
that it is a different kind of pressure affecting a
different kind of news and views. When you have
both public and private media there is a fair
chance that what is politically censored in the
public media will reach the citizens through the
private media, and what is commercially cen-
sored in the private media will reach them
through the public media. And again the aware-
ness that their “censorship” would probably not
be effective may deter both private and public
media operators from applying it altogether.
Indeed there is no doubt in my mind that the
advent of commercial TV in Israel in 1993 and
the need to compete with it, contributed to more
politically independent public broadcasting. On
the other hand, the survival and (still strong)
presence of public TV news and the need to com-
pete with it is one of the reasons commercial TV
news has not degenerated in Israel as fast as it
has in some of the U.S. networks in recent years.

For Israeli democracy the importance of
preserving and strengthening public media (even
at a high cost) was recently recognized and even
highlighted by an extraordinary decision of the
Israeli Supreme Court, which actually saved pub-
lic radio and TV from extinction. Public broad-
casts in Israel are financed by an annual license
fee which all television set owners pay to the
Broadcasting Authority. The fee amount is deter-
mined by parliament. In the early nineties it was
discovered that quite a few years back an error
was made, and that the amount of the fee was
raised by parliament not in a correct legal proce-
dure, i.e. the Broadcasting Authority took a lot of
money from many people without actually hav-
ing a valid parliamentary authorization to do it.



20 The Enemy Within

Returning all that illegally seized money imme-
diately would have paralyzed all public broad-
casting. Parliament quickly passed legislation
pertaining to the authorization and legalization
of the fee-rise retroactively. A member of parlia-
ment petitioned the Court to strike down this
legislation claiming it violated the Right of
Property, a basic constitutional right according to
the Basic Law on Human Dignity and Liberty.
Usually cases are heard and decided by panels of
three, five, or seven Justices, but this time an
extraordinarily unprecedented 13 Justices panel
was convened (there are 14 Justices on the
Court). Unanimously it held that while retroac-
tive taxation in principle was unacceptable leg-
islative practice, the “laudable purpose” of
sustaining public broadcasting, redeemed and
justified it. Chief Justice Barak, writing for the
Court, pointed out “the importance of the exis-
tence of a public non-commercial communica-
tion outlet, which is driven by wide public
interests and not just economic considerations.”63

Democracy would be even better served 
if we had not only public-interest-oriented broad-
casting, but also public-interest-oriented newspa-
pers. Here we are not talking of preservation, but
of revival and this is, of course, a much tougher
task—tougher, but not necessarily impossible. In
Sweden, for example, there is a thriving non-
commercial press which is subsidized by the
state (Hedebro 1983:143). The subsidies are given
only to relatively low-circulation papers which
take a limited number of advertisements. This
seems to be a far-fetched idea: can a state-subsi-
dized press be really free? One should remember
that in Israel, as in many other democracies, the
state subsidizes theater, the arts, and even all
political parties, and it does not prevent the peo-
ple who get this money from criticizing the gov-
ernment and even struggle for its downfall. In
the U.S., the government has subsidized public
broadcasting for years.64 One may also consider
the idea that public-interest media—in all its
forms—would be funded by the money paid by
commercial broadcasters in lieu of their use of
public property for profit (Grossman 1997). Thus
it was suggested that a tax on commercial sta-
tions could be used to fund public stations,
which would be awarded on the basis of demon-
strated community support.65

The Proprietors’ Propriety 
The potential censoring power that newspa-

per proprietors have come to hold over the free
marketplace of ideas has generated a debate

among lawyers and journalists in Israel. The
main question is whether or not in a democracy
the law can or should take away this power from
a person who flagrantly abuses it in a criminal 
or immoral way. Is it legitimate to deny such a
person the right to control media outlets? Unfor-
tunately the question is not only theoretical or
academic. At least one publisher—Nimrodi of
Maariv—was convicted of grave criminal charges
of illegal wiretapping of journalists (both in rival
newspapers and in his own paper) and public offi-
cials, and also of obstructing justice by trying to
buy the silence of witnesses. We have already
mentioned that according to allegations which
are now the subject of a big libel trial in
Jerusalem, Mr. Nimrodi tried to use his media
position to extort advertisements. All this is, of
course, hotly denied. But what if this proves 
to be true? Is it conceivable that he would con-
tinue to control Israel’s second-largest newspaper
and become a major power broker in commercial
and cable TV? Is there a legitimate way to pre-
vent this?

