DIGITAL ACCESS 10

ity HARVARD LIBRARY
SC HOLAR S HIP arHARVARD Office for Scholarly Communication
DASH.HARVARD.EDU

Spreading the Word: The KGB's Image-Building
Under Gorbachev

Citation
Trimble, Jeff. "Spreading the Word: The KGB's Image-Building Under Gorbachev.” Shorenstein
Center Discussion Paper Series 1997.D-24, Harvard University, Cambridge, MA, February 1997.

Permanent link
https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREP0S:37371059

Terms of Use
This article was downloaded from Harvard University’s DASH repository, WARNING: No
applicable access license found.

Share Your Story

The Harvard community has made this article openly available.
Please share how this access benefits you. Submit a story .

Accessibility


https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37371059
http://osc.hul.harvard.edu/dash/open-access-feedback?handle=&title=Spreading%20the%20Word:%20The%20KGB's%20Image-Building%20Under%20Gorbachev&community=1/3345933&collection=1/12860156&owningCollection1/12860156&harvardAuthors=605771ea57c776be5bc53b44bfc66bd6&department
https://dash.harvard.edu/pages/accessibility

SPREADING THE WORD:
THE KGB’S IMAGE-BUILDING
UNDER GORBACHEV

by

Jeff Trimble

Discussion Paper D-24
February 1997

The Joan Shorenstein Center

PRESS - POLITICS
103 1201 428K

-PUBLIC POLICY*

Harvard University
John F. Kennedy School of Government




INTRODUCTION

The KGB, under many different sets of
initials, evokes frightening memories of the
Soviet period of Russian history. A garrison
state within a state, it provided the terror that
glued the Soviet Union into a unitary force for
evil. Few bucked the system, and dissent was
limited, for the most part, to whispers over
dinner or under the sheets. Millions were herded
into the communist version of concentration
camps, or transported to Siberia, or simply
executed for crimes no more serious than having
the wrong economic or ideological pedigree.

The KGB, by its brutal behavior, came to be
identified throughout the world with the Soviet
system of government. When the system, with
surprising speed, began to disintegrate in the late
1980s under the twin pressures of Gorbachevian
reform and internal rot, suddenly exposed, it was
natural to assume that the KGB would also
disintegrate. But, in a remarkable display of
political legerdemain, far from vanishing into the
discredited past, it changed its spots and initials
and transformed itself into a modern secret
service, replete with a press office and a public
relations strategy. The KGB exploited its knowl-
edge of the world beyond the Soviet empire to
freshen its image, in part, so that it could survive
to do its work in another way on another day.

At the beginning of this new, post-commu-
nist phase, the KGB was awkward and halting,
like an infant learning to walk; but soon, with
care and caution, it began disclosing the darkest
secrets of its past (where, for example, victims
were buried in Moscow), holding news confer-
ences, which actually on occasion produced
“news,” and volunteering its leaders to partici-
pate in talk shows.

The stunning effect was to reshape the
image of the KGB. Within a brief period of time,
from Mikhail Gorbachev’s accession to power in
1985 to his unceremonial dismissal from power
in 1991, the KGB used many gimmicks from
Madison Avenue to change its brooding, Fran-
kenstein image into a modern bureaucracy
responsible for the internal security of the new
Russian state, stumbling toward a form of
democracy.

It is this story that Jeff Trimble, assistant
managing editor of U.S. News & World Report,
tells so well in this paper. Trimble lived and
worked in Russia during much of this time of
essentially bloodless transformation. First as a

graduate student at the Pushkin Russian Lan-
guage Institute in Moscow during the 1979-80
academic year, later as Moscow correspondent
for U.S. News & World Report from 1986 to
1991, Trimble observed the changes not just in
the old KGB but in the old Soviet Union and, in
this paper, based on his own research, he ex-
plains their significance. At a time in American
life when we seem to be largely indifferent to the
rest of the world, we are indebted to Trimble for
his reminder that the past is not too far removed
from the present.

The question lurking between the lines is
whether the changes in image are in fact
changes in substance as well. Answers, tenta-
tive though they be, come from two quarters.
The pessimists say that the leopard cannot
change its spots; the optimists say that the
leopard, if not yet a lamb, has already changed,
just as Russia has changed, and the days of dark
totalitarianism cannot be reconstructed, even if
a communist were to be elected after a free and
open campaign.

Journalists at this point retreat behind the
reliable cliché that only time will tell. So do
other sensible observers of the kaleidoscopic
events in Russia.

Marvin Kalb

Edward R. Murrow Professor

Director, The Joan Shorenstein Center on the
Press, Politics and Public Policy

John F. Kennedy School of Government

Harvard University

Jeff Trimble 1



SPREADING THE WORD:
THE KGB’S IMAGE-BUILDING UNDER GORBACHEV

by Jeff Trimble

Autumn 1990 was the beginning of the end
of the Gorbacheyv era.

Until then, in one confrontation after
another, Communist Party General Secretary
and then President Mikhail Gorbachev had
defeated conservative Kremlin opposition
against seemingly long odds. His winning
strategy was as simple as it was daring, by
Soviet standards: he stayed a step ahead of the
conservatives, keeping them off balance, un-
ready to respond to his rush toward political,
social and economic liberalization.

This changed in September, 1990. An
unexpected, at first inexplicable caution crept
into Gorbachev’s comments about a radical
economic reform plan then under consideration,
the so-called “500-days” or “Shatalin” plan
(named for its chief architect, economist
Stanislav Shatalin). Earlier Gorbachev had
voiced only fulsome praise for the revitalization
plan. Suddenly, without explanation,
Gorbachev slackened his pace.

At this time, in early September, I re-
ceived an unexpected phone call from my
“handler,” one of the officials in the USSR
Foreign Ministry Information Directorate
who monitored the work of American corre-
spondents.!

“T have something for you,” said my
contact. “Send your driver by to pick it up —1I
think you’ll be surprised.”

Stunned would better describe my reaction
when I opened the plain white envelope and
pulled out a card embossed with the sword-and-
shield emblem of the Komitet Gosudarstvennoi
Bezopasnosti — the KGB.?

“Dear Mr. J. Trimble,” it began, “The
USSR State Security Committee invites you to
the official presentation of its Center for Public
Relations of the USSR KGB, which will take
place on September 11, 1990 at 11 a.m. at the
address Moscow, Dzerzhinsky Street 2, entrance
number 1A.

Jeff Trimble was a Fellow at the Shorenstein Center in
the fall of 1991. He can be reached at U.S. News & World
Report, 2400 N. Street, N.W. Washington, D.C. 20037.
E-mail: jtrimble@usnews.com

2 Spreading the Word: The KGB’s Image-Building Under Gorbachev

“You will be able to take part in a press
conference devoted to the development of public
contacts and reinforcement of glasnost in the
work of the State Security Committee, and also
to acquaint yourself with an exhibit devoted to
the work of the organs of the USSR KGB.”?

On the appointed day I found myself
greeted, along with other Western and Soviet
reporters, at the KGB entrance by uniformed
guards who scrutinized my credentials and
invitation before admitting me to a wood-pan-
elled hallway. A plain-clothes agent herded us up
a staircase into an elevator whose control panel
featured just two buttons: one for the first floor,
the second for the third, the level of the public-
relations center. There would be no “accidental”
side trips by curious reporters to other floors of
the super-secret KGB headquarters.

