DIGITAL ACCESS o e
SCHOLARSHIP T HARVARD Office forSchaarly Communicion

DASH.HARVARD.EDU

Window to the West: How Television from the
Federal Republic Influenced Events in East
Germany

Citation

Buhl, Dieter. "Window to the West: How Television from the Federal Republic Influenced Events
in East Germany.” Shorenstein Center Discussion Paper Series 1990.D-5, Harvard University,
Cambridge, MA, July 1990.

Published Version
https://shorensteincenter.org/how-television-from-the-federal-republic-influenced-events-in-
east-germany/

Permanent link
https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37370888

Terms of Use
This article was downloaded from Harvard University’s DASH repository, WARNING: No
applicable access license found.

Share Your Story

The Harvard community has made this article openly available.
Please share how this access benefits you. Submit a story .

Accessibility


https://nrs.harvard.edu/URN-3:HUL.INSTREPOS:37370888
http://osc.hul.harvard.edu/dash/open-access-feedback?handle=&title=Window%20to%20the%20West:%20%20How%20Television%20from%20the%20Federal%20Republic%20Influenced%20Events%20in%20East%20Germany&community=1/3345933&collection=1/12860156&owningCollection1/12860156&harvardAuthors=949872d9fd25d2fdb09e5ff333c287fb&department
https://dash.harvard.edu/pages/accessibility

WINDOW TO THE WEST

How Television from the Federal Republic
Influenced Events in East Germany

by Dieter Buhl

Discussion Paper D-5

The Joan Shorenstein Barone Center

PRESS = POLITICS

- PUBLIC POLICY -

Harvard University
John F. Kennedy School of Government




INTRODUCTION

Since Dieter Buhl wrote this Discussion Paper
in the amazing winter/spring months of 1990 as a
Fellow at the Joan Shorenstein Barone Center on
the Press, Politics and Public Policy, history has
continued to roll through his native Germany at
a thunderous pace. On July 1, the currencies of
East and West Germany were merged (whether
the Federal Republic bought East Germany at in-
flated exchange rates is still an open question),
and on July 16, Helmut Kohl, the likely Chancellor
of a reunited Germany, and Mikhail Gorbachey,
the President of a fractured Soviet Union, reached
an historic agreement on the political and mili-
tary horizons of the new German state. By early
December, elections are almost certain to be held
in both Germanies, leading to reunification. The
unfinished business of World War II, namely the
division of Germany in the heart of Europe, will
have been done.

Buhl is one of Germany’s top reporters —for the
past 25 years, a specialist on European-American
relations. Educated at the Free University of Berlin,
he has also attended the University of Minnesota,
Harvard and has lectured at Hamburg University.
His doctoral dissertation examined “Science
Reporting in Regional Newspapers!” Since 1969,
he has been the Senior Political Editor of Die
Zeit, a mass circulation weekly.

His research here focused primarily on the way
television from the Western part of Germany in-
fluenced recent political developments in the
Eastern part of Germany. (Somehow the terms
“West Germany” and “East Germany” already
seem dated.) It is a case study of the power of
technology to change politics. When the Berlin
Wall still stood as a hideous reminder of the bru-
tality of Communist rule, Ronald Reagan said:
“The biggest of Big Brothers is helpless against
the technology of the Information Age” There is
a smug, satisfying quality to the former Presi-
dent’s statement, but we ought to remember that
the people in East Germany had access to West-
ern news and information since the early 1970s
but didn’t—perhaps couldn’'t —move decisively
against their oppressive regime until late 1989,
when Gorbachev visited East Berlin and, with a
few well-chosen words about the importance and
inevitability of change, encouraged the revolution
that no one, not even Gorbachev himself, had en-
visaged. The news from the West had prepared

the people of the East for radical change. But the
news, while important, did not trigger the revolu-
tion; once started, it merely accelerated it.

Buhl’s study suggests that television functions
on at least two levels: it can educate people, and
so it did for many years, one evening after another
feeding information from the West into millions
of East German homes; and it can have a direct
influence on political events. Buhl tells about the
demonstrations in Leipzig last fall, which ultimately
fired the imaginations of the once-docile East
Germans. “Without TV lights,” Buhl writes, “these
were dignified manifestations for freedom—quiet,
patient, yet very powerful” Then, Monday after
Monday, with metronomic regularity, the crowds
kept swelling until finally they became a “story”:
they attracted the attention of Western cameras.
“Suddenly” observes Buhl, referring to television
as “an intruder,” “the quiet dignity and the impres-
sive restraint were gone” In the United States as
well as in East Germany, anywhere in fact that it
functions on a broad scale, television can be an
800 pound gorilla. But if, during the Leipzig
demonstrations, television encouraged “extreme
slogans,” “nationalistic hyperbole” and “right-wing
extremists,” as it did, it also converted a political
aspiration into a passionate nationwide demand for
change, one that could no longer be postponed.