This issue is related to the issue of the free-
dom of the journalist discussed above. When Mr.
Nimrodi was indicted he was also the editor in
chief of his newspaper. Following the indict-
ment the Israeli Union of Journalists and also
senior journalists at his own paper demanded
that he resign the editorship, and he acquiesced.
But since the law as it now stands gives practi-
cally absolute power to the publisher to direct
the editorial staff—it seems that this symbolic
resignation did not diminish Nimrodi’s control
of the newspaper. One should also bear in mind
that in a series of decisions in the early nineties,
the Israeli Supreme Court held that a public offi-
cial—either elected or appointed—must resign
his or her public function if there is prima-facie
evidence that he acted in an untrustworthy fash-
ion. The Court reasoned that maintaining the
public trust in the integrity of the persons who
rule over its affairs is essential for the mainte-
nance of democracy.66 It is true that a publisher
is not a “public official” in the strict legal sense.
But if one accepts the notion—as raised by Chief
Justice Barak—that a mass-circulation newspa-
per is not only a private asset, but also a public
stage or forum, and therefore the person owning
it must act as the public’s trustee (Barak 1996)—
it may be asked if the proven breach of that
trust should not justify taking the newspaper
out of his unscrupulous hands. Apparently the
maintenance of public trust in the mass media
is not less crucial for democracy then the main-
tenance of trust in public officials.



Moshe Negbi 21

It is clear that criminal entanglements, or
even allegations about such entanglements, may
generate “private censorship.” Thus a debate has
been raging in Israel about legislating a general
amnesty for all, or at least just the white-collar
criminals, at Israel’s fiftieth anniversary. Would
convicted or indicted owners allow the oppo-
nents of such an amnesty, and the arguments
and statistics they rely upon, access to their
media? The courts—both in the U.S. and
Israel—ruled that a convicted criminal should
not be denied freedom of speech even if there is
evidence that he or she has abused it.67 But here
we are not speaking about denying freedom of
speech, but about denying the power to restrict
the freedom of speech of others. No one is sug-
gesting that the unscrupulous publisher would
be denied access to his or her or any other paper.
The suggestion is that he should be stripped of
the power to deny this access to others. The
Israeli Newspaper Law Reform Commission
tackled this issue and came up with the follow-
ing plausible recommendation: a criminal court
convicting a publisher will be authorized by law
to declare him or her unfit to control a newspa-
per. If such a declaration is given, the publisher
will not have to surrender his or her shares in
the newspaper, but will be required to put them
in the control of a trustee appointed by the
court and the trustee will run the newspaper. 

This is certainly a novel idea, but it has its
parallel in other private businesses deemed to
require the maintaining of public trust. Thus,
for example, a Judicial Commission of Inquiry
when it found evidence that their illegal prac-
tices caused a devastating crash of the Tel Aviv
stock market in 1983, recommended the dis-
qualification of the owners of one of Israel’s
three leading banks from actively directing their
or any other bank. The recommendation was
carried out. And again one may wonder if public
trust in the integrity of the media is less crucial
to our society than public trust in the integrity
of financial institutes.

Conclusion: A Matter of Life and Death
Israel’s Founding Father and much revered

first Prime Minister, David Ben-Gurion, had not
much respect for the press. When a newspaper
criticized him and the criticism was cited and
hurled at him in parliament by his long-time
adversary, Menahem Begin, Ben-Gurion retorted
contemptuously: “What is a newspaper anyway?
Somebody with money establishes a business,
hires servants and they write whatever he
directs them to write.”68 There was a time this

was just an amusing anecdote for Israeli journal-
ists and politicians. Not anymore. As we have
shown, many Israeli journalists are finding out
painfully that they are indeed servants beholden
not only to their masters’ opinions, but also to
their business interests as well.

Ben-Gurion’s successors at the pinnacle of
Israel’s politics are not amused either. In a May
1995 interview with Shorenstein Center direc-
tor, Professor Marvin Kalb, about the “Promise
and Problems of the Israeli Press,” Prime
Minister Yitzhak Rabin complained that “the
commercialization of the media has become a
major factor in depicting events, especially in
Israel; the impact of television ratings on the
coverage of events—their economic impact—has
become so large a determining factor in the way
that issues are brought to the people [ . . . ] eco-
nomics has become a major factor and it influ-
ences the dissemination of news [ . . . ] it creates
an unbalanced picture of the events in Israel.”
To demonstrate how commercialism sensation-
alized and at the same time distorted news
reporting in Israel, Rabin cited the sensational
reporting about the Palestinian terror attacks.
He pointed out that the headlines describing
those terror attacks, even when they were not
fatal, were twice or three times bigger than the
those that some 30 years ago had announced the
outbreak of the Six-Day War. He also cited to
Kalb the explanation he heard from editors for
choosing these glaring headlines: “they do what
sells papers” (Rabin 1996: 106–07).