” Alexander Karbainov, head of the KGB'’s
new Center for Public Relations, appeared
confident the KGB can only help its image by
accepting the glasnost model of controlled,
verbal flagellation,” wrote Gretchen Trimble,
who covered the press conference for U.S.
News.*

“He deflected with unflappable composure
aggressive questions from bold journalists,”
wrote Trimble. “The only signs of permanent
Western infiltration were the confiscated spy
devices on display in a small exhibition room.
Guides with pointers explained the photo
montage of captured spies and traitors and the
nifty gadgets of their trade, including camou-
flaged radio transmitters, pens that concealed
tiny cameras and ampules of poison, and artifi-
cial rocks that open like clams to serve as post
boxes for secret messages.”

After the short tour and distribution of
press kits (including a handout with direct
phone numbers for Karbainov and the center’s
other officials), the reporters and their KGB
hosts adjourned to the center’s well-stocked
bar to polish off sandwiches, soft drinks and
strong coffee.

The session left an impression jarringly at
odds with the building’s usual image as a warren
of torture cells and basement killing chambers.
For decades the KGB had evoked fear in the Soviet
citizenry and revulsion in the outside world. But




the Lubyanka the press had just been shown was
a new one, part of a cautious but planned cam-
paign to reshape the image of the KGB.

For years the initials KGB were only whis-
pered in Soviet society. The very name of the
agency was shrouded in euphemism, referred to
by common people as “the organs” or
“Children’s World (Detski Mir)”, a reference to
the children’s department store next to
Lubyanka. KGB employees were social lepers,
who led privileged lives but were shunned by a
justifiably wary populace. There was little public
curiosity about the work of the organization;
rather there was a wide spread desire on the part
of Soviet citizens to keep the KGB as far out of
sight, touch, and mind as possible. For a com-
mon person, any contact was like daring to
touch a spider’s web.

Then came Mikhail Gorbachev.

The political evolution of Gorbachev
(whose rise to power had been facilitated by the
KGB?) forced the KGB to launch an attempt to
change public perceptions of the agency.

Gorbachev embarked on perestroika in
1986 with the hope of enlisting public support
for the revitalization of the Soviet state and
system. What happened instead was the unleash-
ing of forces which led to the destruction of the
Soviet state.

It is unclear whether the KGB foresaw the
chaos Gorbachev’s reforms ultimately would
bring, but the organization was firmly on the
record from the start as backing his effort to
reshape Soviet society. The first member of
Gorbachev’s new leadership to use the word
“reform” in a major speech to describe what was
needed to get the system going was Viktor
Chebrikov, head of the KGB and the keynote
speaker at the November, 1985, commemoration
of the Bolshevik Revolution.® At that time the
very word “reform” was loaded, because it
implied that something was wrong with the
Soviet system, a concept that was anathema to
Brezhnev-era Communists.

“Chekists,” said Chebrikov in his speech,
had always “actively participated in the resolu-
tion of a multitude of serious economic and
social problems,” and were ready to do so again
under Gorbachev.

Interviewed in 1990, Filipp Bobkov, the
KGB’s long-time number two whose career as a
Chekist began in 1947, said that the KGB “was
ready” for perestroika when Gorbachev appeared
on the political scene.”

“In 1985 the KGB understood clearly that
the Soviet Union could not develop further

without perestroika, that we couldn’t get by
without it,” said Bobkov. “So in the organs — I'll
be so bold as to speak for all of us — Gorbachev’s
policy met with understanding and support.”

In these days, Leninist ideology was still
the glue holding the leadership together. Lenin,
whom Gorbachev considered the patron saint of
his reforms, had justified a form of glasnost as a
useful instrument in his day.

“We must transform — and we shall
transform — the press,” wrote Lenin, “from
being a simple apparatus for the reporting of
political news . .. into an instrument of eco-
nomic reeducation of the masses, into an instru-
ment for acquainting the masses with the need
to work in a new way. The introduction of
glasnost in this sphere will of itself be an enor-
mous reform and will facilitate the enlistment
of the broad masses in self-dependent participa-
tion in the resolution of the problems that
concern primarily the masses.”®

Gorbachev’s initial approach to glasnost
echoed Lenin’s: glasnost did not imply freedom
of information for its own sake, but rather
provided the freedom to print that which facili-
tated the controlled cure of Soviet society.

By way of confirmation of this belief, in
1987 Gorbachev wrote that the media should be
“used” more fully in the effort to achieve
“greater responsibility, for stronger discipline at
work, for observance of socialist law and order,
and against violations of the socialist principles
and ethical standards of the Soviet way of life.”’

Outsiders might assume that opening its
doors to outside scrutiny would be a difficult
psychological step for the KGB. After all, from
its inception the fundamental nature of the KGB,
and of the Bolsheviks who hewed the Soviet
state, was conspiratorial and closed. Felix
Dzerzhinsky, the agency’s first leader, had spent
20 years as a revolutionary, mostly in the under-
ground trying to keep a step ahead of the czarist
secret police. He had slipped through a number
of false identities, spent years in prison and exile,
and had disciplined himself to secrecy and
stealth.!® The system he created, with Lenin’s
staunch support, drew techniques from the dark
experience of Russia’s secret police dating back
to the Oprichnina, Ivan the Terrible’s dreaded
personal police.

But while secretive, the KGB was not
media-shy, nor was it ignorant about media
operations. The KGB has acquired intimate
knowledge of how the media function, gleaned
through decades of monitoring, and often con-
trolling, information organs in Soviet society.

Jeff Trimble 3



Lenin viewed the press as a dangerous
weapon, and from the first days of Communist
rule insisted that it be closely supervised by state
security organs. As a revolutionary Lenin de-
manded freedom of expression, but once in
power he viewed it as dangerous to his goals.

“Of course,” he wrote, “political freedoms
could not be allowed to the enemies of social-
ism.”" Within two months of the revolution in
1917, he set up a Revolutionary Tribunal for the
Press, empowered to punish “enemies of the
people.” Those enemies turned out to include
almost anyone who wrote or printed materials,
of which the Bolsheviks disapproved.'?

Censorship was formalized on June 6, 1922,
when the government approved the Main De-
partment for the Affairs of Literature and Pub-
lishing, which became known by its Russian-
language acronym Glavlit.!® From the beginning
this organization worked closely with, and
indeed under, organs of state security.™

The system of media control evolved under
Stalin. The Communist Party Central Commit-
tee — with advice from the KGB — reserved the
right to appoint chief editors and managers of
every newspaper, magazine, publishing house,
radio and television station and movie-making
studio. This procedure lasted until 1989, well
into the Gorbachev era.

A logical corollary evolved along with the
KGB’s sweeping monitoring of the media: the
Chekisti had no trouble controlling the press.
While suppressing unwanted information
deemed harmful to the state, the KGB easily
floated its own.

Since Dzerzhinsky’s time, the KGB has
commissioned thousands of books, articles and
films to polish its image and to stimulate popu-
lar “vigilance” against enemies of the state (and
state security), both at home and abroad. In just
three years, 1984-87, over 250 books were
published in a competition to commemorate the
70th anniversary of the security police.'

A typical pro-KGB tome was Chekisti, a
book published in 1982.1¢ It sticks with the
tried Soviet literary formula of opening with an
insipid but politically correct quote from the
current leader, in this case Leonid Brezhnev.
Brezhnev heaped praise on the Chekists for
“decisively cutting short activities of those
who are engaged in anti-State, harmful actions,
those who infringe on the rights of the Soviet
people and the interests of Soviet society.” The
leader concluded his introduction with the
assertion that “Soviet Chekists are always on
guard, so that we can move even more success-

4 Spreading the Word: The KGB’s Image-Building Under Gorbachev

fully forward, so that no one ever can prevent
our building a shining future-Communism.”
The book consists of anecdotal tales of selfless
KGB heroism from the 1920s Civil War period,
World War II, and the struggle to snuff out
domestic dissent in the 1970s, which was a
CIA plot (in the view of these authors) to
undermine the Soviet state. In its historical
overview the book neatly sidesteps Stalin and
the grisly role played by the KGB in supporting
the Communist leadership.