Much of Buhl'’s research rotates around a superb
reporter’s eye and feel, his sense of what hap-
pened and why. So far the scholars have not
dipped into the rich material that undoubtedly
exists in the closed Communist archives. There
is little doubt that the old Marxist bureaucrats
must have kept records on the impact of Western
television on their unhappy and impatient wards.
The Department of Journalism at Leipzig Univer-
sity is supposed to have done work on this subject,
though it used to deny it. Maybe now, in the new
Germany, where free inquiry will theoretically be
cherished, scholarship will be able to join hands
with journalism and produce a valuable study on
this important theme. In the meantime, read Buhl.
There's no one better.

Marvin Kalb,

Edward R. Murrow Professor

Director, Joan Shorenstein
Barone Center on the Press,
Politics and Public Policy




WINDOW TO THE WEST
How Television from the Federal Republic
Influenced Events in East Germany

Only a short time after a member of the East
German Politburo (SED) had announced dramatic
changes in travel regulations and after West Ger-
man television had interpreted them on the eve-
ning news, East Berliners began to flock to the
Wall. After having been denied free movement for
decades, most of them were still skeptical wheth-
er, on this 9th of November, 1989, they would fi-
nally be allowed to cross the border into the oth-
er part of the city. Their doubts were confirmed
when the border guards stopped them with their
all too well known bureaucratic intransigence.

At Checkpoint Bornholmer Street in the
meantime, thousands of people thronged impa-
tiently. They began to shout, full of anger and
impatience. “Let us go;’ they demanded. “We'll
come back,” they assured the police. The guards
stood unmoved. The situation changed, however,
when suddenly the lights of a Western television
crew flared up. Now there was an international
witness to yet another example of the arbitrari-
ness of the East German government. The Peo-
ple’s Police bowed to the signs of the times. It just
stepped aside and people rushed through the for-
tified demarcation line to West Berlin. For the
first time in 28 years East Berliners could go to
the other part of the city that was a world most
had seen only on television.

Another critical moment of the East German
revolution had passed peacefully and Western tele-
vision again had proved its authority. As the
Communist rulers could neither eliminate nor
censor the electronic media from the West, they
for decades had been a beacon of truth and free-
dom for the East Germans. Television especially
proved to be a mighty intruder for this hermeti-
cally closed society. It provided a suppressed peo-
ple with reliable information about the world, it
psychologically opened a small, but straight path
out of the misery of socialism and it finally gave
critical support to the oppositional forces that
swept away the despised one party rule.

In the Eastern part of the divided Germany,
tension and despair had been building for a long
time. First, citizens of East Germany had asked
why they had to suffer from political suppression
and economic mishap while their countrymen in

West Germany enjoyed unsurpassed freedom and
prosperity. Then they had watched the Soviet
Union and other communist countries being
changed by glasnost and perestroika. Should their
state turn into the last resort of Stalinism? This
became an ever more anxious question.

Isolated from the West and increasingly insu-
lated in the East, the German Democratic Repub-
lic threatened to become the outcast of Middle
Europe. Its citizens didn't find much solace in the
marginal concessions of the Communist regime.
Certainly, it had loosened its grip a bit on travel
to the West. But those who had been allowed to
visit relatives in the Federal Republic had to ei-
ther be of retirement age or leave behind pawns,
their children, wives, husbands. When they
returned after their all-too-short acquaintance
with a free society, they asked even more urgent-
ly why they at home still had to endure all the
detriments of a repressive system.

Freedom of information in particular had been
even more curtailed during recent years. The
government had always tightly controlled the
press. East German papers had to write along
strict Party lines and Western publications were
not allowed into East Germany. The vast majority
of East Berliners, for instance, had never seen one
of the papers which were produced only a few
miles away on the other side of the Wall in West
Berlin. But, fearing the danger of infection of glas-
nost, the Honecker government turned the screw
still tighter. It even prohibited the import of
some Soviet papers, which contained critical arti-
cles about Stalinism.

In this increasingly absurd and frustrating situ-
ation, the East Germans more than ever used a
unique advantage. Unlike other peoples under
communist rule, they shared the same language,
the same cultural and historical background with
the citizens of a neighboring country in the West.
This gave them the chance to utilize the elec-
tronic media of that country, the Federal Repub-
lic. And so they did, without any qualifications.
For as successful as the East German government
had been in building a concrete wall, an electron-
ic wall it could not build.

Thus, all East Germans could receive at least

Dieter Buhl 1




half a dozen Western networks. Their ratings by
far surpassed those of the East German stations,
especially RIAS, an American-controlled network
in West Berlin, which enjoyed, by far, more
listeners in the East than in the West.

This penetration by radio from the West distin-
guished East Germany from all other communist
countries. None of them was as exposed to West-
ern broadcasts in a widely understood language.
In North Korea or the People’s Republic of China,
states that exist in a divided nation, the situation
is markedly different. In North Korea radio sets
are exclusively programmed for government sta-
tions, and Taiwan has to cover distances too long
to reach Mainland China comprehensively with
its airwaves.