Less than eight months after this interview
with Marvin Kalb, Prime Minister Rabin was
assassinated in Tel Aviv. One may only speculate
what was the contribution of the profit-driven
sensationalism he had complained about in cre-
ating the atmosphere of panic and hysteria which
bred the fatal hate propaganda against him. After
all, wild charges that he was betraying Israelis’
personal safety and basic security needs in order
to appease Palestinian terrorists, played a major
role in the incitement leading up to the assassi-
nation. And it was not just the huge red head-
lines (in Israel we have been talking in recent
years about “Red” rather than “Yellow” Journal-
ism). The headlines were always accompanied by
huge gory bloody pictures of the terror victims.
But one should pay attention not only to what
went into the papers, but also to what was left
out. When there are such huge headlines and
such huge pictures there is no significant place
left for thoughtful rational analysis and discourse
about the deep causes of these outrages and the
way to eradicate them. The hate propaganda



22 The Enemy Within

campaign against Rabin and the peace process
also fed upon this lack of rational analysis and
discourse. And so did the campaign against
Rabin’s successor, Shimon Peres. The “Red
Journalism” coverage of the suicide terror
attacks persisted. At the same time the election
campaign was also covered in a sensational way,
focusing on the drama of the horse-race, the pub-
lic opinion polls (which were incidentally proven
totally unreliable), and the slogans, and not the
issues. I dare say that most Israelis went to vote
without really knowing the terms of the Oslo
Accords or what was the alternative strategy of
Netanyahu to achieve his promise of “Secure
Peace” (or if there was such a strategy). One sus-
pects that their voting was determined not by
facts and ideas, but instead by titillating headline
images and empty slogans. I personally know
several excellent political reporters who were
frustrated by this kind of coverage. They wanted
to analyze and criticize the issues and to raise
the key questions, i.e. can we achieve peace
without political engagement and compromise
with despicable terrorists? Is there a way to pre-
vent suicide bomb attacks other then eradicating
the despair which makes a person blow himself
to pieces? But they were told—like I was told
after the 1994 Hebron Massacre—that these
issues were too heavy and were sent instead to
report the latest poll results or the latest lively
products of the campaign slogan copywriters.

It is important to stress there was nothing
political about this. I have no grounds to
assume that the people running the media
wanted to influence the election or to help Mr.
Netanyahu. But as Mr. Rabin has said, commer-
cialism has become the major factor, and they
do what sells papers.

We have seen that this is not a unique
Israeli phenomenon. This phenomenon has
become even more obvious to me when
researching and writing this paper at the Joan
Shorenstein Center. During the fall of 1997
there were many manifestations in the
American media of “private censorship.” We
have read about advertisers screening the con-
tents of magazines;69 about journalists in a big
respected newspaper worried over the pub-
lisher’s decision to involve business executives
in their work;70 and about an editor of a presti-
gious magazine losing his job because he criti-
cized a public official who unfortunately
happened to be the publisher’s buddy.71 Certainly
we have heard many laments about how the
quest for profit adversely affects political cover-
age and news in general72 and even a description

of the field of news management today as a bat-
tleground in which journalists must fight for the
public interest “against corporate values.”73

Indeed I should hope the ideas discussed in this
paper are as relevant for the U.S. and other
democracies as they are for Israel. 

But still there is a uniqueness about the
Israeli situation, which is well exemplified by
what happened to Yitzhak Rabin and the peace
process. For Israel—given its limited sources and
grave security predicament—the quality of polit-
ical choices, and of political decisions, is simply
a matter of life and death. On these choices and
decisions depends not only the quality of life,
but also life itself. A bad choice, a wrong deci-
sion may be fatal not only for individuals, but
also for the whole country. We Israelis are not,
as yet—like more fortunate peoples—in a post-
war period, but are still locked in a mortal war
for survival. If we accept the basic democratic
premises that good choices and decisions are
dependent upon a free flow of information and
ideas to the public, then it is self-evident that
preventing any restriction of this flow to those
who ultimately make the critical choices and
decisions—i.e. the citizens—is also a matter of
life and death. To put it more bluntly—we sim-
ply cannot afford the election of a photogenic
attractive leader on the basis of fabulously deliv-
ered copy-written “sound bites” just because the
people owning and controlling the media have
found it economically unprofitable to investi-
gate and report and publish what is, or is not,
beyond those good looks and slogans. This is
why confronting “private censorship”—“the
enemy within”—seems to me such a major
compelling and crucial challenge for Israeli jour-
nalism today. 