Other image-building books indirectly
emphasized the importance of the KGB by
stressing the need to counter plots by external
enemies, such as the CIA and other Western
intelligence agencies. CIA Target: The USSR, one
such book, promises in its introduction to cite
“authentic examples to show how the CIA uses
covert action, ideological subversion and, nota-
bly, lies of a ‘Soviet threat’ and Soviet support of
‘international terrorism’ to pursue its psychologi-
cal warfare against the USSR.”'” The book also
justifies the KGB’s crackdown on human rights
by outlining “how the CIA exploits ‘dissidents’
Siniavsky, Sakharov, Solzhenitsyn and others for
its own sinister ends.”

The same control of the media that gave
the KGB the ability to craft its image also
enabled it to quash any negative publicity. There
was no need for the sort of “damage-control”
response to negative press reports that is the
bread and butter of press offices in Western
governments, including intelligence services,
because there were no negative reports to refute.
Pre-glasnost, the KGB was attacked only in
samizdat underground publications of extremely
limited circulation, or by foreign information
sources such as Radio Liberty or the Voice of
America, whose credibility was mixed among
Soviet media consumers.

One other key difference between Soviet
and Western societies eased the KGB'’s public-
relations task: the KGB, wrapped in secrecy and
protected by the all-powerful Communist Party
leadership, didn’t have to curry favor with the
public and legislative branch of government in
order to secure support, both moral and material,
for its work. The KGB’s budget never was a
subject of public debate or controversy, for the
simple reason that the KGB answered directly,
and only, to the Communist Party hierarchy, not
to the people and government of the country.

“You can’t really discuss the budget of the
KGB in a comparative way with those of West-
ern intelligence agencies,” explains Christopher
Andrew, the noted British intelligence analyst.




“What the KGB needed, it got.”!®

It is difficult to assess the effectiveness of
the KGB’s image-making efforts in the pre-
glasnost era. Opinion polling was rare, and
about the KGB, non-existent. It would be
difficult to imagine that the KGB'’s public
relations actions really bolstered its standing
among the Soviet people, whose prevailing
attitude toward the organs was to think about
them as little as possible.

But even if its efforts attracted little atten-
tion or had only slight influence, this was far
better than the alternative: an unedited airing of
the agency’s horrific past as the executioner —
literally — of Lenin’s and Stalin’s enemies and
in later years as the heavy-handed ideological
and social watchdog of Soviet society.

Glasnost, as initially defined by
Gorbachev, was not intended to give a green
light to investigative journalism. It represented a
continuation, with some modification, of a
philosophy of managed information. The KGB,
already on record as a supporter of “reform,”
began crafting a measured response to this tame
version of glasnost.

In mid-1987, when even the most-daring
media outlets were only just beginning to probe
the limits of glasnost, the KGB made its first
concrete move toward creating a new image.
After the Khrushchev era, in which some
revelations of Stalin’s repressions came to light,
the Brezhnev administration had largely ignored
Stalin. Under Gorbachev, efforts began to
condemn the brutality of Stalin’s rule.

To the surprise of many, the KGB, rather
than declare war on Gorbachev in order to
thwart the truth about its role in the repres-
sions, joined in the glasnost campaign. Several
of its top officials were placed on a special
Politburo commission, set up under Alexander
Yakovlev, a chief Gorbachev adviser, to investi-
gate Stalinist repression. This high-visibility
role — an exercise certain to reveal the central
role of the secret police as Stalin’s executioner
— foreshadowed a key element in the KGB's
subsequent media strategy.

In November, 1987 the KGB submitted a
proposal to the Politburo that was truly remark-
able for its time: a formal plan to improve the
KGB’s public image by publicizing its activities
in the media."” This proposal came within days
of the 70th anniversary of the Bolshevik Revo-
lution, marked by a major Gorbachev speech in
which for the first time the Soviet leader
publicly criticized — albeit tentatively — the
Stalin period.

The Politburo promptly passed a resolution
extending glasnost to the work of the KGB.*
This move was all the more bold when placed in
historical context. The leadership then was still
well-stocked with members of the Brezhnev-era
old guard. They adopted this resolution just a
month after Boris Yeltsin committed political
suicide (temporarily, as it turned out) in a
plenum of the Central Committee, when he
vented bitter frustration over resistance to
reform by these same entrenched old-timers.

With this move toward glasnost the KGB
demonstrated a capacity for change and evolu-
tion that caught many critics by surprise. The
KGB, it turned out, was a creature still capable
of reshaping itself and its mission as it had done
throughout Soviet history.

“As in the past, when the political police
brooked challenges to its power and authority
that were brought on by the introduction of
reforms within the Soviet system,” historian
Amy Knight wrote in 1988, “the KGB has
accommodated itself to the new circumstances
remarkably well and has managed to retain
much of its political authority, professionalism,
and public stature.”?!

Starting in early 1988 the KGB announced
a series of reforms in the organization. It re-
duced stringent security in border zones. It
began developing a new legal statute, formaliz-
ing hundreds of secret rules and directives that
had governed its past work. It abolished its
dreaded Fifth Directorate, which had been
responsible for combatting ideological “crimes.”
It cut the staff of the directorate overseeing
military counterintelligence. In July 1989 a
commission for “ideological and political
support for operational and administration
work” was set up to search for effective new
methods to promote the organization.?

The KGB began a cautious, two-pronged
approach to public and media contacts, designed
to get out the agency’s message while buffering
Lubyanka from open coverage by increasingly
aggressive domestic and foreign reporters. It
began publishing its own information bulletin in
1988, and in 1989 began contributing two
regular features — written by its own staffers,
not by outside journalists — to the newspaper
Argumenti i Fakti (Arguments and Facts). The
first, published under the rubric “The KGB
Informs and Comments,” detailed its struggles
against terrorists, spies, drug smugglers and
other no-goodniks. The second, “The KGB Talks
About the KGB,” answered — usually vaguely,
but wittily — questions from readers and report-

Jeff Trimble 5



ers about the organization’s internal workings.

The choice of Argumenti i Fakti for the
columns showed a shrewd sophistication on the
part of the KGB. The publication’s popularity
was skyrocketing at that time, because it dealt
frankly with formerly off-limits issues. Weekly
circulation topped 25 million. The KGB's
unedited message was reaching a huge, eager
audience.

The second technique was to arrange
“public meetings” in which KGB representatives
answered questions from an audience. The
resulting discussion was published in the press.
Such meetings typically took place at factories,
where blue-collar workers — patriotic, conserva-
tive people in most societies, including the
USSR — asked questions about the KGB'’s
struggle against foreign efforts to undermine the
USSR, or other friendly subjects on which
Lubyanka’s representatives were only too happy
to comment. Initially, these meetings never even
hinted at questions about Stalin’s repressions or
other awkward topics for the KGB. Journalists
were admitted only to report the event; they
were not allowed to ask questions. Accounts of
these meetings invariably were favorable to the
KGB, leaving an impression of an organization
staffed by intelligent, capable professionals, eager
to serve the people of the USSR.

However, these forays into glasnost did
little to change public attitudes about the KGB,
possibly because the KGB did not hurry to
implement its mandate. The most likely reason
was bureaucratic inertia, the cancer that ran
through the entire Soviet system.

It proved a costly mistake. For while
Lubyanka methodically executed its campaign of
Gorbachevian glasnost, conditions in the media
began to change with lightning speed.

In mid-1988, when independent publica-
tions started springing up across the USSR and
old-line media outlets began pushing the estab-
lished limits of free expression, all three tradi-
tional pillars of Soviet power — the Communist
Party, military and KGB — came under increas-
ingly harsh assault in the media; and the KGB
found itself pinned down by a withering barrage
of criticism.

