
Post-Communist Eastern Europe: The Difficult 
Birth of a Free Press

Citation
Margueritte, Bernard J. "Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth of a Free Press." 
Shorenstein Center Discussion Paper Series 1995.D-21, Harvard University, Cambridge, MA, 
August 1995.

Permanent link
https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37371055

Terms of Use
This article was downloaded from Harvard University’s DASH repository, WARNING: No 
applicable access license found.

Share Your Story
The Harvard community has made this article openly available.
Please share how this access benefits you.  Submit a story .

Accessibility

https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37371055
http://osc.hul.harvard.edu/dash/open-access-feedback?handle=&title=Post-Communist%20Eastern%20Europe:%20The%20Difficult%20Birth%20of%20a%20Free%20Press&community=1/3345933&collection=1/12860156&owningCollection1/12860156&harvardAuthors=6432eaf38ef9b6044c4ccc0437b5dbfd&department
https://dash.harvard.edu/pages/accessibility


The Joan Shorenstein Center 

PRESS • POLITICS 

· PUBLIC POLICY · 

Harvard University 
John F. Kennedy School of Government 

I 



INTRODUCTION 

Eastern Europe has proved more-and less­
eventful than anyone might have predicted in the 
fall of 1989, when as Jacque Rupnik described it, 
"overnight, the Old gave way to the New." 

The good news is well-remarked-these dozen 
countries, stretching in a cultural archipelago 
between Russia and the West, with more than 
125 million citizens, have moved forward, not 
backward, in the years since the Iron Curtain fell. 

Overall, after sharp initial falls, production 
and GNP are up, foreign trade growing, and the 
outlines of a democratic civic culture taking 
root. Some countries are doing obviously better 
than others economically, and all remain odd 
amalgams, despite free market rhetoric, of East 
and West, mixed economies verging quite often 
on the mixed-up, so complicated are the owner­
ship and responsiblity patterns that persist. 

To some, the reemergence of governing parties 
with their history in the old Communist parties 
causes alarm; but so far, the new rules have been 
honored, and democracy sustained. Here again 
there are exceptions, but one needs to remember 
that none of these countries had any ongoing 
experience of democracy whatsoever before 
1989. Tiny Czechoslakia, the sole democratic 
republic prior to the Berlin Wall's collapse, was 
so for barely twenty years. 

The press-so absolutely vital to East Euro­
pean democracy-reflects this checkered past. 
After decades of harboring hopes of great er 
freedom, of sustaining samizdat sheets and 
relying more often on rumor than the official 
press for "real" n'ews, the East European press 
bas fallen on a time all too often at odds with the 
ideals once held by many of the region's journal­
ists, dreams of what one called "a post­
commmunist profession ." 

As Franco-Polish journalist Bernard 
Margueritte notes, "The revolution in Eastern 
Europe ... was not merely an economic and 
political revolution. It was above all a moral, 
even spiritual, uprising." What's apparent, six 
years after that first revolution, is how far the 
region's press stands from completing its moral 
and spiritual odyssey out of the past. 

Beset by weak professional training and 
standards, by intense competition, by an inva­
sion of Western investors, managers, and press 
models, today the Eastern European press is at 
sea, freed of its old Communist moorings (or 

shackles), but without a clear course to sail. 
Alongside attempts to create serious, respon­

sible journalism are cynical, sensationalist 
tabloids. Party appartchiks and their allies have 
all too often curiously come into possession of 
the most valuable media properties, and when 
broadcast rights have been auctioned off, fre­
quently it has been into a market rife with 
bribery and corruption. 

The role of the West, left essentially to ambi­
tious entrepreneurs, has been a mad scramble for 
profits and market share, rather than the inculca­
tion of civic values and democratic culture that, in 
the long run will be the best protector of press 
freedom. 

Margueritte, surveying the scene across 
Eastern Europe, displays the disappointment and 
apprehension that many share who've looked 
closely. As he says, "There are no more taboos 
anymore .. but we are still far away from what 
Poles, Czechs, Slovaks-indeed all the peoples of 
this diverse region-had dreamed about at the 
dawn of their new freedom ... " 

Margueritte points to encouraging signs at the 
same time, however, and finds that there are 
things people both in the East and West can do 
to make a difference. At the end of his paper, he 
outlines and evaluates several of these actions. 

Will they succeed, at a level Margueritte and 
other dedicated journalists in the region find 
satisfying? That remains the open, and problem­
atic, challenge. The power of Margueritte's ' 
critique-read in an American society itself 
awash in "OJ"- is the power of the moral claim 
his inquiry makes. Eastern Europe and the 
former Soviet Union, rushing headlong toward 
capitalism, offer those of us raised, educated, 
accustomed-and inured-to it a prism through 
which to see not only the frustrations of a new­
born society seeking civility in the highest sense, 
but a reflection of what has come of our own 
hopes and dreams for the same. 

In that sense alone, beyond its documentation 
of Eastern Europe's fragile press, it is a challeng­
ing and enriching study. 

Richard Parker 
Senior FelJow, The Joan Shorenstein Center on 
the Press, Politics and Public Policy 
John F. Kennedy School of Government 
Harvard University 

: -,-iNEOY SCHOOL OF GOVERNMENT UBRAff, 
Bernard f. Margueritte 1 

1 



POST-COMMUNIST EASTERN EUROPE: 
The Difficult Birth of a Free Press 

( with a particular emphasis on the case of Poland) 

The revolution in Eastern Europe, if "revolu­
tion" it was and not largely an abdication of 
power by the Communists, was not merely an 
economic and political revolution. It was above 
all a moral, even spiritual, uprising. Polish 
workers, whether from the mines, the steel 
foundries, or the shipyards were fighting first for 
their human dignity. Thus in August, 1980 the 
call for freedom of the press was an essential 
prerequisite to the broader list of demands by the 
striking Gdansk workers. (At the very same 
moment students were demonstrating outside 
the shipyard gates, carrying that demand to the 
rest of Polish society with chants of "prasa 
klamie!"-"the press is lying!"). Throughout the 
decade of "revolution," from Solidarity's birth in 
August, 1980 to the formation of the first Soli­
darity govemment in August, l 989 the desire to 
have access to honest, informative media was 
fundamental. 

But today, five years after Communism's 
collapse, we need to ask whether this dream of a 
free press-a dream not just of workers and 
students, but of so many other elements of 
Eastern European society-has been fulfilled. 
Has the introduction of the market economy in 
this part of the world given birth to an informa­
tive, trustworthy, quality media? Among those 
attempting to answer the question, many are 
finding their research leads to disturbing conclu­
sions. The Polish sociologist Marcin Frybes of 
the Centre d' Analyse et d' Intervention 
Sociologique in Paris, for example, in a remark­
able article gave voice to the most disturbing 
conclusion of all: "Observing the evolution of 
the situation, it is not at all obvious that the 
media's adaptation to the rules of the market 
economy is giving the people of Eastern Europe 
an answer to their old problems." Frybes then 
goes on to stress the need finally to get rid of lies 
and manipulations, and so recover what be calls 
a capacity "to achieve a self-representation as a 
society able to think about itself freely and 
independently of all kind of power."1 

Eastern Europe today remains far away from 
such "self-representation". This is true in part 
because of the tragic legacy of the past. The 
catastrophic structure of industry, obsolete 
equipment, inadequate infrastructure, ecological 
disaster, and onerous debt repayment schedules 
place a heavy burden upon nominally free 
societies. They are, though, only the most 

obvious restrictions upon real freedom of action. 
1n many ways the political and psychological 
legacies are heavier. Worse yet, there are new 
burdens taking hold in these "democratic" 
countries. 

The objective now is to make money as 
rapidly as possible. The emerging business class 
in Eastern Europe, and Western investors do not 
on the whole seem to care about long term 
social, cultural or political goals. So while lip 
service may be paid to the circulation of ideas as 
the We-blood of nascent democracy, the truth is 
that the bottom line is the bottom line, and the 
sacred "mission of the press" is in some ways in 
no better shape now than it was under the 
Communists. Sadly, not only is the "ethos" of 
Solidarity today long forgotten, but the splendid 
pre-Communist traditions of Central European 
humanism are being ignored too and so may 
soon be forgotten. 

While this paper focuses upon the media, it 
may shed some light on other problems facing 
post-Communist Eastern Europe. One immedi­
ately gets a sense of how entangled the various 
forms of mass communication are in the process 
of reform by posing at the outset a commonsen­
sical question: How can we possibly hope to 
have democratic media in not-yet-democratic 
countries? Put another way, why should the 
press be any better than the rest of society? 

\This question at once faces us with a di­
lemma, for how, in turn, is it possible to build a 
democratic society in countries without a ' 
vigorous free press? When Polish President Lech 
Walesa in 1993 told the newly-created Polish 
Media Council that "the level and state of the 
mass media determine the development of 
democracy," he should have been speaking the 
obvious to the converted.2 Western experts, too, 
have repeatedly stressed the point. The words of 
Professor Colin Sparks offered at a seminar in 
Budapest well represent the Western view that 
the press remains "one of the main channels by 
which citizens can be informed about the world 
and the problems and choices facing their 
government, and in which they can find rea­
soned discussions of alternative policies and 
possibilities. "3 

The new democratic countries of Eastern 
Europe are at a historic crossroads, and so our 
fundamental question has inescapable corollar­
ies. Is the press solid, honest and informative? U 

Bernard f. Margueritte 3 

" 



not, should we in the West accept the implica­
tions of our beliefs about the crucial role of a free 
press and worry that the whole process of build­
ing democracy in Eastern Europe is endangered? 
The implications form the horns of our dilemma: 
no democratic press in not yet democratic 
countries and no real possibility to build democ­
racy without the support of serious media. 
Finally, what can we, in the West, do to break 
this vicious circle by helping create high-quality 
media in Eastern Europe? 

As a contribution to the ongoing debate about 
the media and its emerging role in Eastern 
Europe, let me offer the following propositions as 
a basis for discussion: 

c We have in Eastern Europe a completely 
new landscape. Media as an institution is not 
only a part itself of the landscape, but that part 
through which we visualize the rest. Potentially, 
at least, we now should be able to see much 
better, for the view is far less obstructed: gone is 
the "wooden tongue" of Communist propaganda, 
gone are all the taboos, indeed, gone are all the 
limitations of the past. The Western press is 
available everywhere, and there have been 
serious Western investments in the Eastern 
European press. Censorship has disappeared and 
new legislation meant to protect press freedom 
has been adopted, although with great uneven­
ness, and only in some countries. 