Endnotes
1. Cited in P. Lahav “On Freedom of Expression in
the Supreme Court Judgments,” Mishpatim 7, 375
(1975).

2. Abrams v. U. S. 250 U.S. 616 (1919). 

3. Editor & Publisher, 10 April 1982, 48.

4. He spoke in a round-table discussion on “The
Publishers’ Wars and Its Danger to Freedom of
Expression,” Ha’ir, 30 Sep. 1994, 34. 

5. The First Annual Theodore H. White Lecture with
Walter Cronkite (moderator: Marvin Kalb),
(Cambridge: Joan Shorenstein Center, 1990), pp.
23–26.



Moshe Negbi 23

6. A Free and Responsible Press (Chicago, 1947), pp.
15–16.

7. See P. Lahav, “Israel’s Press Law,” in P. Lahav (ed.)
Press Law in Modern Democracies (New York:
Longman, 1985).

8. Kol-Ha’am v. The Minister of the Interior, 7 P.D.
871(1953).

9. Shnitzer v. The Chief Military Censor, 42(4) P.D.
617. For an analytic discussion of this case see Z.
Segal, “The Military Censorship: Its Authority,
Judicial Review Over Its Actions and a Proposal for an
Alternative Arrangement,” Tel Aviv University Law
Review 15 (1990), 311. 

10. The Shnitzer case, supra n. 9, at p. 634. 

11. A. Barak, “Human Dignity as a Constitutional
Right,” Hapraklit 41 (1994) 271, at 280.

12. See especially G. Strassman (ed.) The Journalists’
Yearbook (T-A Association of Journalists: 1974).

13. See report by S. Abramowitz, Yedioth Achronoth,
Feb. 16, 1996.

14. Ibid.

15. S. Mittelman, “Dan Margalit Re-examined in
Court” Maariv Aug. 26, 1997.

16. He was interviewed in I. Rozenblum, “4000
Commercials a Month,” Haaretz Aug. 10, 1994. 

17. Haaretz, Gallery Section, Nov 5 1997.

18. See O. Galili, “TV’s new rules” Haaretz Weekend
Magazine Sep. 30,1994, 12; Z. Blumenkrantz, “A Real
Rating Needed,” Haaretz 22 June 1994, 1c.

19. See S. Peretz “The People’s Right To Know,”
Maariv Weekend Magazine Feb. 14, 1997, 32, at p. 38. 

20. Ibid., at p. 36.

21. Report on the Hebrew Daily Print Media Market
published by the Cartels Authority in the Ministry of
Trade and Industry, 12 Apr. 1995; Y. Tikuchinski,
“What Is Your Business?,” The Seventh Eye, Sep.–Oct.
1996, p. 4.

22. Supra n. 9.

23. National Labor Court Case 3-223/93 Palestine
Post Co. v. Yehiel (decided 17 Oct. 1994). 

24. Ibid. Italics added.

25. High Court of Justice Case 6218/93 Cohen v. The
Bar Association 49 P.D. 537.

26. Ibid. pp. 542–3.

27. See The Jerusalem Post Sep. 19, 1997.

28. See Red Lion Broadcasting Co. v. FCC 395 U.S.
367 (1969).

29. Ibid.

30. See Syracuse Peace Council v. FCC 867 F2d 654
(1989).

31. See The Broadcasting Authority Act (1965), The
Bezeq (Telecommunications) Act (1986), The Second
Television and Radio Authority Act (1990). 

32. High Court of Justice Case 243/82 Zichroni v.
The Broadcasting Authority 37(1) P.D. 757.

33. High Court of Justice Case 399/85 Kahane v. The
Broadcasting Authority 41 P.D. 255.

34. See for example the Bar Association Journal case,
supra n. 23, at 545.

35. High Court of Justice Case 1/81 Shiran v. The
Broadcasting Authority 35(3) P.D. 365.

36. Miami Herald Publishing Co. v. Tornillo 418 U.S.
241.

37. It is interesting to note that the Court did not
refer to the Red Lion case, supra n. 26, decided five
years earlier. 