Media reports detailed KGB abuse of
psychiatry and the penal system, its brutal
violations of religious and other human rights,
and of course Stalin’s crimes, including mass
killings by the NKVD. These attacks went far
beyond the tame criticisms that had appeared in
1986 and 1987 under Gorbachev’s lap dog ver-
sion of glasnost.

6 Spreading the Word: The KGB’s Image-Building Under Gorbachev

There were initial signs of panic, but
ultimately the KGB yielded to the building
momentum of glasnost. Not even the KGB could
stuff the media genie back into the bottle.

In July, 1989, Ogonyok, a respected weekly
newsmagazine, directly criticized the KGB top
brass, including the late Yuri Andropov, who ran
the KGB before becoming Soviet leader. A former
colonel described how his KGB colleagues
advanced up the career ladder under Andropov in
the 1970s by persecuting innocent people and
charging them as political criminals.?® At the
nationally televised 1989 Soviet Congress of
People’s Deputies, parliamentarian and former
Olympic weightlifter Yuri Vlasov denounced the
KGB as “a real underground empire that has not
yet yielded its secrets,” charging that the KGB
was continuing its illegal activities.>

Clearly the KGB risked being overwhelmed
by the glasnost wave. It responded by extending
its media campaign. KGB officials began appear-
ing on television talk-shows to answer viewers’
questions about their work. While more open
than the “public-meeting” approach used earlier,
this step still included some filtering. Questions
were screened before being passed on to the KGB
guest, leaving ample opportunity to set aside
queries deemed too controversial to handle.

KGB officials also began to appear on news
and other in-depth discussion programs, no
longer to talk just about the KGB, but to com-
ment on international affairs or topical domestic
concerns such as organized crime. Graduation to
this format was an important step for the KGB.
No longer did it see the need to devote all its
image-making efforts to self-justification; now it
was presenting itself and its officers as just
another part of the perestroika team, working
closely with Gorbachev to reform the country.

Most of these appearances dovetailed neatly
with the KGB'’s urgent effort to find its niche in
the new and evolving Soviet society. In 1989
Gorbachev began expanding the KGB’s powers to
police his reform drive. He formally sanctioned
the KGB to combat organized crime, tradition-
ally a duty of the Interior Ministry. But the
police, notoriously corrupt and inefficient, had
been unable to keep up with the surge in illegal
activities that accompanied the early stages of
economic and social liberalization. The KGB
stepped into the breach and publicized this new
assignment as one way to offset negative report-
ing about its past.

The KGB'’s coming-out picked up speed.
Publications from across the political spectrum
began writing about it and members were praised




for volunteering to bring in the harvest, rooting
out bureaucratic corruption and anti-terrorist
triumphs against aircraft hijackers and other
violent criminals.

The KGB even exhibited a sense of humor.
It named its new newsletter, which it started in
1990, Sovershenno Ne Sekretno (Top Non-
Secret), a tongue-in-cheek dig at Sovershenno
Secretno (Top Secret), a popular monthly
tabloid that offered a titillating blend of detec-
tive yarns and sensational features, including
some about the KGB.

To commemorate the 70th anniversary of
the KGB, the Soviet postal service issued a series
of five stamps on November 20, 1990, featuring
portraits of famous Soviet spies. Kim Philby, the
British turncoat, was among those honored.

Still, even as efforts by the KGB to plant a
positive image expanded, media attacks reached
a fevered pitch by mid-1990. In response, the
KGB returned to the strategy it had used in
1987: damage control. Faced with emerging
negative reports, the KGB began to divulge
selective but nevertheless negative information
about itself. The aim was to distance the KGB
from its predecessors with a display of openness.
For no matter how much positive news it
pumped out about itself, the KGB never could
hope to gloss over its past. Its evil past was
simply too tightly woven into Soviet history.

Millions of people — author Alexander
Solzhenitsyn and historian Roy Medvedev insist
as many as 20 million people — had died at the
hands of the KGB and its predecessors, in forced
famines, executions and forced-labor camps.
This was not ancient history.

One of the most striking examples of this
new KGB openness was its assistance to Moscow
journalist Alexander Milchakov in his efforts to
unearth — literally — secret burial places of
Stalin’s victims in the Soviet capital. Milchakov,
a determined man, had tried without success
from 1986 to 1988 to convince the KGB to give
him access to its archives from the Stalin era.

In 1989, Milchakov suddenly was admitted
to the archives, where he found a macabre
treasure trove of information about where the
NKVD had buried its victims in the Soviet
capital. His moving, lurid reports in the daily
newspaper Vechernyaya Moskva captivated
readers and produced a flood of mail, some from
former KGB officials who broke decades of
silence to offer additional leads about the
killings.? Helped by KGB archivists, Milchakov
began publishing a weekly column of photo-
graphs and short biographies of the executed, a

haunting gallery of the doomed. More letters
arrived, some from relatives who had seen a
loved one among the photos for the first time in
decades. And Milchakov praised the KGB for its
assistance in virtually every story he wrote on
the killings.

Increasingly frank attacks on the KGB
appeared in such publications as Sobesednik,
Moscow News, Nezavisimaya Gazeta and
Ogonyok. Most were written by journalists.
“The existence in our country of a structure
such as the KGB presents an objective threat to
many (if not all in the long term) democratic
reforms and discredits the very concept of democ-
racy,” thundered a two-page article in Moscow
News in April, 1991.2¢

Other attacks came from retired KGB
officers, and even from current staff members.
Oleg Kalugin, a maverick ex-KGB general, started
this trend in 1989 when he published an article
criticizing Soviet intelligence — the KGB’s First
Directorate — for interfering with the making of
foreign policy.”” A year later, he created a sensa-
tion when he appeared before a June, 1990,
meeting of reform-minded Communists to
denounce both the Party and the KGB. Mikhail
Lyubimov, another ex-intelligence officer and
friend of Kalugin, also began writing anti-KGB
articles. Valentin Korolov, another retired KGB
officer, warned in 1990 that the KGB had enough
power to stage a coup and seize power.?

Lt. Col. Vladimir Morozov, an active KGB
officer, criticized the draft law on state secu-
rity and called for radical reorganization of the
KGB so that it would be free from Communist
Party control.?

The KGB did not make a concerted effort
to prevent publication of these articles, nor —
with the exception of Kalugin — did it lash out
at particular stories or authors. While it is
doubtful that under expanding glasnost the KGB
actually could have prevented these articles
from appearing, its low-key response neverthe-
less was another manifestation of its new open
image. By tolerating criticism, the KGB again
emphasized its “support” for free expression in
changing Soviet society.

Most of its image-building effort was
directed to the home front, but the KGB did not
forget the West.

Foreign reporters became a fixture at KGB
press conferences, interviewing KGB personnel
and observing first-hand the agency’s operations.
I visited a KGB border-guard unit in
Blagoveshchensk, on the Amur River along the
Sino-Soviet border, just before Gorbachev’s 1989

Jeff Trimble 7



trip to China. Later I interviewed KGB officers
who were fighting drug smuggling and orga-
nized crime. Other correspondents toured the
KGB'’s teaching academy on the south side of
Moscow, and they accompanied KGB anti-
terrorist units on training missions and opera-
tions against smugglers.

Top KGB officials began giving interviews
to Western reporters in which they encouraged
international cooperation on terrorism, drug
smuggling, nuclear proliferation and other
security matters.

The relative ease with which the KGB
opened its doors to Westerners is understand-
able, because the agency has vast experience
with image-making in the West, far more than
it does at home. Before the Gorbachev period,
the KGB didn’t see a need to devote much
attention to its image at home. But in the
West, where glasnost is the journalistic norm,
the KGB had long since mastered valuable
lessons and techniques to get across an idea or
plant a message.