0 It is hard to build the new from the rem­
nants of the old. Eastern European journalists 
are, for the most part, people of the past. Under 
Communism, many were defenders of oppressive 
regimes, while some were leaders of the opposi­
tion. Ideology forced both sides into positions of 
bias. It is important to acknowledge that "Soli­
darity-style" journalists bad to be propagandists 
too: fighters, men and women defending an 
"ideological cause." 

Sadly, neither group has really changed. 
Therefore neither the apologists nor the oppo­
nents of the ancien regime know from experi­
ence what an informative, objective, unbiased 
press is supposed to be. Worse, the siege mental­
ity formed over the years on both sides lingers; 
many wouldn't want an unbiased press even 
now. To these journalists, there is still too much 
at stake. How then, in this crucial area of public 
life, is it possible to build the future with the 
people of yesterday? 

0 The lack of professional qualifications is 
embarrassing. Even with the best intentions, it 
would be hard to have serious media with a 
majority of unprofessional journalists. But the 

hard truth is that most men and women in 
Eastern European media have learned the tools of 
the trade haphazardly at best. The lack of ad­
equate preparation for an ever more complex 
profession will be as difficult to overcome as in 
other professions, perhaps more difficult, for 
other fields such as business seem co take the 
need for long-term, formal preparation more for 
granted. 

o People working in the media have grown 
accustomed to following orders. Why then should 
we now expect them suddenly to show initiative 
and personality? As in many social arenas, indif­
ference and apathy are still pervasive. While 
complaining about a lack of independence, 
journalists not only are still ready to take orders, 
but are often hanging around waiting for them. 

o The new rulers show Lhe tendency, inher­
ited from the past, to control the media. The 
leaders of Eastern Europe today, even those who 
fought bravely for democracy, have lived too 
long in Communist societies not to be contami­
nated by their illnesses. Now, nolens volens, and 
often unconsciously, they adopt the methods 
they so criticized in the past. Evidently it is not 
so bad after all if the political leadership tries to 
control the press! 

" The Western media giants have invaded 
Eastern Europe. This penetration has brought a 
new dependency, but this time from the West, 
not the East. Whether the new domination will 
eventually prove even more dangerous than 
Communist authoritarianism to deeply-rooted, 
complex cultural traditions remains unclear. 

o The introduction of free market economics 
has produced a push toward money-making by 
all means. For the media, the obv.tous conse­
quence is the development of tabloid journalism, 
with its emphasis upon sensationalism, sex and 
violence. And it is only slightly less obvious that 
the free market and the advertising business are 
the new gods. The old "ethos" of Solidarity, the 
moral and spiritual revolution of Vaclav Havel 
and Lech Walesa, are ignored, if not forgotten. 

0 The most valuable publications of the past 
are disappearing. In many cases, press standards 
have dropped even in comparison with Commu­
nist times and the "quality" media-the literary 
reviews and intellectual magazines once heavily 
subsidized by the socialist state-have disap­
peared or face serious difficulty. 

o There is no collision, but rather collusion, 
between the erstwhile nomenklatura and the 
new "democratic" leadership. Prominent former 
Communist leaders, even former members of the 

4 Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth of a Free Press 



security apparatus, today occupy influential 
positions in all aspects of Eastern European life. 
In the media specifically, this collusion between 
the old and new has even been financed by 
Western money, giving an unexpectedly ironic 
twist to the term "joint venture." Among 
readers, listeners and viewers, as a result, there is 
a spreading sense of disillusionment, a growing 
cynicism that in capitalism, truth can be bought, 
and quite cheaply at that. 

The sins of the past are difficult to overcome. 
The problem is not just that Communism's 
legacy, in its moral and psychological dimensions, 
or economic and political consequences, is 
devastating. With the introduction of the free 
market many of the worst consequences of that 
legacy have been exacerbated, even as unre­
strained-or as the Poles term it, "wild"­
capitalism creates often dramatic, and usually 
unanticipated, problems of its own. It is fair to say 
that the West has not strained to lessen such 
social costs in this crucial transitional phase. if 
one narrows the focus to the dimensions of our 
case study, we think any informed analysis will 
reach the conclusion that the investments of 
Western media tycoons have done little to help 
build a truly democratic press in Eastern Europe. 
Perhaps we've reached a propitious moment to 
reassess Western involvement. Should we not be 
asking whether investments are the sole way, or 
even the principal way, we can help Eastern 
Europe build a democratic press? 

0 Unfortunately there is precious little desiie to 
undertake a reassessment of the role of the West. 
The early enthusiasm of Western observers, after 
the so-called " revolution," is long gone. Mal 
Mallette, director of special projects for the World 
Press Freedom Committee, drew conclusions after 
visiting Eastern Europe which suggest that today 
the situation may be even worse than we've 
assumed. Mallette rendered his sober assessment 
yet more sober by pointing out that he and his two 
colleagues arrived already well-informed, and 
presuming the worst. "We knew, for example, that 
the Communist establishment-the nomen­
klatura-still controlled newsprint, distribution, 
and most of the sparse and obsolete equipment." 
Yet, even so, Mallette still concluded, "Our 
preconceptions fell short of the grim realities. "4 

Let's now attempt to give more substance to 
our assertions: 

THE NEW MEDIA LANDSCAPE 

At first glance, Eastern European media have 
changed radically. Gone is the uniformity of the 

Party press, once so boring, biased, full of lies. 
Freedom of expression seems to be complete. 
New papers, magazines, radio and TV stations 
have appeared. Technical equipment has been 
greatly improved. Consider the Polish case: there 
is better paper (imported from Finland), modem 
offset printing, even color in magazines and some 
newspapers, all enhancing a tremendous diversity 
of styles and interests. Publications from all over 
the world, so hard to find only a short time ago, 
are readily accessible in most cities. 

The content of Polish TV's evening news has 
changed as well. According to a study done by 
the Warsaw Institute of Journalism, compared 
with 1989, 15 percent more broadcast time is 
spent on business affairs and 20 percent more on 
sports; by contrast, politics and religious topics 
each receive roughly 10 percent less attention. 

In 1989, 90 percent of the Polish press, not to 
mention TV and radio, was under the direct 
control of the Communist Party. When the first 
Solidarity-dominated government took control 
later that year under Tadeusz Mazowiecki, it 
moved quickly to end this domination. By April, 
1990 it had abolished formal censorship of the 
press and established a commission to oversee 
djsmantling of the old state press system.5 The 
commission's first task was to end the gigantic 
monopoly RSW Prasa, which controlled the 
printing and distribution of Poland's roughly 
2,200 state-approved publications. At this point, 
106 of Poland's most important daily and weekly 
papers have been put on the market. The com­
mission has received 221 offers (17 of them from 
abroad), and 69 newspapers h ave been sold after 
competition, while 12 are still under dispute and 
19 haven't found a buyer. ' 

Unfortunately, there have been serious prob­
lems with the dismantling from the start. 
Lacking clear guidelines, the commission has 
frequently allowed newspapers to be sold to 
political allies of its members, often well below 
market value. For example, one of the Commu­
nist-era's leading papers, Zycie Warszawy, was 
sold to a group of Polish journalists supported by 
an Italian investor, in spite of better offers, 
because President Walesa and Prime Minister 
Tadeusz Mazowiecki apparently quietly asked 
that the paper be given to their friend Woycicki, 
Zycie Warszawy's editor-in-chief. 

Two other cases reflect similar political 
dealings. The popular weekly Polityka (whose 
former editor, Mieczyslaw Rakowski, was the 
last leader of Communist Poland) remains in the 
hands of its journalists. For this, the staff at 

Bernard f. Marguenlle S 



Polityka can thank their editor, Jan Bijak, who 
happens also to be a member of the commission. 
The second case is less typical, more interesting 
and complex. 

It involves Gazeta Wyborcza, today the 
largest paper in Poland. Wyborcza originated 
under the sort of unusual circumstances which 
constituted politics in the last stages of the 
ancien regime. In June, 1989, Poland's Commu­
nist rulers had agreed to parliamentary elections 
and made an unprecedented concession: a 
portion of the seats were to be freely contested. 
As a consequence, the Solidarity movement was 
allowed to establish an "election newspaper" 
(that is what Gazeta Wyborcza means). Funding 
for the paper came in part from the U.S. 
government's National Endowment for Democ­
racy. The paper was supposed to represent 
Solidarity as a whole, but Solidarity's left wing 
took control. As a result, in 1990 President 
Walesa asked the paper to stop using the Solidar­
ity logo in its masthead. But if Walesa hoped this 
would tern.per the paper's leftist slant, he was 
mistaken; Gazeta Wyborcza became even more 
openly leftist. 6 

Other groups of Solidarity continued the 
protest, even going to court in an attempt to win 
Solidarity's newspaper back for Solidarity, but 
the efforts have not so far gone anywhere. 
Gazeta Wyborcza, meanwhile, has become ever 
more successful, and now sells some 700,000 
copies a day. Wyborcza may not be very profes­
sional (the text is full of mistakes and terribly 
biased), but it is a very lively paper with lots of 
practical and useful news for the average citizen 
on day-to-day life. 

One might be tempted to downplay such 
"irregularities" as an inevitable part of the birth 
pains induced by the transition from one set of 
social values to another. The worrisome thing is 
that all these "birth" problems increasingly 
seem to be less transitory with the passage of 
time, and rather more the defining elements of 
how the "new" media operate-and will con­
tinue to operate-throughout Eastern Europe. 
Poland's N .I.K. (Supreme Chamber of Control) 
produced a 100-page report on the transfer of 
media property which condemned "the wrongdo­
ings, the improprieties and inadequacies [found] 
in every controlled area."7 

Beyond all these chronicled "improprieties," 
one can't help but be struck by what goes un­
mentioned: that old Communist-era publications 
have done extremely well, despite their origins. 
Whether under new management or old, they 
have retained their former readerships even 

while new, creative ventures still find the soil of 
Eastern Europe a difficult place to take root. 

Very few new titles have been able to survive 
in the market, whether in Poland, the Czech 
Republic, Slovakia or Hungary. Some 2,500 new 
publications have appeared on the Polish market, 
and half of them have been short-lived. This 
rapid turnover is not just a Polish phenomenon; 
in Hungary two-thirds of the new titles have 
already disappeared. 