38. Miami Herald case, supra n. 32, at p. 256.

39. The Jerusalem Post and the Bar Association
Journal cases, supra n. 21, 23. 

40. Supra n. 23.

41. The Jerusalem Post case, supra n. 21.

42. The Bar Association Journal case, supra n. 23.

43. A Free and Responsible Press, supra n. 6.

44. See the Kol-Haam case, supra n. 8.

45. Resolution 1003, (adopted July 1, 1993), sec. 14,
italics added.

46. The Jerusalem Post case, supra n. 21.

47. In a conversation at the Shorenstein Center, Nov.
11, 1997.



24 The Enemy Within

48. See M. J. Horwitz. The Transformation of
American Law 1870–1960: The Crisis of Legal
Orthodoxy (New York: Oxford University Press) 1992.

49. The Miami Herald case, supra n. 32; See also
Hudgens v. NLRB 424 U.S. 507 (1967).

50. See J. Gewolb “Student Activists Prohibited From
Distributing Leaflets at HBS” The Harvard Crimson
Nov. 7, 1997, A–3. 

51. See the Kahane and Zichroni and Shiran cases,
supra n. 29, 30 and 33.

52. See D. Barak “Freedom of Access to the Media”
12 Iyunei Mishpat (Tel Aviv University Law Review)
183.

53. Resolution 1003, supra n.42,Sec.11.

54. Italics added. See for more details “Ownership
and Control of the Media,” in L. Sobel (ed.) Media
Controversies (NY: Facts On File), 116–117. 

55. The Second TV and Radio Authority
(Diversification Amendment) Bill, tabled on June 26,
1995.

56. The Act on Reforming the Legal System
Governing the Press, 1986.

57. Supra n. 23, pp. 542–43.

58. The Commission was appointed by the ministers
of Justice and of the Interior on Feb. 6 1996. Its
Report was submitted to the Israeli government, on
Nov. 6, 1997. The author was a member of this
Commission. See Z. Segal “The Law and Freedom of
the Press” Haaretz Nov 9, 1997.

59. See Fair Trading Act, 1973, sections 57–62.

60. The Jerusalem Post case, supra n.21. 

61. Resolution 1003, supra n. 42, sec.10. 

62. See supra n. 53.

63. High Court of Justice Case 4562/92 Zandberg v.
The Broadcasting Authority (Judgment given June 2
1996).

64. See The Public Broadcasting Act 1967 and FCC v.
League of Women Voters 468 U.S. 364 (1984).

65. Such a suggestion was raised by the Ralph Nader-
affiliated Consumer Project on Technology; see D.
Kennedy “Sound and Fury” Boston Phoenix Nov. 14,
1997, 7–9.

66. See High Court of Justice Cases 6163/93
Eizenberg v. The Minister of Housing (Judgment given
March 3, 1993); 4267/93 Amitai v. Rabin (Judgment
given Sep. 8, 1993); The Movement for Quality in
Government v. the Israeli Government (Judgment
given Sep. 8, 1993). 

67. Procunier v. Martinez 416 U.S. 396, at 422 (1974);
High Court of Justice case 4463/94 Golan v. The
Prisons Service (Judgment given Aug. 25, 1996).

68. He was cited in a column by the then Maariv edi-
tor: A. Karlibach “What is a newspaper?” Maariv Apr.
6, 1951.

69. R. Baker “The Squeeze” Columbia Journalism
Review Sep.–Oct. 1997, 30.

70. J. Sterngold “A Growing clash of visions at the
Los Angeles Times” New York Times, October 13,
1997.

71. D. Kennedy “An Unseemly Divorce” Boston
Phoenix Sep. 12, 1997.

72. See veteran TV producer Don Hewitt’s criticism
in P. Johnson ”Reporting Lost in Big-Money Era,”
USA Today, Oct. 9, 1997, D1–2. 

73. See B. Bazenburg “Love the Profession, Fight the
Industry” Columbia Journalism Review July–Aug.
1997, 6.

References
Bagdikian B. 1983 The Media Monopoly (Boston:
Beacon Press).

Baker C. E. 1994 Ownership of Newspapers, Research
Paper R-12, The Joan Shorenstein Center (Cambridge:
Harvard).

Baker R. 1997 “The Squeeze” Columbia Journalism
Review Sep.–Oct. 1997, 30.

Barak A. 1996 “The Tradition of Freedom of Expression
in Israel and its Problems” Justice No.9, p.  3.

Barron J. A. 1967 “Access to the Press—A New First
Amendment Right” 80 Harvard Law Review 1641.

Barron J. A. 1973 Freedom ofthe Press for Whom?
(Bloomington: University of Indiana Press)

Bollinger Jr. L. C. 1976 “Freedom of the Press and
Public Access: Toward a Theory of Partial Regulation
ofthe Mass Media” 75 Michigan Law Review 1.



