DIGITAL ACCESS 10 -
SCHOLARSHIP sr HARVARD T e i Schotaty Communicatin

DASH.HARVARD.EDU

Pressing Concerns: Hong Kong’s Media in an Era of
Transition

Citation

Hutcheon, Stephen J. "Pressing Concerns: Hong Kong's Media in an Era of Transition.”
Shorenstein Center Discussion Paper Series 1998.D-32, Harvard University, Cambridge, MA,
September 1998.

Permanent link
https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREP0S:37371070

Terms of Use
This article was downloaded from Harvard University’s DASH repository, WARNING: No
applicable access license found.

Share Your Story

The Harvard community has made this article openly available.
Please share how this access benefits you. Submit a story .

Accessibility


https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37371070
http://osc.hul.harvard.edu/dash/open-access-feedback?handle=&title=Pressing%20Concerns:%20Hong%20Kong%E2%80%99s%20Media%20in%20an%20Era%20of%20Transition&community=1/3345933&collection=1/12860156&owningCollection1/12860156&harvardAuthors=ed65dcb864407c777717131afd186f96&department
https://dash.harvard.edu/pages/accessibility

Pressing Concerns:
Hong Kong’s Media
in an Era of Transition

by

Stephen J. Hutcheon

Discussion Paper D-32
September 1998

The Joan Shorenstein Center

PRESS- POLITICS

- PUBLIC POLICY -

Harvard University
John F. Kennedy School of Government




Copyright© 1998, President and Fellows of Harvard College
All rights reserved

The Joan Shorenstein Center
on the Press, Politics and Public Policy
John F. Kennedy School of Government
Harvard University
79 John F. Kennedy Street
Cambridge, MA 02138
Telephone (617) 495-8269 ® Fax: (617) 495-8696
Web Site Address: http://ksgwww.harvard.edu/~presspol/home.htm



INTRODUCTION

Contrary to the predictions of most pundits,
scholars and journalists that China’s takeover of
Hong Kong in July 1997 would lead to the ero-
sion of Hong Kong’s freedom of the press, rule of
law and democratic institutions while its econ-
omy would continue to thrive, one year later,
just the opposite seems to have happened. Due to
the Asian economic crisis, which could not have
been predicted before the takeover, the economy
has faltered, but Hong Kong’s democratic institu-
tions still thrive. Raised in Hong Kong and the
China correspondent for the Sydney Morning
Herald in Australia, Stephen J. Hutcheon makes
none of the above predictions in “Pressing
Concerns: Hong Kong’s Media in an Era of
Transition.” He wrote this paper while a Fellow
at the Shorenstein Center during the fall semes-
ter of 1997 when he asserts that it was too early
to figure out what would happen to one of Asia’s
most “vibrant and open media communities.”
Nevertheless, his paper analyzes the forces that
could erode the freedom of the Hong Kong media
and the counter forces that might help to protect
the media’s independence. As his approach sug-
gests, it is still too early to know which of these
forces might win out.

He points out that even under British rule,
the Hong Kong media was not altogether free.
The British imposed laws used in its other
colonies to ensure that the press would not
oppose its rule. Although in practice these laws
were rarely used, freedom of the press came grad-
ually to Hong Kong. The Hong Kong Journalists
Association became publicly more outspoken
and Hong Kong’s citizens became more active in
asserting their rights only by the mid-1980s,
more than a century after British rule. The major
impetus for more democratic procedures came in
reaction to the Chinese military crackdown on
protestors in Tiananmen Square on June 4, 1989,
when over one million of Hong Kong’s six mil-
lion population demonstrated and demanded
more democratic institutions to protect them-
selves from similar crackdowns after the
takeover. When Christopher Patten became
British governor in 1992, the pressure for democ-
ratic elections increased and in 1995, the first
fully democratic elections took place in which
the Democratic Party, led by Martin Lee, became
the majority party in Hong Kong’s Legislative
Council (LegCo).

Yet, at the same time that these democratic
institutions were being established, Hutcheon
reveals that a form of self-censorship emerged in
an effort not to upset China or its pro-Chinese
allies in Hong Kong. This self-censorship was
reinforced by changes in the ownership structure
of the media in the 1990s when overseas
Chinese business magnets, who held substantial
commercial interests in China, bought up
important Hong Kong media outlets. They cared
more about winning favor with China’s leaders
than maintaining freedom of the press.
Hutcheon shows the impact of this development
on the South China Morning Post, the oldest
and most authoritative English language paper in
Hong Kong. Shortly after it was bought by a
Chinese businessman from Malaysia, the paper
fired its irreverent cartoonist who poked fun of
China’s political leaders as well as of British
rule. Even Western media owners caved in to
pressure from Beijing in order to gain access to
the Chinese market. Rupert Murdoch, who
bought Star TV, won permission to expand from
Hong Kong into China proper on the condition
that he eliminate its BBC news broadcasts which
had antagonized the Chinese authorities.

Despite this self-censorship, however,
Hong Kong’s media in the year following the
takeover, for the most part, has functioned rela-
tively freely. In part this is due to newspeople
who are dedicated to their profession. Though
Hutcheon observes that the Hong Kong journal-
ist profession is relatively young and inexperi-
enced, the South China Morning Post has a
number of veteran journalists who continue to
report fairly objectively on events in China as
well as in Hong Kong. There are also veteran
radio and television producers in Hong Kong
who refuse to be intimidated. One of them is Ng
Ming-lam, who established popular radio call-in
and news programs on Radio Television Hong
Kong, a government-owned network. These pro-
grams criticized political leaders both in Hong
Kong and China. When, after the takeover, a
Standing Committee member of one of China’s
rubber-stamp parliaments, Tsui Sze-man
attacked Radio Television Hong Kong, for lam-
pooning politicians, Ng then switched to Metro
broadcast, but Radio Television Hong Kong con-
tinued with its hard-hitting news programs and
irreverent call-in shows.

Stephen Hutcheon 1



Despite the influx of outside owners of the
media, within Hong Kong there are some strong
independent media owners who uphold freedom
of expression. Hutcheon focuses on Jimmy Law
Chee-ying, the publisher of the Chinese lan-
guage Apple Daily, the best-selling Hong Kong
newspaper. He has shown himself unafraid of
challenging and even insulting China’s leaders.
He had also been a co-owner of the clothing
retailer Giordano, which has stores all over
Asia, including China. When in 1993 he called
China’s then Prime Minister Li Peng, a “turtle’s
egg with a zero IQ” because he had carried out
the orders to crack down on the Tiananmen
Square protestors, his stores in Beijing and
Shanghai were closed down. He then sold his
stake in Giordano and concentrated completely
on his publishing empire. Although his publica-
tions have not directly insulted China’s leaders
since the takeover, they continue to report rela-
tively objectively on events in China.

Hutcheon cautions, however, that Apple
Daily continues to be the largest paper in post-
takeover Hong Kong not because of its hard-
hitting political reporting, but because of its
sensationalist coverage of sex, crime, and scan-
dals and its unique column on Hong Kong’s red
light district and brothels. Apple Daily’s large
circulation may also be due to the fact that it
more closely reflects the concerns of Hong
Kong’s population than any foreign-owned or
Beijing-run newspaper, such as Ta Kung Pao.
The Harvard intellectual historian, Leo Lee,
explains that while on the surface nothing
much seems to have changed in Hong Kong, he
reveals that underneath much is changing and
that change is mirrored in Apple Daily. While
the former British culture and language has
been pushed aside by Chinese culture and lan-
guage, it is not by the Mandarin culture and lan-
guage of Beijing, but by the Cantonese culture
and language of nearby Guangdong. Cantonese
make up the overwhelming majority of Hong
Kong’s population. Jimmy Lai is Cantonese and
his Apple Daily expresses that culture and lan-
guage. Thus, its impact on Hong Kong’s popula-
tion is bound to be much greater than that of
the South China Morning Post or Star TV. What
happens to Jimmy Lai and his Apple Daily may
be the best predictor of Hong Kong’s future
under Beijing rule.