Usually the messages were not about the
KGB; they concerned policies that the Soviet
leadership wanted to spread in the West. The
KGR’s First Chief Directorate (foreign intelli-
gence) included an entire department known as
Service A, which conducted “disinformation,”
the dissemination of messages favorable to the
USSR and against Western interests.*® An army
of disinformation agents had for decades
steeped itself in techniques to understand and
manipulate Western media to Soviet ends.?! 32
Among their notable successes: the crafting in
1982 and 1983 of an image in the West of Yuri
Andropov, who became Communist Party
General Secretary after Leonid Brezhnev died in
November 1982, as an urbane, progressive new
type of Soviet leader. Stories appeared that
Andropov, among other things, enjoyed Scotch
and Western music (Glenn Miller was among
his favorites) and had privately worked to
mitigate harsh treatment of dissident artists
during Brezhnev’s rule.

In fact, the austere Communist had headed
the KGB from 1967-83, a time of repression
unseen since Stalin.®® Earlier he had risen
through Party ranks during the late 1930s, at
the height of Stalin’s purges, almost certainly
by informing on his superiors in order to elimi-
nate them. He had run GULAG prison camps as
a Communist Party boss during World War II,
and as ambassador to Hungary in 1956 had
played a key role in Moscow’s brutal suppres-
sion of the Hungarian uprising that year.

8 Spreading the Word: The KGB’s Image-Building Under Gorbachev

Perhaps the ultimate testimony to the
success of the KGB’s image-building campaign
for Andropov — which also boosted the image of
the KGB, which he had headed — came from
none other than then-Vice President George
Bush, who told an interviewer in December,
1982: “My view of Andropov is that some people
make this KGB thing sound horrendous. Maybe 1
speak defensively as a former head of CIA. But
leave out the operational side of the KGB . . . the
naughty things they do .. .”3

A leader in the KGB'’s PR effort at home and
abroad was Vladimir Kryuchkov, who headed the
organization from 1988 until the failed coup in
August 1991, which he helped organize and
direct. Vilified in the wake of the coup,
Kryuchkov has been dismissed by many as an
anachronistic crank, a man hopelessly out of
touch with the realities of a changing Russia.
Christopher Andrew, the respected British
academic who has written extensively on
Kryuchkov’s 14-year tenure as head of the KGB'’s
foreign intelligence (1974-88), paints him as a
paranoid stick-in-the-mud, convinced that a
wide-ranging Western conspiracy existed which
was trying to undermine the Soviet state.?

But while his speeches revealed deep
suspicion toward the West, Kryuchkov proved
himself during the KGB’s image-building cam-
paign to be a quick-witted, often affable man.

“KGB Chairman Kryuchkov, who is par-
ticularly adept at public relations, has played a
prominent role in the campaign, conveying in a
relaxed, confident manner the image of a man
who can be trusted,” wrote Amy Knight.?

A characteristic appearance was a televised
call-in show, “Who’s Who,” in August, 1990,
almost exactly a year before the coup attempt.?’
He appeared in the 6:30 p.m. broadcast along
with reform economist Stanislav Shatalin. Both
men were members of the newly created Presi-
dential Council, an advisory body to Gorbachev.
Kryuchkov was introduced in a five-minute
video, which described him as coming from a
working-class family (a valued social pedigree
among Soviet leaders) and as an accomplished
lawyer and diplomat who had worked closely
with Yuri Andropov. After the clip, Kryuchkov
unflinchingly fended off hostile viewer questions
about the KGB while displaying a sense of
humor and humility. Asked to justify leadership
privileges, Kryuchkov paused and answered
affably that he was not aware that he had any
privileges. He said he enjoyed the theater and
reading but rarely had time for hobbies because
of the demanding nature of his work.




In other appearances, Kryuchkov claimed
that the exile of Andrei Sakharov to Gorki had
been a mistake of an earlier era; he welcomed
creation of a committee in the Supreme Soviet
to oversee KGB work and spoke in favor of
cooperation between the KGB and Western
intelligence agencies.

Kryuchkov was relaxed with foreign report-
ers, even in the unpredictable setting of parlia-
ment sessions when correspondents would
ambush him for brief comments on current
issues. By comparison, Viktor Chebrikov,
Kryuchkov’s predecessor as KGB chief, literally
ran away from foreign reporters to avoid ques-
tions on several occasions during official Krem-
lin functions.

When Kryuchkov welcomed a delegation
from the Associated Press to his office in Sep-
tember, 1990, he sat down, looked somberly at
the group, and deadpanned: “You're all under
arrest.” After a nervous pause, the visitors
laughed at the joke and visited amiably with
Kryuchkov for the remainder of the session.®

Kryuchkov turned in a virtuoso perfor-
mance on Christmas Day, 1990, when he called
a press conference at the Congress of People’s
Deputies to explain speeches he had made earlier
that month accusing the West of trying to
undermine the Soviet state, a message far out of
tune with Gorbachev’s new-thinking foreign-
policy line. After clearing up the “misunder-
standing” by professing total support for
Gorbachev, Kryuchkov cheerfully answered
journalists’ questions for an hour.

At one point in the session, Mikhail
Sokolov, a young reporter at the weekly
Sobesednik who had written a number of vitri-
olic anti-KGB exposes, hotly accused the KGB of
bugging the newspaper’s office and tailing its
reporters in an effort to learn their sources.
Kryuchkov smiled, shot Sokolov a penetrating
glance and said: “What makes you think you’re
worth all that trouble?”

After the press conference, Kryuchkov
stayed for a few minutes to chat with reporters
and, incredible as it may seem, to sign autographs
for Russians who had watched his performance.

Yet while the KGB deserves high marks for
effort, it cannot be said that its Gorbachev-era
image-building drive always went smoothly — or
that in the end it made a great difference in the
organization’s fate.

The Center for Public Relations, a cut
above the KGB’s earlier all-but-invisible press
relations, left much to be desired from a
journalist’s point of view. It did not hold a

candle, for instance, to the superb press organiza-
tion set up in the Foreign Ministry in the late
1980s under the glib Gennadi Gerasimov,
perhaps perestroika’s best-known pitchman.

For the most part, interviews with KGB
officials could only be requested in writing.
Karbainov generally required that the request
include a list of specific questions which report-
ers intended to ask, a practice frowned upon in
Western journalistic tradition. The letter had to
be submitted through the KGB’s Public Recep-
tion office, which was in a building apart from
Lubyanka on Kuznetsky Most Street. Answers
and interviews sometimes took weeks to ar-
range, often far too late to meet story deadlines.

The appointment of Karbainov, a KGB
Major General, to head the Center for Public
Relations also was somewhat puzzling. He was a
pleasant man, but had no prior experience in
public relations or in dealing with foreigners. His
background was, from a Western point of view,
distinctly unattractive: he readily admitted to
having worked in Krasnoyarsk, in Siberia, in the
local KGB Fifth Directorate office, the odious
KGB section charged with suppressing dissent
and religion.

Karbainov’s office was crudely equipped. It
has just several phone lines, a single secretary
who generally refused to take messages, and no
voice mail or answering machine. Phones some-
times went unanswered for days on end. There
was no fax, no computers, not even a telex.

Karbainov often seemed to be far out of the
information loop of the KGB hierarchy, unsure
how to handle many of the tough questions he
was forced to field. He admitted to knowing
Kryuchkov only slightly, and, unlike Gerasimov
at the Foreign Ministry, was rarely seen at his
boss’s side during public appearances.

Asked about the Soviet past and the KGB
role, Karbainov usually answered that the agency
was simply enforcing the laws at that time.