Moshe Negbi 25

Brinkley D. 1995 David Brinkley (New York: Knopf).

Caspi D. & Limer Y. 1992 The Mediators—The Media
in Israel 1948–1990 (Tel Aviv: Sifriat Eshkolot).

Cohen A. 1993 “Nuclear Weapons, Opacity and
Israeli Democracy” in Yaniv A. (ed.) National
Security & Democracy in Israel (Boulder: Lynne
Rienner)

Goren D. 1976 Secrecy, Security and Freedom of the
Press (Jerusalem: Magnes).

Grossman L. K. “How to Escape From a Highway
Robbery,” Columbia Journalism Review Sep.–Oct.
1997.

Hamilton J. M. and Krimski G. A. 1996 Hold the
Press (Baton Rouge: Louisiana University Press).

Hedebro G. 1983 “Communication Policy in Sweden”
in Edgar P. & Rahim S. (ed.) Communication Policies
in Developed Countries (London: Kegan Paul
International).

Hollingsworth M. 1986 The Press and Political
Dissent (London: Pluto Press).

Honvitz M. J. 1992 The Transformation of American
Law: The Crisis of Legal Orthodoxy (New York:
Oxford University Press).

Jansen S. C. 1991 Censorship—The Knot that Binds
Power and Knowledge (New York: Oxford University
Press).

Lahav P. 1981 “American Influence on Israel’s
Jurisprudence of Free Speech” 9 Hastings Const. L.
Quart. 31

Lahav P. 1985 “Israel’s Press Law” in Lahav P. (ed.)
Press Law in Modern Democracies (New York:
Longman).

Lahav P. 1993 “The Press and National Security” in
Yaniv A. (ed.) National Security & Democracy in
Israel 173 (Boulder: Lynn Rienner).

Lahav P. 1997 Judgment in Jerusalem—Chief Justice
Simon Agranat and the Zionist Century (Berkeley:
University of California Press).

Lahman-Messer D. 1997 “The New Media Map in
Israel” Dvarim Ahadim (Israel Journal of
Communication, Culture & Society), Spring, 66.

Meiklejohn A. 1948 Free Speech and Its Relation to
Self-Covernment (NY: Harper & Brothers).

Negbi M. 1985 Paper Tiger (Tel Aviv: LSifriat
Hapoalim).

Negbi M. 1995 Freedom of the Press in Israel
(Jerusalem: The Jerusalem Institute for Israel Studies).

Rabin Y. 1996 “The Promise and the Problems of the
Israeli Press” (an interview with Marvin Kalb) The
Harvard International Journal of Press/Politics,Vol. I,
No. l, 106.

Radcliffe (Lord) 1968 “Censors,” in Lord Radcliffe Not
in Feather-beds (London: Hamish-Hamilton).

Raz A. 1995/6 “Non-Military Censorship” in M.
Lerrer & Amit Antar (ed.) The Journalists’ 50th
Yearbook (Tel-Aviv: The Journalists' Association) l49.

Schauer F. 1994 Discourse and Its Discontents
Working Paper 94-2, The Joan Shorenstein Center
(Cambridge: Harvard).

Segal Z. 1990 “The Military Censorship, Its
Authority, Judicial Review and an Alternative
Proposal” 15 Ivunei Mishpat (Tel Aviv University
Law Review) 311.

Segal Z. 1995 “Israel Ushers in a Constitutional
Revolution” 6 Constitutional Forum 44.

Segal Z. 1996 Freedom of the Press—Between Myth
and Reality (Tel Aviv: Papyrus).

Shiffrin S. H. 1990 The First Amendment, Democracy
and Romance (Cambridge: Harvard University Press).

Sunstein C. 1992 “Free Speech Now” 59 University
of Chicago Law Review 255.

Yitzhak Y. 1995 First Class, vol. 1 (Tel Aviv, Egel
Hazahav).