Individuals, public pressure groups and
LegCo also act as watchdogs. Mr. Tsui’s attack
on Radio Television Hong Kong was almost
unanimously condemned. Hong Kong'’s chief
administrator, Anson Chan has repeatedly

emphasized that a critical media is vital to an
open, vigorous economy and society. If Hong
Kong lost its freedom of expression and infor-
mation, she warns, it could not maintain its
world economic status. Even though the elected
LegCo had been dissolved after the takeover,
pro-democratic groups made a spectacular come-
back in Hong Kong’s first legislative election
under Chinese rule. Although the pro-Beijing
administration devised the new electoral sys-
tem, based on restricted proportional representa-
tion, to stop the Democratic Party of Martin
Lee, in the election to the new LegCo in May
1998, the Democratic Party and their allies took
15 of the 20 directly elected seats. Therefore, for
the first time since the 1949 Communist revo-
lution, China has a legally recognized opposi-
tion party.

The accepted wisdom has been that Beijing
will determine Hong Kong’s future, but there is
the possibility, as suggested in this paper and as
seen in the events since the takeover, that such
Hong Kong phenomena as an independent pub-
lisher, such as Jimmy Lai, and a legally recog-
nized opposition party, may, in the long rum,
have a greater impact on China than Beijing has
on Hong Kong.

Merle Goldman

Professor of Chinese History

Boston University and

Associate

Fairbank Center for East Asian Research
Harvard University

2 Pressing Concerns



Pressing Concerns: Hong Kong’s Media
in an Era of Political Transition
by Stephen J. Hutcheon

Introduction

Shortly after the crushing of the Chinese
pro-democracy movement in June 1989, China’s
newly anointed leader, Jiang Zemin, hosted a
delegation of Hong Kong luminaries. During the
reception Jiang reminded his guests of the terri-
tory’s obligations under the “one country, two
systems” formula for co-existence with the
mainland after the July 1997 handover. It
meant, said Jiang, that China promised to keep
its nose out of Hong Kong’s business by allow-
ing it a “high degree” of autonomy. At the same
time, Hong Kong should refrain from meddling
in the mainland’s affairs. “China practices
socialism, Hong Kong practices capitalism. The
well water should not interfere with river
water,” Jiang told his audience.

The response of the Hong Kong people to
the events in China during the spring of 1989
profoundly altered Beijing’s perception of the
territory. Before the student uprising there was a
belief that a sense of patriotic mission would
eventually prevail, once the initial nervousness
wore off. But when an estimated one fifth of
Hong Kong’s population staged protests and held
vigils in solidarity with the mainland’s pro-
democracy martyrs, China lost faith in Hong
Kong. Subversive elements, it feared, were con-
spiring to use the territory as a base to under-
mine the Communist Party’s rule on the
mainland. Members of certain Hong Kong polit-
ical parties and elements of the press were
viewed as the most potentially troublesome.
The press, which had denounced Beijing’s
heavy-handed tactics, was accused of “fanning
the flames of protest.” Beijing’s immediate
response was to add a provision to the draft
Basic Law (Hong Kong’s post-1997 mini-consti-
tution) that mandated the Government of the
Special Administrative Region (the territory’s
post-1997 political designation) to pass a law
against “treason, secession, sedition, subver-
sion” and the “theft of state secrets.”

Meanwhile the Hong Kong branch of
Xinhua (the New China News Agency, Beijing’s
de facto embassy in the colony) was instructed

Stephen Hutcheon was a Fellow at the Shorenstein
Center in the fall of 1997. He is the China correspon-
dent for the Sydney Morning Herald and can be
reached via e-mail at hutcheon@compuserve.com.

to step up its monitoring and “guidance” work
among the Hong Kong press. Using tactics rang-
ing from gentle persuasion to outright threats,
the agency sought to bring the press to heel
Xinhua even drew up a blacklist, classifying
Hong Kong media into one of four categories
ranging from China-controlled to hostile. Favors
were dispensed and withheld accordingly.
Appealing to Hong Kong journalists’ sense of
patriotism,® high-ranking Chinese officials went
on the record in 1996 to lay down guidelines for
Hong Kong journalists. In May 1996, the direc-
tor of the Hong Kong and Macao Affairs Office,
Lu Ping, told CNN that journalists would not
be allowed to advocate independence for
Taiwan. Elaborating he said: “To advocate for
independence and to report objectively are two
different things.” Advocacy, he said, was tanta-
mount to calling for action and when journalists
called for action “they have to be careful.” In
October of that year, the Chinese foreign minis-
ter and vice-premier, Qian Qichen, told the
Asian Wall Street Journal (17 October 1996, p.1)
that Hong Kong journalists would not be
allowed to spread lies, rumors or launch per-
sonal attacks against Chinese leaders.

The message was aimed at one of Asia’s
most vibrant and open media communities. In
1997, the territory’s news media included 58
daily newspapers, 625 periodicals, two commer-
cial television companies, a cable television
provider, one government-owned (but indepen-
dently run) radio broadcaster and two commer-
cial radio stations. During the past two decades
Hong Kong also became the preeminent regional
hub for scores of foreign publications and broad-
casters including STAR Television (owned by
News Corporation), Asiaweek magazine (owned
by Time Warner), the Asian Wall Street Journal
and the Far Eastern Economic Review (owned
by Dow Jones).

Since the early 1990s, however, the owner-
ship structure of the press has been metamor-
phosing. Many Hong Kong companies with
media assets in the territory also hold substan-
tial non-media commercial interest in the main-
land or are banking on expanding their Hong
Kong media interests into the Chinese hinter-
land. They are well aware of the need to avoid
offending the neighbors. Institutionalized weak-
nesses in the profession of journalism in Hong

Stephen Hutcheon 3



Kong also means that the practitioners are more
susceptible to government and corporate coer-
cion. Hong Kong journalists are on the whole
inexperienced, highly educated, poorly paid and
prone to change jobs frequently. According to a
survey carried out in 1996, by the Chinese
University of Hong Kong,* 53.9 percent of the
surveyed journalists had worked in their present
organizations for less than two years and 52.9
percent were below the age of 30. There are few,
if any, models of highly regarded crusader-jour-
nalists and even the tradition of a free and vigor-
ous press is by and large a recent phenomenon.
Moreover, the Hong Kong Government has
inherited a legal quiver containing a variety of
laws and regulations designed to muzzle the
press. The cumulative effect of all this has been
to produce a landscape that encourages the
growth of self-censorship and sycophancy.

Self-censorship as practiced by the press is
both difficult to define and detect because it can
be both premeditated and subconscious. As
Michael Scammell, a former editor of Index on
Censorship, argued, self-censorship is generally
seen as a “direct product of systematic, external
censorship.” It comes about, he wrote, when a
journalist or writer is forced by “internal fears”
to concur with the views of the censor.’ This
definition does not apply in the case of the
Hong Kong press as there is no formal system of
censorship. In deciding what to write, what to
publish, what to broadcast and where to place
news reports and commentary, reporters, editors
and producers are required to exercise news
judgment. This is a highly subjective skill that
is influenced by a myriad of exogenous and
endogenous factors. In Hong Kong's case, these
factors include the oft-cited need to find a bal-
ance between freedom and responsibility in
order to preserve social stability. Therefore in
Hong Kong'’s case I define self-censorship as the
inclusion, exclusion or soft-pedaling of news
and commentary intended to please or deemed
likely to upset authorities in China in particular
and pro-China interests in general. Not that
being “pro-China” is wrong per se, as South
China Morning Post editor Jonathan Fenby
argued. “It is generally accepted in places where
there is a free press that part of the freedom of
the press is the freedom of a newspaper to
decide what line it is going to take. In Hong
Kong if you have newspapers which are, say,
more pro-China, more sympathetic to China in
her political stands, it is seen as selling out.”s
However being pro-China may at times make it
difficult to be pro-Hong Kong.