For Poland, the two serious exceptions to this 
generalization have been Gazeta Wyborcza and 
the weekly Nie. The latter is edited by Jerzy 
Urban, General Jaruzelski's spokesman during 
martial law. It has achieved remarkable success, 
and now sells 600,000 copies per week. Alas, the 
terms which best describe the paper's character 
are "sensationalist," "pornographic," "anti­
Westem," "anti-intellectual" and "anti­
Church"-above all, "anti," as its title Nie 
("No") explicitly suggests. To say this publica­
tion is an object of widespread controversy in the 
journalistic community and among the public 
hardly does it justice. 

Perhaps the best example of how enduring and 
resilient the ancien regime press has proven to 
be is the "happy ending" lone of the Poles' 
favorite borrowings from English; it seems so 
appropriate here) achiev_ed by virtually all the 
former Communist party papers. The official 
daily of Polish Communism was Trybuna Ludu 
I Tribune of the People). The chief concession it 
made to capitalism was to drop "the people" 
from the title; today the paper putters along 
happily as Trybuna, leaving one to wonder 
whether its editors in their cynicism better 
understand capitalism than they did Commu­
nism. The same holds true in the Czech Repub­
lic where the three major daily newspapers 
remain Rude Provo, the former organ of the 
Communist party; Mlada Fronta (now Mlada 
Fronta Dnes), former newspaper of the Socialist 
Youth Union; and Vecerni Praha, previously 
financed by Prague's Party committee. In Hun­
gary, Nepszabadsag. the former Communist 
Party paper, is still the number one daily in the 
country, with 340,000 copies sold at an annual 
profit of $10 million. 

Throughout Eastern Europe, this durability of 
the old Communist Party papers is even more 
evident in the regional press. Radio Free Europe 
researcher Edith Oltay has pointed out that in 
Hungary most of the local dailies which existed 
under Communism have managed to survive.8 

The same is true for Poland, where Gazeta 
Robotnicza in Silesia, Glos Wielkopolsld in 

6 Post-Communist Eastern Euwpe: The Difficult Birth of a Free Press 



Poznan and Gazeta Krakowska in Cracow, all 
publications of the past, remain by far their 
regions' predominant papers. 

So when one talks about the birth of the free 
press in Eastern Europe it is important to re­
member that the old, unfree press has hardly 
withered away. Anna Sabbat-Swidlicka, another 
Free Europe researcher, sums up the situation: 

The once Communist-owned press has been 
privatized and its market is more or less stable, 
but the press is still dominated by the old, 
established publications that used to be owned 
by the Communist party's publishing empire. 
Although dismantling that empire was one of 
the priorities of the Solidarity governments, the 
way in which it was done actually helped to 

enrich the Communist nomenklatura, perpetu­
ated the existence of old titles, and gave an 
unfair advantage to journalists of the old 
Communist school.9 

Nonetheless, a few interesting papers have 
emerged; such as Gazeta Wyborcza in Poland 
(despite limits noted earlier), the daily Lidove 
Noviny (circ. 125,000) and the weekly Respekt 
(circ. 60,000) in the Czech Republic. Perhaps the 
best of the new is The Warsaw Voice, a high­
level and objective English-language publication, 
created with American participation. 

By comparison to the print press, Eastern 
Europe's electronic media are showing signs of a 
much broader diversification. Poland now has 25 
private TV stations and 110 private radio sta­
tions. Technically most of these outlets are still 
illegal, since the Media Council has licensed-as 
required by law-only a few stations, such as 
PolSat. This broadcasting explosion is a phenom­
enon not limited to Poland. Even in Bulgaria, 
Sofia now has a half dozen independent radio 
stations. And "illegality" remains more or less a 
hypothetical concept: several private Polish TV 
stations are transmitting without so far being 
subject to penalties. N evertheless, this is a 
dangerous situation, with potentially serious 
repercussions in the volatile atmosphere of 
Polish politics. The adoption of the law on 
broadcasting by the Polish Parliament in Decem­
ber, 1992 at least is slowly beginning to bring 
order where none had existed before. 

Moreover, while cable TV is only at an early 
stage of development in Poland, many people are 
watching satellite TV programs, such as CNN, 
British Sky TV, plus dozens of German, French, 
and Italian programs thanks to the existence of 
over one million home satellite dishes.10 

THE NEW LEGISLATION 

It should be noted here that law per se is 
certainly not a panacea. After all, constitutions 
of the former Communist countries taken 
literally were quite liberal (students in Warsaw, 
for example, for decades demonstrated demand­
ing "respect for the Constitution," not its 
replacement). Yet there can be no truly free press 
without adequate protective legislation as a 
necessary, if not sufficient, pre-condition. Thus 
it is particularly unsettling to have experts such 
as Marvin L. Stone and Leonard H. Marks, 
chairman and deputy chairman respectively of 
the International Media Fund, assert that the 
uncertain status of Eastern Europe's proposed 
media laws represents a fundamental obstacle to 
carrying out the privatization process properly. 
The legislative morass, they note, is one of the 
reasons why "the march toward media freedom 
has been slowed to a crawl in several [Eastern 
European] countries." 11 To date, few new press 
laws have been adopted, usually not very good, 
and a lot of drafts, mostly unsatisfactory, have 
been put forward. How curious it is that, not­
withstanding the rejection of totalitarian prin­
ciples for democratic ones, Lenin's dictum that 
"politics don't have to follow the law but the 
laws must be subordinate to politics"

1 

still 
continues to hold sway. 

The first new press law in Eastern Europe was 
adopted in Lithuania in February, 1990. It was 
followed by similar laws proclaiming the free­
dom of the press in Latvia, Estonia, Georgia, 
Armenia and Moldavia. The former Soviet Union 
adopted its final press law on June 12, 1990. The 
first Russian statute on the media was signed 
into law by Boris Yeltsin in December, 1991.12 

Article 1 of the law proclaims that the media 
"are not subject to restriction unless so provided 
by the legislation of the Russian Federation 
pertaining to the mass media." Scrutinizing its 
62 articles, however, one finds a very complex 
registration procedure, a prohibition of publica­
tion of state secrets or "any other specially 
guarded secret", the right of the court to order 
journalists to reveal their sources, the obligation 
to publish denials up to twice the length of a 
contested article or broadcast, and a punishment 
for "abuse of freedom of mass media." Similarly, 
the Yeltsin Constitution "guarantees" freedom 
of the press but adds that "restrictions of human 
rights and freedoms may be introduced only ... 
when essential to protect the state system, to 
ensure security and public order and to protect 
public health and morality." 

Bernard J. Margueritte 7 



The Lithuanian law is broader that its Russian 
counterpart since under "media" it includes also 
press agencies, VCRs and book publishing. In 
Poland, as we have seen, censorship was elimi­
nated by April, 1990 but a new broadcast law 
followed only in December, 1992, after unusu­
ally frank and heated public debate. Its promul­
gation then provoked serious doubts among a 
substantial portion of society since the law 
proclaimed the obligation of TV and radio to 
"respect the Christian value system," and its 
restrictions were more far-reaching, "broadcasts 
should not advocate activities contrary to the 
law or to the interests of the Polish State, or 
(express) attitudes and opinions contra1y to the 
morality and the general interest." 

Th.is said, it is nevertheless remarkable that 
even now Poland remains only one of four former 
Soviet bloc countries ( joined hy the former Czech 
and Slovak Federal Republic, Latvia and Roma­
nia), to have passed new broadcast laws. In the 
Czech Republic, despite the personal commit­
ment of President Havel, the government aban­
doned its attempt to pass a new press law after 
journalists protested vehemently against a draft 
containing media restrictions so complex that 
many doubted whether the solemnly-proclaimed 
freedom of the press could be respected. 

Other East European parliaments find them­
selves in similar disarray. It will be extremely 
difficult, if not impossible, for Hungary to adopt 
a press law since a two-thirds majority is re­
quired to pass it. One sign of that likelihood is 
th.at when an earlier draft was presented to the 
Hungarian Parliament in 1992, it failed to 
receive a single "yes" vote, a first in Hungarian 
parliamentary history. 

So for all the complexities of these attempts 
to establish a legal framework for the media, the 
basic issue turns out to be relatively simple and 
straightforward: the new leaders of Eastern 
Europe are caught between their desire to im­
prove democracy and their old-fashioned, Com­
munist-era inclination to try to control the 
media. 

"NEW-FASIIlONED " ATTEMPTS AT 
CONTROL: THE ROLE OF THE WEST 

Western media moguls didn't wait for the fall 
of Communism or the collapse of the Soviet 
Union to invest in Eastern Europe. The most 
audacious pioneer was undoubtedly the late 
Robert Maxwell, whose publishing house, 
Pergamon, had already established a joint ven­
ture with the Soviet Academy of Sciences in the 

mid-eighties. In the same period, Rupert 
Murdoch's News International had become the 
first Western organization to buy shares in a 
private TV station in Eastern Europe, Hungary's 
NAP TV. And by 1988, the Fininvest empire of 
Silvio Berlusconi had concluded a cooperation 
agreement with regional TV stations in the 
Soviet Union.13 

Curiously, these pioneers have grown much 
more cautious since then. More recently, the 
most dynamic Western media organizations in 
the Eastern market have been Young and 
Rubicam, Reader's Digest, IP (a branch of 
Havas), Eur Expansion, the French tycoon Robert 
Hersant, and the French radio station Europe 1. 

Some groups have shown particular interest in 
the financial and advertising management of 
East-European media: Berlusconi, after taking 
control in 1989 of advertising and program 
abroad for Soviet TV, took charge a year later of 
financial management for Polish TV. At the 
same time, IP agreed to a series of similar con­
tracts, first with Radio Danubius in Hungary and 
some regional TV stations in the Soviet Union, 
then with two new public stations in Eastern 
Germany. IP now controls the advertising 
management, national, international or both, of 
Estonian TV, Radio Danubius and TVl in 
Hungary, two radio stations and one TV station 
in Latvia, Vilnius TV in Lithuania, Petersburg 
TV in Russia, Minsk TV in Belarus, Czech TV 
CTV and the Slovak Sl, one radio and the two 
TV programs in Ukraine and, last but not least, 
Slovenian TV. 