Due to the special geographic and geopolitical
conditions, the citizens of East Germany there-
fore experienced a certain kind of glasnost long
before this notion became known worldwide as a
synonym for more transparency. This privilege of
its people, of course, created difficult problems
for the regime.

Control of the Airwaves

Since Communist parties sprang up at the
beginning of this century, in every revolutionary
situation the control of information had been one
of their most important maxims. In former times
that meant taking possession of the printing
presses. Later the supervision of airwaves became
an even more powerful urge of the Communists.

East German rulers, however, just could not
follow that traditional advice. They did own near-
ly all the printing facilities as well as all radio
and television stations in their country, but they
did not have any weapon against the electronic
invasion from the West. And if Western radio was
dangerous, Western television posed even greater
threats for them.

The East Berlin government, therefore, had rea-
son enough to be alarmed. In 1989, 95% of all
East German households owned a TV set (half of
them color); most of them were also able to re-
ceive broadcasts from the West, and they even
saw them in color. For though all Eastern Europe-
an countries use the French Secam system, with
the help of (costly) transformers East Germans
could receive West German TV using the PAL
system, in color.

West German television reached 80-85% of the
East German area. Western broadcasts could now
reach all East Germans with the exception of
those living in the valley of the River Elbe around
Dresden and in the northern edge of the country
around the city of Greifswald.

Because of this disadvantage, those regions
were not very popular among East Germans. If
they had to change jobs or their place of resi-
dence, they usually tried to avoid “the valley of
the unsuspecting” (Dresden) or the Greifswald
area. Cable television, in the meantime,
promised to change that condition. According to
a report in the Frankfurter Allgemeine, by 1984
more than 2.3 million of the 11 million house-
holds in East Germany were connected to cable
television. And East Berlin, giving in to the impa-
tient demand of its people, even had fed the most
important West German public TV channels—
ARD and ZDF—into its cable system.

Then there was television by satellite. Though
they cost around 25,000 East Marks, far more
than the average yearly income, many East Ger-
mans bought parabolic antennas. With them they
could receive nearly all West German private tele-
vision stations —among them Eins Plus, Sat 1,
RTL Plus—though not ARD and ZDFE.

This penetration by West German electronic
media had always given a headache to the East
German authorities. Rulers in Moscow, for exam-
ple, were able to jam Western stations like the
Voice of America or Radio Free Europe, but offi-
cials in Berlin had never been able to cut off the
electronic intrusion from neighboring West
Germany.

As authorities had no technical means to lock
out Western thoughts, they tried ideological ones.
“The enemy of the people stands on the roof,’
complained Walter Ulbricht, East Germany’s
strong man until 1971. At the height of the Cold
War the regime began to eliminate the tempta-
tion by violent means. Fighting brigades of the
Communist Free German Youth (FDJ) climbed
the roofs and cut down the antennas, but there
were just too many of them pointed to the West
to be destroyed. Therefore, the West Berlin
“Tagesspiegel” could declare rightly: “The SED
can determine what may be printed and broad-
cast within the GDR, but in their own living-
room people allow the class enemy to take the
floor”

Attempts to fight the electronic adversary on
East German airwaves backfired as well. The
broadcast of the notorious agitator Karl-Edward
von Schnitzler, for instance, had no impact on
the East Germans. His “black channel” show in
which he commented on manipulated segments
of West German television drew extremely low
ratings.

At the ninth plenum of the Central Commit-
tee in 1973, Erich Honecker for the first time had
openly admitted the influence of “Western mass

2 Window to the West




media, especially radio and television of the Fed-
eral Republic, which here everybody can switch
on and off as he likes” As the East German
government could not prevent the people from
watching West German TV, it gradually gave in.
Still, papers like the East Berlin “Elternhaus und
Schule” (“Parents’ House and School”) as recently
as 1983 tried to warn parents about the dangers of
bad moral influence for their children and
demanded that “parents, by their own discipline
in using mass media, set an example for their
children”

One can imagine how the regime suffered
from the fact that the East Germans had
unimpeded access to Western television. Not
only could the people act as a truth squad,
challenging everything that was said and done by
the Communist regime, it opened the window to
Western societies. The people of the first “Wor-
kers and Peasants State on German soil” as the
regime proudly called itself, had an undiluted
and unfiltered view of the Western way of life.
They were able to compare, and what they found
out certainly did not speak for their system.

West German television provided them with
authentic information about how people in the
West lived and worked, how they loved and quar-
reled, how they enjoyed and suffered. On their
screens they could watch the image of a society
which was completely different from their own,
free and prosperous.

The impact of the signals from the West is as
yet unmeasured. The effects of Western television
undoubtedly have been investigated by East Ger-
man institutions. The Department of Journalism
at Leipzig University, which is suspected of hav-
ing done such research, denies any involvement.

The director of the Institute for International
Policy and Economy (Institut fuer Internationale
Politik und Wirtschaft der DDR), Professor Max
Schmid, has reported that many years ago his in-
stitute had watched West German media and its
coverage of East Germany, but long before the fall
of the Wall, maintains Schmid, they had come to
the conclusion that their way of looking at the
problem was wrong. Therefore, he claims, they
had stopped working on this project.