“What can one say about the trials of the
1960s and 1970s concerning dissidents?”
Karbainov said to an interviewer in 1989, before
the Center had officially opened but when he
already was the KGB's de facto spokesman.
“These were criminal processes conducted in
accordance with legislation in force at that
time. It is obvious now that some of these
processes were marked by subjectivism. Such
were the times.”?

The problem with this answer is that most
of those same laws still were on the books,
hardly a comforting thought to those who were
speaking out against the system under glasnost.

Jeff Trimble 9



Some of the Center’s self-promotion efforts
were downright silly. The crowning of Katya
Maiorova as the first Miss KGB in October, 1990,
probably takes the prize in this category. Katya,
an attractive 24-year-old secretary in the Mos-
cow KGB’s press office, was pictured on the front
page of Krasnaya Zvezda (Red Star, the Army
newspaper), strapping on a tight-fitting bullet-
proof vest.** News stories praised her as a black
belt in karate and a crack shot. The Miss KGB
event evoked a mixture of derision and revul-
sion, coming as it did amid the flood of horrify-
ing revelations about the KGB's past that was
taking place at the same time.

There are indications that, from the point
of view of national security, the KGB’s glasnost
campaign went too far in detailing the agency’s
current operations and capabilities. The KGB
identified most of its top officials in press
accounts. Their published interviews often were
surprisingly outspoken and, for Western intelli-
gence agencies, undoubtedly provided useful
information. The head of the KGB'’s super-secret
Eighth Chief Directorate (responsible for elec-
tronic intelligence gathering), Lt. Gen. Nikolai
Andreyev, gave an extensive interview to Pravda
in September, 1990, which revealed that the
political revolutions in Eastern Europe had
endangered Soviet intelligence listening posts
and enciphering equipment in the region.*' Lt.
Gen. Leonid Shebarshin, head of KGB foreign
operations before the coup, admitted in another
interview that 15 KGB officers had defected to
the West since 1975.%

A most-revealing indicator of the minimal
impact of this campaign is its effect on public
opinion. The verdict is mixed: In an opinion poll
conducted in March, 1990, by Moscow News,
only 32 percent of those questioned expressed
confidence in the KGB, as compared with 38
percent just three months earlier.** While not
high, this compared to a 35 percent approval
rating for the Army, and a lowly 16 percent
positive rating for the Communist Party.

In these numbers the KGB could find some
comfort. First, given that this poll was conducted
at the high-water mark of the anti-KGB glasnost
storm, it could argue that the erosion of support
would have been far greater without the public-
relations effort. Then, in light of the KGB's
sinister past, approval from more than one third
of the citizenry really isn’t bad — particularly
when compared to the Army’s low ranking. Until
glasnost began uncovering its misdeeds, the
Soviet military generally had been held in much
higher public esteem, due in large part to its

10 Spreading the Word: The KGB’s Image-Building Under Gorbachev

heroic victory in World War II over invading Nazi
forces. Given this traditional patriotic support, its
1990 standing below the KGB was remarkable.

The bungled coup in August, 1991, was an
unmitigated public-relations disaster for the
KGB. Karbainov and his staff plainly were
caught completely off guard by the action.
Reporters who managed to get through to him
on the phone were given a terse “no comment”
to all questions.

The coup already had crumbled by the
time the KGB found its official voice. In a
statement released August 22, the KGB'’s
executive board declared flatly that “KGB staff
have nothing to do with the illegal actions of
the group of adventurers.”* Yet clearly the KGB
had been involved; Kryuchkov had played a
leading planning role in the fiasco.

August 22 was the KGB'’s darkest hour: a
crowd celebrating the defeat of the coup surged
into Lubyanka Square and spent most of the
evening dislodging the massive statue of
Dzerzhinsky. Demonstrators daubed swaztikas
on the memorial plaque to Andropov on the side
of the Lubyanka building.

Kryuchkov was sent to jail, soon to be
joined by three other KGB generals accused of
participating in the plot. The KGB’s Collegium,
its executive council, was disbanded, and all the
agency’s deputy chairmen and first deputy
chairmen were removed from their posts.
Gorbachev, back from detention in the Crimea,
initially appointed Shebarshin, the intelligence
chief, to take over the KGB, but quickly changed
his mind when the scale of KGB involvement in
the coup began to emerge. Gorbachev then
appointed Vadim Bakatin to head the agency. A
former Interior Minister with a reputation as a
reformer, Bakatin had stuck by Gorbachev
during the coup.

KGB veterans grumbled about the appoint-
ment of an outsider, particularly because Bakatin
arrived at Lubyanka with a mandate from
Gorbachev to clean house — hardly a comforting
prospect for long-time staffers.

But Bakatin gave the KGB an immediate
injection of what it badly needed: a fresh image.
It was the beginning of a new phase in the KGB’s
history, and in its approach to public relations.

Bakatin’s first public actions as KGB chief
were aimed directly at public opinion, both at
home and abroad. His first act was to announce
release of additional files pertaining to Raoul
Wallenberg, the Swedish diplomat who saved
thousands of Jews during World War II before
disappearing into Soviet custody in 1945.4




Action in the Wallenberg case, a major cause for
Western human-rights and Jewish activist
groups, was an ideal way to leave the West with
an early positive impression of the post-coup
KGB. Bakatin also promised to open KGB
historical archives by the end of 1991.

Bakatin then announced that he wanted
the KGB to concentrate on four activities only:
espionage, counter-espionage, protection of key
state facilities and combatting serious crimes,
such as terrorism, drugs and illegal currency
operations. There would be no more ideological
or physical control over the lives of the Soviet
people, he pledged.

Karbainov re-emerged in late August to
continue the post-coup image-mending opera-
tion in a number of interviews. In one, he said
that during the Lubyanka anti-KGB demonstra-
tion that “people shouted “Fascists! Fascists!’. It
is easy to understand them: They think the
KGB was behind all of the events. However, by
far not the entire KGB supported the plotters.”*°

Unsurprisingly, the efforts of Bakatin and
Karbainov had little effect on the Soviet citi-
zenry, which remained chary of the KGB. In a
poll conducted in September, 1991 (published in
October), just eight percent of those questioned
said they trusted the KGB. Thirty-nine percent
said they did not trust the KGB, and 18 percent
said they did not fully trust the KGB. Tellingly,
25 percent of those questioned refused to give
an answer, which the pollsters attributed to
lingering worry that the KGB might one day
become powerful again and punish those who
had spoken against it.*

Most of the Western media, on the other
hand, swallowed the KGB’s quick-fix image
makeover, which fit neatly with the tumultuous
events that shook Soviet society after the coup. A
sample of Western headlines indicates the
prevailing sentiment expressed toward the KGB:
“New Security Chiefs Viewed as Reformists”
(The Washington Post, Aug. 24, 1991); “New
Security Chiefs Pledge to Revamp Agencies and
Give Up Political Role: No More Informers” (The
New York Times, Aug. 31, 1991); “Soviet Spies to
Lose Journalist Covers: New Chief Bars Use of
Media in Foreign Countries” (The Boston Globe,
Oct. 3, 1991); “Ex-KGB to Cut Foreign Agents
50%" (The New York Times, Nov. 10, 1991); and
“Closing Down the KGB” (cover story in the
New York Times Magazine, Nov. 24, 1991).

By the end of the year each of these
stories had been proven utterly incorrect.
Bakatin was gone, as Boris Yeltsin seized the
KGB and other Soviet assets in Russia, hasten-

ing the demise of the Soviet Union. Rechris-
tened first as the Russian Ministry of Security,
the KGB began making a place for itself in the
post-Soviet world.