Many international groups have moved even 
further, becoming involved not only in manage­
ment but full joint ventures. The tnroads made 
in the business press of Eastern Europe by the 
group EurExpansion (formed by the French 
magazine Expansion, the American publishing 
company Dow Jones and the German economic 
paper Handelsblatt) h ave been particularly 
remarkable. This group owns shares in no less 
than six leading economic publications in the 
region: Figyelo and Vilaggzdasag in Hungary, 
Gazeta Banl<owa in Poland, Hospodarske and 
HN Ekonom in the Czech Republic, and 
Commersant in Russia. 

Robert Hersant, who controls 35 percent of 
the Parisian press (notably Le Figaro and France­
Soir) and 18 percent of France's regional press, 
has taken over a still more impressive share of 
the Eastern European market. In Poland, for 
example, he owns shares in eight big newspapers 
ranging from 30 percent of the regional Dziennik 
Zacbodni to 70 percent in Express Illustrowany, 

8 Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth of a Free Press 



and including the former governmental paper, 
Rzeczpospolita. He also has important shares in 
Magyar Nemzet (Hungary), Mlada Fronta Dnes 
(Czech Republic) and Business in Russia. 

Then there is Michael Ringier, a Swiss, who 
bought seventeen Czech publications, like Lidove 
Noviny, the best newspaper in the country, the 
company Euroskop, a publisher of magazines for 
women, TV and movies, as well as Reflex, the 
country's most prominent full-color magazine.14 

Or consider Axel Springer, the German press 
baron, who has won control (curiously, at no cost) 
of four regional Hungarian newspapers. 

In broadcasting, Hachette's Radio Europe 1, is 
already playing a leading role (Hachette is the 
top media group in France). It started the first 
private radio station in 1990 in Czechoslovakia, 
then moved on to build Europa Plus Moscow, 
Europa Plus Petersburg and Europe 2 in Prague. 
Turn to the TV market and you discover that 
satellite broadcaster Astra, from Luxembourg, is 
the principal beneficiary of the rapid develop­
ment of satellite receivers in above all, Poland, 
but in much of Eastern Europe as well. HBO, a 
division of T ime-Warner, meanwhile has set up 
the·first cable TV system in Eastern Europe, 
Global TV of Warsaw. It is also worth not ing the 
appearance of East-European versions of popular 
Western publications, such as a Hungarian, 
Polish, Czech and Russian Mickey Mouse, and 
for a somewhat older and presumably more 
mature audience, editions of Playboy originating 
in Warsaw, Budapest and Moscow. Finally, for 
those somewhat older still there are now na­
tional versions of the Reader's Digest in Hun­
gary, Poland and Russia. 

To be sure, the concentration of the press is a 
worldwide phenomenon. In Great Britain, the 
four largest conglomerates control 84 percent of 
the press, the Murdoch and Maxwell groups 
alone 53 percent. We need to be aware that the 
same thing is happening, even more rapidly, in 
Eastern Europe, where the press has routinely 
gone directly from the hands of the local Com­
munist elite tO those of foreign media giants. We 
ought to realize as well that this is not likely to 
be a transitional phenomenon. If and wh en the 
fledging economies of Eastern Europe mature 
and a more ample supply of indigenous capital 
becomes available, th e dominating market share 
held by foreigners will be too well-entrenched to 
alter.15 

For now the harsh reality is that many Eastern 
European editars are waiting, indeed praying, 
that their publications will be bought by West­
erners. As the Hungarian journalist Miklos 

Vamos has observed: "All the socialist papers 
publicized for many years the famous Marxist 
slogan 'Workers of the World, unite!' None of 
them adhere to this idea any longer. The new 
slogan should be: 'Capitalists of the World, 
invest (in our paper)!' 1116 Petr Masopust, business 
manager of the best Czech paper, Lidove Noviny, 
whose circulation has fallen from 460,000 to 
125,000, admitted a year before the actual sale of 
his publication to the Swiss Ringier: "There's no 
choice but to sell this paper to foreigners and it 
had better happen as soon as possible." 17 

THE SINS OF THE PAST: THE LACK OF 
PROFESSIONAL QU ALIFICATIONS 

There are ten co twelve thousand journalists 
in Poland. Less than half of them have university 
degrees, and 75 percent of th em admit candidly 
that they are not adequately prepared for their 
job.18 Newspapers routinely contain factual 
mistakes. The back pages of even the relatively 
interesting papers, like Gazeta Wyborcza, are 
filled daily with corrections of the most basic 
sort (a sentence was quoted improperly, spoken 
by somebody else, somewhere else and at an­
other time, for example). 

Occasionally the failings of Eastern Europe's 
press take a tragicomic turn. When a member of 
the Prime Minister's Agrarian Party, a fellow 
named Saska, complained in the Polish Parlia­
ment in late 1993 that: "four years of Solidarity 
rule have brought about more devastation among 
the pig population than Nazi occupation." 
Poland's leading daily, Gazeta Wyborcza, omit­
ted the words "among the pig population" born 
its quote. 19 With this sort of creative editing, the 
prospects for political commentary are vastly 
enlarged. 

The same weakness in training and standards 
shows up in the structural organization of the 
media. During the second half of 1991 Agence 
France Presse, under a grant from the French 
Foreign Ministry, tried to help reorganize the 
Polish Press Agency, PAP. They entrusted the 
task tO Michel Viatteau, the former correspon­
dent of the agency in Warsaw. Viatteau's version 
of what he discovered makes for fascinating 
reading. Awarded the office-literally-of PAP's 
former vice-chairman, he toiled at the heart of 
the agency. He writes that: 

At the beginning of May 1991, when Warsaw 
was in the euphoria of democratization, it was 
very difficult to understand to what extent the 

Bernard /. Margueritte 9 



heritage of Communism was present in the 
minds of the journalists. But this was going to 
be, in spite of obvious good will, the major 
obstacle on the road to modernization of the 
agency.20 

"The main obstacle," no doubt, but hardly the 
only one: Viatteau was astonished to discover 
that nine h undred people were working at PAP. 
By contrast, UPI has five hundred. The ratio of 
journalists to non-journalists at PAP was 1-2; at 
the AFP it is 1-1. His astonishment grew as he 
learned that PAP was broadcasting in English to 
North America and South America at consider­
able cost, although no one could identify a single 
listener to the programs. Viatteau strongly 
suggested the obvious: that the programming be 
canceled, which eventually it was. He was 
dismayed to find that journalists were paid by 
the number of lines they wrote. The predictable 
result was long, dull dispatches, even about 
unimportant events. By this point Viatteau must 
have felt his capacity for astonishment dimin­
ishing, but he still had yet another surprise in 
store: nobody at the agency knew anything 
about flashes, slugs or leads, which therefore 
were simply never used.21 

THE POLITICAL AND PSYCHOLOGICAL 
LEGACY 

It will take time to train a new generation of 
Eastern European journalists. Old journalism 
schools, at the University of Warsaw or in 
Budapest, for example, exist and are trying hard 
to rejuvenate themselves. New schools in 
Prague, Budapest or Lublin are only starting 
their activity.22 

Most current Eastern European journalists 
worked in-indeed many worked for-the 
previous regimes. In Poland, roughly two-thirds 
of those currently working were once employed 
by the Communist-controlled media, while 
about a quarter were active in the underground 
press. One residue of that history is a very strong 
leftist orientation in the media. According to the 
Warsaw Institute of Journalism, 45 percent of 
the journalists consider themselves "leftist", 28 
moderate and only 27 "right of the center." As 
Anna Sabbat-Swidlicka has observed, 

The majority of titles today, including the two 
major independent dailies, Gazeta Wyborcza 
and Rzeczpospolita, have a definite left-of-center 
slant, making for a one-sided view of the 

country's political development. The three most 
popula.r and influential weeklies-Polityka, 
Wprost and the scandal-mongering, sensational­
ist Nie-are all edited and owned by former 
Communists and have a left-wing orientation.23 

The problem of left-wing bias is, of course, far 
from exclusively a Polish problem. Indeed it 
would be fairer to describe the Polish case as a 
moderate example, not an extreme one. In fact, 
there is no tradition anywhere in Eastern Europe 
of informative journalism, which helps to 
explain the bitterness and resignation in a 
comment made by the Czech Ambassador to the 
US, Michael Zantovski. "We have," he said, 
"more and more a press without news."24 

One of the more regrettable methods for com­
pensating for the dearth of information is to stir 
the political pot with controversy by sensationaliz­
ing reports of speeches and actions. Sabbat­
Swiedlicka is right on the mark when she asserts 
that insinuation and slander have become the 
norm: "Off-the-cuff interviews are preferred to 
analysis of the issues. Overstatement and a ten­
dency to discredit those who think differently have 
all but replaced serious, reflective journalism." 

Indeed, personal attacks of all sort, unproved 
accusations, calumnious denunciations appear 
everywhere. In one sad example the now-defunct 
rightist paper Nowy Swiat printed an article 
entitled: "Maciej Jankowski: Gazeta Wyborcza 
lies" in which the Solidarity leader of Warsaw 
showed how "Solidarity's newspaper" had falsely 
presented his views. Worse, the media often 
attack leading politicians without any proof or 
consequences. President Walesa, the hero of 
Solidarity, has been accused of hating once 
worked for the SB, the infamous security appara­
tus, under the code name of "Bolek." Nothing 
was ever proved nor even submitted to a court, 
nor have the journalists spreading the "news" 
been sued for libel. 

Jacek Kozlowski, then director of the Prime 
Minister's press office, swnmarized the situation 
in an interview: "We have a press jungle. Every­
body can say anything, attack anybody and 
without any consequences."25 Similarly, Maciej 
Ilowiecki, the former chairman of the indepen­
dent Association of Polish Journalists, glumly 
concludes that this pervasive irresponsibility 
represents "the post-mortem victory of Commu­
nism."26 

These morally ambiguous methods of-report­
ing leave those who fought so hard under Com­
munism for truthful discourse feeling betrayed. 

10 Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Biith of a Free Press 



Petruska Sustrova, one of the prominent defend­
ers of human rights in Prague when such outspo­
kenness took considerable courage, points out 
that major ethical lapses now occur across the 
press spectrum, from tabloids to the most 
purportedly serious publications.27 

Indeed such criticism has been voiced by 
Eastern Europe's most important source of 
ethical thinking. During his fourth pilgrimage to 
his homeland in June, 1991 Pope John Paul II, 
who played a decisive role in the region's victory 
over Communism, felt compelled to criticize the 
new media in "democratic" Poland: 

Isn't it so that the fundamentaJ principles of 
moraliry have been taken out of our soil by the 
Evil, which has different appearances? Have they 
not been "eaten" by the noisy birds of all kind of 
propaganda, publications, spectacles, programs, 
which are playing with human weakness? 