That said, one myth first needs to be put to
rest. Hong Kong’s press has not always been as
unfettered as many believed it to be on the eve
of the colony’s return to China. Free perhaps as
defined by Mitchell who in 1969 identified the
colony as being home to a “great number of
newspapers” and a “variety of clearly defined
editorial perspectives.”” But that “freedom,”
argued Chan and Chin, was largely a “freedom
to attack Chinese rulers from the Manchurian
Qing emperors of imperial China to the current
Nationalist and Communist leaders—but it
has never been allowed to jeopardize the vital
interests of British rule.”s

Press Freedom During the Colonial Era

The incident that defined the nature of
Hong Kong's press in the second half of the 20th
century took place in 1952, three years after the
Communist Party came to power in China.
Fearing an attempt to forcibly recover Hong
Kong, London dispatched 30,000 additional
troops to bolster the local garrison.
Concurrently, to prevent the regime from being
undermined from within, the Hong Kong
Government began assembling a formidable bat-
tery of laws intended for use against agent
provocateurs. Many of these laws targeted the
press. These were in essence the same laws used
by British authorities in other colonies and
dominions to ensure that the press could not be
harnessed to oppose British rule and interests.

“The colonial government had in place, as
in Britain’s colonies elsewhere, a battery of laws
designed to suppress publications if they threat-
ened Hong Kong’s security, public order, safety,
health or morals; to vet and prohibit television
and radio programs and to revoke a TV license
for security reasons; to punish those who were
treasonous or seditious; and to suppress and
censor publications under the broad sweep of
emergency legislation,” according to the Hong
Kong Journalists’ Association 1997 Annual
Report. “Until the late 1980s, the legal frame-
work for the protection of colonial authority in
the event that it was challenged directly by free
speech, free assembly or free association, or in
the event other conflicts (notably between
China and Taiwan) threatened public order or
security, was essentially oppressive.””

On March 1, 1952 serious rioting erupted
after rumor spread that the colonial authorities
had denied entry at the border to a Chinese del-
egation. The group was on its way to console
mainland refugees left without shelter after a
fire had razed their temporary camp. Thirty

4 Pressing Concerns



demonstrators were injured; one later died of his
wounds. The mainland press and Hong Kong’s
left-wing papers denounced the colonial regime’s
handling of the incident in shrill unison, calling
it a “bloody atrocity.” “Hong Kong is built by
the Chinese people with their blood and tears
and we can never permit it to be used by imperi-
alism as a slaughterhouse for butchering Chinese
people and an advanced excuse for aggression on
China,” the Ta Kung Pao thundered.®

On March 5, Hong Kong’s left-wing press
reprinted a commentary published on the main-
land the day before in the Communist Party’s
mouthpiece, the People’s Daily. The missive
warned that by perpetrating “brutal acts” of per-
secution the British authorities in Hong Kong
would “certainly suffer crushing blows before
the great strength of the Chinese people.” The
Hong Kong Government responded by laying
charges against the editors, publishers, propri-
etors and printers of the three main Hong Kong
left-wing newspapers (the Ta Kung Pao, New
Evening Post and the Wen Wei Po) for publish-

ing seditious material. “The charges arose out of
the publication by those newspapers of what the
Crown claimed to be untrue accounts of the dis-
turbance . . . ,” according to the Hong Kong
Government’s 1952 annual report. “It was the
Crown’s case that the articles were calculated to
bring the Hong Kong Government into con-
tempt and to raise discontent and disaffection
amongst the inhabitants of the Colony.”" On
May 5, the editor and publisher of the Ta Kung
Pao were found guilty. They were ordered to pay
a fine or face a six and nine month prison term,
respectively. The court also suspended publica-
tion of the newspaper for six months.

On appeal, although the convictions were
upheld, the suppression order against the news-
paper was lifted and the charges against the two
others dropped. The Government said it had
made its point and did not wish to appear
“vindictive.” According to Chan and Yau® and
others, however, the colonial administration
had been forced to back down after China’s
Foreign Ministry denounced the Government for

Recent Newspaper and Periodical Closures

December 1996  Sing Tao Evening News

a 58-year-old afternoon daily owned by the Sing Tao Group

December 1996  Window

a pro-China, English-language weekly

June 1996 The Eastern Express

a two-year-old English-language newspaper run by the Oriental
Press Group

January 1996 Fresh Weekly

owned by Culturecom

February 1995 The Contemporary

a China-watching publication founded in 1989 by a former chief

editor of the Beijing-controlled Wen Wei Po

March 1995 Sunday Weekly

estimated to have lost HK$60 million over its 16-month existence

December 1995

Hong Kong United Daily opened in 1992 by Taiwan’s United Daily News group

December 1995  China Times Weekly

opened in early 1992 by Taiwan’s China Times group

December 1995  Express News

owned by South China Holdings, a listed company with securities

and industrial interests, the paper resumed publication in
September 1996

December 1995  Huanan [ingji Journal

Southern China Economic Journal, owned by Culturecom

December 1995  Television Daily

a boutique paper with a circulation of 3,000

January 1995 Wah Kiu Yat Pao

Overseas Chinese Daily News, established in 1925

November 1994 Hong Kong Today

a tabloid launched in November 1993 by the Ming Pao group

February 1994 Hong Kong Times

a pro-Taiwan paper established in 1949

1994 Pai Shing

a fortnightly China-watching magazine

March 1991 Ching Pao

a PRC-controlled, pro-working class newspaper

Stephen Hutcheon 5



“trampling on Hong Kong Chinese’s basic free-
dom and rights.” The conclusion is that there-
after, the Hong Kong authorities virtually
abandoned the use of the legal stick. The one
other time these draconian laws were leveled at
the press was during the leftist riots of 1967. On
that occasion, even though all the left-wing publi-
cations had participated with equal anti-British
ferocity, the Government reacted by closing three
fringe left-wing papers.'

The system of press control that developed
in Hong Kong therefore was rare if not unique in
the annals of colonialism. Had the laws and reg-
ulations designed to curb free speech “all been
faithfully executed,” mused Chan and Lee,
“Hong Kong would have written a very dark
page in the history of press freedom.”" Instead,
they were only rarely invoked. China’s interven-
tion in 1952 meant that the intended tool of
press control would in future have to be used as
a deterrent. This in turn obliged the colonial
regime to rely on a combination of cajolery and
manipulation to corral the press in order to pre-
vent dissent at the margin from percolating into
the mainstream.

With the signing in 1984 of the Sino-British
Joint Declaration the framework and timetable
for Hong Kong'’s return to China was formalized.
And in a bid to assuage community concerns
over the question of post-1997 freedoms, the
colonial authorities began purging the statute
books of these dormant but potentially virulent
press-gag laws and regulations. Progress was
slow due in part to China’s unwillingness to
cooperate with what was seen as preemptive
sabotage. Despite the foot-dragging some laws
were overhauled. In March 1987, for instance,
Hong Kong’s libertarians hailed as a significant
victory the repeal of the Control of Publications
Consolidation Ordinance, a law that conferred
the authorities with wide-ranging powers over
the media. In 1991, to assuage the fears of Hong
Kong people after the violent suppression of
China’s democracy movement two years before,
the Government introduced a Bill of Rights,
which among other provisions, for the first time
expressly guaranteed freedom of expression.
However in February 1997, Beijing announced
that the bill would be adjusted after the hand-
over to ensure it did not emasculate pre-existing
legislation nor restrict the scope for future
law making.

By the time Hong Kong was returned to
China, the British administration claimed victory
in successfully neutralizing 30 offending sections
from 17 acts said to contain the majority of the

press control laws. However, the Journalists’
Association argued that too little was achieved
and that a legal platform still existed which
could be used to gag the press and muzzle free
speech. It also chided the outgoing Government
for failing to convert its administrative code on
access to government information into a full-
fledged freedom of information law. “Far from
being a successful review of legislation, as the
[Colonial] administration often claims, some of
the most powerful and draconian laws will
remain following the end of British rule,”
according to a downbeat assessment in the asso-
ciation’s 1997 annual report. “As laws with the
tag of British-approval, these may then represent
an open invitation to abuse.”