The archives were not opened.* Only
cosmetic changes were introduced in the KGB
structure.” Informers were not dismissed.® The
number of agents abroad was not cut.” The KGB
has been renamed and reconfigured since the
collapse of the Soviet Union, but it has not
“closed down.”

The French traveller, the Marquis de
Custine, came to believe that in volatile, 19th-
century Russia, truth was a danger. His words,
written in 1839, carry a message that is relevant
today: “Up to now, I believed that man could no
more do without truth for the spirit than air and
sun for the body; my journey to Russia disabuses
me. Here to lie is to protect the social order; to
speak the truth is to destroy the state.”*?

Did the KGB read de Custine? Conserva-
tives in Russia argue passionately today for the
need to defend the “gosudarstvo,” the great
Russian state, from destruction by pro-Western
reformers. The military is weak and the reborn
Communist Party merely a shadow of its Soviet
self. While weakened, the state security organs
are the only remaining stable leg of the old
Soviet power structure. Support from the KGB's
various successors, therefore, could easily play a
crucial role in deciding any future power struggle
between reformers and conservatives.

It cannot be said on which side the KGB
would place itself in such a power struggle, and
s0 it is unclear what it will deem to be “the
truth” about which de Custine warned. But what
the KGB’s past proves beyond any doubt is that
it will be ready to play to its own maximum
advantage whatever political, economic and
social realities come to pass in the new Russia.
The KGB, history tells us, will be ready to define
the truth on its own terms — those that are in
its best interests.

Jeff Trimble 11



1. This account, and much of the anecdotal informa-
tion in the paper, comes from my notes and reporting
as Moscow bureau chief for U.S. News & World
Report magazine, 8/86-6/91.

2. For clarity and simplicity, the name “KGB” is
used in this paper (except where noted in discussion of
its history) to refer to the state security organs
throughout Soviet history, and those formed after the
August, 1991 coup attempt and the collapse of the
USSR. In the Soviet period, these included the
Vechecka, founded under Felix Dzerzhinsky just two
months after the Russian revolution to combat
“counterrevolution and sabotage”; the GPU, OGPU,
NKVD, NKGB, and MBG. See Amy W. Knight. The
KGB: Police and Politics in the Soviet Union. Revised
edition. Boston: Unwin Hyman, Inc., 1990, p. 323.

3. A word-for-word translation from the original
invitation, which was in Russian.

4. These quotes are from Gretchen Trimble’s notes
and report in U.S. News & World Report, “The KGB
Goes Public,” 9/24/90, p. 17.

5. For a detailed account of the KGB’s backing for
Gorbachev in his rise to power, see Jeremy R. Azrael,
“The KGB in Kremlin Politics,” Rand/UCLA Center
for the Study of Soviet International Behavior, 1989,
pp. 32-37.

6. Azrael, p. 33.

7. Andrei Karaulov, interview with Filipp Bobkov
headlined “The KGB Understood Well that the
County Needed Perestroika” in Nezavisimaya
Gazeta, 12/28/90, p. 5.

8. Vladimir Lenin, “Polnoye Sobraniye Sochinenyy
(Complete Works)”, vol. 36, 1962, p. 129.

9. Mikhail S. Gorbachev, Perestroika: New Thinking
for our Country and the World, New York: Harper &
Row, 1987, p. 79.

10. Walter Laqueur, A World of Secrets: The Uses and
Limits of Intelligence, New York: Basic Books, Inc.,
1985, pp. 133-134.

11. Peter Deriabin and T.H. Bagley, KGB: Masters of
the Soviet Union, New York: Hippocrene Books, 1990,
p. 270.

12 Spreading the Word: The KGB’s Image-Building Under Gorbachev

12. Ihid., p. 270.

13. Alexander Merkushev, “The Russian and
Soviet Press: A Long Journey From Suppression to
Freedom via Suppression and Glasnost,” Cam-
bridge: Joan Shorenstein Center on the Press,
Politics and Public Policy, 1991 discussion paper,
p- 3.

14. Deriabin and Bagley, p. 271.

15. Knight, p. 316.

16. A.V. Nazarov, V.A. Rzhankov, Chekisti (in
Russian), Leningrad: Lenizdat, 1982.

17. Nikolai Yakovlev, CIA Target: The USSR,
second updated edition, Moscow: Progress Publish-
ers, 1984, introduction.

18. Christopher Andrew, professor of history,
Cambridge University (U.K.), and the visiting
Michael Kaneb Professor in the Center for Interna-
tional Affairs, Harvard University, 1992. From a
seminar lecture, 2/4/92, entitled “Decline of the
KGB: New File Evidence.”

19. Amy W. Knight, “The Future of the KGB,”
Problems of Communism, November-December
1990. Knight quotes from Izvestia TsK KPSS
(Moscow), Nov. 1989, pp. 22-26.

20. Ibid.

21. Knight, Police and Politics in the Soviet
Union, p. 316.

22. Olga Kryshtanovskaya, Alexander Rahr, “Is
the KGB Really Changing?”, Moscow News, no.
16, 1991, p. 8.

23. Ya. Karpovich, “Stidno Molchat’”, Ogonyok,
July 29, 1989.

24. Quoted by Knight in Police and Politics in the
Soviet Union, p. 316.

25. Alexander Milchakov, ”Po Sledam
Rasstrel’nikh Spiskov,” Vechernyaya Moskva, Jan.
16, 1991, is an excellent example of his work.




26. Yevgeniya Albats, “A Time Bomb,” Moscow
News, no. 16, 1991, p. 8.

27. Oleg Kalugin, “Intelligence and International
Politics,” Mezhdunarodnaya Zhizin’, May 1989, pp.
61-71.

28. Valentin Korolov, “Secrets of the Secret Service,”
Ogonyok, Oct. 20, 1990, pp. 28-31.

29. Lt. Col. Vladimir Morozov, letter to the editor,
Komsomolskaya Pravda, Aug. 11, 1990.

30. Christopher Andrew and Oleg Gordievsky, KGB:
The Inside Story, London: Hodder & Stoughton, 1990,
appendix C4.

31. Much of my material on disinformation, which
will figure prominantly in future writings on the KGB,
was provided by KGB sources who, for reasons of their
safety, cannot be identified at this time.

32. For a thorough summation of disinformation, see
Richard H. Shultz and Roy Godson, Dezinformatsia,
Washington: Pergamon, Brassey’s, 1984.

33. Arnold Beichman and Mikhail Bernstam,
Andropov: New Challenge to the West, New York:
Stein and Day, 1983, pp. 12-14.

34. Interview in the Christian Science Monitor,
12/20/83, quoted in Beichman and Bernstam.

35. Christopher Andrew seminar, Harvard University,
April 2, 1992.

36. Amy W. Knight, Police and Politics in the Soviet
Union, p. 318.

37. “Kto est’ Kto” (Who’s Who), Soviet Central
Television, August 10, 1990.

38. This account is from a Russian participant in the
meeting, who prefers to remain anonymous. See note 32.

39. Yu. Shabanov, “Security Officers Relate: Behind
the Wall of Secrecy” Moskovskaya Pravda, Sept. 20,
1989, translated in FBIS-SOV, Oct. 3, 1989.

40. Photo feature in Krasnaya Zvezda, Oct. 11, 1990,
p.1. David Remnick wrote a humorous feature on
Maiorova in the Washington Post, Oct. 31, 1990.

41. Pravda, Sept. 16, 1990, p. 3.

42. TASS interview, reported in FBIS-SOV, Oct. 29,
1990.

43. "“Crisis of Confidence,” Moscow News, no. 21,
1990, p. 9.

44. "KGB Repents Over the Coup,” Pravda, Aug. 23,
1991, p. 2.