No wonder that the Pope's demanding mes­
sage, urging people just freed from Communist 
materialism not to be lured by materialism 
capitalist or consumerism, was not too well 
received by many, and certainly not by the 
majority of the media. The Vatican even pro­
tested during the visit itself, issuing an unusual 
communique complaining that "the daily 
[Polish! press ... is giving a false image of the 
Pope's visit by ignoring the most important 
words of the [Pope's] speeches, by a selective 
choice of quotes, titles and commentaries not 
reflecting what was actually said and done." In 
fact, the Vatican went so far as to argue that this 
was the result of a conscious policy. Three 
months later, the Polish Episcopate wrote that 
"the merua could play their role in society only 
after undergoing big changes."28 The Episcopate 
went on to note that such changes remain 
nowhere in view. 

Given the leftist orientation of Poland's press, 
the widening rift between the media and the 
Church can hardly be termed surprising. For 
example, Poland's broadcasting laws call for 
"respect of Christian values" is perceived by 
many as ill-placed in an allegedly secular state. 
Yet, according to many Catholic journalists, in 
an allegedly free sociery it is becoming more and 
more difficult to produce TV programs influ­
enced by those very Christian values. Jan Maria 
Jackowski, one of Poland's brightest young 
journalists, complains that nowadays "it is more 
rufficult for me to present on television not only 
Catholic programs, but programs about, for 
example, family values, than it was under 
Communism!" 

Petruska Sustrova has called attention to the 
fact that relevance is a growing problem for the 
press (much more serious even than financial 
difficulties): "State institutions", she argues, 
"are not responsive to information revealed in 
the media. Scandals rarely cause a stir in the 
Czech Republic." Sustrova goes on to warn that 
this inattention undermines public confidence in 
the importance of a democratic press. "People 
have lost the initiative to get involved in public 
matters, and have come to believe that nothing 
has changed and that 'those on top are doing 
what they like anyway."'29 Sustrova's bleak 
words suggest again how the failure of the media 
not only reflects the problems of democracy, but 
also make it much more rufficult to build a true 
civil society. 

Michel Viatteau reinforces the point when he 
observes that Polish journalists stilJ feel "em­
ployed by the government" and have a natural 
tendency to "try to please the political leaders." 
We may term this phenomenon "the cuckoo's 
nest syndrome": the cage is open at last, but the 
former inmates are so depressed and depraved 
they don't really want to leave. The result is that 
when you try, as Viatteau did, to rebuild a press 
agency in a modern, competitive form, you have 
to deal with people who still wait for orders, 
show a disturbing lack of initiative, even no 
dynamism at all. So what are foreign merua 
tycoons getting for their money? In the words of 
Miklos Vamos, they get "old-fashioned staff 
writers who serve the new owners as obediently 
as they rud their Communist masters."30 

For their part, politicians of the new order seem 
as determined as their Communist predecessors 
to make the press toe their line. Consider the' 
situation in the Czech republic where, in the 
words of one analyst, "even in fashionable Prague, 
Prime Minister Vaclav Klaus appears to be more 
interested in free markets than freedom of infor­
mation."31 In the fall of 1993, Klaus complained 
that the refusal of Czech TV to televise one of his 
speeches was a "malicious and deliberate act." 
Earlier that year, Ivan Mejstrich, the Director of 
Czech Radio, had resigned because of what he 
tenned constant interference by the Board for 
Raruo and Television Broadcasting. 

The same Board started a storm by giving a 
license in January, 1993 to CET 21.32 Prominent 
political leaders such as Petr Cermak, deputy 
chairman of the Civic Democratic Party, pro­
tested the decision, arguing that CET 21 was 
controlled by Westerners and, even worse, Slovaks.33 

In Hungary, the fight over who would chair 
public raruo and TV produced what has been 

Bernard [. Margueritte 11 



called "the media war" between the government 
and the opposition. The chief antagonists were 
President Gonez, a former member of the largest 
opposition party, the Alliance of Free Democrats, 
and the late Prime Minister Jozsef Antall. 
Against the will of the President, the govern­
ment forced TV's supposedly independent 
chairman, Elemer Hankiss, and radio's equally 
forthright head, Csaba Gombar, to offer their 
resignation in early January, 1993. 

Since then, Hungarian TV and radio have been 
run by their respective vice chairmen, Gabor 
Nahlik and Laszlo Csucs, who, at the end of 
October, nominated new chief editors. Soon 
thereafter tens of thousands of people took to the 
streets of Budapest, to demonstrate their opposi­
tion . By the second week of November Gyula 
Hom, leader of the Hungarian Socialist Party, 
had started a campaign to collect the needed 
50,000 signatures to force a debate in the Parlia­
ment on radio and TV.34 With exquisite timing, 
the government dismissed the managing editor 
of the Hungarian News Agency and designated a 
political friend of the Prime Minister. Of course, 
the Hungarian government has hardly been 
subtle all along in its dealing with the press, 
having decided as early as 1991 that the best 
approach was to start a newspaper of its very 
own, Magyaorszag. Journalist Miklos Vamos 
sums up Hungary's "before and after" this way: 
while Kadar's attitude during the last two 
decades of Communism may be accurately 
described as "whoever is not against us is with 
us, 11 the new "democratic" leaders presumably 
think "whoever is not with us is against us. "35 

And then there is Poland: five governments in 
four years, with the head of national TV replaced 
immediately after every change of government. 
When he was replaced in November, 1993 Janusz 
Zaorsk.i did not mind too much, having com­
plained on more than one occasion about the 
impossible nature of his job, having to reconcile 
various political pressures, pressures which are 
often conflicting, since the President and the 
Prime Minister often like to express completely 
different "wishes. "36 

The problem is not limited to television: 88 
percent of all Polish journalists complain about 
"political pressures on the job." Under Commu­
nism, journalists had to publish lies, biased 
commentaries, vicious attacks, follow the orders 
of the political leadership and serve a so-called 
'ideological' cause. Are they free now? At the 
very least journalists are forced to work under 
conditions which must make efforts to report 
impartially seem quixotic.37 

One of the reasons is that a newspaper is 
regarded now as only a product to be sold; selling 
any product, however, in an impoverished 
economy passing through a difficult period of 
transition is far from simple.38 Huge sectors of 
Eastern European economies are still functioning 
according to the old rules, and in those sectors 
where the new rules are beginning to take hold 
there remains a paucity of capital. Indeed 
throughout Eastern Europe a substantial portion 
of the population-in Poland 40 percent- is 
below the poverty level. 

THE NEW PROBLEMS 

You can get a sense of how this economic 
dislocation affects the ongoing life of the media 
by thinking for a moment about that crucial 
source of revenue, advertising. The advertising 
market boomed in Warsaw in 1990 and 1991. It 
has since stabilized, if not moved backwards. 
Now businesses openly question the wmth of 
placing ads since it has very limited impact on 
sales. These are impoverished societies where 
more and more people lack money to buy food or 
to pay rent or utility bills. Advertisements can 
do very little to influence discretionary spending 
when there is little discretion to spending. 
Moreover, buying space in a newspaper must 
seem like less of a bargain, as readership in this 
part of the world continues to fall. Fewer people 
(the drop is from 45 to 37 percent} read newspa­
pers in Hungary now than was the case under 
Communist censorship. And there is yet one 
more depressing element to factor in: there are 
too many newspapers chasing these too few 
readers. Budapest, a city of two million people, 
has eleven daily newspapers. In Prague, Ladislaw 
Koppl, director of Opinion Window, a media 
consulting company, predicts a drastic pruning 
soon. Prague has fifteen dailies; Koppl thinks the 
number will be no more than four in less than 
four years. 

One key way these converging deflationary 
forces have affected impartial news reporting is 
that owners, feeling squeezed, are pressuring 
journalists to opt for sensationalism. And this is 
why, as we have seen, roughly 80 percent of 
newspeople in Poland admit that the owners of 
the papers try at least "sometimes" to impose 
their views. The same survey brought to light 
the fact that over 60 percent of those interviewed 
feel threatened by their economic dependence. 
The use of financial incentives in a variety of 
ways is viewed by 77 percent of the journalists as 

12 Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth of a Free Press 



"limiting their objectivity." All this leaves one 
with the sense that a question which should be 
no more than rhetorical-"Is freedom of the 
press possible without freedom of journalists?" 
- is, in the Eastern European context, a very real 
and serious issue.39 

THE DROP IN QUALITY OF THE MEDIA, 
AND ITS IMP ACT UPON NASCENT 
DEMOCRACIES 

With commercial success and serious journal­
ism increasingly at odds, free market competi­
tion has brought a lowering of standards, and not 
the opposite, as might have been hoped. Accord­
ing to Marcin Frybes, "the savage competition 
on the media market in Central Europe is 
bringing about, in general, a serious drop of 
quality of the press.11

•
0 So while many serious 

magazines find themselves on the brink of 
extinction, not just the tabloid press but openly 
pornographic publications, frequently financed 
with foreign money, have much less difficulty in 
finding investors. As Jiri Pehe has noted, this 
sort of "press freedom" has even gone beyond 
sensationalism and the proliferation of pornogra­
phy to the emergence of papers calling for racial 
hatred and anti-Semitism. The most notorious 
example may be the Czech magazine Politika, 
which was finally banned after publishing in 
1992 a series of anti-Semitic articles. But its 
disappearance has done little to stem the tide: 
The sensationalist daily Blesk. is the most widely 
read in the Czech Republic. In Poland, as pointed 
out, the nasty, pornographic, anti-intellectual 
weekly Nie has been a tremendous success. It is 
worth noting again that Nie's leading voice is 
Jerzy Urban, who, as Jaruzelski's former spokes­
man, so ably and cynically defended martial 
law.41 Such media involvement by the pillars of 
Communist society is far from exceptional. The 
Czech tabloids Expres and Spigl may owe that 
start-up funding in 1990 to the outgoing Com­
munist regime; what is more certain, as Petruska 
Suskova points out, is that "their staffs are full 
of former secret policemen and their attacks are 
usually directed at public representatives who 
support economic and political reforms."42 

At the same time, the professional and spe­
cialized press is in serious trouble. A dramatic 
report sent by the Association of Czech Publish­
ers to then Finance Minister Vaclav Klaus failed 
to produce a dramatic response. Some forty-nine 
important titles have already disappeared, 
including the prestigious [ournal of the Physi-

cians, founded in the nineteenth century and 
part of Czech history. Poland's Literatura na 
Swiecie ("Literature in the World") and Dialog, 
an excellent drama review, have had to stop 
publication, while Tworczosc, a literary maga­
zine, is endangered, without the subventions it 
used to receive from the Ministry of Culture 
during the previous regime. Communism, at 
least, found it necessary to calm the hostility of 
the intellectuals; capitalism clearly does not. In 
Hungary, the famous literary review Elet Es 
lrodalom, which under Kadar had a circulation 
of 100,000, finds itself in dire straits, in spite of 
support from the Soros Foundation. Thus when 
Marcin Frybes asserts that "the adaptation of the 
Eastern European media to the rules of the 
market's economy constitutes a terrible threat to 
the culture of these countries, a threat maybe 
greater that the one once represented by the 
Communist power," he is making explicit an 
uncomfortable truth our market-driven culture 
would just as soon ignore. 