It is conceivable that despite the absence of
the checks and balances that existed in pre-
handover times, the tradition of deterrence will
continue to be observed. On the other hand,
those who favor using the stick will have at
their disposal a far more potent set of legal tools
when the existing stable of laws are eventually
augmented by a batch of new subversion-trea-
son-sedition-secession laws mandated under
Article 23 of Hong Kong’s new constitution.

Who’s Who in the Hong Kong Media

Meanwhile, maneuvering ahead of the
handover and, more recently, a tumultuous cir-
culation war, has resulted in a major shake-up
in the composition of the local media industry.
Since 1984, ownership of two influential news-
paper groups (South China Morning Post and
Ming Pao) has changed hands; two other dailies
(Express News and Hong Kong Daily News)
were also taken over; and two new titles (Hong
Kong Economic Times and Apple Daily) entered
the fray. Apple Daily’s launch in 1995 precipi-
tated the circulation battle that also erupted at a
time of a 70 percent hike in newsprint costs and
a shrinking advertising revenue base caused by
an economic slowdown. This resulted in the clo-
sure of half a dozen newspapers, several periodi-
cals and a spate of poor corporate results. In the
1995-96 fiscal year, Oriental Press Group’s earn-
ings plunged 94 percent to $US3.2 million while
the combined losses of Ming Pao, Hong Kong
Daily News, Sing Tao and Culturecom
amounted to $US60 million compared with col-
lective profits of $US79.5 million a year earlier.
Apple’s arrival and its hyper-tabloid style of pre-
sentation have also been blamed for a general
lowering in the standards of journalism.

By the late 1990s, the Hong Kong press was
much changed in structure, affiliation and even

6 Pressing Concerns



content from that which had been the norm
between 1949 and 1984. For all of that period
the Hong Kong media comprised a pro-govern-
ment core sandwiched between the right- and
left-wing partisan press. The right supported the
Chinese Nationalists on Taiwan and the left the
Chinese Communists on the mainland. During
the final decade or so of British rule, however,
this spectrum of opinions contracted signifi-
cantly. With the closure in early 1995 of the last
pro-Taiwan daily, the voice of what was the

right-wing press was silenced. The shape of
today’s media industry is summarized below.

South China Morning Post
The English-language South China

Morning Post is the territory’s oldest and one of
its most authoritative newspaper.” Its cross-cul-
tural readership profile gives the Post a much
greater influence than is suggested by the 5 per-
cent of total daily newspaper circulation it com-
mands.” The Hong Kong and Shanghai Banking

Major Hong Kong Newspapers

Year Proprietor/ Credibility ~Readership  Market
Founded Corporate Owner Ranking (000) Share
Mass Market  Oriental Daily News 1969 Ma Ching-fat 7 1738 31%
(Oriental Press Group)
Apple Daily 1995 Jimmy Lai Chee-ying 13 1573 28%
(privately held)
Tin Tin Daily News 1960 Sally Aw Sian 11 307 5%
(Everyday Daily News) (Culturecom Holdings)*
Sing Pao 1939 Ho Man-fat 8 529 9%
(Success News) (privately held)
Hong Kong Daily News 1960 Albert Yeung Sau-shing 10 NA >1%
(HK Daily News Holdings)**
Express News 1963 Robert Ng Hung-sang # NA >1%
(South China Strategic)
Quality Sing Tao Daily 1938 Sally Aw Sian 5 217 4%
Chinese- (Star Island Daily) (Sing Tao Group)
Language Ming Pao Daily News 1959 Tiong Hiew King 3 329 6%
(Enlightenment Daily News) (Ming Pao Holdings)
Hong Kong Economic 1975 Lam Shan-muk 1 58 1%
Journal (privately held)
Hong Kong Economic 1988 Lawrence Fung 4 112 2%
Times (privately held)
Quality South China Morning Post 1903 Robert Kuok Hock Nien 2 280 5%
English- (SCMP Holdings)
Language Hong Kong Standard 1949 Sally Aw Sian 6 NA >1%
(Sing Tao Group)
China- Ta Kung Pao 1948 PRC-interests 16 NA >1%
Controlled (Impartial Daily)
Wen Wei Po 1948 PRC-interests 15 NA >1%
(Literary Daily)
Hong Kong Commercial Daily 1952 PRC-interests 14 NA >1%
Notes:

The proprietor is defined as the largest shareholder of the con-

trolling corporate owner.

Readership figures are for 1997 and are provided by AC
Nielsen-SRG, Hong Kong.

Media credibility ranking comes from a survey of journalists
conducted by researchers at the Department of Journalism

and Communication at the Chinese University of Hong Kong.

# Express News had suspended publication in 1996 when

the survey was conducted, but a 1990 survey placed the
newspaper in 13th position out of 19.
The Sing Tao Group holds a 43% stake in Culturecom,
publisher of the Tin Tin Daily News.

** HK News Daily is controlled by the Emperor

International Holdings where Albert Yeung and associates
are the largest shareholders.

Stephen Hutcheon 7



Corporation, the territory’s largest bank, con-
trolled it prior to its sale to Rupert Murdoch’s
News Corporation in 1986. In 1993, News
Corporation quit the local newspaper business
after it paid $US525 million to take control of a
Hong Kong-based regional satellite broadcaster,
STAR Television. Control of the Post passed to
a Chinese-Malaysian businessman, Robert Kuok
Hock Nien, who paid Murdoch $US349 million
for a 34.9 percent stake in the newspaper com-
pany. Another Chinese-Malaysian businessman,
Khoo Kay Peng of the Malayan United
Industries Group, purchased a 25.8 percent
stake in the Post. This was not Kuok’s first
foray into the Hong Kong media. In 1988 he
acquired a 24 percent share in Television
Broadcasts Ltd (TVB), one of the two terrestrial
television broadcasters. Today Kuok’s Kerry
Group holds 33 percent of TVB’s issued capital,
making it the second-largest shareholder.
Kuok’s close ties with Beijing were under-
lined when, in the 1980s, he was appointed by
Beijing to a number of advisory positions on com-
mittees dealing with Hong Kong’s future. In 1997
the Economist newspaper described Kuok as the
“largest individual investor in China” (8 March,
p- S3). In a June cover story, Fortune magazine
dubbed Kuok “the world’s shrewdest business-
man” and estimated his net wealth at $US7 bil-
lion. Kuok’s Kerry Group has Asia-wide
investments in food processing, beverage bottling,
luxury hotels, real estate, retailing, plantations,
infrastructure, manufacturing, securities and ship-
ping. In China, Kerry owns or controls eight
Coca-Cola bottling plants, 17 hotels (with eight
more under construction), a host of food process-
ing plants and extensive real estate investments."”
Given Kuok’s impeccable China connec-
tions it was no surprise that his sudden emer-
gence as a local media mogul in the 1990s
heightened concerns in the colony that the Post
would evolve into a mouthpiece for pro-China
interests. Although the Post has made a few
puzzling calls (for examples, see the following
section), it was praised by China Perspectives, a
respected China-watching journal, for its “con-
sistently good, even enhanced quality of . . .
news reporting and coverage” which was “a
redeeming feature of an otherwise uninspiring
media scene . . ..”"s Kuok stepped down as chair-
man and director of the Post at the end of 1997
and was replaced by his son, Kuok Khoon Ean.

Ming Pao (Enlightenment Daily)

The Malaysian-Chinese businessman
Tiong Hiew King controls the Ming Pao group.