DISCUSSION PAPERS
“The Rise of the ‘New News’: A Case Study of Two
Root Causes of the Modern Scandal Coverage,”
Marvin Kalb. October, 1998. Discussion Paper D-34.
$2.00

“The Rise and Fall of the Televised Political
Convention,” Zachary Karabell. October, 1998.
Discussion Paper D-33. $2.00

“Pressing Concerns: Hong Kong’s Media in an Era of
Transition,” Stephen J. Hutcheon. September, 1998.
Discussion Paper D-32. $2.00

“Prepared for War: Ready for Peace? Paramilitaries,
Politics, and the Press in Northern Ireland,” Tim
Cooke. July, 1998. Discussion Paper D-31. $2.00

“Ijambo: ‘Speaking Truth’ Amidst Genocide,” Alexis
Sinduhije. July, 1998. Discussion Paper D-30. $2.00

“The Spokesperson-In-the-Crossfire: A Decade of
Israeli Defense Crises from an Official Spokesperson’s
Perspective,” Nachman Shai. July, 1998. Discussion
Paper D-29. $2.00

“The Business of Getting ‘The Get’: Nailing an
Exclusive Interview in Prime Time,” Connie Chung.
April, 1998. Discussion Paper D-28. $2.00

“Shoah in the News: Patterns and Meanings of News
Coverage of the Holocaust,” James Carroll. October,
1997. Discussion Paper D-27. $2.00

“Junk News: Can Public Broadcasters Buck the
Tabloid Tendencies of Market-Driven Journalism? A
Canadian Experience,” William John Fox. August,
1997. Discussion Paper D-26. $2.00

“Journalism and Economics: The Tangled Webs of
Profession, Narrative, and Responsibility in a Modern
Democracy” Richard Parker. May, 1997. Discussion
Paper D-25. $2.00

“Spreading the Word: The KGB’s Image-Building
Under Gorbachev,” Jeff Trimble. February, 1997.
Discussion Paper D-24. $3.00

“The Foreign News Flow in the Information Age,”
Claude Moisy. November, 1996.
Discussion Paper D-23. $2.50

“The Next War: Live?” Barrie Dunsmore. March,
1996. Discussion Paper D-22. $3.50

“Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth of
a Free Press,” Bernard Margueritte. August, 1995.
Discussion Paper D-21. $3.25

“The Nigerian Press Under the Military: Persecution,
Resilience and Political Crisis (1983–1993),” Adeyinka
Adeyemi. May, 1995. Discussion Paper D-20. $3.75

“Paint-By-Numbers Journalism: How Reader Surveys
and Focus Groups Subvert a Democratic Press,” Alison
Carper. April, 1995. Discussion Paper D-19. $2.75

“Hispanic Voices: Is the Press Listening?,” Jorge
Quiroga. January, 1995. Discussion Paper D-18. $3.00

“From Bhopal to Superfund: The News Media and the
Environment,” Sanjoy Hazarika. September, 1994.
Discussion Paper D-17. $2.00

“TV Violence, Children and the Press: Eight Rationales
Inhibiting Public Policy Debates,” Sissela Bok. April,
1994. Discussion Paper D-16. $3.00

“When Policy Fails: How the Buck Was Passed When
Kuwait Was Invaded,” Bernard Roshco. December, 1992.
Discussion Paper D-15. $3.25

“The American Pattern of Freedom of the Press: A
Model to Follow?,” Santiago Sanchez Gonzalez. August,
1992. Discussion Paper D-14. $2.25

“The Nixon Memo,” Marvin Kalb. July, 1992.
Discussion Paper D-13. $2.00

“Notes for the Next Epidemic, Part One: Lessons from
News Coverage of AIDS,” Timothy Cook. October,
1991. Discussion Paper D-12. $2.25

“The Media in Europe After 1992: A Case Study of La
Republica,” Sylvia Poggioli. September, 1991.
Discussion Paper D-11. $3.25

“The Russian and Soviet Press: A Long Journey from
Suppression to Freedom via Suppression and Glasnost,”
Alexander Merkushev. August, 1991. Discussion Paper
D-10. $2.00

“Different Strokes: Public Broadcasting in America and
Australia,” Glyn Davis. July, 1991. Discussion Paper
D-9. $2.25

“Changing Lanes on the Inside Track: The Career
Shuttle Between Journalism, Politics and Government,”
James McEnteer. May, 1991. Discussion Paper D-8.
$1.75

“Expanding the Public’s Right to Know: Access to
Settlement Records under the First Amendment,” John
J. Watkins. December, 1990. Discussion Paper D-7.
$1.75

“Lies in Ink, Truth in Blood,” Linda Jakobson. August,
1990. Discussion Paper D-6. $2.00

“Window to the West: How Television from the Federal
Republic Influenced Events in East Germany,” Dieter
Buhl. July, 1990. Discussion Paper D-5. $1.50

“School for Scandal,” Sissela Bok. April, 1990.
Discussion Paper D-4. $1.00

OTHER PUBLICATIONS FROM THE SHORENSTEIN CENTER



“Reflections on Television’s Role in American
Presidential Elections,” Lawrence K. Grossman.
January, 1990. Discussion Paper D-3. $1.50