If the threat to indigenous culture is real, so is 
the threat to a democratic ethos which, after all, 
needs to be carefully nurtured if it is to take root 
and grow after Eastern Europe's long exposure to 
totalitarianism. If we assume that journalists 
should be prized by society for their role in 
helping citizens make informed choices, we 
should be dismayed by how little journalists are 
valued. According to a public opinion poll taken 
in 1993, less than one fifth of all Poles, for 
example, have a positive opinion of journalists, 
and it is small consolation that journalists are, 
even with such a low approval rating, substan­
tially better regarded than members of the core 
institution of Polish democracy, the parlian;ent, 
whose members have won the respect of a paltry 
7 percent of the population. And if Professor 
Wieslaw Sonczyk, from Warsaw University, is 
right, this minimal level of respect for journalists 
in Poland is falling, not rising. "The people of 
this country, 11 he asserts, 11 are more and more 
convinced that journalists are dishonest persons, 
not professional on the job, incompetent, not 
serious, and prone to follow the influence of 
political forces of the day or business circles. "43 

For their part, journalists hardly have a much 
higher opinion of themselves. Fueling already 
very low morale is a growing sense that they are 
an endangered species; there is already a 20 
percent unemployment rate among Polish 
journalists. Not surprisingly, they have serious 
difficulties coping with a situation in which they 
have only limited prestige but see the basic 
functions of their profession completely 

Bernard[. Margueritte 13 



changed. 
Given such feelings of frustration, no wonder 

that the corruption among journalists seems to 
be as high as in other segments of the society. It 
is so hard to find a notion, any notion, of journal­
istic ethics that the tenn is beginning to become 
something of an oxymoron. Consider that 
roughly half the Polish press, according to a 
study by the Warsaw Institute of Journalism, do 
not see anything improper about working as a 
journalist while holding an elective office, or 
even while serving on the board of a corporation. 
But what is most disturbing is that such atti­
tudes are only likely to be exacerbated by a 
standard of living which will probably continue 
to stagnate in the short term, and will surely not 
rise to meet Western standards any time in the 
near future. There will, then, be neither a suffi­
ciently affluent section of society to demand and 
support a diversified serious press, nor will there 
be a sufficiently trained and motivated portion of 
the journalism profession to respond. 

So we may well see one of the most troubling 
trends in Western journalism, a disappearance of 
the "medium-ground" publications, as part of an 
on-going polarization of the press. In Great 
Britain, advertisers target the 20 percent of the 
population who can afford to buy luxury goods, 
especially the 3 percent who represent the truly 
affluent, corporate buyers. Advertising revenue 
has become so important that elite newspapers 
are faced with the counterintuitive proposition 
that by increasing their circulation they are 
losing money. For this reason sales barriers are 
introduced in the form of a much higher price 
per copy. Thus The Financial Times costs 220 
percent more than The Sun. By contrast, British 
tabloids are in a completely different situation. 
They have to increase circulation by all means, 
whether by sensationalism, sex or violence. 

T his ongoing phenomenon poses a threat to 
democracy, East or West. It is a phenomenon to 
which Western scholars are increasingly devot­
ing attention. One such expert, Professor Colin 
Sparks, has reached the following unhappy 
conclusion about the widening rift among press 
publications: 

This necessary structure of the market-led press 
is one that inevitably excludes the bulk of the 
population from the kinds of public information 
essential for the exercise of the role of a citizen 
and is fundamentally antidemocratic .... No one 
with a serious commitment to democracy can 
consider the future probable development of the 
press in Eastern Europe with any enthusiasm. To 

be sure, there are many-certainly in the West 
and probably in the East- who regard the main 
gain of 1989 as the opportunity for them to 
make some quick cash, and would not care less 
whether this takes place under a democratic or 
despotic government.•• 

COLLISION OR COLLUSION? 
THE STRANGE TRIANGLE OF OLD 
NOMENKLATURA, NEW N OMENKLATURA 
AND WESTERN MONEY 

As we have seen, various Western press 
organizations already have penetrated the media 
market in Poland, the Czech Republic and 
particularly Hungary, where almost 90 percent of 
the national and 40 percent of the regional press 
is under Western control. At the same time the 
old Communist media have done very well; they 
have not only survived but prospered. The media 
seems divided almost amiably between the 
former nomenklatura and Western investors. 
The weeklies Polityka, Wprost and Nie in 
Poland, all former socialist papers or created by 
the people of yesterday's establishment, mirror 
the Czech tabloids Expres and Spigl. 1n Budapest, 
Carl Bertelsmann, Germany's media giant, owns 
SO percent of the former Communist Party paper 
Nepszabadsag, still the number one daily in the 
country. 

Sometimes the people of the past and the new 
elites do indeed work together: Rzeczpospolita, 
the former Polish government paper, marches 
on, staffed with many of the same journalists of 
yesteryear and fortified with the money of 
French tycoon Robert Hersant. BGW i's by far the 
largest publishing house in Poland. While it is 
controll~d by the former party nomenklatura, 
BGW has contracts with the French publishing 
house Larousse and an Italian publisher as well. 
To complete the circle, BGW frequently brings 
to market the books of Solidarity's "heroes" 
such as Jacek Kuron and Zbigniew Bujak. Re­
cently, Gazeta Wyborcza, edited by Adam 
Michnik and supported by the French leftist 
newspaper Liberation, concluded a cooperation 
agreement with The Wall Street [ournal. Was 
Michnik trying to show that he is not, after all, 
such an ideological leftist or giving another proof 
that 11pecunia non olet"? 

Just how hopelessly entangled and confusing 
is the state of media affairs is demonstrated by 
the strange case of the National Daily. The 
Polish-American Business Foundation decided to 
support the creation of a newspaper based in 

14 Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth of a Free Press 



Warsaw. The Foundation, of course, is hardly a 
front for Communist subversion, and Zbigniew 
Brzezinski, who plays an important role on its 
board, is certainly not a Communist fellow 
traveler. Moreover, The National Daily was to 
have as its editor-in-chief Adam Kinaszewski. It 
seemed to be a safe choice: wasn't Kinaszewski, 
after all, the former secretary of Lech Walesa? 
The onJy problem was that, in putting together 
an editorial board, Kinaszewski chose many 
members of the old nomenklatura's finest, who 
were in fact closer to him, apparently, than 
Walesa was. There was a former department 
head of the party's central committee, and an 
erstwhile vice-minister of finances. K.inaszewski 
sought local funding from a Polish bank top­
heavy with former Communist officials. Eventu­
ally this curious collaboration was abandoned, 
but not until 18 months had passed, and more 
than $1.5 million had changed hands.45 

These sorts of scandals anger the average 
Czech or Pole. It is hard indeed to watch quietly 
the proliferation of such joint ventures (not 
mainly in the media business, of course) linking 
well-known former Party leaders, even officers of 
the old security services, with the new 
nomenklatura composed of people who were 
once loyal to Solidarity but now are loyal to a 
very different set of values. Furthermore, to see 
Western money facilitating such collusion feeds 
the anger with the corrosive fuel of cynicism. In 
a very sad paradox, many now wonder if the 
situation is not in some ways worse than it was 
a decade ago. To comprehend just how bleak 
such a viewpoint is, one needs to remember that 
ten years ago Polish society was fighting against 
the feelings of cynicism and hopelessness pro­
duced by martial law. The words of Jerzy Mikke, 
spoken in Parliament at a time, 1992, when the 
euphoria of overturning the old order should still 
have been fresh, have a haunting quality about 
them: "We are getting back our independence 
but we are losing our identity!"46 

CONCLUSION 

Is it inevitable that Central Eurnpe, finally 
liberated from the political, ideological, military 
and economic oppression of the East, will simply 
fall under the cultural and economic domination 
of the West? Socialist realism failed because it 
was externally imposed, totally alien, and 
inadequate to the cultural traditions of Central 
Europe. Will "capitalist realism" therefore 
experience the same fate, or will it in the end 

efface Eastern Europe's astonishing cultural 
richness- what Czech writer Milan Kundera 
once termed, "the greatest possible diversity in 
the least possible space"? 

And will the region's great moral rebellion 
against the all-dictating, all-censoring state, 
what Vaclav Havel called "the power of the 
powerless," have no lasting consequences? Will 
the impersonal forces of the marketplace now 
take their turn dictating what constitutes a just 
and equitable society? There once was a time 
when the Solidarity slogan "nie ma wolnosci bez 
Solidarnosci" was a source of pride, inspiration, 
and hope. Its rhyme and rhythm are untranslat­
able, but at least some of the punning meaning 
may be conveyed: it is that freedom without 
solidarity-that is, freedom without the ethos of 
shared commitment and a commitment incar­
nated in work, isn't freedom at all. But now with 
Solidarity's fragmentation that slogan rings 
hollow, for bow can there be Solidarity without 
solidarity? And what has become of the moral 
force of a Slavic Pope, whose repeated use of the 
term "solidarity" during his first pilgrimage to 
Poland helped forge the ethos of shared commit­
ment? Where is the rejection, under his influ­
ence, of all materialism, not just the dialectic 
materialism of Communism, but the consumer­
ist materialism of capitalism? Where is the call 
for morality, spiritual affirmation, and even a 
"civilization of love," made in the not-so-distant 
past by the Churches (Catholic in Poland and 
Czechoslovakia, Protestant in Eastern Germany, 
Orthodox in Rumania), and by individuals whose 
intellectual roots spring from their Jewish 
ancestry, such as Boleslaw Geremek or Adam 
Michnik? And finally, where is the proud hu­
manist tradition of Central Eastern Europe, 
reaching from Kochanowski in the Renaissance 
and Comenius in the Reformation to Vaclav 
Havel today? 