According to Fortune (28 July 1997, page 120),
Tiong’s personal wealth amounts to $US2.7 bil-
lion, a fortune largely amassed through his
extensive timber interests. The Asian Wall
Street Journal reported that in 1994 Tiong’s fam-
ily company, Rimbunan Hijau (Green Lushness),
has forestry interests stretching from Borneo in
Malaysia to New Zealand. Tiong has other
investments in China, Singapore and Australia.
In Malaysia he also owns plantations, property
and a publishing business that prints the Sin
Chew Jit Poh, Malaysia’s largest Chinese-lan-
guage newspaper. In 1993, Tiong made his first
foreign foray into the media business with the
opening of a newspaper in Papua New Guinea—
where he is the largest player in the local timber
industry—called The National (New Straits
Times, 1 April 1996).

In 1995, he acquired control of the Ming
Pao group from Yu Pun-hoi, a Hong Kong busi-
nessman and would-be media magnate who had
bought the company from its founder, Louis
Cha, just four years before. Ming Pao has
always been considered to be a high-brow news-
paper, a publication that won plaudits for its
coverage of China during the tumultuous
Cultural Revolution (1966-76) when the main-
land was all but closed off to the outside world.
Cha, who was both editor and proprietor during
that era, toned down his criticism of the Beijing
regime, after the late Chinese leader Deng
Xiaoping introduced plans for sweeping eco-
nomic liberalization in the early 1980s. During
and after the 1989 democracy movement, the
paper once again became a trenchant critic lead-
ing Beijing to label it a “hostile” publication
and blame it for instigating sympathy protests
in Hong Kong.”

Relations between Beijing and the newspa-
per hit rock bottom in 1993 when one of Ming
Pao’s reporters, Xi Yang, a mainlander who had
just moved to Hong Kong, was arrested during a
reporting trip in China. In 1994 he was sen-
tenced to a 12-year prison term for “stealing
state secrets.” Xi’s crime was to report that the
Government was about to raise official interest
rates and sell some gold holdings. According to
some accounts, the information had already
been published in other Hong Kong newspapers
including the Chinese-controlled Wen Wei Po.»
When Tiong bought the paper in 1995 “position-
ing Ming Pao for the return to Chinese rule
became a leading concern,” according to the
Asian Wall Street Journal. The report insinuates
that the toning down of its coverage of China
and its support for the incoming SAR

8 Pressing Concerns



Government was part of Tiong’s strategy to win
favor with Beijing in the hope of “realizing busi-
ness ambitions there.” The Hong Kong
Journalists Association in its 1997 annual report
accuses Ming Pao of “positioning itself for the
new era by further expunging itself of critical
columnists.” China Perspectives (Number 12.
July/August 1997) believes the paper is adopting
a “more conciliatory editorial line on China and
its local supporters” and that it had emasculated
its once vaunted China pages. In February 1997
China released Xi Yang from prison. This was
nine years before his term was due to expire and
significantly, five months before Hong Kong was
due to be returned to China. Two months before
the handover Xi was quietly posted to Ming
Pao’s Toronto office.

Apple Daily

Within two years of its 1995 launch Apple
Daily* had established itself as the second
largest selling newspaper in Hong Kong and was
closing in on the long-time undisputed market
leader, the Oriental Daily. According to Apple
executives, the paper moved into profitability
just 12 months after its launch (Far Eastern
Economic Review, 3 July 1997, p. 62). Apple’s
success is based on an aggressively sensational-
ist style of reporting and presentation that is
strong on sex, crime and scandal. Its regular
offerings include a steady stream of soft porn
and gruesome crime stories accompanied by
lurid crime-scene photographs. It also publishes
a daily review of the latest pornographic videos.
But its most inglorious contribution to journal-
ism is the “Portland Street” column, named for
a street in Hong Kong’s most celebrated red light
district. The writer goes by the pseudonym of
Fat Dragon, who provides readers with tips on
where to find the best brothels in Hong Kong’s
most frequented red light district. Justifying its
coverage, Apple Daily editor-in-chief Ip Yut-kin,
told the South China Morning Post (3 June 1996)
that “a newspaper should reflect society. We
have a court page, a political page [and] we have
a page about night life.”

Apple Daily is the creation of Jimmy Lai
Chee-ying, a businessman who first made his
mark with a chain of clothing stores specializing
in inexpensive casual clothing. In the early 1990s
he branched out into publishing with the release
of a magazine-version of what was to become his
newspaper. Next magazine was an instant suc-
cess and spawned a host of imitators. It was in
one of his regular missives in Next that Lai
incurred the wrath of Chinese officialdom.

Writing in 1993, Lai referred to Li Peng, the
Chinese Premier and leading proponent of the
crackdown on the Tiananmen Square protestors,
as a “turtle’s egg with an IQ of zero”—a slur that
roughly translates to mean “dumb bastard.”
Retribution was swift. Local authorities in
Beijing and Shanghai shut down Lai’s clothing
stores there. Although there was never any offi-
cial explanation for the move, it looked very
much like an act of revenge. Lai eventually sold
his holding in the publicly listed clothing com-
pany as a prelude to taking his media empire
public. Even then, he found obstacles. Just
months before he intended to list shares in his
Next Media group, the principal stockbroker
underwriting the issue pulled out of the deal.
And in the middle of one of the biggest bull runs
the Hong Kong stock market had ever experi-
enced, Lai was unable to find another broker to
back the issue. In another indication of China’s
displeasure, Apple and Next journalists were
barred from entering the mainland to work.

Sing Tao Jih Pao (Star Island Daily),
Tin Tin Daily News (Everyday Daily News),
Hong Kong Standard

The Sing Tao newspaper group is unique in
Hong Kong in that it publishes both English-
and Chinese-language mainstream dailies—the
latter subsidizing the former. The late Aw Boon
Haw founded the group in 1938; a Communist-
hating Chinese émigré, he made his fortune in
South East Asia selling a medicinal ointment
called Tiger Balm. Today control of the group
rests in the hands of Aw’s daughter, Sally Aw
Sian. In an interview in June 1997 Aw said she
wanted to sell her stake in the company. “T'm
getting to a retiring age and I don’t have any
descendants. I'm looking for the right partner
who I can work with . . . and if everything is
going well, I will sell out.”» The decision to quit
publishing had nothing to do with the political
changes in Hong Kong, she added.

It may have more to do with the fact that
the Sing Tao group is not the force that it used
to be. Its finances were severely weakened by
the newspaper circulation war that beset Hong
Kong in 1995 and 1996. A profit of $US36.7 mil-
lion in 1995 became a loss of $US18.8 million
the following year. In 1996 the group closed the
Sing Tao Evening News, an afternoon daily. The
Hong Kong Economic Times has made consider-
able inroads into what was once Sing Tao
Daily’s monopoly in the lucrative real estate
advertising market. And Tin Tin Daily’s circula-
tion is being hammered by Apple Daily. The

Stephen Hutcheon 9



precarious position of the English-language
Standard was highlighted in June 1997 when
the Independent Commission Against
Corruption launched an investigation into alle-
gations that the company was fiddling with cir-
culation figures.”» Sing Tao is alleged to have
printed an extra 15,000 to 23,000 copies of the
Standard a day and then selling these directly to
scrap paper recyclers. In June 1997, six company
officials, including the chairman, were taken in
for questioning. In an interview with this writer
the following day, Aw denied the allegation and
claimed it was part of a campaign by her politi-
cal enemies.

A fact that has not escaped Beijing’s notice
is that the group also wields influence among
the Chinese diaspora in North America, Europe
and the Australasia region through overseas edi-
tions of the Sing Tao which now claims a world-
wide circulation of over 160,000. In the early
1990s, Beijing began courting Aw Sian. Her
father (who had supported the losing side in the
civil war) was posthumously rehabilitated and
declared a patriot and confiscated family prop-
erty was later returned. In 1992, Aw made her
first official visit to China. Since then, Aw has
signed several deals with mainland partners,
although most have either fallen through or
appear to be in limbo. They included a joint
venture with the People’s Daily in Beijing to
produce a leisure magazine called Xing Guang
Monthly (Starlight Monthly), a television guide
in Guangzhou, a financial newspaper (Shenxing
Times) in Shenzhen, and a deal to have the
Standard printed and distributed in Beijing. On
April 1, 1993, the Sing Tao took a symbolic step
of cutting its ties with the past. It dropped the
Chinese Nationalist Party’s dating method from
its masthead, a system employed since the
paper’s inception that takes as a starting point
the birth of the Republic of China in 1911 and
which is still used in Taiwan.