45. Reported fully in “Dust Concealed All Traces,”
Komsomolskaya Pravda, Sept. 28, 1991, p. 5.

46. Interview in “Argumenti i Fakti,” no. 34, Aug.
1991, p. 5

47. “Trust Toward the Army and KGB,” Kuranty,
Oct. 16, 1991, p. 5.

48. Vera Tolz, “Access to KGB and CPSU Archives in
Russia,” RFE/RL Research Report, April 17, 1992, p. 1.

49. Victor Yasmann, “The KGB and Internal Secu-
rity,” RFE/RL Research Report, Jan. 3, 1992, p. 19.

50. Paul Quinn-Judge, “Spooked”, The New Republic,
March 16, 1992.

51. Interview with Oleg Gordievsky, KGB defector,
conducted in Cambridge, Mass., March 15, 1992, and
from a lecture by him at the Russian Research Center,
March 16, 1992.

52. Quoted by Merkushev, p. 2.

Jeff Trimble 13



OTHER PUBLICATIONS FROM THE SHORENSTEIN CENTER

DISCUSSION PAPERS

“Press, Polls and the 1988 Campaign: An Insider’s Critique,” Dayton Duncan. August, 1989.
Discussion Paper D-1. $2.50

“The Politics of Character and the Character of Journalism,” Judith Lichtenberg. October, 1989.
Discussion Paper D-2. $1.75

“Reflections on Television’s Role in American Presidential Elections,” Lawrence K. Grossman.
January, 1990. Discussion Paper D-3. $1.50

“School for Scandal,” Sissela Bok. April, 1990. Discussion Paper D-4. $1.00

“Window to the West: How Television from the Federal Republic Influenced Events in East Germany,”
Dieter Buhl. July, 1990. Discussion Paper D-5. §1.50

“Lies in Ink, Truth in Blood,” Linda Jakobson. August, 1990. Discussion Paper D-6. $2.00

“Expanding the Public’s Right to Know: Access to Settlement Records under the First Amendment,”
John J. Watkins. December, 1990. Discussion Paper D-7. $1.75

“Changing Lanes on the Inside Track: The Career Shuttle Between Journalism, Politics and
Government,” James McEnteer. May, 1991. Discussion Paper D-8. $1.75

“Different Strokes: Public Broadcasting in America and Australia,” Glyn Davis. July, 1991.
Discussion Paper D-9. $2.25

“The Russian and Soviet Press: A Long Journey from Suppression to Freedom via Suppression and
Glasnost,” Alexander Merkushev. August, 1991. Discussion Paper D-10. $2.00

“The Media in Europe After 1992: A Case Study of La Republica,” Sylvia Poggioli. September, 1991.
Discussion Paper D-11. $3.25

“Notes for the Next Epidemic, Part One: Lessons from News Coverage of AIDS,” Timothy Cook.
October, 1991. Discussion Paper D-12. $2.25

“The Nixon Memo,” Marvin Kalb. July, 1992. Discussion Paper D-13. $2.00

“The American Pattern of Freedom of the Press: A Model to Follow?,” Santiago Sanchez Gonzalez.
August, 1992. Discussion Paper D-14. $2.25

“When Policy Fails: How the Buck Was Passed When Kuwait Was Invaded,” Bernard Roshco.
December, 1992. Discussion Paper D-15. $3.25

“TV Violence, Children and the Press: Eight Rationales Inhibiting Public Policy Debates,” Sissela Bok.
April, 1994. Discussion Paper D-16. $3.00

“From Bhopal to Superfund: The News Media and the Environment,” Sanjoy Hazarika. September,
1994. Discussion Paper D-17. $2.00

“Hispanic Voices: Is the Press Listening?,” Jorge Quiroga. January, 1995. Discussion Paper D-18. $3.00

“Paint-By-Numbers Journalism: How Reader Surveys and Focus Groups Subvert a Democratic Press,”
Alison Carper. April, 1995. Discussion Paper D-19. $2.75

“The Nigerian Press Under the Military: Persecution, Resilience and Political Crisis (1983-1993),”
Adeyinka Adeyemi. May, 1995. Discussion Paper D-20. $3.75

“Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth of a Free Press,” Bernard Margueritte. August,
1995. Discussion Paper D-21. $3.25

“The Next War: Live?” Barrie Dunsmore. March, 1996. Discussion Paper D-22. $3.50

“The Foreign News Flow in the Information Age,” Claude Moisy. November, 1996.
Discussion Paper D-23. $2.50

14 Spreading the Word: The KGB’s Image-Building Under Gorbachev



RESEARCHPAPERS

“Tritium and the Times: How the Nuclear Weapons-Production Scandal Became a National Story,”
William Lanouette. May, 1990. Research Paper R-1. $2.75

“Sound Bite Democracy: Network Evening News Presidential Campaign Coverage, 1968 and 1988,”
Kiku Adatto. June, 1990. Research Paper R-2. $2.00

“Parsing the Pentagon Papers,” Frederick Schauer. May, 1991. Research Paper R-3. $1.75

“Through the Revolving Door: Blurring the Line Between the Press and Government,” Lewis W.
Wolfson. June, 1991. Research Paper R-4. $2.50

“The Church, the Press, and Abortion: Catholic Leadership and Public Communication,” Michael A.
Russo. December, 1991. Research Paper R-5. $5.50

“An Economic Theory of Learning from News,” Marion Just, W. Russell Neuman, Ann Crigler. July,
1992. Research Paper R-6. $2.25

“Two Commanders-in-Chief: Free Expression’s Most Severe Test,” Betty Houchin Winfield. August,
1992. Research Paper R-7. $3.25

“The Role of the News Media in Unequal Political Conflicts: From the Intifada to the Gulf War and
Back Again,” Gadi Wolfsfeld. June, 1993. Research Paper R-8. $2.25

““Shadowboxing with Stereotypes: The Press, The Public, and the Candidates Wives,” Karlyn Kohrs
Campbell. Research Paper R-9. $2.25

“How Voters Construct Images of Political Candidates: The Role of Political Advertising and Televised
News,” Montague Kern and Marion Just. April, 1994. Research Paper R-10. $2.50

“Transmitting Race: The Los Angeles Riot in Television News,” Erna Smith. May, 1994. Research
Paper R-11. $2.75

“Ownership of Newspapers: The View from Positivist Social Science,” C. Edwin Baker. September,
1994. Research Paper R-12. $2.75

“The Future of Global Television News,” Richard Parker. September, 1994. Research Paper R-13. $2.75

“The Media, the Public and the Development of Candidates’ Images in the 1992 Presidential Election,”
Dean Alger. October, 1994. Research Paper R-14. $2.50

“Busted By the Ad Police: Journalists’ Coverage of Political Campaign Ads in the 1992 Presidential
Campaign,” Michael Milburn and Justin Brown. July, 1995. Research Paper R-15. $3.00

“Framing Identity: The Press in Crown Heights,” Carol B. Conaway. December, 1996. Research Paper
R-16. $2.50

WORKINGPAPERS

“Real-Time Television Coverage of Armed Conflicts and Diplomatic Crises: Does it Pressure or Distort
Foreign Policy Decisions?” Nik Gowing. June, 1994. Working Paper 94-1. $12.50

“Discourse and its Discontents,” Frederick Schauer. September, 1994. Working Paper 94-2. $10.00

Please direct any publication inquiry or request to:

The Joan Shorenstein Center on the Press, Politics, and Public Policy
John F. Kennedy School of Government

Harvard University

79 John F. Kennedy Street

Cambridge, MA 02138

ATTN: Publications

Telephone: (617) 495-8269 e Fax: (617) 495-8696
Web Site Address: http://ksgwww.harvard.edu/~presspol/home.htm

Jeff Trimble 15



Copyright © 1997, President and Fellows of Harvard College
All rights reserved.