In West Germany, the most comprehensive in-
vestigation up to now was done by Kurt R. Hesse
of the University of Bamberg, published in the
book, West Media in the GDR: Utilization, Im-
age and Effects of West German Radio and Tele-
vision. Between August 6 and 16, 1985, he inter-
viewed 205 emigrees from East Germany in the
refugee camp of Giessen, West Germany. Despite
the small, select nature of his sample group,

Hesse's research did bring to light the first deeper
insight to East German television habits and the
attitude people had towards West German TV.

Hesse’s most important findings reveal the
extent to which the East Germans used West
German television. Eighty-two percent of them
watched it regularly, 17% often or occasionally,
and only 1% seldom. (Other poll results prove
that the reception of West German radio was
even more extensive, especially in those regions
where Western TV could not be received; nearly
two-thirds of those polled listened only to West-
ern radio and never tuned in to East German sta-
tions.) The ratings for East German TV cor-
respondingly turned out to be very low: just 10%
tuned in the state television channel often or
daily, 18% occasionally, 72% very seldom or
never. Only in areas not reached by Western TV
were the ratings up for Eastern television; there,
49%, 28%, 23%, respectively, watched it.

Quality of Broadcasting

West German television was without a doubt a
most important source of information—and en-
tertainment. A major reason, one suspects, may
have been the drabness of East German broad-
casting, which rarely provided entertaining pro-
grams. As all other mass media, it was subordi-
nated to the Department of Agitation of the
Politburo. Freedom of the press was indeed grant-
ed under Article 272} of the Constitution, but
only in a Communist sense. “The socialist press
may not be free in the sense that it disorientates
the socialist conscience; it said in a commentary
of the Constitution.

Television had to be a tool of the Party and it
proved to be a clumsy one. As Lenin had demand-
ed of the Party papers in 1901, East German tele-
vision tried to be “collective propagandist” “col-
lective agitator” and “collective organizer” It did it
with embarassing results. East German network
news in particular never came close to fulfilling
its mission. It was ordered in its statute to con-
vince the audience “of the law of victorious so-
cialism and the process of demarcation between
the socialist German national state and the im-
perialist state, FRG” But the many horror pictures
of the Federal Republic transmitted from the
headquarters of East German TV in Adlershof
orly miles away from the center of West Berlin
missed their goal.

Not only did the people not trust the news
coming out of Adlershof, they were bored by it.
Minutes-long recitations of the names and titles
of visiting foreign delegations or the usual reports

Dieter Buhl 3




about yet another record harvest or a workers'
hero kept the ratings at low ebb. “They treated us
like children,” observed Goeran Hajek, social psy-
chologist at Leipzig University, “working by the
motto: tomorrow we will tell you another fairy
tale”

Author Stephan Heym strikingly described the
shortcomings of East German TV. In a self-trial,
he had stayed away from West German newscasts
and for four weeks only watched the East Ger-
man “Aktuelle Kamera” (AK). His results cor-
responded with the impressions of the great
majority of his countrymen: “You can do auto-
genous training also in a more direct way,” he
stated. “My right arm starts sleeping, my left
(arm) starts sleeping, I begin to sleep”

The East German station’s underdeveloped ap-
peal was also proved by the media expert and
former East German Franz Coeser. Though it was
placed between ZDF news (7:00 p.m.) and ARD
news (8:00 p.m.), AK just did not draw much at-
tention. “When it begins at 7:30 p.m.,” Coeser
claimed several years ago, “it has a rating of 3%,
at 7:31 the rating is down to 0.2%”

There may be doubts about the scientific basis
of this assertion, but there can be no doubt that
the East German television never fulfilled its fun-
damental task, defined at its founding. Heinz
Adamek, for many years chairman of the State
Commission on TV, had hope at the beginning
for “the power of the creation of TV to shape the
mental development of man” It never worked out.
Party-controlled media, East German television
proved again and again, just cannot win the in-
terest and imagination of people, much less their
hearts. In the end, Eastern television became a
laughing stock. “East German television,” mocked
West Berlin filmmaker Harun Farock, “becomes
ever more similar to a pupil’s presentation of
West German TV’

This comment should not be understood as a
wholehearted endorsement of television in the
Federal Republic. The several private stations and
the two main public channels have their own
shortcomings. ARD and ZDF are publicly con-
trolled systems. West German political parties try
to have as much influence as possible on the pro-
gram and on personal structure. This occasional-
ly leads to broadcasts that are either too biased or
too balanced. Granted existence by state treaties
and regulated audience fees are additional rea-
sons for a certain lack of flexibility and for com-
placency of the public networks.

For viewers in the East, however, West German
television provided unrivaled information and
distraction. To switch on a Western channel

meant to switch off the socialist reality, to take
refuge from gloomy every-day life. They preferred
everything they saw on the screen, from commer-
cials for Cornflakes or Volkswagens to Western
showmasters or newscasters, to what they
experienced in their own environment.