Oriental Daily News

The other major newspaper publishing
enterprise is the Oriental Press Group (OPG) and
its flagship paper is the mass market Oriental
Daily News, Hong Kong’s biggest-selling newspa-
per and the main rival of the upstart Apple Daily.
As such, it offers a similar fare of sex, crime and
scandal. Seven years after it was first published in
1969, the title became the biggest-selling newspa-
per on the local market—a position it still
retains. The newspaper “boasts a contingent of
80 spot news reporters and 30 others covering
‘societal news.’ By contrast, the paper only has 10

political reporters and 20 economic reporters.”
In 1977, police smashed “the largest drug syndi-
cate ever to operate in Hong Kong” and named
OPG founder, Ma Sik-chun, as one of the ring-
leaders.” Ma escaped arrest and fled to Taiwan
where he now lives. Day-to-day running of the
group passed to his brother Ma Ching-kwan
who stepped down from the helm in 1996 in
favor of his brother Ma Ching-fat.

Although the Ma family has not been one
of Beijing’s natural allies the Oriental Daily’s
long-term domination of the Hong Kong news-
paper market has meant that they could not be
ignored. In 1993 Ma Ching-kwan accepted an
invitation to visit Beijing and meet senior
Chinese leaders. The following year, the
Oriental Press Group launched the Eastern
Express, its first English-language title. Backed,
it was said, with the (non-financial) support of
the colonial Government, the new paper was
designed to challenge the South China Morning
Post. The belief was that under its new pro-
China owner (Robert Kuok), the Post would lean
more towards Beijing’s point of view, thereby
losing credibility and readership. The Eastern
Express would then fill the gap. In 1996, after
two years of losses, Oriental Press closed the
Eastern Express.

Of the remaining major Hong Kong newspa-
per, three dailies (Ta Kung Pao, Wen Wei Po and
the Hong Kong Commercial Daily) and an after-
noon stablemate (New Evening Post) are all con-
trolled by mainland interests. While generally
faithful to the cause, all condemned Beijing over
the suppression of the 1989 democracy move-
ment. Beijing retaliated by purging the ranks. The
papers enjoy only a small circulation and derive
their influence from their China connections.

Aside from Apple Daily, private interests
control three other newspapers. Two of them—
the Hong Kong Economic Journal and the Hong
Kong Economic Times—were established by
respected journalists. Lam Shan-muk was a
writer for Ming Pao before he set out on his
own. A passionate free marketeer, Lam made
his name as a trenchant critic of Beijing’s poli-
cies of the 1960s and 1970s. Those views have
mellowed since 1978 when China adopted the
pro-market economic policies of former Chinese
leader Deng Xiaoping. The newspaper’s small
readership belies its excellent reputation.
Lawrence Fung, owner of the Economic Times,
was a writer with the leftist Wen Wei Po before
he established his own successful paper. The

10 Pressing Concerns



Times is less high-brow than the Journal.
Although the circulation war of 1995-96 forced
the Journal to cut its Sunday edition and the
Times to ax a weekly magazine insert, they
avoided more lasting damage. The other inde-
pendent, Sing Pao, which was once the second-
biggest selling newspaper in Hong Kong behind
the Oriental Daily, was not so fortunate.
Between 1991 and 1997 its readership slumped
by a precipitous 36 percent and it was pushed
out of the number two spot by Apple. Sing Pao
is owned by the very low profile Ho family.

Hong Kong Daily News Holdings Limited
owns the Hong Kong Daily News. It is a sub-
sidiary of Emperor International Holdings, a
diversified group that controls listed companies
with interests in media, property and financial
services. The company claims to have a contract
to distribute one of its other publications,
Economic Digest, in China. The group boasts an
equity and business relationship with the
Chinese Ministry of Justice.* Emperor has a
banking interest in Cambodia and is also build-
ing a $US180 million hotel-casino development
in North Korea where it is one of the biggest for-
eign investors (Korea Herald, 19 August 1997).
The Emperor group’s chairman and largest
shareholder is Albert Yeung Sau-shing, a colorful
business identity who has convictions for
attempting to pervert the course of justice (in
1980) and illegal bookmaking (in 1986). In 1995,
Yeung was acquitted of another charge of
attempting to pervert the course of justice and
of criminal intimidation and false imprisonment
after key prosecution witnesses failed to recall
details of the alleged offenses.

The Express News, which suspended publi-
cation for nine months in 1995-96 at the height
of the circulation war, is controlled by South
China Strategic Limited, a subsidiary of South
China Holdings, a conglomerate with very close
China connections and interests in media, man-
ufacturing, property and financial services.
Robert Ng Hung-sang and two others formed the
South China group in 1988. The company made
its mark through a series of deals with parties in
China. Yue Xiu Enterprises, the commercial arm
of the municipal government of the Southern
Chinese city of Guangzhou purchased a 9 per-
cent stake in South China’s stockbroking off-
shoot in June, 1997.

The scope of this discussion paper does not
allow for a detailed look at the state of Hong
Kong's television and radio sectors, in part
because they play second fiddle to newspapers in
terms of influencing public opinion. However,

because several of the most egregious acts of
self-censorship were perpetrated by the two ter-
restrial television broadcasters, it should be
pointed out that here too there is an unhealthy
confluence of pro-Beijing interests. As men-
tioned above (see South China Morning Post),
Robert Kuok’s Kerry Group is one of the major
shareholders in Television Broadcasts Ltd (TVB).
The other is Shaw Brothers, Hong Kong’s leading
movie production house. The chairman of Shaw
Brothers is Sir Run Run Shaw, a senior adviser
to the Chinese Government. The other broad-
caster, ATV, is controlled by Lim Por-yen
(50.8%) and his Lai Sun Development group
(16.67%). The Lai Sun group has interests in
hotels, retail, manufacturing and infrastructure
developments—many of these in China. The
commercial arm of the Beijing Municipal
Government and a subsidiary of the Bank of
China hold a 5.7 percent stake in one of Lai
Sun’s branch businesses. In April 1997, the Hong
Kong subsidiary of China’s main state-owned
shipping company purchased a 20 percent share
in Lai Sun’s hotel business.

Cause for Concern—A Catalogue of
Questionable Conduct

Although allegations of self-censorship by
and proprietorial interference in the Hong Kong
media have intensified over the past few years it
is not the first time they have cropped up. After
studying Hong Kong newspaper editorials
between 1956 and 1966 Mitchell, for instance,
concluded that the South China Morning Post
was “anything but a member of the non-
existent loyal opposition to Her Majesty’s
Government.” The editorial line, he wrote,
was more critical in 1935-36 than was the case
thirty years later. “This newspaper infrequently
criticizes and rarely gives suggestions to
Government on how present programs might be
improved or on what new policies might be nec-
essary for the community.””

Today, however, opinion polls indicate that
both journalists and the wider community
believe that self-censorship is rife. A poll con-
ducted by the University of Hong Kong’s Social
Science Research Center and published in
September 1997 found that 68.4 percent of
respondents believed that newspapers avoided
criticizing the Chinese Government. Moreover,
44 percent thought Hong Kong media practiced
self-censorship and almost 50 percent said there
had been a misuse or abuse of press freedom.
More telling was a 1996 survey of journalists
conducted by the Department of Journalism and

Stephen Hutcheon 11



Communications at the Chinese University of
Hong Kong in which half (50.3%) of the respon-
dents felt that fellow journalists “censored
themselves when writing critical reports or
commentaries about the Chinese Government.”
More than half (52.3%) expressed concern that
freedom of the press in Hong Kong would be
affected after the handover.