At the start of this decade, there were unreal­
istically high expectations in many parts of 
Eastern Europe which were, to some extent, 
mirrored in the West. Because the disintegration 
of the Soviet empire happened so quickly, and 
because such a collapse had been wished for so 
fervently, it seemed for a moment that all things 
improbable were possible. But as the more sober­
minded were warning, the toxic residue of Soviet 
occupation was far more pervasive than the 
obvious ecological harm, and this damage had 
profoundly rotted the very roots from which a 
shared social consciousness forms. By mid-1990, 
Ralf Dabrendorf was warning that it could take 
sixty years to build a civil society.47 How much 

Berna.rd f. Ma.rgueritte 15 



longer might it take if Eastern Europe's new 
media end up like the old, a centrifugal rather 
than centripetal force? At the end of this journey 
through the media landscape of Eastern Europe, 
it's hard to get carried away by the feeling that 
with the impossible accomplished, the improb­
able will take only a bit longer. Indeed it's 
difficult to generate much enthusiasm at all 
about the short-tenn prospects for the varied 
media and the region they inform. 

Of course, valuable reforms and impressive 
improvements have been achieved in the new 
democracies of Eastern Europe, and in the media 
too. The variety of media is now extensive. 
There are no taboos anymore, and both the print 
press and TV programs of the world are readily 
available. But we are still far away from what 
Poles, Czechs, Slovaks, Hungarians-indeed all 
the peoples of this diverse region- had dreamed 
about at the dawn of their new freedom, at the 
dawn of this decade. For many in the press who, 
like myself, spent exhilarating days and nights 
seeking out that dawn in the shipyards of 
Gdansk, nearly fifteen years ago, alongside the 
workers on strike, the disappointment is espe­
cially strong. 

So, what is to be done7 The media of Eastern 
Europe now need solidarity with their Western 
counterparts, but solidarity as Solidarity once 
meant, based upon mutual respect and concern, 
a sense of civic and international responsibility. 
Cooperative engagement could, in the end, do 
more good than the money of the media tycoons. 
The journalists of Eastern Europe have a very 
limited idea of what a modern press is. Jacek 
Kozlowski during his tenure as director of the 
Prime Minister's press office, admitted that 
while Polish journalists like to think they've 
adopted Western-style journalism, the truth is 
they know little about what they are trying to 
imitate.48 

So, should we "help" our colleagues in the 
East? But who are we to offer our assistance? Are 
not our own media in a critical state too? Con­
sider American television: for all its enormous 
power and resources, can it really be held up 
credibly as a model? Where in the West is the 
sense that the press has a "mission" as a public 
service to perform? 

We must then be more modest. We are not in 
a position to "teach" anybody. On the contrary, 
in cooperating with our colleagues in the East, 
we could learn as much as they. At the very least 
we should refrain from bringing them the worst 
we have in ourselves, while making them forget 
the best they have in themselves-the values for 

which Eastern Europe in the 1980s became an 
example and an inspiration. 

Solidarity and cooperation are necessary if we 
want to help Eastern Europe build serious media 
and, ultimately, a civil society and true democ­
racy. And it just may be that in the process we 
will rejuvenate our own media. There are already 
examples of solidarity to emulate: the Soros 
Foundation has distinguished itself in many 
ways, among them, by its financial support of a 
new school of journalism in Budapest; Rutgers 
University has established a m~dia center in 
Warsaw, Columbia University, one in Prague. 

Columbia Professor Daniel Shanor, in describ­
ing the efforts he and colleagues have made to 
teach at their new school of journalism in the 
Czech capital, emphasizes how necessary it is to 
return to the oldest, most enduring principles of 
journalism: "accuracy, careful use of sources, 
objectivity, fairness, ethical concerns, persis­
tence, recognition of the newsworthy and of the 
spurious." Shanor did not think it old-fashioned 
to remind the journalists of tomorrow that 
"skepticism about official statements is healthy, 
not disloyal" and that "quotes and facts cannot 
be made up." Graduates of this Columbia­
sponsored school of journalism find it difficult to 
fit in the current media landscape of Prague. As 
an example, Shanor pointed to the case of a 
young woman graduate who "even quit her new 
radio job because its sensation-hungry editors 
fell short of the ethical standards she'd 
adopted."49 We can only hope she would find her 
standards met in New York or Paris. 

Enduring collaboration will surely not be easy 
to arrange. The Cold War may have passed, but 
East-West dialogue remains diffitult to achieve. 
One more remainder came at a four-day seminar 
organized in Warsaw in October, 1993 under the 
Conference on Security and Cooperation in 
Europe (CSCE) and devoted to the freedom of 
media. According to observers, the seminar was 
a fiasco. 

A delegate from Uzbekistan, annoyed by what 
he considered excessive discussion of legal, 
economic and ethical issues by his Western 
colleagues, exploded suddenly: "Damn it! Stop 
talking about press freedom! I don' t know if my 
newspaper can appear on the first of January. I 
don't have a computer. I don't have any news­
print. "50 Even among the delegates from Eastern 
Europe proper, representatives from the West 
found it hard to create a common language. 
Polish journalists, invariably talkative, remained 
conspicuously silent most of the time, too 
discouraged by the situation to believe that talk 

16 Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth of a Free Press 



could improve anything. To make matters 
worse, academics and governmental officials also 
took part, a classic recipe for failure, since it 
meant the conference included two more profes­
sions with their own agendas. The Polish media 
expert Karol Jakubowicz summed it up this way: 
"Three groups of people spoke three types of 
languages and expected tluee types of results. 11 

No matter how difficult the process of creat­
ing a dialogue, it has co be continued. The future 
of the media in Eastern Europe, and perhaps in 
the West, is at stake. And beyond dialogue, 
should we be providing financial assistance, and 
if so, what kind? Surely it ought not to be the 
sort offered by Rupert Murdoch, Robert Hersant 
or Silvio Berlusconi.51 Instead should not the 
development of democracy be our goal, rather 
than the maximization of profits? Five years 
after Communism's fall, many of us agree 
strongly with Professor Colin Sparks' assertion 
that we need to modify the free play of market 
forces in the interests of building a civic soci­
ety .s2 

Sparks has discussed this proposition at some 
length. He anticipates some will claim that any 
interference with the market is wrong. But that, 
he says, "is crude ideology unenlightened by any 
acquaintance with the real world and should be 
dismissed as such." As he correctly points out, 
the advertising revenue of elite papers is nothing 
less than "a highly selective subsidy directed at 
information provision for richer readers." At a 
minimum, as Sparks suggests, it is only fitting 
that there be subsidies to correct the subsidies: 

Either subsidize the existing elite press for any 
losses it sustains as a result of increasing its 
circulation outside of its advertising-defined 
target audience or, more likely, subsidize 
newspapers that can show that they provide the 
same sort of material as the quality press but in 
a form and at a price that makes them attractive 
to a segment of the non-elite audience. 

1 agree with Sparks when he argues that these 
are modest and achievable aims. He is certainly 
right when he asserts they are necessary for the 
functioning of a democratic society, and do not 
entail social revolution. Alas, I am as pessimistic 
as he is about the prospects of their implementa­
tion in Eastern Europe. 

Still another suggestion: creating local, com­
munity or university-based newspapers or 
broadcast services is extremely important for the 
building of grass-roots ties and, ipso facw, of 
democracy. There is almost nothing of this in 
Eastern Europe, yet it is an area in which West­
ern experience could be very helpful. One of the 
few successes of this type has been the free paper 
Pasmo, published in Ursynow, a Warsaw work­
ing-class suburb. Pasmo has had a tremendously 
positive impact in energizing what had been a 
sleeping, stagnant community. 

If finally we can't even do that much, we 
should at least not eliminate what subsidized 
media still exist, such as the U.S.-backed Radio 
Free Europe which enjoys an enormous prestige 
in Eastern Europe. Now broadcast from Warsaw 
and Budapest (something unthinkable a decade 
ago), it is a better example of public broadcasting 
than anything radio journalists in these coun­
tries actually know, or can even imagine. 

Bernard/. Margueritte 17 



ENDNOTES 

This paper was written while [ was a fellow at the 
Joan Shorenstein Center on the Press, Politics and 
Public Policy, during the Fall of 1993, and completed 
at the beginning of 1994. These few months have been 
for me a memorable experience. I deeply enjoyed the 
creative atmosphere of the Center. 

I am indebted to the entire staff and to all the 
people working at the Center. But I would like to 
express my particular thanks to Prof. Marvin Kalb. It 
is hard, indeed, to imagine this Center without 
Marvin Kalb and his intellectual, moral and even 
spiritual leadership. I feel extremely privileged to have 
been with him for these few months. 

r would like to thank Edith Holway, Jennifer 
Quinlan and Julie Felt, for all the charming and 
efficient help they gave to me. My particulaI gratitude 
goes to Prof. Marion Just, whose remarks, after the 
fust draft of the paper, were extremely useful. I am 
also indebted to Prof. Fred Schauer for his advice. 

My co-fellows, Adeyinka Adeyemi, Sanjoy 
Hazarika, Jorge Quiroga, Henry Morgenthau, and 
Cailin Romano, as well as Prof. Sonia Jarvis, consti­
tuted a very diversified and lively group of people. I 
won't forget their friendship. The closeness of the 
group was important to create a fruitful atmosphere. 

I like to stress that, without Richard Parker, who 
tirelessly corrected all the drafts, from the beginning 
to the end, this paper would never have been written. 
Additionally, it gave me the opportunity to get closer 
not only to a brilliant mind, but also to a wonderful 
human being. 

My very special gratitude goes to Prof. Mark 
O'Connor, Associate Director of the Honors Program 
at Boston College, who agreed t0 edit this paper. Mark 
is not only a remarkable professor of the humanities; 
he is also fascinated with Eastern Europe and Poland. 
He simply made th.is paper possible. It was a wonder­
ful experience to work with him and I hope that's 
only the beginning of our cooperation. When one 
knows how difficult it is to edit the paper of a French­
man with relatively limited command of English like 
myself, it is easy to appreciate the merits of Mark and 
Richard. 