“The Politics of Character and the Character of
Journalism,” Judith Lichtenberg. October, 1989.
Discussion Paper D-2. $1.75

“Press, Polls and the 1988 Campaign: An Insider’s
Critique,” Dayton Duncan. August, 1989. Discussion
Paper D-1. $2.50

RESEARCH PAPERS
“The Perpetuation of Prejudice in Reporting on Gays
and Lesbians—Time and Newsweek: The First Fifty
Years,” Lisa Bennett. September, 1998. Discussion
Paper R-21. $2.00

“Talking Politics on the Net,” Sara Bentivegna.
August, 1998. Research Paper R-20. $2.00

“Communication Patterns in Presidential Primaries
1912–2000: Knowing the Rules of the Game,”
Kathleen E. Kendall. June, 1998. Research Paper R-19.
$2.00

“Clarifying the CNN Effect: An Examination of
Media Effects According to Type of Military
Intervention,” Steven Livingston. June, 1997.
Research Paper R-18. $3.00

“The Wisdom of the War Room: U.S. Campaigning
and Americanization,” Margaret Scammell. April,
1997. Research Paper R-17. $3.50

“Framing Identity: The Press in Crown Heights,”
Carol B. Conaway. November, 1996. Research Paper
R-16. $3.00

“Busted By the Ad Police: Journalists’ Coverage of
Political Campaign Ads in the 1992 Presidential
Campaign,” Michael Milburn and Justin Brown. July,
1995. Research Paper R-15. $3.00

“The Media, the Public and the Development of
Candidates’ Images in the 1992 Presidential Election,”
Dean Alger. October, 1994. Research Paper R-14. $2.50

“The Future of Global Television News,” Richard
Parker. September, 1994. Research Paper R-13. $2.75

“Ownership of Newspapers: The View from Positivist
Social Science,” C. Edwin Baker. September, 1994.
Research Paper R-12. $2.75

“Transmitting Race: The Los Angeles Riot in Television
News,” Erna Smith. May, 1994. Research Paper R-11.
$2.75

“How Voters Construct Images of Political Candidates:
The Role of Political Advertising and Televised News,”
Montague Kern and Marion Just. April, 1994. Research
Paper R-10. $2.50

“Shadowboxing with Stereotypes: The Press, The Public,
and the Candidates Wives,” Karlyn Kohrs Campbell.
Research Paper R-9. $2.25

“The Role of the News Media in Unequal Political
Conflicts: From the Intifada to the Gulf War and Back
Again,” Gadi Wolfsfeld. June, 1993. Research Paper R-8.
$2.25

“Two Commanders-in-Chief: Free Expression’s Most
Severe Test,” Betty Houchin Winfield. August, 1992.
Research Paper R-7. $3.25

“An Economic Theory of Learning from News,” Marion
Just, W. Russell Neuman, Ann Crigler. July, 1992.
Research Paper R-6. $2.25

“The Church, the Press, and Abortion: Catholic
Leadership and Public Communication,” Michael A.
Russo. December, 1991. Research Paper R-5. $5.50

“Through the Revolving Door: Blurring the Line
Between the Press and Government,” Lewis W. Wolfson.
June, 1991. Research Paper R-4. $2.50

“Parsing the Pentagon Papers,” Frederick Schauer. May,
1991. Research Paper R-3. $1.75

“Sound Bite Democracy: Network Evening News
Presidential Campaign Coverage, 1968 and 1988,” Kiku
Adatto. June, 1990. Research Paper R-2. $2.00

“Tritium and the Times: How the Nuclear Weapons-
Production Scandal Became a National Story,” William
Lanouette. May, 1990. Research Paper R-1. $2.75

WORKING PAPERS
“Discourse and Its Discontents,” Frederick Schauer.
September, 1994. Working Paper 94-2. $10.00

“Real-Time Television Coverage of Armed Conflicts and
Diplomatic Crises: Does It Pressure or Distort Foreign
Policy Decisions?” Nik Gowing. June, 1994. Working
Paper 94-1. $12.50

Please direct any publication inquiry or request to:

The Joan Shorenstein Center
on the Press, Politics and Public Policy
John F. Kennedy School of Government
Harvard University
79 John F. Kennedy Street
Cambridge, MA 02138

ATTN: Publications

Telephone: (617) 495-8269
Fax: (617) 495-8696
Web Site Address: http://ksgwww.

harvard.edu/~presspol/home.htm