In the print media, one frequently cited
development has been the silencing of certain
columnists and contributors. In March 1997, the
Ming Pao newspaper “got rid of, or significantly
reduced, column space for the regular features
most likely to upset [Beijing] which it had car-
ried hitherto.” (Michel Bonin, China
Perspectives, No. 12, July/August, 1997.) And
Ming Pao is not the only paper guilty of this
practice. Liu Kin-ming, a vice-president of the
Hong Kong Journalists’ Association and a for-
mer reporter with the Sing Tao Daily, told a
conference in June 1997 that he resigned after
his editor repeatedly spiked his column and
stopped running his stories which had been
judged to be critical of China.

One of the more celebrated incidents of
this type took place in 1995 at the South China
Morning Post. The editor at the time, David
Armstrong, summarily canceled the satirical
comic strip “The World of Lily Wong,” a long-
running daily cartoon strip about the life and
times of a Hong Kong Chinese woman and her
American husband. Larry Feign, an American
cartoonist who still lives in the territory, cre-
ated the strip. In the weeks before its cancella-
tion, the cartoon strip was lampooning the trade
in live human organs—a practice whereby
Chinese authorities allegedly sell organs taken
from executed prisoners to Hong Kong patients.
The last cartoon (see below) also contained a
reference to the Chinese Premier, Li Peng, as a

“fascist murderous dog.” Armstrong insisted
that the decision to cancel the cartoon was a
cost-cutting measure and had nothing to do
with censorship. Feign told a Hong Kong radio
station that the paper had rejected an offer to
cut his fees and also declined to run a week’s
worth of pre-paid cartoons.

The Post was back in the spotlight in early
1997 when news leaked that the paper was
about to appoint Feng Xiliang as a consulting
editor. Feng, a member of the Chinese
Communist Party, was the founding editor of
China’s official English-language daily, the
China Daily. He was also a consultant for the
short-lived Hong Kong-based pro-China Window
magazine. The editor of the Post, Jonathan
Fenby, argued that his role would be confined to
helping the paper improve its access to decision-
makers and senior leaders on the mainland.
Feng was not going to vet the Post’s coverage,
Fenby said.* Nevertheless, the move was
roundly criticized for the poor timing.

The broadcast media has also been guilty of
some highly irregular behavior. Most notable was
the decision in 1994 by ATV, one of the two
licensed terrestrial broadcasters, to cancel a
provocative and high-rating current affairs pro-
gram called “News Tease.” The show was hosted
by Raymond Wong Yuk-man, the former depart-
ment head at the faculty of journalism at a local
Taiwan-affiliated college and someone who has
developed a reputation as a professional muck-
raker and specialist China-baiter. ATV executives
said the decision to pull the plug was made
because after 15 months on the air, the show was
apparently becoming stale. Wong had a different
view: “News Tease was dropped solely because of
pressure from Xinhua [the New China News
Agency],” he told an interviewer in 1995. In June
of that year, the same ATV management canceled

The last World of Lily Wong cartoon to be published in the South China
Morning Post, May 19, 1995. Reproduced with the permission of Larry Feign.

12 Pressing Concerns



a planned broadcast of a Spanish-made documen-
tary about the 1989 demonstrations in China,
only to reinstate the show after six senior jour-
nalists resigned in protest.

The other terrestrial broadcaster, TVB, was
also criticized in January 1994 for first buying
the rights to a BBC documentary about the pri-
vate life of the late Chinese leader, Mao
Zedong, and then refusing to broadcast it. The
program was based on a controversial book
about Mao written by his personal physician.
And a Hong Kong-based regional satellite broad-
caster, STAR TV dropped BBC World Service
Television from its service in 1994 after
Chinese authorities made known their displea-
sure with the BBC’s coverage of China. STAR’s
owner, News Corporation, believed that remov-
ing the BBC would help it to expand its busi-
ness in China. In September 1997, after years of
being rebuffed, STAR became the first foreign
satellite television operator to win permission
to broadcast its signal through a cable network
in southern China.

Conclusion

The developments outlined in this paper
make it, I believe, highly likely that the Hong
Kong media is going to experience a further con-
traction of the type of freedom it has enjoyed
over much of the 1980s and 1990s. This will be
achieved, in part, by a continuing shrinkage in
the number of outlets and this in turn will add
momentum to further erosion in the diversity of
media opinion. This change is unlikely to be the
result of a direct intervention by Beijing.
Instead, it will be gradual and self-inflicted.
Hong Kong will modify its behavior by sheer
force of China’s proximity, culture and its bur-
geoning direct involvement. The trend is
already evident.

The endangered list includes small indepen-
dent newspapers that will fold under the weight
of competition from larger, more market-driven
ones. In that do-or-die environment it makes no
sense for newspapers fighting to survive to antag-
onize the authorities or scare off advertisers. So
expect more conformity. The two English-lan-
guage television news services operated by the
domestic broadcasters will also be looking down
the barrel of extinction over coming years. The
territory’s sole cable operator closed its English-
language news department in January 1998 and
the two English-language channels operated by
TVB and ATV have only survived by virtue of a
legal obligation to broadcast what was once
Hong Kong’s only official language. Satellite

television, cable and the expected launch in 1998
of a video-on-demand service by Hong Kong
Telecom, the phone company, is making life
tougher for the terrestrial broadcasters—which
already run their English-language channels at a
loss. Another franchise in the firing line is Radio
Television Hong Kong’s (RTHK) radio service.
Government-owned, RTHK is modeled on (and
behaves like) the British Broadcasting
Corporation. Unlike the BBC it has no formal
guarantees of independence.

Ironically, the left-wing press may also
become a casualty. Ta Kung Pao, Wen Wei Po,
the Commercial Daily and their evening stable-
mate have existed thanks to the largesse of pro-
Beijing advertisers and then only because it was
in the interests of Beijing to have a local mouth-
piece during the colonial era. The main task of
the leftist press was to criticize the colonial
Government and win over those non-believers
to the motherland’s cause. Now the British have
departed and Beijing is able to communicate
directly with the people of Hong Kong. The
word irrelevance comes to mind. “For years, one
of the key responsibilities of the local left-wing
papers was to defend China’s policy—by exten-
sion, it meant that whoever was found to be
anti-Beijing had to be condemned,” according to
the South China Morning Post’s Fanny Wong.
“But the handover changed the scene, making it
more difficult for the left-wing commentators to
come up with inspiration.””

To remain unfettered, the press needs
either a tolerant Government, committed own-
ers who can juggle the need to make money
with the need to pursue excellence, a corps of
newspeople dedicated to their profession or pub-
lic pressure groups acting as watchdogs. That’s
not to say these do not exist in Hong Kong
today; it’s just that there are not enough of
them. The last words go to the editor one of
Hong Kong’s most respected newspaper: “The
interesting thing to watch is whether this
process will be driven by the Chinese political
establishment or whether it will be driven—as
has been the case—by the motive to curry favor
by the new [Hong Kong] leaders,” said Dr Y.
Joseph Lian, editor of the Hong Kong Economic
Journal. “If it is the former, we can direct our
criticism at the Chinese Government. If it is the
latter, we have just ourselves to blame. I believe
it’s going to be more of the latter.”®

Stephen Hutcheon 13



Notes

1. Far Eastern Economic Review, 7 December 1995,
p- 78

2. The Hong Kong Journalists’ Association and
Article 19, 1996 Annual Report, pp. 16-20.

3. Ibid, p. 15. The report refers to a speech given by a
Xinhua official in 1995 in which he called on Hong
Kong journalists to “love their mother country.”

4. Press Freedom and Political Transition in Hong
Kong: A Summary of the Hong Kong Journalist
Survey 1996. Department of Journalism and
Communication, Chinese University of Hong Kong.
Web site: http://www.cuhk.edu.hk/97event/research.
renglish.html

5. Kevin Boyle (ed), Article 19 World Report 1988:
Information Freedom and Censorship, Times Books,
New York, 1988, p. 17.