“It increased fascination with the Western
world! observes social psychologist Hajek. “If
East Germans saw anything on their television
that satisfied them, they used to praise it by judg-
ing it ‘nearly as good as in the West’”

Kurt R. Hesse, with the help of his poll, tried
to find out what attracted East Germans most to
Western channels. Pluralism and openness of the
program ranked first (56%). Other attractions the
East German audience found in programs beamed
from across the border were: quality of single
broadcast (42%), variety {20%!, quality of infor-
mation (80%), and relaxed presentation {40%).

In the eyes of East German viewers, all other
advantages of Western TV were surpassed by its
credibility. Eighty percent judged it more or
much more credible that East Berlin's state televi-
sion. This helped Western TV news to become
the outstanding source of information. The main
news programs, Tagesschau (ARD) and Heute
(ZDF), enjoyed much higher relative ratings in
the East than in the West. Sixty-five percent of
the East German TV audience watched Tagess-
chau regularly, as Hesse found out, and 35%
occasionally; the ratings for Heute were 46% and
43%, respectively.

The East German propaganda condemned the
attractiveness of Western newscasts as “electronic
imperialism” The people in the Workers and
Peasants State, however, cherished the authentici-
ty and honesty of West German television news.
As Antony John Goss points out in his book, Pic-
tures of Germany in Television, they trusted
Western news four times as much as the news
programs provided by Eastern TV. West Germans,
in reference to contradictory news items, con-
sider TV as a much more trustworthy informant
(69%) than radio (30%) and newspapers {11%). It
can be suspected that the often betrayed East
Germans relied even more heavily on news (from
the West] which they could see with their own
eyes.

As dangerous as the rulers considered the
news from the West, they were not much less
frightened by entertainment offered on Western
channels. Shows and movies tumned out to be an
important vehicle for Western ideology. They
demonstrated how free people think and act, how
freely they can talk and travel, and what a high
standard of living they enjoy.

4 Window to the West



There has been only limited research as yet on
the reception of Western entertainment. Hesse, in
his studies, concentrated on two of the most
popular series. He found out that 40% of the East
German women polled and 21% of the men
watched Dallas regularly; Dynasty each week
attracted 37% of the female viewers, 18% of the
males. As Dr. Shepard Stone, former director of
the Berlin Aspen Institute and an experienced
witness of East German developments, observed
there were especially two reasons for the wide-
spread fascination: “East German women were
just overwhelmed by the elegant dresses worn in
these series, and the men loved the wonderful
cars being driven around Dallas and Denver”

It was these series that caused a deep split
among the TV audience. At least as many view-
ers as were fascinated by the American family
sagas despised them. The ruling party in particu-
lar condemned these modern fairy tales as “soft
agitation” “But they are somehow made so well/
admitted an East German functionary, “that you
can watch them, even if you know the reason for
these undertakings”

To Western newscasts the regime did not react
so permissively; however, there was not much
they could do about them. After many years of
indoctrination, the desire of the people for truth
was burning too brightly to be extinguished. The
East German authorities were only left with the
hope that Aldous Huxley’s Soma effect might
work, that finally all of the positive influx from
the West would lead to assist in stabilizing,
paralyzing satisfaction. But as the East German
revolution proved, even this last hope turned out
to be an illusion.

Political Credibility

News is power. Coming from the West it per-
manently undermined the already minute credi-
bility of the governing Party. It counterbalanced
the constant attempts of disinformation. It
helped people to decode the propaganda in the
official Party papers. And in many cases it con-
tradicted the gloomy picture East German TV
painted of the Federal Republic. This “truth
squad” effect was multiplied by communication
at the working place and in private circles, for
West German newscasts always provided the peo-
ple in East Germany with one of their most
popular topics of conversation.

The attempts of the East German leadership to
defuse explosive news items from the West occa-
sionally led to a special kind of shadow boxing.
Thus, the Communist central organ, Neues
Deutschland, tried to refute Western television

reports without mentioning them. Readers of the
paper, who had not watched West German TV
the evening before, wondered why it published
certain stories that seemed to come out of the
blue.

The best effect analysis to date, though not
very systematic, has been by West German jour-
nalists who worked in East Germany. Fritz Pleit-
gen, former ARD correspondent in East Berlin,
gave a typical example: “If Honecker made a long
speech about foreign policy, people would register
it only after Western news reported about it”
Sometimes reports in West German television
even created hysteria on the other side of the bor-
der. When Tagesschau announced an imminent,
dramatic change of the Intershop system, where
East Germans could buy rare Western goods with
valuta, long lines appeared in front of the stores
the next morning. People were afraid that they
would not be able to use their precious hard cur-
rency any more.

An especially striking example of its influence
and credibility was made when West German TV
did a very positive review on the East German
movie “Solo Sunny” Its box office, it turned out,
was much better in regions where Western televi-
sion could be received than in those where it
could not.

Western correspondents, however, never had an
easy task in East Germany. Until 1971 they were
hardly allowed into the country. Only for special
occasions, such as political events in East Berlin
or the Leipzig Trade Fair, could they get license to
shoot.