Last but not least, I thank my son Eryk for his help, 
especially on the computer. 

1. "Les Medias d' Europe Centrale dans la transition 
vers une economie de marche", MediasPouvoirs, 
!Spring 1992) pp. 120-126. 

2. Gazeta Wyboccza, March 4, 1994. 

3. Colin Sparks, Prof. in the School of Communication 
at the Polytechnic of Central London, presented this 
paper, "The Press, the Market and Democracy," at the 
Seminar on the Reconstruction of Public Communica­
tion in Eastern Europe, held in Budapest in Tune 1991. 
It was then published in The f ournal of Communica­
tion, {Winter 1992) p. 43. 

4. Mal Mallette, "The grim realjties of journalism in 
Eastern Ernope," Editor and Publisher, !September 28, 
l991) p. 40. 

5. Kazimierz Strzyczkowski, "Likwidacja RSW Prasa­
Ksiazka-Ruch,11 part of a study by the Institute of 
Journalism of the University of Warsaw: "Polskie 
media w okiesie przemian, 11 published by Prof. Jerzy 
Oledzki, Warsaw, Osrodek Badan Spolecznych, 199l, 
p. 115. 

6. See on this "Na lewo od prawdy," Piotr Jakucki, 
Nowy Swial, !January 18, 1993). 

7. NIK is a state agency that reports to the Parliament 
and that is supposed to investigate and forward to the 
courts any financial wrongdoings of official agencies 
or enterprises. 

8. "The Media in Eastern Europe," RFE/RL Research 
Report, Vol. 2, no. 19, (May 7, 1993) pp. 27-28. 

9. Ibid., pp. 29-30. 

10. This process however began during the last years 
of Communist rule, when it became fairly easy to get 
a permit to put a satellite dish in the garden, or on the 
balcony or the roof. 

11. Debra Gersh, "The press in Eastern and Central 
Europe," Editor and Publisher, (September 7, 1992) 
p.30. 

12. As a matter of fact the first draft of any press law 
in the Soviet Union after 1917 was presented in the 
Spring of 1967 (!) by 125 scientists, writers, and artists 
to the Presidium of the Supreme Soviet. 

IB Post-Communist Eastern Europe: The Difficult Birth of a Free Press 



13. Berlusconi, Italy's leading media owner and the 
country's richest man, became Prime Minister in 
1994. 

14. As it was to be expected, this penetration causes 
many problems. 1n January, 1994 Jaromir Setina, the 
editor-in-chief of Lidove Noviny, resigned in protest 
over editorial interference from the new Swiss owner, 
endangering-according to him- the newspaper's 
independence. 

15. Prof. Colin Sparks, "The Press, the Market, and 
Democracy," The foumal of Communication, (Winter 
1992) pp. 36-5 l . 

16. Miklos Varnes, "Eastern Europe's New Press 
Lords," The Nation, (September 30, 1991). 

17. "High hopes fade at East European newspapers," 
Roger Cohen, The New York Times, (December 28, 
1992). 

18. Unpublished study done by the Institute of 
Journalism of the Warsaw Universfry (19931 under the 
direction of Prof. Jerzy OJedzki and quoted here with 
his approval. 

19. Gazeta Wyborcza, December 11, 1993. 

20. Michel Viatteau: "Pologne: vers une agence 
moderne et independante," MediasPouvoirs, (Spring 
1992), pp. 84-89. 

21. Reporting from Budapest, Rick Brunner makes 
similar observations: "Journalists lin Eastern Europe] 
suffer from poor training in Western-style reporting, 
limiting their appreciation of what to do with new­
found freedoms," The Boston Globe, (December 5, 
1993). 

22. A school of journalism was created on October, 
1993 at the well-known Catholic University of Lublin 
(KUL}, the only institution of higher learning in 
Eastern Europe which managed to preserve its inde­
pendence during the Communist times. 

23. "The Media in Eastern Europe," RFE/RL Research 
Report ,Vol. 2, no. 19, (May 7, 1993) p. 29. 

24. Lecture at Harvard University's Kennedy School of 
Government, The Joan Shorenstein Center on the 
Press, Politics and Public Policy, April 15, 1993. 

25. Zycie Warszawy, (January 21, 1993). 

26. Reported in Jan Maria Jackowski's book "Bitwa o 
Polske," lnicjatywa Wydawnicza .. ad astra ", 
Warszawa, L992. Daniel Webster remarks also that 
"many eastern European countries attempted to bring 
in a free press and independent broadcasting. But now 
they are slipping back,"The Washington Post, (January 
31, 1993). 

27. "Pitfalls of the independent press in the Czech 
Republic," Uncaptive Minds, (Summer 1993) pp. 97-
101. 

28. Letter of the Polish Episcopate, September 15, 
1991. 

29. "Pitfalls of the independent press in the Czech 
Republic," Uncaptive Minds, (Summer 1993) p. 100. 

30. Miklos Vamos, "Eastern Europe's New Press 
Lords," The Nation, (September 30, 1991). 

31. Daniel Webster, The Washington Post, (January 
31, 1993). 

32. The Czech company GET 21 has strong U.S. 
financial backing through the Central European 
Development Corporation, whose leading figure, 
Mark Palmer, stirred a controversy by taking the 
unusual step of resigning from his post as U.S. 
Ambassador to Hungary to Start this business venture. 

33. The dispute, as remarked by Jiri Pehe, showed 
clearly "a Jack of respect among some leading pohti­
cians and political parties for the independence of the 
media," "Czech Republic: Furor over Independent 
Radio and Television," RFE/RL Research Report, Vol. 
2, no. 15, (April 9, 1993), pp. 23-27. 

34. It remains to be seen if and how the Hungarian 
Socialist Party will- after its success in the parlia­
mentary elections of May, 1994-fulfill the promises 
made while in opposition. 

35. Miklos Varnos, "Hungary's Media Apparatchiks," 
The Nation, (December 13, 1993). 

36. When his successor, Wieslaw Walendziak, was 
designated, President Lech Walesa commented 
immediately afterwards: "This nomination is a big 
mistake." Walesa's observation was ta.ken by many as 
yet another example of political meddling. 

Bemard r. Margueritte 19 



37. "Government intervention may be the worst of 
the media's problems [in Eastern Europe!", writes 
Rick Brunner from Budapest, " In Eastern Europe, 
freedom of the press far from reality/' The Boston 
Globe, (December 5, 1993). 

38. "The promised land of three years ago now looks 
unpromising to foreign investors," observes Roger 
Cohen, "High hopes fade at East European newspa­
pers," The New York Times, (December 28, 1992). 

39. Prof. Frederick Schauer and Prof. Virginia J. Wise, 
from Harvard University, observed similarly in 
Estonia that: "Freedom of the press in Estonia is 
commonly thought to reside more in journalists as 
individuals than in newspapers or magazines as 
institutions or entities, and thus a conception of the 
freedom of the journalist against his or her editor or 
publisher, as well as the freedom of the journalist, the 
editor and the publisher as against the state," "Press, 
press law and press freedom in Estonia, 11 paper for the 
US Department of State, Fail 1992. 

40. "Les Medias d' Europe Cen trale dans la transition 
vers une econornie de rnarche," MediasPouvoirs, 
(Spring 1992), p. 125. 

41. Jerzy Urban, moreover, admitted by mid-1994 that 
Nie was initially backed by the Poznan firm 
Elektromis, a holdover enterprise from Communist 
times. Elektromis is suspected of highly questionable 
business practices, as reported in the E-mail newslet­
ter Donosy, June 7, 1994. 

42. "Pitfalls of the independent press in the Czech 
Republic," Uncaptive Minds, (Summer 1993) p. 100. 

43. According to Wieslaw Sonczyk, the role of the 
journalist in Eastern Europe is now less to inform 
than "to represent the interests and to fulfil] the 
wishes of the sponsors, the advertisers etc.," to the 
point that "about the orientation of the paper-or 
even the very existence of a publication, a radio or TV 
program-the journalists themselves have a less and 
less deciding voice, 11 "Transformacja polskiego 
systemu prasowego-nadzieje i zagrozenia" "Polskie 
Media w okresie przernian," edited by Prof. Jerzy 
Oledzki,Warszawa, Osrodek Badan Spolecznych, 1991, 
pp. 119-145. 

44. "The Press, the Market, and Democracy," The 
fournal of Communication, (Winter 1992) p. 46. 

45. Spotkania, (November 25, 1992). 

46. Erazym Kohak, professor of philosophy at Boston 
University and now also at the Charles University in 
Prague, expresses the same concern: "The consumer­
ism that seems to have largely displaced the European 
cultural ideal is profoundly problematic for the men 
and women who pursued for so long the ideal of life in 
truth and who sacrificed Communism's few consumer 
comforts for its sake. They struggled and sacrificed for 
an ideal. To them, it would be tragic if Central Europe, 
so recently freed from the histrionics of 'real social­
ism', were simply LO sink into the mindless consumer­
ism of the Atlantic basin." "What is central to Central 
Europe," Harper's Magazine, (June 1990). 

47. Ralf Dahrendorf, "Threats to civil society, East and 
West," Harper's Magazine, [July 19901 p. 25. 

48. lntervicw in Zycie Warszawy, (January 22, 1993). 

49. "Columbia and the Media in Eastern Europe," 
Daniel Shanor, Columbia fou.rnalism Review, (Fall 
1993) pp. 29-31. 

50. The Warsaw Voice, (November 4, 1993). 

51. AJe the journalists in Eastern Europe condemned 
to "sell their souls to the big bosses of the interna­
tional press and the world of money?", asks Marcin 
Frybes before adding: "Confronted brutally with the 
realities of the world capitalist economy, the old 
Communist societies have proved too weak, too 
passive and particularly too impoverished ... . The 
situation of the print media in Central Europe antici­
pates in a way the new destiny reserved to these 
societies. Freed after years of political slavery and 
'brain washing' U11der totalitarian domination, they 
find themselves today on the way to becoming what 
we call dependent societies." "Les Medias d'Europe 
Centrale dans la transition vers une economie de 
marche," MediasPouvoirs, (Spring 1992), pp. 124-126. 

52. "The Press, the Market, and Democracy, 11 The 
foumal of Communication, (Winter 1992) p. 50. 

20 Post-Communist Eastern Emope: The Difficult Birth of a Free Press 