6. Interview with Stephen Hutcheon, Hong Kong,
June 1997.

7. Robert Edward Mitchell, Asian Survey Vol. 9,
1969, p. 669.

8. Joseph Man Chan and Chin-Chuan Lee, Mass
Media and Political Transition: The Hong Kong Press
in China’s Orbit, The Guilford Press, New York,
1991, p. 7

9. Joint Report of the Hong Kong Journalists’
Association and Article 19, 1997 Annual Report,
Hong Kong, June 1997.

10. Ta Kung Pao, 11 March 1952.

11. Colonial Reports Hong Kong 1952, Her Majesty’s
Stationery Office, London, 1953, p. 215.

12. Joseph Chan Man and Yau Shing-mou, The
Prospect of Press Freedom in Hong Kong from a
Power Perspective, and in Ming Pao Monthly, May
1987 (in Chinese) as cited by C.K. Lau, Hong Kong’s
Colonial Legacy, Chinese University Press, Hong
Kong, 1997, p. 160.

13. A number of left-wing journalists who claimed to
be covering the protests were also arrested, charged
and imprisoned for participating in demonstrations.

14. Joseph Man Chan and Chin-Chuan Lee, Mass
Media and Political Transition: The Hong Kong
Press in China’s Orbit, Guilford Press, New York,
1991, p. 8.

15. Joseph Man Chan, Eric K. W. Ma and Clement Y.
K. So, Back to the Future: Retrospect and Prospects
for the Hong Kong Mass Media in The Other Hong
Kong Report 1997, Chinese University Press, Hong
Kong, 1997. See table on p. 462.

16. Chin-Chuan Lee, Media Structure and Regime
Change in Hong Kong, in The Challenge of Hong
Kong’s Reintegration with China, Ming K. Chan (ed),
Hong Kong University Press, Hong Kong, 1997, p. 127.

17. Fortune. 28 July 1997, p. 91.

18. Michel Bonin, China Perspectives, Number 12,
July/August 1997, p. 35.

19. Joseph Kahn, Asian Wall Street Journal, 1 March
1997, p. 1.

20. Chin-Chuan Lee, Media Structure and Regime
Change in Hong Kong in The Challenge of Hong
Kong’s Reintegration with China, Ming K. Chan (ed),
Hong Kong University Press, Hong Kong, 1997, p. 129.

21. Why Apple? According to Lai, the name evokes
Eve because “without Eve biting the apple, we would-
n’t be in business—there wouldn’t be any sin and
there wouldn’t be any newspapers.” Edward Gargan,
the New York Times, 19 March 1995.

22. Interview with Stephen Hutcheon, Hong Kong,
June 1997.

23. Audited circulation figures for 1997 show the
Standard circulation growing to 57,000 from 38,000
the year before. The market leader English-language
daily, the South China Morning Post, averages
115,000 copies a day.

24. Chin-Chuan Lee, Media Structure and Regime
Change in Hong Kong, in The Challenge of Hong
Kong’s Reintegration with China, Ming K. Chan (ed),
Hong Kong University Press, Hong Kong, 1997, p. 130.

25. South China Morning Post, 26 August 1977, p. 1.

26. Nisha Gopalan, interview with Vanessa Fan-
Man-seung, managing director of the Emperor group,
South China Morning Post, 13 July 1997, Sunday
Money, p. 3.

27. Robert Edward Mitchell, Asian Survey, Vol. 9,
1969, p. 681.

28. Interview with Stephen Hutcheon, Hong Kong,
June 1997.

29. Fanny Wong, South China Morning Post, 27 Sept
1997, Focus Section.

30. Interview with Stephen Hutcheon, Hong Kong,
June 1997.

14 Pressing Concerns



Bibliography

Boyle, Kevin (ed), Article 19 World Report 1988:
Information Freedom and Censorship. Times Books,
New York, 1988.

Bueno de Mesquita, Bruce; Newman, David and
Rabushka, Alvin. Red Flag Over Hong Kong.
Chatham House Publishers, 1996.

Chan, Joseph Man and Lee Chin-Chuan. Mass Media
and Political Transition: The Hong Kong Press in
China’s Orbit. The Guilford Press, New York, 1991.

Chan, Ming K. (ed). The Challenge of Hong Kong’s
Reintegration with China. Hong Kong University
Press, Hong Kong, 1997.

Cheng, Joseph Y.S. and Lo, Sonny S.H. (eds). From
Colony to SAR. The Chinese University Press, Hong
Kong, 1995.

Cheng, Joseph Y.S. (ed). The Other Hong Kong Report,
1997. The Chinese University Press, Hong Kong,
1997.

China Perspectives. Number 12. July/August 1997.

Hong Kong Journalists’ Association and ARTICLE 19.
The Die is Cast. Freedom of Expression in Hong Kong
on the Eve of the Handover to China. 1997 Annual
Report, Hong Kong.

Hong Kong Journalists’ Association and ARTICLE 19.
China’s Challenge. Freedom of Expression in Hong
Kong. 1996 Annual Report, Hong Kong.

Hong Kong 1952 Annual Report. Her Majesty’s
Stationery Office, London, 1953.

Hong Kong Secretariat for Chinese Affairs, Annual
Departmental Report 1951-63. The Government
Printer, Hong Kong..

Lau, C.K. Hong Kong’s Colonial Legacy. The Chinese
University Press, Hong Kong, 1997.

Lee, Paul S.N. and Chu, Leonard L. Hong Kong Media
Systems in Transition: A Socio-Cultural Analysis.
Asian Journal of Communication (5)2, pp. 90-107
1995.

Lee, Paul S.N. and Chu, Leonard L. 1995. Political
Communication in Hong Kong: Transition,
Adaptation and Survival. Asian Journal of
Communication (5)2, pp. 1-17, 1995.

Lent, John A. (ed). Newspapers In Asia. Heinemann
Asia, Hong Kong, 1982.

Neumann, Lin A. Freedom Under the Dragon. Can
Hong Kong’s Media Still Breathe Fire! A Report of the
Committee to Protect Journalists, New York, 1997.

Schidlovsky, John. “Government Repression. Grim
Prospects for Hong Kong.” Media Studies Journal.
Fall 1996.

So, Clement, Chan. Joseph Y.S., Lee, Chin-Chuan.
Press Freedom and Political Transition in Hong Kong:
A Summary of the Hong Kong Journalist Survey

1996. Report of the Department of Journalism and
Communication at the Chinese University of Hong
Kong, 1996.

Vanden Heuvel, Jon and Dennis, Everette E. The
Unfolding Lotus: East Asia’s Changing Media. The
Freedom Forum Media Studies Center, Columbia
University, New York, 1993.

Wacks, Raymond (ed). 1988. Civil Liberties in Hong
Kong. Oxford University Press, Hong Kong, 1988.

Wang, Gungwu and Wong, Siu-lun (eds). Hong Kong’s
Transitions: A Decade After the Deal. Oxford
University Press, Hong Kong, 1995.

Websites Related to Hong Kong
Media Issues

Hong Kong Journalists’ Association Homepage:
http://www.freeway.org.hk/hkja/

Chinese University of Hong Kong:
http://www.cuhk.edu.hk/97event/research/
research.html

Freedom Forum: http://www.freedomforum.org/
Freedomforum/hongkong/handover/countdown.html

Alan Knight Homepage: http://www.geocities.com/
Athens/Forum/2365/

Larry Feign’s Homepage:
http://www.asiaonline.net.hk/lilywong/

Committee for the Protection of Journalists:
http://www.cpj.org/hong_kong/index.html

Article 19 Homepage: http://www.gn.apc.org/
article19/a19.html

Index on Censorship:
http://www.oneworld.org/index_oc/
recent.html#hongkong

Stephen Hutcheon 15