A change for the better occurred when, in
December 1972, both German states signed the
“Basic Treaty” which established new relations
between them. West German correspondents
were allowed to become accredited in East Berlin
and were granted some freedom of reporting. It
turned out to be limited. Only one year later,
new regulations warned against any defamation
of the government and granted indoor shooting or
interviews with “leading personalities” only with
special permission. Many correspondents fell into
the traps of these regulations and were expelled
from East Germany. Among them was ARD cor-
respondent Lothar Loewe, who became a cause
celebre; he was thrown out of the country after
he had claimed in a commentary that everybody
in the GDR knew “that the border troops have
strict orders to shoot people like hares”

West German journalists were watched by
security forces and had to endure an official ob-
server at their side when they traveled, but they
experienced a lot of satisfaction as well. The

Dieter Buhl 5



government provoked so many contradictions
that correspondents could correct with great im-
nact. They interpreted travel regulations, which
East Berlin purposely kept blurry, or they report-
ed about important church meetings, which East
German television nearly always neglected com-
pletely.

Because of their important function, Western
TV journalists were not only well known
throughout the German Democratic Republic,
they were celebrated wherever they appeared.
Because of their influence and their reputation,
those correspondents also played a decisive part
in the East German revolution.

When exactly the revolution started only his-
tory will tell. There is no doubt, however, that
West German cameras accompanied it. Ronald
Reagan, who himself had always used communi-
cations so well, was particularly on target in the
case of the East German upheaval when he said:
“The biggest of Big Brothers is helpless against
the technology of the Information Age”

It was, for instance, the technology of the most
powerful loudspeakers that demonstrated the
helplessness of the Communist regime. When on
Whit Sunday of 1987 there was a giant pop festival
in West Berlin near the border, the sounds of rock
music roared far into the other part of the city.
Hundreds of East Berlin youths crowded at their
side of the Wall to enjoy the music from a world
out of their reach. West German camera crews were
there to capture this unique gathering and the
enthusiasm of the young people. The scene turned
ugly, however, when East German secret police
began to harass the Western journalists and, ac-
companied by the crowd shouting “the Wall must
go” smashed the equipment of TV crews.

This spontaneous audience near the Branden-
berg Gate set an early example of courage of East
Germans in the face of an almighty and omni-
present police state. Many were to follow, and
often Western TV was there to record them. For
East Germans it not only demanded a lot of cour-
age to protest in full public, it was also the only way
to alarm the world and, via West German tele-
vision, shake up their own countrymen.

So by the end of 1988 more and more citizens
of East Germany stood up in front of Western
cameras to express their anger and contempt for
the Communist regime. “People hoped to be pro-
tected by the cameras;” explained ZDF correspon-
dent Michael Schmitz, “and they therefore tried
to protect the reporters” Quite often, though, the
mutual protection didn’t work. Not only were the
demonstrators beaten up, but the reporters as
well; Michael Schmitz, for instance, recounts

that he experienced first-hand the brutality of the
state security (Stasi) many times.

As in the Soviet Union and Poland, intimida-
tion of the media did not help the East German
government. More and more East Germans who
just could not bear the arbitrariness of the regime
either cried out their despair or, by fleeing into
Western embassies, tried to find an escape route
out of the socialist state. Many times West Ger-
man television was there to record the protest.
Television then became an ever more important
force in East German politics. The functionaries
of the ruling party tried to calm the people down
and promise them change. They warned against
instability, a notion intended to frighten the peo-
ple who had been led by the nose for so many
years. But watching West German news each eve-
ning, the East Germans could register how many
of their countrymen felt about the official
promises and warnings.

Television and Unification

Since the Wall was built in August of 1961,
there had always been a great desire for escape
from the East. Even though a growing number of
East Germans had been allowed to leave the
country legally in recent years, there remained
many still who didn’t want to wait for the official
permit, which could take years to get. They
therefore tried to escape, though even in the age
of the new detente this could mean death. As late
as spring of 1989, people were killed while trying
to flee across the inner German border. On Febru-
ary 26, a 20-year-old locksmith was shot by bor-
der guards; only four weeks later a 32-year-old
man fell to death while trying to escape when his
self-made balloon failed.

Television could not cover tragic events like
these, for they happened without warning. It was
present, however, when the countdown finally
began for the collapse of the Communist rule.
The counting started in the early days of August
1989, when Hungary hesitatingly perforated the
Iron Curtain which had separated East and West
for over four decades. East Germans, for whom
Hungary had been one of the few foreign coun-
tries where they could spend their holidays, used
their chance. Initially Hungarian border guards
tried to prevent them from fleeing, but Western
television covered the border and interviewed
those who successfully crossed it, asking them
about the risks and the best escape route. The
East Germans, who still were imprisoned in their
country, were able to watch all this on West Ger-
man television. If they were mobile and coura-
geous enough, they followed suit.

6 Window to the West




Thus, the Exodus from East Germany began. A
vote by feet occurred that, in the end, set the
stage for the unification of Germany.

By becoming an ever more important pulpit
for dissidents and by massively supporting the
escape from East Germany, West German tele-
vision (and to some degree radio) permanently in-
creased the pressure on the East German rulers.
The electronic needle again and again punctured
the seemingly safe armor of the regime.

East Germans were also, through television,
witnesses to the most open humiliation of the
Communist system. While the regime celebrated
its 40th anniversary with parades and pompous
speeches, Western cameras captured the less
festive mood of the people. Though police tried
with brutal force to prevent television from
shooting, the cameras nevertheless were able to
record the mass manifestations of dissidents that
took place in East Berlin while, at the same time,
government officials were acting like the orches-
tra on the Titanic.

From then on, East Germans were able to ob-
serve in their own living rooms how dramatically
their oppressors were losing their power. West
German, not East German, television daily
offered them an insight into the historic process
that at the end swept the old guard from power.

For the first time, therefore —though it only
became apparent later—the public media of West
Germany came closer to fulfilling its own politi-
cal mandate. The treaty between the public
broadcast system North German Radio (NDR)
and its three supporting states, for instance, says,
“The programs of the NDR shall . . . stand up for
the unity of Germany in peace and freedom” The
treaty requires that programs “shall serve the re-
unification of Germany in peace and freedom and
the understanding between the people” In this
connection it demands from TV the willingness
and ability “to convey a picture of German
reality”

But which picture of the Federal Republic did
West German television offer the viewers on the
other side of the border? It certainly did not pres-
ent a country without faults. As products of a
pluralistic society which automatically keeps its
distance towards state and government, the sta-
tions painted very contradictory images of West
Germany. “For the buildup of cumulative knowl-
edge and secured understanding of political con-
tacts” it is not suited, judged media expert Win-
fried Schulz. This is especially convincing,
because East Germans were not able to comple-
ment news from a free TV system by deepening
information from a free press. “The world outside
of our reach” that Walter Lippman described in

Public Opinion—*we shall assume that what each
man does is based not on direct and certain
knowledge, but on pictures made by himself or
given to him”therefore had a special meaning
for television audiences in East Germany.

If East Germans watched both East and West
German TV, they were exposed to two complete-
ly opposite pictures of the world, and especially
of the two Germanies. In its newscasts and news
magazines, Eastern television offered an East Ger-
many without deficiencies. It used the darker
colors to portray West Germany. At the average,
10% of the news was dedicated to unemploy-
ment, housing problems or the crime rate in
West Germany.

Only after the borders were opened were most
East Germans able to acquire direct knowledge of
the West. Though they had been exposed to
much insight by Western media, there still were
surprises. “The most striking impression,” recalls
Goeran Hajek, “was how colorful and orderly this
country is”

Contrary to the agitators at Adlershof, ARD
and ZDF used only 1.5% of their newscast to
report on the other Germany. This, among others,
was one of the reasons why West Germans knew
relatively little about East Germany. “For a long
time,” states Volker Herres in his book Kennzeichen
D, “people in the Federal Republic knew more about
Belgium or Great Britain than about the GDR”

Though they were exposed to comprehensive
indoctrination by their media, East Germans
developed their own ideas about the country on
the other side of the barbed wire. When the wave
of refugees gushed into the West, East Germans
could watch on their screens how warmly and
generously those who had left everything behind
them were received by their kin in the Federal
Republic.

There were also complaints about the heavy-
handedness of the pictures of people fleeing to
freedom. Fritz Pleitgen, editor-in-chief of West
German Radio (WDR), reported: “Young members
of the (East German) opposition are sick and tired
of the emotional approach of West German tele-
vision. They don't want any more of their coun-
trymen being shown while they climb the fence
of the West German embassy in Prague” “That
hurts our dignity, Pleitgen quoted them.

But the vast majority of East Germans were
elated by what they watched. They knew that
they finally could leave their country without
permission by an arbitrary bureaucracy, and that
freed them of their fear. Already in early summer
of 1989, members of the new and, for the first
time, organized opposition had appeared to East
Germans on West German television, for the

Dieter Buhl 7



Communists, not astonishingly, concealed them
from the public. During the summer, Western TV
more and more became the stage for opponents of
the East German regime. With electronic help,
the dissidents could present their deep resent-
ment and criticism of Honecker's misrule and
could air their own political conceptions.

These presentations were instrumental in
bringing the people to the streets in many East
German cities. Machiavelli, who has provided so
much insight into the psychology of the political
process, proved only half right in this case. “The
reformer,” he had once claimed, “has enemies in
all those who profit from the old order and only
lukewarm supporters in those who profit from
the new order” Those demonstrators who
demanded immediate reforms were not luke-
warm; they marched in the face of large contin-
gents of police and militia—and (at least at the
beginning) without the protection of West Ger-
man TV.

As Western correspondents at this time (late
September and early October) were not allowed to
cover the demonstrations, there were only ama-
teur cameramen, if anyone, recording them. Ver-
bal news about the manifestations in Western
media, however, proved sufficient enough to help
provoke an avalanche of protests all over East
Germany.

The absence of Western TV, in some cases at
least, was also very important. It prevented the
phenomenon that is known from many demon-
strations in Western democracies: as soon as tele-
vision lights flare up, people behave differently.
Being in the limelight in many cases not only
leads them to become more courageous and out-
spoken, but to act more artificially and even ag-
gressively. They do things for the cameras that
they would never do without them. Besides that,
television—willingly or unwillingly—tends to
forge the image of demonstrations, because as an
optical instrument it is attracted by symbols and
actions.

The events in the city of Leipzig set a vivid ex-
ample for this phenomenon. In this second
largest East German city, from very early on,
services in the Nikolai Church had been a cata-
lyst for the movement for peace and freedom.
During the entire summer of 1989, dissidents
had congregated there to demand reforms of the
Peasants and Workers State. More and more peo-
ple joined the services and started to assemble in
the streets afterwards.

Leipzig finally became known as the hotbed
(“city of heroes,’ as one poet called it} of East Ger-
man revolution. When on October 9 some 70,000

people took to the streets, they were surrounded
by heavily armed police and militia. But because
of the appeasing intervention of Kurt Masur, con-
ductor of Leipzig's world famous Gewandhaus
Orchestra, and five other leading citizens, people
were able to demonstrate peacefully, and a blood-
bath was prevented.

No television was at hand when this hap-
pened. Nor was it present during the following
two or three Monday rallies. Without TV lights,
these were dignified manifestations for
freedom —quiet, patient, yet very powerful. For
two hours the people of Leipzig marched around
their inner city, through darkness and devastating
smog. It turned out that by their sheer presence
and their fighting slogan, “We are the people,” the
Leipzigers did more than any other East Germans
to topple their regime.

Then television appeared. First it could only
secretly take shots of the revolting masses. Later,
with the state authorities losing control, it was
able to cover openly and the rallies changed for
the worse. Television in Leipzig acted as an
intruder, for suddenly the quiet dignity and the
impressive restraint were gone. The Monday
demonstrations became a TV event with extreme
slogans, with nationalistic hyperbole, and finally
even with right-wing extremists from West Ger-
many using the scene for their repulsive
purposes.

Conclusion

The best surveys of the dramatic events during
the fall and winter of 1989 for East Germans were
given by West German television. Its correspon-
dents in East Germany used the accelerating
breakdown of authority to neglect the impeding
working rules and roam the country. Especially
revealing were the interviews with members of
the formerly powerful Communist elite. For the
first time, East Germans could watch their op-
pressors being interviewed thoroughly and
aggressively by Western journalists, which con-
firmed the ignorance and mediocrity they had
always suspected existed at the top. Even the East
Berlin state-controlled TV began to shake off
some of its chains and to turn from ideology to
reality.

Since then, the speedy process of rapproche-
ment between the two German states has also
promoted cooperation between television on both
sides of the border. Joint German TV productions
are envisaged, and even West German commer-
cials on East German television are anticipated.
With the hard currency earned by the commer-
cials, officials in Adlershof calculate, they will be

8 Window to the West




able to buy additional Western TV production.

As East German television adjusts to its new
freedom, it may, as long as it survives, become
more interesting for the audience in the West. In
1988, only 10% of those people in the Federal
Republic who could receive East German televi-
sion used this opportunity. Livelier, less ideologi-
cally impregnated programs already attract more
and more of the 10 million potential West Ger-
man viewers in the East German transmission
range, as the company for consumption research
in Nuerenberg found out.

The impact of West German television on pub-

lic opinion and behavior in East Germany, how-
ever, will remain a subject of research for many
years to come. With empirical investigation now
possible, it may yield many new and astonishing
findings.

One outcome at least can be anticipated now
already. It would not be surprising if in this con-
nection Sigmund Freud’s list of the three impossi-
ble professions—government, education, psycho-
analysis—in which you can be sure from the
beginning to only reach unsatisfactory results;’
would have to be expanded to include TV journal-
ism. For though West German TV for many years
helped the East Germans with vital information
and occasionally vitalizing entertainment, it
could teach them only marginally how to live in
a free society and how to cope with the chal-
lenges of a democracy. Television can deliver
images, it may be proved again soon, but it can-
not replace experience.

Literature

Anthony, John Goss; Deutschlandbilder im
Fernsehen. Koeln, 1980.

Blumler, Jay and McQuail, D.; Television in Poli-
tics. London, 1968.

Burrichter, Clemens; Fernsehen und Demokzratie.
Bielefeld, 1970.

Herres, Volker; Kennzeichen D, Ueber die
Schwierigkeiten, ein deutsch-deutsches Fern-
sehmagazin zu machen. Dusseldorf, 1983.

Hesse, Kurt R.; Westmedien in die DDR. Koeln,
1988.

Wir sind das Volk: Eine Chronik in Dokumenten
und Bildern. Muenchen, 1990.

Dieter Buhl 9




